THEPOWERGAME
Στις διεθνείς λίστες με τα λιμάνια μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, όπου παρατηρούνται καθυστερήσεις έχει αρχίσει να φιγουράρει πλέον και ο Πειραιάς, καθώς δεν έχουν αποφευχθεί ζητήματα εξυπηρέτησης κατά την διάρκεια των τελευταίων εβδομάδων, ως αποτέλεσμα της αυξημένης κίνησης της περιόδου, αλλά και των διαδοχικών εργασιακών κινητοποιήσεων, που έχουν προκαλέσει ζητήματα. Σύμφωνα με σχετική ανάλυση που δημοσίευσε χθες η εταιρεία συμβούλων eeSea, στον Πειραιά παρατηρείται αύξηση κατά 52% του αριθμού των πλοίων που περιμένουν να εξυπηρετηθούν.
Ειδικότερα, 12 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων αναμένουν το «πράσινο φως», προκειμένου να εισέλθουν στο ελληνικό λιμάνι για να εξυπηρετηθούν, ενώ επιπλέον 11 πλοία βρίσκονται ήδη στο λιμάνι. Η eeSea εδρεύει στη Δανία και ειδικεύεται σε αναλύσεις του τομέα των εταιρειών μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων. Εκτός από τον Πειραιά, σημαντικές καθυστερήσεις παρατηρούνται επίσης σε δεκάδες άλλα λιμάνια ανά την υφήλιο. Πέραν των δεδομένων πλέον προβλημάτων στα λιμάνια της Σαγκάης, του Νίγκμπο, του Λος Άντζελες και του Λονγκ Μπιτς, προβλήματα παρατηρούνται και στο Πορτ Κλανγκ της Μαλαισίας, όπου 32 πλοία αναμένουν να εξυπηρετηθούν. Στην νότια Ευρώπη, πέραν του Πειραιά, καθυστερήσεις παρατηρούνται επίσης στο Αλγκεσίρας της Ισπανίας, όπου επίσης υπήρξαν εργασιακές κινητοποιήσεις τον τελευταίο μήνα, που επιδείνωσαν το πρόβλημα της εφοδιαστικής αλυσίδας.
Τα παραπάνω αποτυπώνονται πλέον και στον όγκο της διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων στον Πειραιά. Με βάση τα στοιχεία που δημοσιοποίησε χθες η Cosco Shipping Ports, μητρική της ΣΕΠ (Σταθμός Εμπορευματοκιβωτίων Πειραιά), η οποία διαχειρίζεται τις προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ του ΟΛΠ, κατά τον φετινό Νοέμβριο διακινήθηκαν συνολικά 365,5 χιλιάδες «κουτιά», αριθμός που υπολείπεται κατά 4,8% του αντίστοιχου μήνα του προηγούμενου έτους. Συνολικά κατά το φετινό 11μηνο, δηλαδή την περίοδο Ιανουαρίου-Νοεμβρίου, έχουν διακινηθεί 4,39 εκατ. εμπορευματοκιβώτια. Πρόκειται για πτώση κατά 2,2% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2020, παρότι πέρσι υπήρχε ο παράγοντας του ξεσπάσματος της πανδημίας και των μέτρων περιορισμού της κυκλοφορίας. Υπενθυμίζεται ότι η τάση υποχώρησης της διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων στον Πειραιά έκανε την εμφάνισή της ήδη από τους προηγούμενους μήνες. Για παράδειγμα, τον Οκτώβριο, η πτώση έφτασε στο 10,5%, καθώς είχαν διακινηθεί 364,4 χιλιάδες εμπορευματοκιβώτια.
Πάντως, τα παραπάνω δεδομένα δεν φαίνεται να αλλάζουν την στρατηγική στόχευση της Cosco να μετατρέψει το λιμάνι του Πειραιά στο μεγαλύτερο της Μεσογείου και ένα από τα τρία μεγαλύτερα της Ευρώπης, παρότι, όπως φαίνεται η επιδίωξη αυτή θα πρέπει να μετατεθεί για μεταγενέστερο χρόνο. Άλλωστε, ο κινεζικός όμιλος, δεν έχει ακόμα κατορθώσει να αποσπάσει την έγκριση της κυβέρνησης, αλλά και των τοπικών φορέων, για την κατασκευή μιας νέας προβλήτας διαχείρισης εμπορευματοκιβωτίων, κόστους 300 εκατ. ευρώ, με την οποία θα αυξηθεί η ετήσια δυναμικότητα του ελληνικού λιμανιού από τα 7,2 εκατ. εμπορευματοκιβώτια σήμερα, σε 10 εκατ. Άλλωστε, όπως φαίνεται από τα νούμερα της τελευταίας διετίας, υπάρχει ακόμα σημαντικό περιθώριο αξιοποίησης των υφιστάμενων υποδομών.