THEPOWERGAME
Δεν φτάνει η μεγάλη ανατίμηση του ναυτιλιακού μεταφορικού κόστους, τώρα έρχονται και αυξήσεις στα λιμενικά τέλη του Πειραιά. Συγκεκριμένα, η Cosco θέλει να εφαρμόσει νέο τιμοκατάλογο για τα φορτία στο λιμάνι του Πειραιά ο οποίος εμφανίζει αυξήσεις τουλάχιστον 14%.
Πρόκειται για αυξήσεις των χρεώσεων στα φορτία εισαγωγής και εξαγωγής που κάνουν χρήση των υποδομών του ΣΕΠ και οι οποίες, σε ορισμένες περιπτώσεις υπερδιπλασιάζουν το κόστος παροχής των υπηρεσιών προς τους εισαγωγείς και εξαγωγείς εμπορευμάτων. Οι αλλαγές των τιμολογίων αφορούν στα εμπορεύματα που διακινούνται από την Σταθμό Εμπορευματοκιβωτίων Πειραιάς (ΣΕΠ) ΑΕ που ελέγχεται 100% από την Cosco, αλλά θεωρείται θέμα χρόνου να φτάσει και στην ΟΛΠ ΑΕ.
Ήδη το Εμπορικό & Βιομηχανικό Επιμελητήριο Πειραιά (ΕΒΕΠ) έχει παρέμβει και έχει ζητήσει την αναβολή της εφαρμογής των χρεώσεων. Επίσης έχει ζητήσει τον μετριασμό των αυξήσεων. «Το ΕΒΕΠ θεωρεί πως οι προτεινόμενες αυξήσεις από πλευράς ΣΕΠ ΑΕ, είναι σε πολλές περιπτώσεις, υπερβολικά αυξημένες και σε σχέση με τον ετήσιο τιμάριθμο, αλλά και αναλογικά με το σχετικό κόστος παροχής τους», αναφέρει στο powergame.gr ο πρόεδρος του επιμελητηρίου Βασίλης Κορκίδης. O ίδιος αναφέρει ότι ορισμένες αυξήσεις μπορεί να είναι εν μέρει αιτιολογημένες, συνεπεία της μεγάλης αύξησης του κόστους της ενέργειας παγκοσμίως, ωστόσο προσθέτει ότι «η οποία αύξηση εφαρμοστεί θα πρέπει να υπολογιστεί σαν ένα ποσοστό βασισμένο στην τρέχουσα τιμή που θα αυξομειώνεται, ανά εξάμηνο ή ετησίως, ανάλογα με την εκάστοτε διακύμανση των τιμών της ενέργειας την περίοδο που έχει προηγηθεί».
Σημειώνεται ότι με βάση τα νέα τιμολόγια, το κόστος ηλεκτροδότησης ενός container-ψυγείου αυξάνει πάνω από 130%. Συγκεκριμένα για τα ψυγεία 20 ποδιών το νέο τιμολόγιο διαμορφώνεται σε 42,20 ευρώ, από 22,20 ευρώ που ήταν μέχρι πριν (αύξηση 132%) και στα ψυγεία 40 ποδιών η χρέωση ανέρχεται σε 54,20 ευρώ από 26,90 ευρώ (αύξηση 138%).
Και δεν είναι μόνον μια υπηρεσία της οποίας καταγράφεται υπέρμετρη αύξηση το τιμολόγιο παροχής της. Το κόστος παροχής αποθήκευσης φορτίων transhipment αυξάνει έως και 255%. Επίσης το τέλος ISPS έμφορτου εμπορευματοκιβωτίου προς εισαγωγή ή εξαγωγή αυξάνει κατά 68%, μια αύξηση την οποία ο κ. Κορκίδης την χαρακτηρίζει αβάσιμη και υπερβολική.
Για παράδειγμα τα λεγόμενα «Στοιβαδορικά» και οι «Αποθέσεις» εμπορευματοκιβωτίων αυξάνουν κατά 14%, μια αύξηση που κυρίως επιβαρύνει τα ελληνικά φορτία. Αντίθετα είναι πολύ μικρότερες (6%) οι αυξήσεις στην φύλαξη εμπορευματοκιβωτίων που είναι transit στο λιμάνι του Πειραιά. «Μια αύξηση της τάξης του 8%, αντί 14%, θα έπληττε λιγότερο την ανταγωνιστικότητα της ελληνικής παραγωγής (εξαγωγές) και τον τιμάριθμο (εισαγωγές)», παραδέχεται ο πρόεδρος του ΕΒΕΠ.
