THEPOWERGAME
Τους λόγους που θα συνεχίσουν να είναι υψηλά τα ναύλα τουλάχιστον για την επόμενη διετία ανέπτυξε ο εφοπλιστής και Διευθύνων Σύμβουλος της Safe Bulkers Πόλυς Χατζηωάννου σε συνέντευξη Τύπου, που δόθηκε με αφορμή την έκδοση Ομολογιακού Δανείου από τη ναυτιλιακή.
Σύμφωνα με τον κ. Χατζηωάννου, «τα δύο επόμενα χρόνια η ζήτηση αναμένεται να αυξηθεί τουλάχιστον 4,5% ενώ ο παγκόσμιος στόλος θα αυξηθεί με 3%, ενώ αν αφαιρέσουμε και τα πλοία που θα κατευθυνθούν για διάλυση που υπολογίζεται στο 1% του συνολικού στόλου, η καθαρή αύξηση του στόλου είναι της τάξης του 2%.
»Σημειώστε ότι με βάση τα σημερινά δεδομένα τα πλοία υπό παραγγελία στα ναυπηγία της Άπω Ανατολής είναι στα χαμηλότερα επίπεδα εικοσαετίας καθώς αντιπροσωπεύουν όπως προανέφερα μόλις το 3% του παγκόσμιου στόλου. Την προηγούμενη δεκαετία είχαμε παραδόσεις που αντιπροσώπευαν το 10% ή ακόμη και το 15% κάποιες χρονιές. Επίσης οι τιμές των εμπορευμάτων συνεχίζουν να ανεβαίνουν όπως και η τιμή του πετρελαίου, στοιχείο που είναι υπέρ της ναυλαγοράς.
»Την ίδια ώρα, ο παγκόσμιος στόλος και γερνάει και γίνεται λιγότερο αποδοτικός και αντιπεριβαλλοντολογικός. Το μισό του παγκόσμιου στόλου είναι 10 χρονών και άνω. Τα πλοία με τους νέους περιβαλλοντολογικούς κανονισμούς του IMO, του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού, που ξεκινάνε την 1 Ιανουαρίου του 2023, θα πρέπει να πάρουν δραστικά μέτρα για την μείωση των ρύπων. Το βασικό “όπλο” για να παραμείνουν εντός των ορίων που έχουν τεθεί είναι η μείωση της ταχύτητας του πλοίου, ώστε να καταναλώνει λιγότερα καύσιμα. Αυτόματα, αυτή η μείωση της ταχύτητας μεταφράζεται σε μείωση διαθεσιμότητας πλοίων στην αγορά» επεσήμανε ο κ. Χατζηωάννου.
Αν τελειώσει η ελληνική ναυτιλία τελειώνει και η ευρωπαϊκή
Μιλώντας για τον ανταγωνισμό στον κλάδο, ανέφερε ότι είναι ιδιαίτερα σκληρός καθώς «υπάρχουν μαχαίρια εκεί έξω», κάτι που οδηγεί την ελληνική και την κυπριακή ναυτιλία να είναι συνεχώς σε εγρήγορση. «Αν δεν είμαστε καλοί στην δουλειά μας θα χάσουμε την ναυτιλία σε 20 χρόνια, όπως την έχασαν για παράδειγμα οι Άγγλοι πριν 50 χρόνια ή οι Νορβηγοί πριν από 40. Και εμείς κάπου εκεί θα καταλήξουμε, αν δεν είμαστε προσεκτικοί στο πώς κάνουμε την διαχείριση των πλοίων μας, αν τηρούμε τους κανονισμούς και γενικώς αν είμαστε μπροστά από τις αλλαγές και όχι πίσω από τις εξελίξεις. Αν φύγουμε εμείς και τελειώσει η ελληνική ναυτιλία, αυτό σημαίνει ότι τέλειωσε και η ευρωπαϊκή ναυτιλία και οι εισαγωγές των φορτίων θα γίνονται από Ασιάτες. Είδαμε σε μία ανέλεγκτη χρονιά για τα containers πώς μεταφράζεται αυτό για τον καταναλωτή, φανταστείτε όλο αυτό να ελέγχεται μόνο από ξένους».
Σε ό,τι αφορά στην Ελλάδα, σημείωσε ότι παγκοσμίως υπάρχει η αντίληψη ότι τα πράγματα αλλάζουν, ότι η κατάσταση πηγαίνει προς το καλύτερο κάτι που αποδεικνύεται και από τις επενδύσεις που έρχονται στην χώρα μας. Σε προσωπικό επίπεδο, ανέφερε ότι «σαν οικογένεια είμαστε ανοιχτοί σε επενδύσεις στην Ελλάδα, βλέπουμε όμως ότι είναι και άλλοι που είναι πιο μπροστά από εμάς. Από την πλευρά μας, δεν εκτιμώ ότι θα είναι κάτι μεγάλο. Εμείς τον τομέα της ναυτιλίας γνωρίζουμε καλά και εκεί θα παραμείνει το 95% των επενδύσεων μας».