Γ.Δ.
1390.49 +0,56%
ACAG
0,00%
5.43
BOCHGR
-0,71%
4.2
CENER
+2,99%
8.96
CNLCAP
0,00%
6.95
DIMAND
-0,55%
9.1
NOVAL
-0,99%
2.5
OPTIMA
-0,31%
12.76
TITC
-1,22%
32.4
ΑΑΑΚ
0,00%
4.48
ΑΒΑΞ
+1,00%
1.414
ΑΒΕ
+0,84%
0.48
ΑΔΜΗΕ
0,00%
2.37
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.705
ΑΛΜΥ
+2,35%
3.27
ΑΛΦΑ
+1,52%
1.4005
ΑΝΔΡΟ
0,00%
6.4
ΑΡΑΙΓ
-0,65%
9.9
ΑΣΚΟ
+1,16%
2.61
ΑΣΤΑΚ
+1,72%
7.1
ΑΤΕΚ
0,00%
0.43
ΑΤΡΑΣΤ
0,00%
8.7
ΑΤΤ
+12,95%
6.98
ΑΤΤΔ
0,00%
1.495
ΑΤΤΙΚΑ
+0,48%
2.1
ΒΙΟ
+2,33%
5.27
ΒΙΟΚΑ
+0,60%
1.665
ΒΙΟΣΚ
+3,50%
1.48
ΒΙΟΤ
-9,82%
0.294
ΒΙΣ
0,00%
0.132
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.14
ΓΕΒΚΑ
-0,38%
1.31
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
-0,81%
17.16
ΔΑΑ
-1,40%
7.74
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.5
ΔΕΗ
-1,41%
11.88
ΔΟΜΙΚ
+1,14%
2.66
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
+1,07%
0.283
ΕΒΡΟΦ
-3,45%
1.4
ΕΕΕ
+2,19%
32.6
ΕΚΤΕΡ
+1,67%
1.464
ΕΛΒΕ
0,00%
4.78
ΕΛΙΝ
+0,25%
1.985
ΕΛΛ
0,00%
13.2
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
-1,58%
1.744
ΕΛΠΕ
-1,45%
6.8
ΕΛΣΤΡ
+5,08%
2.07
ΕΛΤΟΝ
-0,69%
1.722
ΕΛΧΑ
0,00%
1.74
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.132
ΕΣΥΜΒ
-0,89%
1.12
ΕΤΕ
+2,73%
7.376
ΕΥΑΠΣ
+2,53%
3.24
ΕΥΔΑΠ
-0,69%
5.75
ΕΥΡΩΒ
+1,53%
1.919
ΕΧΑΕ
+0,47%
4.25
ΙΑΤΡ
+2,39%
1.5
ΙΚΤΙΝ
-0,17%
0.292
ΙΛΥΔΑ
-3,54%
1.77
ΙΝΚΑΤ
-1,02%
4.85
ΙΝΛΙΦ
-0,46%
4.32
ΙΝΛΟΤ
-1,19%
1
ΙΝΤΕΚ
-2,14%
5.95
ΙΝΤΕΡΚΟ
-0,84%
2.36
ΙΝΤΕΤ
0,00%
1.04
ΙΝΤΚΑ
+0,73%
2.775
ΚΑΡΕΛ
0,00%
336
ΚΕΚΡ
+0,79%
1.28
ΚΕΠΕΝ
0,00%
1.75
ΚΛΜ
+0,32%
1.56
ΚΟΡΔΕ
+0,49%
0.41
ΚΟΥΑΛ
+0,37%
1.092
ΚΟΥΕΣ
+1,81%
5.63
ΚΡΙ
-2,16%
13.6
ΚΤΗΛΑ
-3,95%
1.7
ΚΥΡΙΟ
+0,87%
0.93
ΛΑΒΙ
+2,33%
0.748
ΛΑΜΔΑ
-0,41%
7.37
ΛΑΜΨΑ
0,00%
37.4
ΛΑΝΑΚ
0,00%
0.89
ΛΕΒΚ
0,00%
0.268
ΛΕΒΠ
0,00%
0.34
ΛΟΓΟΣ
-1,57%
1.25
ΛΟΥΛΗ
+1,13%
2.68
ΜΑΘΙΟ
-5,25%
0.65
ΜΕΒΑ
0,00%
3.6
ΜΕΝΤΙ
-1,80%
2.18
ΜΕΡΚΟ
0,00%
41.2
ΜΙΓ
+4,75%
3.2
ΜΙΝ
+0,96%
0.525
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
-0,71%
19.5
ΜΟΝΤΑ
-1,58%
3.74
ΜΟΤΟ
+0,57%
2.635
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.69
ΜΠΕΛΑ
-0,82%
24.3
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.68
ΜΠΡΙΚ
0,00%
2.03
ΜΠΤΚ
0,00%
0.62
ΜΥΤΙΛ
-0,06%
32.04
ΝΑΚΑΣ
+8,33%
3.12
ΝΑΥΠ
+0,44%
0.908
ΞΥΛΚ
+1,54%
0.264
ΞΥΛΠ
0,00%
0.398
ΟΛΘ
+1,46%
20.9
ΟΛΠ
+4,16%
28.8
ΟΛΥΜΠ
+1,70%
2.39
ΟΠΑΠ
+0,06%
15.69
ΟΡΙΛΙΝΑ
+0,75%
0.806
ΟΤΕ
+2,18%
15.5
ΟΤΟΕΛ
-2,64%
11.06
ΠΑΙΡ
-2,46%
0.99
ΠΑΠ
0,00%
2.29
ΠΕΙΡ
+2,68%
3.53
ΠΕΡΦ
+0,34%
5.94
ΠΕΤΡΟ
+1,27%
8
ΠΛΑΘ
-1,09%
3.64
ΠΛΑΚΡ
-0,66%
15
ΠΡΔ
0,00%
0.25
ΠΡΕΜΙΑ
+0,71%
1.138
ΠΡΟΝΤΕΑ
-4,62%
6.2
ΠΡΟΦ
+0,19%
5.19
ΡΕΒΟΙΛ
+1,88%
1.63
ΣΑΡ
-0,73%
10.94
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
-0,60%
0.332
ΣΙΔΜΑ
-0,94%
1.575
ΣΠΕΙΣ
-0,66%
5.98
ΣΠΙ
+3,70%
0.56
ΣΠΥΡ
0,00%
0.127
ΤΕΝΕΡΓ
-0,51%
19.7
ΤΖΚΑ
+2,21%
1.39
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.06
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
+0,74%
1.626
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
0,00%
8.05
ΦΡΙΓΟ
-1,75%
0.224
ΦΡΛΚ
+2,44%
3.775
ΧΑΙΔΕ
+5,00%
0.63

