THEPOWERGAME
Με το «δεξί» εισήλθε στο 2022 η δραστηριότητα της διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων στο λιμάνι του Πειραιά. Σύμφωνα με τα στοιχεία που δημοσιοποίησε χθες, η Cosco Shipping Ports, από τις προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ του ελληνικού λιμανιού, διακινήθηκαν συνολικά 386,8 χιλιάδες «κουτιά», αριθμός υψηλότερος κατά 6,4% έναντι του αντίστοιχου μήνα του 2021. Πρόκειται για ένα πρώτο θετικό δείγμα, μετά από το απογοητευτικό «τέλος» του προηγούμενου έτους. Υπενθυμίζεται ότι τον περασμένο Δεκέμβριο, σημειώθηκε κάμψη της τάξεως του 25,4% σε μόλις 305,4 χιλιάδες εμπορευματοκιβώτια, αριθμός που ήταν και ο χαμηλότερος συνολικά εντός του 2021.
Οι εργασιακές αναταραχές και ο υψηλότερος αριθμός κρουσμάτων της πανδημίας είχαν ως αποτέλεσμα να περιοριστεί η δραστηριότητα στον Πειραιά, οδηγώντας ακόμα και σε σημαντική «ουρά» των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων. Το αποτέλεσμα ήταν αρκετά πλοία να αναδρομολογηθούν σε άλλα λιμάνια της περιοχής, προκειμένου να εξυπηρετηθούν. Είναι άλλωστε, χαρακτηριστικό ότι ο περσινός Δεκέμβριος σηματοδότησε την χειρότερη επίδοση της εποχής «Cosco» στον Πειραιά, όχι ασφαλώς σε απόλυτους αριθμούς, αλλά σε ό,τι αφορά στην εξέλιξη, δηλαδή την πτώση με ποσοστό μεγαλύτερο του 25%. Καθ’ όλη την διάρκεια της τελευταίας δεκαετίας, η διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων κατέγραψε σταθερή άνοδο, άλλοτε με δυναμικό τρόπο και διψήφια ποσοστά, άλλοτε με ηπιότερο ρυθμό και μονοψήφια ποσοστά.
Ως εκ τούτου, ήταν κρίσιμο το να υπάρξει θετική εκκίνηση στο 2022. Το κατά πόσο αυτή θα είναι διατηρήσιμη, ή όχι, θα φανεί κατά τους αμέσως επόμενους μήνες. Ωστόσο, η απειλή της εργασιακής αναταραχής εξακολουθεί να υφίσταται, παρότι έχουν γίνει προσπάθειες ικανοποίησης των αιτημάτων των λιμενεργατών. Υπενθυμίζεται ότι στον Πειραιά υπάρχει παρουσία διαφόρων συνδικάτων, καθώς ένα σημαντικό ποσοστό των εργαζομένων απασχολούνται στην εταιρεία Diakinisis, με την οποία η Cosco έχει συνάψει συμφωνία συνεργασίας.
Συνολικά το 2021, από τις προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ που διαχειρίζεται η Cosco διακινήθηκαν 4,696 εκατ. κοντέινερ, μέγεθος που υπολείπεται κατά 4,1% του αντίστοιχου περσινού, όταν είχαν διακινηθεί 4,89 εκατ. εμπορευματοκιβώτια. Πρόκειται μάλιστα για το δεύτερο διαδοχικό έτος υποχώρησης, καθώς πτώση κατά 5% είχε καταγραφεί και το 2020 (έναντι του 2019). Ως εκ τούτου, το 2019 παραμένει ο καλύτερος χρόνος μέχρι σήμερα, με επίδοση 5,15 εκατ. κοντέινερ, μόνο από τις προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ.
Μετά και την επιβεβαίωση της αρνητικής εικόνας των τελευταίων μηνών του 2021, ο Πειραιάς χάνει πλέον την τέταρτη θέση πανευρωπαϊκά, καθώς το λιμάνι της Βαλένθια έχει ανακάμψει σημαντικά και ξεπέρασε το ελληνικό λιμάνι, ενώ τις επόμενες εβδομάδες θα φανεί αν το ίδιο θα συμβεί και με το λιμάνι της Βρέμης. Η Βαλένθια επωφελήθηκε τόσο από τις αυξημένες εξαγωγές, όσο και από τη ροή φορτίων και από άλλους προορισμούς πέραν της Ασίας, όπως π.χ .από την απέναντι πλευρά του Ατλαντικού.
Υπενθυμίζεται ότι παρουσία στο ισπανικό λιμάνι διαθέτει και η ίδια η Cosco Shipping Ports, καθώς διαχειρίζεται έναν από τους σταθμούς φόρτωσης – εκφόρτωσης εμπορευματοκιβωτίων. Τον φετινό Ιανουάριο, η Cosco διακίνησε 305.000 εμπορευματοκιβώτια, αριθμός σταθερός έναντι του αντίστοιχου περσινού μήνα.