Γ.Δ.
1452.5 -0,26%
ACAG
+0,52%
5.84
BOCHGR
0,00%
4.54
CENER
-0,11%
9.11
CNLCAP
-2,68%
7.25
DIMAND
-2,25%
7.82
NOVAL
-0,65%
2.285
OPTIMA
-2,33%
12.56
TITC
-1,00%
39.6
ΑΑΑΚ
0,00%
4.48
ΑΒΑΞ
-2,23%
1.494
ΑΒΕ
+0,22%
0.449
ΑΔΜΗΕ
0,00%
2.6
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.69
ΑΛΜΥ
-0,87%
4.56
ΑΛΦΑ
-0,47%
1.5795
ΑΝΔΡΟ
0,00%
6.4
ΑΡΑΙΓ
-1,66%
10.07
ΑΣΚΟ
0,00%
2.83
ΑΣΤΑΚ
-3,51%
7.14
ΑΤΕΚ
0,00%
0.426
ΑΤΡΑΣΤ
0,00%
8.76
ΑΤΤ
0,00%
0.67
ΑΤΤΙΚΑ
-1,35%
2.19
ΒΙΟ
-3,30%
5.27
ΒΙΟΚΑ
-0,27%
1.865
ΒΙΟΣΚ
-0,62%
1.6
ΒΙΟΤ
-3,01%
0.258
ΒΙΣ
0,00%
0.144
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.18
ΓΕΒΚΑ
0,00%
1.39
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
-1,19%
18.2
ΔΑΑ
0,00%
8
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.58
ΔΕΗ
-0,60%
11.6
ΔΟΜΙΚ
-4,32%
2.77
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
0,00%
0.308
ΕΒΡΟΦ
-1,96%
1.755
ΕΕΕ
-0,74%
32.18
ΕΚΤΕΡ
-1,02%
1.75
ΕΛΒΕ
0,00%
4.78
ΕΛΙΝ
+2,83%
2.18
ΕΛΛ
+1,75%
14.5
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
0,00%
1.938
ΕΛΠΕ
+0,27%
7.3
ΕΛΣΤΡ
+0,97%
2.08
ΕΛΤΟΝ
-1,07%
1.856
ΕΛΧΑ
-0,74%
1.88
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.132
ΕΣΥΜΒ
0,00%
1.185
ΕΤΕ
+0,80%
7.84
ΕΥΑΠΣ
-0,62%
3.21
ΕΥΔΑΠ
0,00%
5.8
ΕΥΡΩΒ
+0,63%
2.25
ΕΧΑΕ
-1,54%
4.47
ΙΑΤΡ
-3,23%
1.5
ΙΚΤΙΝ
-0,30%
0.334
ΙΛΥΔΑ
-0,25%
1.975
ΙΝΚΑΤ
+1,05%
4.83
ΙΝΛΙΦ
-0,21%
4.75
ΙΝΛΟΤ
+2,46%
0.998
ΙΝΤΕΚ
+0,17%
5.86
ΙΝΤΕΡΚΟ
+2,50%
2.46
ΙΝΤΕΤ
0,00%
1.05
ΙΝΤΚΑ
-0,35%
2.86
ΚΑΡΕΛ
-1,18%
336
ΚΕΚΡ
+1,26%
1.21
ΚΕΠΕΝ
0,00%
2.22
ΚΛΜ
0,00%
1.5
ΚΟΡΔΕ
-0,46%
0.429
ΚΟΥΑΛ
+1,72%
1.18
ΚΟΥΕΣ
+0,17%
5.86
ΚΡΙ
+0,33%
15.35
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.91
ΚΥΡΙΟ
0,00%
0.99
ΛΑΒΙ
-0,27%
0.737
ΛΑΜΔΑ
0,00%
7.17
ΛΑΜΨΑ
0,00%
37
ΛΑΝΑΚ
0,00%
0.9
ΛΕΒΚ
0,00%
0.27
ΛΕΒΠ
0,00%
0.26
ΛΟΓΟΣ
-3,80%
1.52
ΛΟΥΛΗ
-0,69%
2.86
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.61
ΜΕΒΑ
+1,79%
3.99
ΜΕΝΤΙ
-1,86%
2.11
ΜΕΡΚΟ
0,00%
40
ΜΙΓ
-1,21%
2.855
ΜΙΝ
0,00%
0.494
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
+0,78%
20.56
ΜΟΝΤΑ
-1,11%
3.56
ΜΟΤΟ
-0,37%
2.69
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.605
ΜΠΕΛΑ
-0,79%
25.18
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
+0,27%
3.75
ΜΠΡΙΚ
+0,93%
2.16
ΜΠΤΚ
0,00%
0.55
ΜΥΤΙΛ
-1,18%
33.4
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.82
ΝΑΥΠ
+0,24%
0.822
ΞΥΛΚ
0,00%
0.271
ΞΥΛΠ
0,00%
0.334
ΟΛΘ
0,00%
22
ΟΛΠ
-0,17%
30.05
ΟΛΥΜΠ
+1,30%
2.34
ΟΠΑΠ
-0,25%
15.69
ΟΡΙΛΙΝΑ
+0,63%
0.798
ΟΤΕ
+0,61%
14.85
ΟΤΟΕΛ
-1,33%
10.36
ΠΑΙΡ
+3,33%
0.992
ΠΑΠ
0,00%
2.37
ΠΕΙΡ
-1,04%
3.891
ΠΕΡΦ
+0,19%
5.39
ΠΕΤΡΟ
-1,20%
8.24
ΠΛΑΘ
-0,25%
3.92
ΠΛΑΚΡ
+2,08%
14.7
ΠΡΔ
+8,70%
0.25
ΠΡΕΜΙΑ
+1,53%
1.198
ΠΡΟΝΤΕΑ
-5,07%
6.55
ΠΡΟΦ
+0,77%
5.24
ΡΕΒΟΙΛ
0,00%
1.71
ΣΑΡ
+0,19%
10.74
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
-0,30%
0.334
ΣΙΔΜΑ
+1,61%
1.575
ΣΠΕΙΣ
+1,71%
5.94
ΣΠΙ
+0,39%
0.52
ΣΠΥΡ
0,00%
0.138
ΤΕΝΕΡΓ
+0,96%
20.02
ΤΖΚΑ
-1,67%
1.475
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.05
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
-0,12%
1.636
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
-0,61%
8.1
ΦΡΙΓΟ
+4,55%
0.23
ΦΡΛΚ
-1,86%
3.7
ΧΑΙΔΕ
+1,69%
0.6