Φορτηγά πλοία: Κατάρρευση ναύλων σε πιθανή σύρραξη Ρωσίας – Ουκρανίας

Με τα «τύμπανα του πολέμου» να έχουν αρχίσει να ηχούν στα σύνορα της Ουκρανίας με την Ρωσία, ιδιαίτερο ενδιαφέρον για τις εξελίξεις έχει η ναυτιλιακή κοινότητα, καθώς τυχόν σύρραξη αναμένεται να έχει καταστροφικές συνέπειες, όχι μόνο ανθρωπιστικές, αλλά και για την παγκόσμια ναυλαγορά.

Το μεγαλύτερο πλήγμα αναμένεται να δεχθεί η αγορά ξηρού φορτίου, δηλαδή ο τομέας των φορτηγών πλοίων, που κυριαρχούν τα ελληνικά ναυτιλιακά συμφέροντα, καθώς τόσο η Ουκρανία, όσο και η Ρωσία έχουν εξελιχθεί σε πολύ σημαντικούς εξαγωγείς πρώτων υλών και ξηρού χύδην φορτίου.

Συγκεκριμένα, η Ρωσία εξάγει κυρίως άνθρακα (κάρβουνο), σιτηρά, λιπάσματα και προϊόντα χαλυβουργίας, ενώ η Ουκρανία εξάγει σιτηρά, σιδηρομετάλλευμα και προϊόντα χαλυβουργίας. Έτσι, μια πιθανή σύρραξη θα επηρεάσει αρνητικά τις παραπάνω εξαγωγές, δημιουργώντας αλυσιδωτές αντιδράσεις.

Όπως αναφέρει σε σχετική της ανάλυση η Drewry, κάθε μήνα, τα ρωσικά και ουκρανικά λιμάνια φορτώνουν πάνω από 700 φορτηγά πλοία. Αν ένας πόλεμος σταματήσει την ροή εμπορευμάτων, έστω και για ένα μήνα, τα πλοία αυτά θα μετακινηθούν σε άλλες περιοχές του πλανήτη, αναζητώντας φορτία, με αποτέλεσμα να αυξηθεί η προσφορά στην αγορά κατά τουλάχιστον 4%.

