Γ.Δ.
1482.43 +1,23%
ACAG
+0,51%
5.86
CENER
+0,94%
9.7
CNLCAP
-3,42%
7.05
DIMAND
-2,09%
8.89
NOVAL
+0,36%
2.77
OPTIMA
+1,17%
12.1
TITC
-0,16%
30.75
ΑΑΑΚ
0,00%
5.85
ΑΒΑΞ
+3,10%
1.464
ΑΒΕ
0,00%
0.457
ΑΔΜΗΕ
-0,88%
2.255
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.945
ΑΛΜΥ
+3,19%
3.07
ΑΛΦΑ
+2,65%
1.7225
ΑΝΔΡΟ
+0,30%
6.62
ΑΡΑΙΓ
+0,59%
11.89
ΑΣΚΟ
+0,36%
2.79
ΑΣΤΑΚ
-4,68%
6.92
ΑΤΕΚ
0,00%
0.418
ΑΤΡΑΣΤ
+0,47%
8.64
ΑΤΤ
-25,41%
9.1
ΑΤΤΙΚΑ
-1,17%
2.54
ΒΑΡΝΗ
0,00%
0.24
ΒΙΟ
+1,87%
5.98
ΒΙΟΚΑ
0,00%
2.37
ΒΙΟΣΚ
+4,92%
1.385
ΒΙΟΤ
0,00%
0.24
ΒΙΣ
0,00%
0.142
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.36
ΓΕΒΚΑ
-0,31%
1.63
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
+0,44%
18.1
ΔΑΑ
+0,60%
7.998
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.06
ΔΕΗ
-0,35%
11.5
ΔΟΜΙΚ
+7,37%
3.64
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
+0,31%
0.321
ΕΒΡΟΦ
+0,65%
1.55
ΕΕΕ
+1,65%
33.22
ΕΚΤΕΡ
+5,62%
4.32
ΕΛΒΕ
0,00%
5.5
ΕΛΙΝ
+4,65%
2.25
ΕΛΛ
+0,36%
13.95
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
+0,48%
2.09
ΕΛΠΕ
+1,33%
7.62
ΕΛΣΤΡ
-1,75%
2.25
ΕΛΤΟΝ
-1,02%
1.752
ΕΛΧΑ
+2,05%
1.892
ΕΝΤΕΡ
0,00%
8
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.128
ΕΠΣΙΛ
0,00%
12
ΕΣΥΜΒ
+1,97%
1.295
ΕΤΕ
+1,37%
8.414
ΕΥΑΠΣ
0,00%
3.37
ΕΥΔΑΠ
-0,34%
5.78
ΕΥΡΩΒ
+2,33%
2.24
ΕΧΑΕ
+1,15%
4.82
ΙΑΤΡ
0,00%
1.74
ΙΚΤΙΝ
+1,95%
0.419
ΙΛΥΔΑ
+0,58%
1.73
ΙΝΚΑΤ
-0,10%
4.99
ΙΝΛΙΦ
+1,18%
5.14
ΙΝΛΟΤ
+0,80%
1.26
ΙΝΤΕΚ
+1,68%
6.07
ΙΝΤΕΡΚΟ
+2,48%
2.48
ΙΝΤΕΤ
0,00%
1.26
ΙΝΤΚΑ
0,00%
3.41
ΚΑΡΕΛ
-2,31%
338
ΚΕΚΡ
-5,35%
1.505
ΚΕΠΕΝ
0,00%
1.75
ΚΛΜ
-0,33%
1.505
ΚΟΡΔΕ
+2,05%
0.497
ΚΟΥΑΛ
-2,12%
1.198
ΚΟΥΕΣ
+3,50%
5.33
ΚΡΕΚΑ
0,00%
0.28
ΚΡΙ
-0,44%
11.35
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.7
ΚΥΡΙΟ
-1,71%
1.15
ΛΑΒΙ
-0,67%
0.894
ΛΑΜΔΑ
-0,27%
7.41
ΛΑΜΨΑ
+1,11%
36.6
ΛΑΝΑΚ
-2,06%
0.95
ΛΕΒΚ
0,00%
0.294
ΛΕΒΠ
0,00%
0.276
ΛΙΒΑΝ
0,00%
0.125
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.37
ΛΟΥΛΗ
-1,11%
2.67
ΜΑΘΙΟ
-0,23%
0.85
ΜΕΒΑ
0,00%
4
ΜΕΝΤΙ
+1,14%
2.67
ΜΕΡΚΟ
0,00%
45.2
ΜΙΓ
-1,06%
3.73
ΜΙΝ
-6,35%
0.59
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
+2,52%
23.58
ΜΟΝΤΑ
+5,71%
3.7
ΜΟΤΟ
+3,50%
2.81
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.675
ΜΠΕΛΑ
-0,55%
25.2
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.5
ΜΠΡΙΚ
+0,77%
1.97
ΜΠΤΚ
0,00%
0.58
ΜΥΤΙΛ
+1,50%
36.5
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.72
ΝΑΥΠ
+1,31%
0.93
ΞΥΛΚ
-0,72%
0.276
ΞΥΛΠ
+3,40%
0.426
ΟΛΘ
-0,47%
21.2
ΟΛΠ
+1,29%
27.55
ΟΛΥΜΠ
+2,38%
2.58
ΟΠΑΠ
+1,27%
16.01
ΟΡΙΛΙΝΑ
+0,11%
0.899
ΟΤΕ
+2,83%
14.55
ΟΤΟΕΛ
+0,86%
11.7
ΠΑΙΡ
0,00%
1.1
ΠΑΠ
-0,42%
2.37
ΠΕΙΡ
+2,28%
3.989
ΠΕΤΡΟ
0,00%
8.86
ΠΛΑΘ
+4,30%
4.245
ΠΛΑΚΡ
+1,35%
15
ΠΡΔ
0,00%
0.25
ΠΡΕΜΙΑ
+0,69%
1.168
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
7.15
ΠΡΟΦ
-0,38%
5.18
ΡΕΒΟΙΛ
+2,37%
1.945
ΣΑΡ
+0,90%
11.18
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
+0,58%
0.345
ΣΙΔΜΑ
+0,90%
1.675
ΣΠΕΙΣ
0,00%
6.9
ΣΠΙ
-0,60%
0.666
ΣΠΥΡ
0,00%
0.145
ΤΕΝΕΡΓ
-0,21%
19.22
ΤΖΚΑ
0,00%
1.5
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.14
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
+0,25%
1.622
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
0,00%
7.95
ΦΡΙΓΟ
-3,67%
0.21
ΦΡΛΚ
+3,16%
4.075
ΧΑΙΔΕ
0,00%
0.665

