THEPOWERGAME
Στη λίστα των λιμανιών ανά την Υφήλιο, στα οποία παρουσιάζονται σημαντικές καθυστερήσεις, προστέθηκε πλέον και ο Πειραιάς. Η ειδοποιός διαφορά είναι ότι το πρόβλημα της συμφόρησης πλοίων στον Πειραιά οφείλεται στην εργασιακή αναταραχή των τελευταίων ημερών και όχι στην αδυναμία εξυπηρέτησης των φορτίων των πλοίων που προσεγγίζουν το ελληνικό λιμάνι. Σύμφωνα με στοιχεία του πρακτορείου Bloomberg, τη Δευτέρα είχαν συγκεντρωθεί 18 πλοία πέριξ του Πειραιά, περιμένοντας να εξυπηρετηθούν, με την σχετική «ουρά» να είναι ορατή από αρκετή απόσταση. Πρόκειται για τον μεγαλύτερο αριθμό αγκυροβολημένων πλοίων του τελευταίου εξαμήνου, δείγμα της επιδείνωσης της κατάστασης.
Υπενθυμίζεται ότι από την προηγούμενη Δευτέρα, 25 Οκτωβρίου έχουν ξεκινήσει διαδοχικές απεργίες των λιμενεργατών, που απασχολούνται στις προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ, που διαχειρίζονται τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων. Αφορμή στάθηκε ο αδόκητος θάνατος του συναδέλφου τους Δημήτρη Δαγκλή, γεγονός που πυροδότησε τις κινητοποιήσεις και διεκδικήσεις για βελτιωμένους όρους απασχόλησης, όπως εργατικές ομάδες έξι ατόμων (6άρες πόστες), αντί τεσσάρων που ισχύει σήμερα, πρόγραμμα εργασίας για όλους τους εργαζόμενους και μετατροπή όλων των συμβάσεων σε πλήρους απασχόλησης, με την υπογραφή και Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας. Μάλιστα, οι λιμενεργάτες έχουν προκηρύξει και νέα 48ωρη απεργία για την Παρασκευή και το Σάββατο 5 και 6 Νοεμβρίου.
Οι εξελίξεις αυτές έρχονται στη χειρότερη δυνατή περίοδο για την Cosco και τη διοίκηση του ΟΛΠ, καθώς οι τελευταίοι μήνες του έτους είναι ιδιαίτερα σημαντικοί, λόγω και της εορταστικής περιόδου. Ιδίως όμως φέτος, που η εφοδιαστική αλυσίδα έχει υποστεί τόσο σημαντική ζημιά, κάθε επιπλέον καθυστέρηση μετατρέπεται σε πολλαπλάσιες καθυστερήσεις κάπου αλλού. Ως εκ τούτου, οι εισαγωγικές εταιρείες και οι αλυσίδες λιανικού εμπορίου, τόσο στην Ελλάδα, όσο και σε άλλες χώρες της Ευρώπης, που εξυπηρετούνται από τον Πειραιά, είναι πιθανό να κληθούν να διαχειριστούν το φάσμα των ελλείψεων των αποθεμάτων τους στην πιο δυναμική περίοδο του έτους από πλευράς κατανάλωσης. Ως εκ τούτου, η επίλυση του προβλήματος στο λιμάνι αποτελεί επιτακτική ανάγκη.
Ασφαλώς, προβλήματα και μάλιστα σοβαρά, αντιμετωπίζουν και άλλα λιμάνια διεθνώς. Για παράδειγμα, άλλος ένας σημαντικός κόμβος του διαμετακομιστικού εμπορίου, το λιμάνι της Σιγκαπούρης, όπου επίσης έχουν αρχίσει να καταγράφονται σημαντικά προβλήματα. Πλέον, ο όγκος των πλοίων που περιμένουν να εξυπηρετηθούν ανέρχεται σε 53 τον αριθμό, όντας 22% υψηλότερος σε σχέση με το μέσο όρο. Την προηγούμενη εβδομάδα, η Σιγκαπούρη κλήθηκε να διαχειριστεί έναν ασυνήθιστα υψηλό αριθμό κρουσμάτων του κορονοΐού, γεγονός που ενδεχομένως να εξηγεί τις καθυστερήσεις στο λιμάνι. Η προηγούμενη σημαντική περίοδος καθυστερήσεων στο λιμάνι τοποθετείται χρονικά στις 21 Ιουλίου, όταν είχε ξεσπάσει ο τυφώνας Ιν-Φα, που έπληξε κυρίως την περιοχή της Σαγκάης, με αποτέλεσμα πολλά πλοία να επαναδρομολογηθούν για να εξυπηρετηθούν από το λιμάνι της Σιγκαπούρης.
Ασφαλώς, τα προβλήματα παραμένουν και στους «συνήθεις υπόπτους», δηλαδή σε σειρά λιμανιών της νοτιοανατολικής Ασίας, όπως τα λιμάνια της Μαλαισίας, την πλειονότητα των λιμανιών της Κίνας και ασφαλώς τους «μεγάλους ασθενείς» της περιόδου μετά την επαναλειτουργία της παγκόσμιας οικονομίας, δηλαδή το λιμενικό συγκρότημα του Λος Άντζελες και του Λονγκ Μπιτς στην δυτική όχθη των ΗΠΑ. Πρόκειται για την βασικότερη «πύλη εισόδου» των εμπορευμάτων από την Κίνα προς την αγορά των ΗΠΑ.
Το ζήτημα έχει φτάσει πλέον να συζητείται στο κορυφαίο επίπεδο, απασχολώντας και την πρόσφατη διάσκεψη των ηγετών του G20. Ωστόσο, για να δοθεί λύση, απαιτούνται συντονισμένες κινήσεις από όλα τα εμπλεκόμενα μέρη της εφοδιαστικής αλυσίδας, καθώς δεν αρκεί μόνο η εντατικοποίηση της εργασίας στα λιμάνια, αν δεν υπάρχουν διαθέσιμες αποθήκες για την φύλαξη των εμπορευματοκιβωτίων, ή οδηγοί φορτηγών και τρένων για να τα μεταφέρουν στην ενδοχώρα.