THEPOWERGAME
Κατά τουλάχιστον μία θέση αναμένεται να υποχωρήσει το λιμάνι του Πειραιά, με βάση την διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων το 2021. Αν και πιο ξεκάθαρη εικόνα, θα υπάρξει τον επόμενο μήνα (ιδίως σε ό,τι αφορά τα υπόλοιπα λιμάνια), φαίνεται πως η τέταρτη θέση που κατέλαβε πέρσι ο Πειραιάς, ήταν προσωρινή, καθώς ήδη το λιμάνι της Βαλένθια διεκδικεί με αξιώσεις τόσο την συγκεκριμένη θέση, όσο και τον τίτλο του μεγαλύτερου λιμανιού εμπορευματοκιβωτίων στη Μεσόγειο.
Το 2020, ο Πειραιάς είχε βρεθεί στην τέταρτη θέση, ξεπερνώντας τόσο τη Βαλένθια, όσο και το γερμανικό λιμάνι της Βρέμης. Από τις προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ είχαν διακινηθεί 4,89 εκατ. εμπορευματοκιβώτια, ενώ από την Προβλήτα Ι είχαν προστεθεί άλλα 500.000 κοντέινερ, ανεβάζοντας το συνολικό μέγεθος σε 5,4 εκατομμύρια. Φέτος όμως, το τελικό νούμερο, εκτιμάται ότι θα διαμορφωθεί πέριξ των 5,1-5,2 εκατ. κοντέινερ, σημειώνοντας νέα πτώση. Υπενθυμίζεται ότι το 2019 είχαν διακινηθεί συνολικά πάνω από 5,5 εκατ. κοντέινερ, εκ των οποίων τα 5,15 αφορούσαν τις προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ που διαχειρίζεται η ίδια η Cosco Shipping Ports, μέσω της θυγατρικής της στην Ελλάδα εταιρείας, δηλαδή της Σταθμός Εμπορευματοκιβωτίων Πειραιά (ΣΕΠ).
Ήδη, στο 11μηνο του 2021 είχαν διακινηθεί 4,39 εκατ. εμπορευματοκιβώτια από τις προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ, με την πτώση να διαμορφώνεται σε 2,2% σε ετήσια βάση. Ωστόσο, τον Νοέμβριο σημειώθηκε μείωση κατά 4,8% σε 365,5 χιλιάδες κοντέινερ, ενώ τον Οκτώβριο η πτώση είχε διαμορφωθεί σε 10,5%, σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα του 2020. Η κάμψη αυτή οφείλεται τόσο στις κινητοποιήσεις των λιμενεργατών το συγκεκριμένο διάστημα, όσο και στις σημαντικές καθυστερήσεις, που έχουν αρχίσει να παρατηρούνται στην εξυπηρέτηση των πλοίων, που επίσης θεωρούνται ως αποτέλεσμα της εργασιακής αναταραχής στο λιμάνι. Για παράδειγμα, όταν έγιναν γνωστές οι πρώτες 48ωρες απεργίες, αρκετά πλοία που επρόκειτο να προσεγγίσουν τον Πειραιά, αναδρομολογήθηκαν σε άλλα γειτονικά λιμάνια.
Γιατί έχασε τα πρωτεία ο Πειραιάς
Ένα σκέλος λοιπόν της απώλειας των πρωτείων στη Μεσόγειο για τον Πειραιά, έγκειται στις χαμηλότερες επιδόσεις σε σχέση με το 2020. Το άλλο σκέλος αφορά ασφαλώς στη σημαντική άνοδο που έχει σημειώσει φέτος το λιμάνι της Βαλένθια (που πέρσι είχε καταγράψει πτώση). Αξίζει να σημειωθεί ότι στο περσινό 11μηνο, η διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων στο ισπανικό λιμάνι είχε αγγίξει τα 5,16 εκατ. κοντέινερ, ξεπερνώντας το σύνολο του 2020, σημειώνοντας αύξηση της τάξεως του 5,4%. Μόνο τον Νοέμβριο καταγράφηκε αύξηση της τάξεως του 16% στον όγκο των διακινηθέντων «κουτιών». Ήδη, με σχετική ανακοίνωσή της, η λιμενική αρχή της Βαλένθια, προανήγγειλε μια “ιστορική επίδοση” για το 2021, η οποία θα φέρει το λιμάνι στην τέταρτη θέση της Ευρώπης και πρώτη στη Μεσόγειο, ξεπερνώντας τον Πειραιά. Ήδη, η Βαλένθια προπορευόταν του Πειραιά από τον Σεπτέμβριο του 2021, με τους μήνες που ακολούθησαν να μην αρκούν για να ανατραπεί η κατάσταση. Υπενθυμίζεται η πρώτη τριάδα των μεγαλύτερων λιμανιών εμπορευματοκιβωτίων στην Ευρώπη, παραμένουν κατά σειρά, το Ρότερνταμ στην Ολλανδία, η Αμβέρσα στο Βέλγιο και το Αμβούργο στην Γερμανία.
Πάντως, η Cosco συνέχισε να επενδύσει στον Πειραιά και το 2021, κάτι που ενδεχομένως να βελτιώσει τις επιδόσεις το 2022. Για παράδειγμα, ο ΟΛΠ προχώρησε στην απόκτηση πέντε γερανογεφυρών E-RTG, οι οποίες θα εγκατασταθούν στην Προβλήτα Ι του λιμανιού. Πρόκειται για την προβλήτα που δεν εκμεταλλεύεται η Cosco Shipping Ports, αλλά ο ίδιος ο ΟΛΠ. Κατά το πρώτο εξάμηνο του 2021, από την συγκεκριμένη προβλήτα διακινήθηκαν 302.470 εμπορευματοκιβώτια, αριθμός αυξημένος κατά 6,2%. Απώτερος στόχος, είναι από την συγκεκριμένη προβλήτα, την οποία στηρίζει με νέα φορτία η ίδια η Cosco (στο πλαίσιο σχετικής συμφωνίας με τον ΟΛΠ), να διακινούνται περί το 1 εκατ. εμπορευματοκιβώτια ετησίως.