Γ.Δ.
1401.58 +0,28%
ACAG
-0,37%
5.35
BOCHGR
-0,46%
4.36
CENER
+1,94%
8.4
CNLCAP
0,00%
7.25
DIMAND
-1,20%
8.2
NOVAL
+1,54%
2.31
OPTIMA
-0,31%
12.72
TITC
+1,48%
37.65
ΑΑΑΚ
0,00%
4.48
ΑΒΑΞ
+1,31%
1.396
ΑΒΕ
+1,32%
0.46
ΑΔΜΗΕ
-0,21%
2.345
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.685
ΑΛΜΥ
0,00%
3.66
ΑΛΦΑ
-2,05%
1.5305
ΑΝΔΡΟ
-0,62%
6.38
ΑΡΑΙΓ
+1,43%
9.58
ΑΣΚΟ
-0,39%
2.53
ΑΣΤΑΚ
-0,29%
6.88
ΑΤΕΚ
0,00%
0.426
ΑΤΡΑΣΤ
-0,23%
8.74
ΑΤΤ
+4,07%
0.614
ΑΤΤΙΚΑ
+1,40%
2.17
ΒΙΟ
+0,39%
5.19
ΒΙΟΚΑ
+0,86%
1.755
ΒΙΟΣΚ
-0,73%
1.365
ΒΙΟΤ
0,00%
0.294
ΒΙΣ
0,00%
0.144
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.04
ΓΕΒΚΑ
+1,15%
1.315
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
+1,82%
17.9
ΔΑΑ
+0,13%
7.99
ΔΑΙΟΣ
-1,64%
3.6
ΔΕΗ
-0,85%
11.65
ΔΟΜΙΚ
-1,82%
2.7
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
-2,03%
0.29
ΕΒΡΟΦ
+2,17%
1.41
ΕΕΕ
+1,93%
33.74
ΕΚΤΕΡ
+1,54%
1.446
ΕΛΒΕ
0,00%
4.66
ΕΛΙΝ
+0,51%
1.98
ΕΛΛ
-1,87%
13.1
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
+0,74%
1.632
ΕΛΠΕ
-1,84%
6.675
ΕΛΣΤΡ
+1,49%
2.05
ΕΛΤΟΝ
+2,80%
1.838
ΕΛΧΑ
0,00%
1.8
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.132
ΕΣΥΜΒ
0,00%
1.13
ΕΤΕ
-1,59%
6.924
ΕΥΑΠΣ
+0,32%
3.14
ΕΥΔΑΠ
0,00%
5.75
ΕΥΡΩΒ
-0,20%
2.036
ΕΧΑΕ
-0,23%
4.3
ΙΑΤΡ
+0,98%
1.54
ΙΚΤΙΝ
-0,65%
0.3055
ΙΛΥΔΑ
-0,29%
1.74
ΙΝΚΑΤ
+1,28%
4.75
ΙΝΛΙΦ
-0,23%
4.28
ΙΝΛΟΤ
+1,14%
0.89
ΙΝΤΕΚ
+0,53%
5.67
ΙΝΤΕΡΚΟ
0,00%
2.46
ΙΝΤΕΤ
-4,04%
0.974
ΙΝΤΚΑ
+1,15%
2.65
ΚΑΡΕΛ
0,00%
336
ΚΕΚΡ
0,00%
1.17
ΚΕΠΕΝ
0,00%
2.22
ΚΛΜ
-2,03%
1.45
ΚΟΡΔΕ
+3,80%
0.41
ΚΟΥΑΛ
+0,99%
1.02
ΚΟΥΕΣ
-0,72%
5.52
ΚΡΙ
-0,35%
14.3
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.7
ΚΥΡΙΟ
+0,22%
0.924
ΛΑΒΙ
-0,96%
0.719
ΛΑΜΔΑ
-0,14%
7.27
ΛΑΜΨΑ
0,00%
37.4
ΛΑΝΑΚ
-3,53%
0.82
ΛΕΒΚ
0,00%
0.256
ΛΕΒΠ
0,00%
0.34
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.25
ΛΟΥΛΗ
-0,37%
2.73
ΜΑΘΙΟ
-8,62%
0.594
ΜΕΒΑ
0,00%
3.62
ΜΕΝΤΙ
+0,50%
2.02
ΜΕΡΚΟ
0,00%
41
ΜΙΓ
-1,82%
2.97
ΜΙΝ
0,00%
0.51
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
-0,62%
19.2
ΜΟΝΤΑ
-1,32%
3.75
ΜΟΤΟ
-0,61%
2.45
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.65
ΜΠΕΛΑ
+1,90%
24.66
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
+0,27%
3.7
ΜΠΡΙΚ
-0,48%
2.08
ΜΠΤΚ
0,00%
0.62
ΜΥΤΙΛ
+0,96%
31.7
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.92
ΝΑΥΠ
0,00%
0.83
ΞΥΛΚ
+0,79%
0.256
ΞΥΛΠ
0,00%
0.398
ΟΛΘ
+0,48%
20.9
ΟΛΠ
-0,50%
29.85
ΟΛΥΜΠ
-2,17%
2.25
ΟΠΑΠ
+3,27%
15.8
ΟΡΙΛΙΝΑ
-0,13%
0.79
ΟΤΕ
+1,33%
15.21
ΟΤΟΕΛ
-1,37%
10.1
ΠΑΙΡ
-2,26%
0.952
ΠΑΠ
+2,15%
2.38
ΠΕΙΡ
-1,13%
3.589
ΠΕΡΦ
+1,89%
5.38
ΠΕΤΡΟ
+1,03%
7.86
ΠΛΑΘ
-0,13%
3.96
ΠΛΑΚΡ
0,00%
13.9
ΠΡΔ
0,00%
0.25
ΠΡΕΜΙΑ
+0,17%
1.174
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
6.2
ΠΡΟΦ
+0,59%
5.13
ΡΕΒΟΙΛ
+0,95%
1.595
ΣΑΡ
-0,92%
10.72
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
-1,21%
0.327
ΣΙΔΜΑ
-0,33%
1.525
ΣΠΕΙΣ
+0,71%
5.64
ΣΠΙ
+2,78%
0.518
ΣΠΥΡ
0,00%
0.127
ΤΕΝΕΡΓ
-0,05%
19.8
ΤΖΚΑ
+0,71%
1.42
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.06
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
0,00%
1.62
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
0,00%
8
ΦΡΙΓΟ
-3,64%
0.212
ΦΡΛΚ
-0,56%
3.55
ΧΑΙΔΕ
-8,20%
0.56