Αναλυτικά οι αυξήσεις στα τιμολόγιο του ΣΕΠ έχουν ως εξής:
- Στοιβαδορικά & αποθέσεις : +14%
- Τέλος ISPS : +68%
- Ζυγιστικά Εισαγωγής : +23%
- VGM: +17% έως +25%
- Άδειες Εξόδου / ΒΤΧ (door) : +33% / +43%
- Transshipment standard move: +6%
- Αποθηκευτικά : +10% (πλην των IMO 0%)
- Παρακολούθηση Ψυγείων: +15%
- Ηλεκτροδότηση Ψυγείων: + 132%-138%
- Λοιπές χρεώσεις: +14%
Σημειώνεται ότι οι αυξήσεις τιμολογίων στο λιμάνι του Πειραιά για τα φορτία, έρχεται μόλις λίγες ημέρες αφού γνωστοποιήθηκε η αλλαγή πιστωτικής πολιτικής της Cosco στους εισαγωγείς/εξαγωγείς εμπορευμάτων. Συγκεκριμένα η εταιρεία άλλαξε την διάρκεια πίστωσης προς τους πελάτες από δύο μήνες που ήταν πριν σε λιγότερο από 20 ημέρες. Συγκεκριμένα για τους εξαγωγείς πίστωση δίνεται για 20 ημέρες και στους εισαγωγείς καμία ημέρα.
Το θέμα έφερε στη δημοσιότητα το ΕΒΕΠ και η επιστολή του πρόεδρό του κ. Κορκίδη, που απέστειλε στην ΟΛΠ/Cosco. Στην επιστολή αναφέρονταν ο αιφνιδιασμός της αγοράς, καθώς η εταιρεία το εφάρμοσε χωρίς προηγούμενη ενημέρωση των εισαγωγέων και εξαγωγέων της χώρας. Ειδικότερα η επιστολή του κ. Κορκίδη προς τον πρόεδρο του Δ.Σ. του ΟΛΠ, κ. ΥU Zeng Gang και το Διευθύνοντα Σύμβουλο κ. Zhang Anming έχει ως εξής:
«Ενημερωθήκαμε από εξαγωγικές και εισαγωγικές επιχειρήσεις-μέλη μας, οι οποίες και έλαβαν σχετική ειδοποίηση από την COSCO-ΟΛΠ, ότι από 1/1/2022 έχουν τροποποιηθεί παράμετροι της πιστωτικής πολιτικής που ακολουθούσε το λιμάνι, τόσο για τα φορτία εξαγωγής, όσο και εισαγωγής.
Πέραν του αιφνιδιασμού που υπέστησαν οι εν λόγω επιχειρήσεις, καθίσταται προφανές ότι, σε μία χρονική συγκυρία δυσμενή για εκείνες, οι οποίες προσπαθούν να αντεπεξέλθουν στα υπεραυξημένα μεταφορικά κόστη, με αυτές τις αλλαγές καλούνται να επιβιώσουν σε επιπρόσθετες συνθήκες οικονομικής ασφυξίας που δημιουργεί η απόφασή σας.
Προς τούτο, το Ε.Β.Ε.Π., ως φορέας εκπροσώπησης των εν λόγω επιχειρήσεων, προτείνει την επανεξέταση της εν λόγω τροποποίησης των παραμέτρων της πιστωτικής πολιτικής, ώστε να αποσοβηθούν οι κίνδυνοι για τις μικρομεσαίες εταιρίες που ενδεχόμενα οδηγηθούν σε απόλυτη καταστροφή. Η σταθερότητα στα οικονομικά δεδομένα, στην παρούσα οικονομική συγκυρία,δέον όπως διατηρηθεί.
Ευελπιστούμε ότι η παρέμβαση του Επιμελητηρίου μας θα τύχει θετικής ανταπόκρισης και αναμένουμε τη σχετική ενημέρωση από πλευράς σας».