Με τον τρόπο αυτό, η ναυλαγορά ξηρού φορτίου θα δεχόταν ένα διπλό πλήγμα, αφενός μεν την έλλειψη φορτίων (ζήτηση), αφετέρου την αύξηση της προσφοράς, μια εξέλιξη που μπορεί, δυνητικά, να προκαλέσει κατάρρευση στους ναύλους, ακόμα και σε ιστορικά χαμηλό επίπεδο. Ήδη, αρκούσαν τα γυμνάσια που πραγματοποίησαν πλοία του Ρωσικού Πολεμικού Ναυτικού την προηγούμενη εβδομάδα, για να καταστήσουν την ναυσιπλοΐα, πρακτικά αδύνατη, σύμφωνα τουλάχιστον με τις καταγγελίες της Ουκρανίας και δη του υπουργού Εξωτερικών της χώρας.

Ένας ακόμα παράγοντας προβληματισμού για την αγορά ξηρού φορτίου αφορά τον άνθρακα. Η Ρωσία είναι υπεύθυνη για το 16% της παγκόσμιας προμήθειας άνθρακα και το 42% της Ε.Ε, με βάση τα στοιχεία του 2021. Μια διακοπή των εξαγωγών άνθρακα από την Ρωσία, ένεκα μιας πολεμικής σύρραξης, θα είχε ως αποτέλεσμα την εμφάνιση ελλείψεων στην παγκόσμια παραγωγή, καθώς οι υπόλοιποι παραγωγοί δεν θα ήταν σε θέση να την αναπληρώσουν . Ως εκ τούτου, οι τιμές του άνθρακα θα εκτινάσσονταν, περιορίζοντας την ζήτηση από πολλές χώρες της Ασίας, επηρεάζοντας έτσι το εμπόριο και δη την ζήτηση φορτηγών πλοίων.

Όπως σημειώνει η Drewry, πρόσφατα, η Κίνα αύξησε τις εισαγωγές άνθρακα από την Ρωσία, στην προσπάθειά της να βρει νέες πηγές εισαγωγών, λόγω της εμπορικής και πολιτικής έντασης, που έχει με την Αυστραλία.

Η τελευταία ήταν μέχρι πρότινος ο κύριος προμηθευτής της Κίνας με άνθρακα. Έτσι, ένας πόλεμος θα μπορούσε να υποχρεώσει την Κίνα να στραφεί εκ νέου στην Αυστραλία, για την κάλυψη των αναγκών της.

Αντίστοιχα, η Ουκρανία εξάγει το 40% των σιτηρών της σε χώρες της Μ. Ανατολής και της Β. Αφρικής.

Οι χώρες αυτές έχουν μεγάλη εξάρτηση από το καλαμπόκι και το σιτάρι, το οποίο εισάγουν κυρίως μέσω πλοίων από την Μαύρη Θάλασσα. Τα πλοία αυτά είναι των μικρότερων κλάσεων, π.χ. Supramax, Handysize και Panamax, που θα πλήττονταν περισσότερο σε ένα ενδεχόμενο πολέμου. Παράλληλα, η Ουκρανία εξάγει πάνω από το 60% του σιδηρομεταλλεύματός της στην Κίνα, ήτοι περίπου 36,5 εκατ. τόνους.

Μια απώλεια των εξαγωγών αυτών, επίσης δυνητικά, θα οδηγούσε σε αναγκαστική αύξηση των εξαγωγών σιδηρομεταλλεύματος από την Αυστραλία προς την Κίνα.

Ωστόσο, κάτι τέτοιο είναι ιδιαίτερα δύσκολο να συμβεί, όχι μόνο για λόγους πολιτικής βούλησης, αλλά εξαιτίας της αδυναμίας της ίδιας της Αυστραλίας να καλύψει τις απώλειες που θα προκαλούσε η απουσία του ουκρανικού σιδηρομεταλλεύματος από την αγορά. Το αποτέλεσμα θα ήταν μια περαιτέρω έλλειψη ζήτησης, οδηγώντας ακόμα περισσότερα φορτηγά πλοία στο… ταμείο ανεργίας.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!