Fincantieri: Η πρόταση για ναυπήγηση κορβετών και ανακαίνιση φρεγατών

Στο ύψος του 1,5 δισ. ευρώ ανέρχεται η πρόταση της Fincantieri για την ναυπήγηση τεσσάρων κορβετών και την ανακαίνιση των τεσσάρων φρεγατών τύπου ΜΕΚΟ. Ωστόσο, η πρόταση αυτή που κατατέθηκε προχθές στον υπουργό Εθνικής Άμυνας (ΥΠΕΘΑ) Νίκο Παναγιωτόπουλο, μπορεί να ανέλθει και στα 2  δισ. ευρώ, ανάλογα με τον εξοπλισμό που θα επιλέξει το υπουργείο και το Πολεμικό Ναυτικό. Παράλληλα χθες κατατέθηκε στον υπουργό και το σχέδιο εξυγίανσης του ναυπηγείου Ελευσίνας, που επεξεργάστηκαν από κοινού οι εταιρείες Fincantieri και Onex.

Αναφορικά με τη πρόταση της Fincatieri, περιλαμβάνει τη ναυπήγηση τεσσάρων κορβετών αξίας περίπου 950 εκατ. ευρώ συν ο οπλισμός που μπορεί να αυξήσει το κόστος τους στο 1,5 δισ. ευρώ ή και περισσότερο. Στα ποσά αυτά θα πρέπει να προστεθούν επιπλέον 450 εκατ. ευρώ που θα κοστίσει ο εκσυγχρονισμός των τεσσάρων ΜΕΚΟ.

Η πρόταση της Fincantieri προβλέπει ότι η πρώτη κορβέτα θα ναυπηγηθεί στην Ιταλία και οι άλλες τρεις στην Ελευσίνα. Ο λόγος που επελέγη αυτό έχει να κάνει με τους χρόνους παράδοσης και με το γεγονός ότι το ναυπηγείο της Ελευσίνας δεν είναι έτοιμο για μια τέτοια ναυπήγηση κορβέτας. Πρέπει πρώτα να εκσυγχρονιστεί και στη συνέχεια να ξεκινήσει τις όποιες ναυπηγήσεις γίνουν εκεί. Και κάτι τέτοιο δεν αναμένεται να συμβεί πριν περάσουν 12-18 μήνες. 

Έτσι προκειμένου να κερδηθεί χρόνος, η πρώτη κορβέτα προτείνεται να ναυπηγηθεί στην Ιταλία και οι άλλες τρεις στην Ελευσίνα. Η αναβάθμιση των ΜΕΚΟ θα συντελεστεί εξολοκλήρου στην Ελευσίνα, κάτι που ήδη έχει συμβεί στο παρελθόν, αλλά σε μικρότερη έκταση. Πηγές προσκείμενες στη διαδικασία  , χαρακτήριζαν την πρόταση της Fincantieri ως εξαιρετικά ανταγωνιστική, ενώ η εταιρεία ακόμη δεσμεύεται και για τους χρόνους παράδοσης. Οι χρόνοι παράδοσης, όπως ανέφεραν, θα είναι οι πιο σύντομοι από εκείνους που θα προσφερθούν από τους ανταγωνιστές της.

