THEPOWERGAME
Στον «ρυθμό» της πανδημίας θα πορευτεί και το 2022 η παγκόσμια ναυτιλία, κάτι που αποτελεί θετικά νέα για τον τομέα των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, αρνητικά νέα για τα δεξαμενόπλοια, ενώ για τα φορτηγά πλοία και τα πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG), η εικόνα θα εξαρτηθεί και από άλλους παράγοντες, χωρίς μέχρι στιγμής να είναι ξεκάθαρη η πορεία της ναυλαγοράς.
Αυτό στο οποίο φαίνεται να συμφωνούν οι αναλυτές της αγοράς, είναι ότι η εμφάνιση της μετάλλαξης Όμικρον θα «θολώσει» εκ νέου τα «νερά» της ναυλαγοράς, καθυστερώντας κι άλλο την επιστροφή του κλάδου στην ομαλότητα. Αν η Όμικρον αποδειχθεί μια σοβαρή απειλή για το εμβολιαστικό πρόγραμμα, απαιτώντας νέες δόσεις ή ακόμα και προσαρμογές στα υφιστάμενα εμβόλια, είναι σαφές ότι θα επαναληφθούν οι τάσεις που επικράτησαν κατά το 2021, όπου τα πλοία μεταφοράς κοντέινερ, τα φορτηγά πλοία και τα πλοία μεταφοράς LNG είχαν σημαντικές περιόδους μεγάλης αύξησης των ναύλων. Αντίστοιχα, τα δεξαμενόπλοια θα συνεχίσουν να «υποφέρουν», λόγω της μειωμένης παραγωγής και ζήτησης πετρελαίου.
Πλοία Μεταφοράς Εμπορευματοκιβωτίων
-Αναμφίβολα αποτελούν τους μεγάλους νικητές της πανδημίας και του 2021 ειδικότερα, με τις μεγαλύτερες εταιρείες του κλάδου να υπολογίζεται ότι θα συγκεντρώσουν στα ταμεία τους έως και 200 δισ. δολάρια κερδών κατά την διάρκεια του έτους που ολοκληρώνεται. Η διατάραξη της εφοδιαστικής αλυσίδας, η περιορισμένη προσφορά θέσεων κοντέινερ στα πλοία, οι καθυστερήσεις ακόμα και για εβδομάδες σε διάφορα λιμάνια ανά την υφήλιο, κατέστησαν τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων σε πλωτά «χρυσωρυχεία», με ναύλους που άγγιξαν ακόμα και τα 20.000 δολάρια για την μεταφορά ενός και μόνο κοντέινερ. Παρότι σήμερα, φαίνεται πως υπάρχει μια μικρή αποκλιμάκωση, οι ναύλοι παραμένουν σε επίπεδο τέσσερις και πέντε φορές υψηλότερο, συγκριτικά με την περίοδο πριν την πανδημία. Η κατάσταση αυτή θα χρειαστεί αρκετούς ακόμα μήνες έως ότου εξομαλυνθεί κι αυτό εφόσον δεν παρουσιαστούν νέα προβλήματα λόγω της νέας μετάλλαξης όμικρον.
Ήδη, οι περισσότεροι αναλυτές της αγοράς, εκτιμούν ότι τουλάχιστον κατά το πρώτο τρίμηνο του 2022, ενδεχομένως και για όλο το πρώτο εξάμηνο, δεν θα πρέπει να αναμένεται θεαματική διαφοροποίηση των δεδομένων που έχουν διαμορφωθεί σήμερα. Μάλιστα, ειδικά για την γραμμή Ασίας-Ευρώπης, που ενδιαφέρει ιδιαίτερα και τα καθ’ ημάς, εκτιμάται ότι θα υπάρξει νέα άνοδος των ναύλων προς το τέλος Ιανουαρίου, λόγω της αναμενόμενης εκτίναξης των παραγγελιών από την Κίνα.