Φορτηγά πλοία: Κατάρρευση ναύλων σε πιθανή σύρραξη Ρωσίας – Ουκρανίας

Με τα «τύμπανα του πολέμου» να έχουν αρχίσει να ηχούν στα σύνορα της Ουκρανίας με την Ρωσία, ιδιαίτερο ενδιαφέρον για τις εξελίξεις έχει η ναυτιλιακή κοινότητα, καθώς τυχόν σύρραξη αναμένεται να έχει καταστροφικές συνέπειες, όχι μόνο ανθρωπιστικές, αλλά και για την παγκόσμια ναυλαγορά.

Το μεγαλύτερο πλήγμα αναμένεται να δεχθεί η αγορά ξηρού φορτίου, δηλαδή ο τομέας των φορτηγών πλοίων, που κυριαρχούν τα ελληνικά ναυτιλιακά συμφέροντα, καθώς τόσο η Ουκρανία, όσο και η Ρωσία έχουν εξελιχθεί σε πολύ σημαντικούς εξαγωγείς πρώτων υλών και ξηρού χύδην φορτίου.

Συγκεκριμένα, η Ρωσία εξάγει κυρίως άνθρακα (κάρβουνο), σιτηρά, λιπάσματα και προϊόντα χαλυβουργίας, ενώ η Ουκρανία εξάγει σιτηρά, σιδηρομετάλλευμα και προϊόντα χαλυβουργίας. Έτσι, μια πιθανή σύρραξη θα επηρεάσει αρνητικά τις παραπάνω εξαγωγές, δημιουργώντας αλυσιδωτές αντιδράσεις.

Όπως αναφέρει σε σχετική της ανάλυση η Drewry, κάθε μήνα, τα ρωσικά και ουκρανικά λιμάνια φορτώνουν πάνω από 700 φορτηγά πλοία. Αν ένας πόλεμος σταματήσει την ροή εμπορευμάτων, έστω και για ένα μήνα, τα πλοία αυτά θα μετακινηθούν σε άλλες περιοχές του πλανήτη, αναζητώντας φορτία, με αποτέλεσμα να αυξηθεί η προσφορά στην αγορά κατά τουλάχιστον 4%.