Κοντέινερ: Σε δύο χρόνια θα υποχωρήσουν οι ναύλοι σε φυσιολογικά επίπεδα

Πληθωριστικές πιέσεις και υψηλές τιμές σε σειρά προϊόντων, αναμένεται να συνεχίσουν να ταλανίζουν την παγκόσμια οικονομία κατά την διάρκεια των επόμενων μηνών, ενδεχομένως και για το σύνολο του 2022, αν δεν υπάρξει ταχεία αποκλιμάκωση του θαλάσσιου μεταφορικού κόστους και αποκατάσταση της ομαλούς λειτουργίας της εφοδιαστικής αλυσίδας.

Πάντως, οι εκτιμήσεις φορέων της ναυτιλίας δεν είναι ιδιαίτερα αισιόδοξες. Σε σχετική της ανάλυση, η Sea-Intelligence, εταιρεία αναλύσεων ναυτιλίας από την Κοπεγχάγη, ανέφερε ότι είναι πιθανό να χρειαστούν ακόμα και δύο χρόνια, έως ότου οι ναύλοι στην αγορά των κοντέινερ υποχωρήσουν σε φυσιολογικά επίπεδα. Όπως σημειώνεται, αν ληφθούν υπόψη οι προηγούμενοι κύκλοι της ναυλαγοράς και συγκεκριμένα η πορεία των τελευταίων 23 ετών, υπολογίζεται ότι είναι εφικτή μια μείωση της τάξεως του 0,4% έως 0,9% των ναύλων σε εβδομαδιαία βάση. Υπολογίζοντας ότι η πτώση θα είναι 0,9% εβδομαδιαίως, η Sea Intelligence αναμένει την ομαλοποίηση της ναυλαγοράς σε 18 μήνες από σήμερα, δηλαδή περίπου στο πρώτο τρίμηνο του 2023. Αν όμως ο ρυθμός της αποκλιμάκωσης είναι χαμηλότερος και δεν ξεπεράσει το 0,4% εβδομαδιαίως, θα χρειαστούν συνολικά 26 μήνες, δηλαδή πάνω από δύο χρόνια για να επιστρέψει η ναυλαγορά στο επίπεδο που βρισκόταν πριν την πανδημία.

Πάντως, οι ναύλοι των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων έχουν ήδη ξεκινήσει την αποκλιμάκωσή τους τις τελευταίες εβδομάδες, ιδίως σε σχέση με το επίπεδο που βρέθηκαν τον Σεπτέμβριο και τον Οκτώβριο. Σύμφωνα με τον εβδομαδιαίο δείκτη της Drewry, οι ναύλοι μειώθηκαν κατά 0,5% την προηγούμενη εβδομάδα, αλλά εξακολουθούν να είναι 236% υψηλότεροι σε σχέση με την ίδια περίοδο του 2020.