Το υπουργείο Εθνικής Άμυνας και το Πολεμικό Ναυτικό, εκτός από πιθανός πελάτης της Fincantieri, είναι και πιστωτής των ναυπηγείων της Ελευσίνας. Επομένως ο ρόλος του είναι διττός και καθοριστικός στην εξυγίανση που έχει προταθεί από τις εταιρείες Fincantieri και Onex. Χθες μάλιστα το υπουργείο παρέλαβε το σχετικό φάκελο εξυγίανσης του ναυπηγείου, που επεξεργάστηκαν οι δύο ενδιαφερόμενες επιχειρήσεις, και όλα δείχνουν ότι όλα πλέον εξαρτώνται από την απόφασή του ΥΠΕΘΑ και της κυβέρνησης. Καθώς μάλιστα το Πολεμικό Ναυτικό της χώρας συνιστά το μεγαλύτερο πιστωτή του ναυπηγείου η απόφασή του θα είναι κρίσιμη για το πόσο  γρήγορα θα τρέξει η εξυγίανση.

Μέχρι σήμερα έχει συμφωνήσει η πλευρά των εργαζομένων στο σχέδιο εξυγίανσης των Onex-Fincantieri και μένουν τώρα το ΥΠΕΘΑ και οι τράπεζες. Οι πιστώτριες τράπεζες, εκτιμάται ότι -εν πολλοίς- θα ακολουθήσουν τις αποφάσεις του ΥΠΕΘΑ. 

Παράγοντες κοντά στη διαδικασία εκτιμούσαν ότι η απάντηση του ΥΠΕΘΑ δεν θα αργήσει, ενώ σημείωναν τη βούληση της κυβέρνησης για τη διάσωση του ναυπηγείου. Οι ίδιες πηγές σημείωναν ότι εφόσον οι δύο πλευρές Onex και Fincantieri, λάβουν το πράσινο φως από τους πιστωτές για την εξυγίανση του ναυπηγείου, το σχέδιο θα κατατεθεί -κατά πάσα πιθανότητα- σε κάποιο δικαστήριο της περιφέρειας του Πειραιά. Από εκεί κι έπειτα είναι το δικαστήριο πρέπει να αποφασίσει επί του σχεδίου, το οποίο επιγραμματικά προβλέπει κούρεμα των οφειλών ύψους 430 εκατ. ευρώ σε ποσοστό 40%-50% και επενδύσεις ύψους 100-150 εκατ. ευρώ για τον εκσυγχρονισμό των ναυπηγείων.

Στο μεταξύ φαίνεται ότι αναβαθμίστηκε και ο ρόλος της Onex στη συμφωνία αυτή. Σύμφωνα με νομοσχέδιο που έφερε ο Αμερικανός Γερουσιαστής Κάρλος Μενέντεζ και ψηφίσθηκε στο Κογκρέσο, το αμερικανικό κράτος δίνει το πράσινο φως στoν οργανισμό εξαγωγών U.S. International Development Finance Corporation (DFC) να συνεργαστεί με ιδιωτικές επιχειρήσεις της χώρας μας στην δημιουργία νέων επενδύσεων σε λιμάνια και ναυπηγεία. 

«Σε συμφωνία με τις νομικές αρχές της και τα κριτήρια επιλεξιμότητας έργων, η United States Development Finance Corporation θα πρέπει να εξετάσει το ενδεχόμενο υποστήριξης ιδιωτικών επενδύσεων σε στρατηγικά έργα υποδομής στην Ελλάδα, ώστε να συμπεριληφθούν ναυπηγεία και λιμάνια που συμβάλλουν στην ασφάλεια της περιοχής και στην ευημερία της Ελλάδας», αναφέρει στην δέκατη παράγραφο του τρίτου μέρους (Sec. 3/par. 10), της νόμου με τίτλο «U.S.-Greece Defense and Interparliamentary Partnership Act 2021» («Αμερικανοελληνική αμυντική και διακοινοβουλευτική συνεργασία») που ψηφίστηκε πριν περίπου οκτώ ημέρες στο Κογκρέσο.

Υπενθυμίζεται ότι η σχεδιαζόμενη εξυγίανση του ναυπηγείων της Ελευσίνας θα γίνει σε σύμπραξη 50%-50% μεταξύ της Onex και της Fincantieri, με τη πρώτη από τις δύο να στηρίζεται οικονομικά από την U.S. International Development Finance Corporation (DFC). Εφόσον το σχέδιο εξυγίανσης ευοδωθεί, η Onex θα αναλάβει τον εμπορικό τομέα ναυπηγήσεων και η Fincantieri -με την οποία έχει στενές σχέσεις η αμερικανική αμυντική βιομηχανία Lockheed Martin- θα αναλάβει τον αμυντικό τομέα ναυπηγήσεων της Ελευσίνας.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!