Με τον τρόπο αυτό, η ναυλαγορά ξηρού φορτίου θα δεχόταν ένα διπλό πλήγμα, αφενός μεν την έλλειψη φορτίων (ζήτηση), αφετέρου την αύξηση της προσφοράς, μια εξέλιξη που μπορεί, δυνητικά, να προκαλέσει κατάρρευση στους ναύλους, ακόμα και σε ιστορικά χαμηλό επίπεδο. Ήδη, αρκούσαν τα γυμνάσια που πραγματοποίησαν πλοία του Ρωσικού Πολεμικού Ναυτικού την προηγούμενη εβδομάδα, για να καταστήσουν την ναυσιπλοΐα, πρακτικά αδύνατη, σύμφωνα τουλάχιστον με τις καταγγελίες της Ουκρανίας και δη του υπουργού Εξωτερικών της χώρας.

Ένας ακόμα παράγοντας προβληματισμού για την αγορά ξηρού φορτίου αφορά τον άνθρακα. Η Ρωσία είναι υπεύθυνη για το 16% της παγκόσμιας προμήθειας άνθρακα και το 42% της Ε.Ε, με βάση τα στοιχεία του 2021. Μια διακοπή των εξαγωγών άνθρακα από την Ρωσία, ένεκα μιας πολεμικής σύρραξης, θα είχε ως αποτέλεσμα την εμφάνιση ελλείψεων στην παγκόσμια παραγωγή, καθώς οι υπόλοιποι παραγωγοί δεν θα ήταν σε θέση να την αναπληρώσουν . Ως εκ τούτου, οι τιμές του άνθρακα θα εκτινάσσονταν, περιορίζοντας την ζήτηση από πολλές χώρες της Ασίας, επηρεάζοντας έτσι το εμπόριο και δη την ζήτηση φορτηγών πλοίων.

Όπως σημειώνει η Drewry, πρόσφατα, η Κίνα αύξησε τις εισαγωγές άνθρακα από την Ρωσία, στην προσπάθειά της να βρει νέες πηγές εισαγωγών, λόγω της εμπορικής και πολιτικής έντασης, που έχει με την Αυστραλία.

Η τελευταία ήταν μέχρι πρότινος ο κύριος προμηθευτής της Κίνας με άνθρακα. Έτσι, ένας πόλεμος θα μπορούσε να υποχρεώσει την Κίνα να στραφεί εκ νέου στην Αυστραλία, για την κάλυψη των αναγκών της.

Αντίστοιχα, η Ουκρανία εξάγει το 40% των σιτηρών της σε χώρες της Μ. Ανατολής και της Β. Αφρικής.

Οι χώρες αυτές έχουν μεγάλη εξάρτηση από το καλαμπόκι και το σιτάρι, το οποίο εισάγουν κυρίως μέσω πλοίων από την Μαύρη Θάλασσα. Τα πλοία αυτά είναι των μικρότερων κλάσεων, π.χ. Supramax, Handysize και Panamax, που θα πλήττονταν περισσότερο σε ένα ενδεχόμενο πολέμου. Παράλληλα, η Ουκρανία εξάγει πάνω από το 60% του σιδηρομεταλλεύματός της στην Κίνα, ήτοι περίπου 36,5 εκατ. τόνους.

Μια απώλεια των εξαγωγών αυτών, επίσης δυνητικά, θα οδηγούσε σε αναγκαστική αύξηση των εξαγωγών σιδηρομεταλλεύματος από την Αυστραλία προς την Κίνα.

Ωστόσο, κάτι τέτοιο είναι ιδιαίτερα δύσκολο να συμβεί, όχι μόνο για λόγους πολιτικής βούλησης, αλλά εξαιτίας της αδυναμίας της ίδιας της Αυστραλίας να καλύψει τις απώλειες που θα προκαλούσε η απουσία του ουκρανικού σιδηρομεταλλεύματος από την αγορά. Το αποτέλεσμα θα ήταν μια περαιτέρω έλλειψη ζήτησης, οδηγώντας ακόμα περισσότερα φορτηγά πλοία στο… ταμείο ανεργίας.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!