Το υψηλό μεταφορικό κόστος πιέζει και τις τιμές προς τα πάνω. Σε σχετική ετήσια έρευνά της, η Διάσκεψη των Ηνωμένων Εθνών για το Εμπόριο και την Ανάπτυξη (UNCTAD), ανέφερε την προηγούμενη εβδομάδα ότι οι ναύλοι των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων θα αυξήσουν τις τιμές πολλών προϊόντων με διψήφια ποσοστά. Μεταξύ άλλων, προβλέπονται αυξήσεις τουλάχιστον 10% σε είδη, όπου ηλεκτρονικά, έπιπλα και ρούχα. Η παγκόσμια αύξηση των τιμών καταναλωτή προσδιορίζεται στο 1,5%, με τις ΗΠΑ να αναμένεται να καταγράψουν αύξηση 1,2% και την Κίνα 1,4%.

Στελέχη της αγοράς σημειώνουν ότι για να υπάρξει ταχύτερη αποκλιμάκωση των ναύλων, θα πρέπει να ομαλοποιηθεί η κατάσταση στην εφοδιαστική αλυσίδα, ώστε να μειωθούν οι καθυστερήσεις και το μπλοκάρισμα των πλοίων σε διάφορα λιμάνια. Έτσι, θα αυξηθεί η προσφορά πλοίων και ως εκ τούτου θα υποχωρήσουν και οι ναύλοι. Σύμφωνα με εκτιμήσεις της εταιρείας logistics Kuehne+Nagel, στο τέλος Οκτωβρίου, πάνω από 600 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων βρίσκονται εγκλωβισμένα σε διάφορα λιμάνια διεθνώς, αριθμός διπλάσιος σε σχέση με τις αρχές του 2021. Η Kuehne+Nagel υπολογίζει ότι η συμφόρηση σε διάφορα λιμάνια-κόμβους για το διεθνές εμπόριο, θα διατηρηθεί μέχρι τουλάχιστον τον προσεχή Φεβρουάριο.

Εν τω μεταξύ, η εικόνα είναι διαφορετική από περιοχή σε περιοχή. Στη μεν Κίνα, η κατάσταση με τις καθυστερήσεις στα λιμάνια φαίνεται να οδεύει προς εξομάλυνση, χωρίς ασφαλώς αυτό να σημαίνει και κάτι, με δεδομένο ότι η πολιτική μηδενικών κρουσμάτων που έχει θέσει σε ισχύ η κινεζική κυβέρνηση, αποτελεί μια “δαμόκλειο σπάθη” που ενδέχεται να προκαλέσει νέα προβλήματα με την εμφάνιση έστω κι ενός κρούσματος.

Από την άλλη πλευρά, στις ΗΠΑ, τα λιμάνια του Λος Άντζελες και του Λονγκ Μπιτς εξακολουθούν να καταγράφουν ρεκόρ στον αριθμό των πλοίων που περιμένουν να εξυπηρετηθούν, με το σχετικό νούμερο να αγγίζει τα 87. Σημαντικό ρόλο στην καθυστέρηση που παρατηρείται, διαδραματίζει η έλλειψη επαρκούς αριθμούς οδηγών φορτηγών και συρμών, ώστε να μεταφερθούν τα κοντέινερ στην ενδοχώρα, είτε με οχήματα, είτε με τρένα. Στο πλαίσιο αυτό, έχει ανακοινωθεί ότι για κάθε κοντέινερ που θα παραμένει εντός του λιμανιού για διάστημα μεγαλύτερο των οκτώ ημερών (αν πρόκειται να μεταφερθεί με φορτηγό) ή των πέντε ημερών (αν πρόκειται να μεταφερθεί με συρμό τρένου), θα επιβάλλεται επιπλέον χρέωση 100 δολαρίων την ημέρα από την λιμενική αρχή.

Πρόκειται για ένα μέτρο, που έχει ληφθεί στην προσπάθεια των αρχών να ασκήσουν πίεση στις μεταφορικές και τις ναυτιλιακές εταιρείες, ώστε να αρθεί το αδιέξοδο των τελευταίων μηνών. Πριν λίγες ημέρες υπολογίστηκε ότι 8.392 κοντέινερ παρέμεναν στο λιμάνι για 9-12 ημέρες και επιπλέον 20.857 για πάνω από 13 ημέρες. Φαίνεται πάντως ότι η απειλή επιπλέον χρεώσεων έχει αποτέλεσμα, καθώς από τότε που ανακοινώθηκε πριν από σχεδόν ένα μήνα, παρατηρείται πτώση κατά 26% στον αριθμό των “κουτιών” που παραμένουν στο λιμάνι. Περαιτέρω ανακούφιση αναμένεται να δοθεί και από την μείωση του αριθμού των πλοίων που φτάνουν στα δύο γειτονικά λιμάνια, καθώς ο μεγάλος όγκος των φορτίων για τις επικείμενες γιορτές έχουν ήδη αφιχθεί στις ΗΠΑ.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!