Φορτηγά πλοία
Αισιόδοξες είναι οι εκτιμήσεις για την πορεία της ναυλαγοράς ξηρού φορτίου κατά το 2022. Μετά από ένα ιδιαίτερα θετικό 2021, παρά την διόρθωση του Οκτωβρίου, φαίνεται πως έχει επέλθει σταθεροποίηση των ναύλων και το νέο έτος αναμένεται με ενδιαφέρον. Σε αντίθεση με άλλες κατηγορίες πλοίων, τα φορτηγά δεν επηρεάστηκαν ιδιαίτερα από τα κύματα της πανδημίας. Αντιθέτως μάλιστα επωφελήθηκαν από την αυστηρή πολιτική ελέγχου της πανδημίας, που εξακολουθεί να εφαρμόζει η Κίνα (μηδενική ανοχή από το πρώτο κρούσμα). Έτσι, το κλείσιμο αρκετών λιμανιών με την εμφάνιση έστω κι ενός κρούσματος, περιόρισε σημαντικά την προσφορά τονάζ φορτηγών πλοίων, καθώς κατά διαστήματα υπήρξαν σημαντικές καθυστερήσεις στην μεγαλύτερη αγορά για τον κλάδο. Η κατάσταση αυτή, σε συνδυασμό και με την σημαντική αύξηση της ζήτησης πρώτων υλών και αγαθών, λόγω της επανεκκίνησης της παγκόσμιας οικονομίας, προσέφεραν σημαντική στήριξη στην ναυλαγορά ξηρού φορτίου, η οποία έζησε, έστω και για λίγο, ημέρες 2008, όταν είχαν καταγραφεί οι υψηλότεροι ναύλοι διαχρονικά.
Ειδικά όμως το 2022, θα πρέπει να σημειωθεί άλλο ένα στοιχείο, το οποίο οι ειδικοί θεωρούν ότι θα συμβάλλει σε υψηλότερους ναύλους. Ο λόγος για την εφαρμογή νέων κανονισμών, καθώς από το 2023 και μετά θα ξεκινήσει να εφαρμόζεται ο νέος κανονισμός του ΙΜΟ για την μέτρηση των εκπομπών ρύπων στα υφιστάμενα πλοία, μέσω ενός δείκτη ενεργειακής απόδοσης με τα αρχικά ΕΕXI. Ο δείκτης αυτός θα καταγράφει την τεχνική επάρκεια των πλοίων και η μέτρηση CII που θα τον συνοδεύει θα μετρά την λειτουργική επάρκειά τους, με στόχο τον έλεγχο των εκπεμπόμενων αερίων του θερμοκηπίου.
Δεξαμενόπλοια
Η αγορά των δεξαμενόπλοιων έχει βιώσει μια δύσκολη περίοδο, καθώς οι ναύλοι παραμένουν συμπιεσμένοι για περίοδο της τάξεως των 18 μηνών. Οι προσδοκίες για το 2022 είναι περιορισμένες και σε κάθε περίπτωση εξαρτώμενες από την πορεία του εμβολιαστικού προγράμματος και την πανδημία, όπως επίσης και από τις «βουλές» του ΟΠΕΚ. Η πρόσφατη απόφαση των μελών του Οργανισμού να διατηρήσουν την απόφαση για μηνιαίες αυξήσεις της παραγωγής πετρελαίου, αρχής γενομένης από τον Ιανουάριο του 2022, αναμένεται να λειτουργήσει υπέρ της ναυλαγοράς των δεξαμενόπλοιων. Όσο περισσότερο πετρέλαιο είναι διαθέσιμο στην αγορά, τόσο περισσότερα είναι και τα φορτία και ταυτόχρονα αυξάνεται και η ζήτηση, καθώς η αυξημένη προσφορά διατηρεί τις τιμές του αργού σε χαμηλότερο επίπεδο.
Σε πρόσφατη ανάλυσή της η Vortexa ανέφερε ότι η ποσότητα πετρελαίου που βρίσκεται σε transit, δηλαδή μεταφέρεται μέσω δεξαμενόπλοιων στη θάλασσα, έχει αυξηθεί τις τελευταίες εβδομάδες στο υψηλότερο σημείο από τον Ιούνιο του 2020, ένα ακόμα σημάδι ότι η ανάκαμψη ίσως να μην απέχει πολύ.
Σε σχετική του έκθεση, ο ναυλομεσιτικός οίκος Αllied Shipbroking ανέφερε ότι η σημερινή πρόβλεψη για την ζήτηση πετρελαίου το 2022 είναι αρκετά ενθαρρυντική. Οι τελευταίες αναλύσεις της Διεθνούς Υπηρεσίας Ενέργειας (IEA) και του ίδιου του ΟΠΕΚ κάνουν λόγο για μια αύξηση της ζήτησης πετρελαίου κατά 3,5% σε σχέση με φέτος, σε περίπου 100,6 – 100,9 εκατ. βαρέλια/ημέρα.