THEPOWERGAME
Κοντά σε λύση βρίσκεται το θέμα των ναυπηγείων Ελευσίνας. Σύμφωνα με όσα διαμείφθηκαν μέχρι σήμερα, η πλευρά του στρατηγικού επενδυτή αναμένεται να καταθέσει σήμερα πρόταση εξυγίανσης των υπερχρεωμένων ναυπηγείων στην ελληνική κυβέρνηση. Η πρόταση αυτή της εταιρείας Onex, σύμφωνα με αξιόπιστες πληροφορίες, αναμένεται να περιλάβει το κούρεμα των χρεών κατά 50% και την στήριξη του εγχειρήματος εκσυγχρονισμού των ναυπηγείων από τον αμερικανικό οργανισμό προώθησης των εξαγωγών U.S. International Development Finance Corporation (DFC).
H εμπλοκή του αμερικανικού οργανισμού δεν έγινε γνωστό με πιο τρόπο θα γίνει. Ωστόσο, κρίνεται ιδιαίτερα κρίσιμο στοιχείο στην παρούσα συγκυρία, καθώς όπως αναφέρουν αρατηρητές της αγοράς, θα είναι πρώτη φορά που ο αμερικανικός οργανισμός εξαγωγών DFC εμπλέκεται σε επιχειρηματικό εγχείρημα στη χώρα μας. To γεγονός αυτό ερμηνεύεται ποικιλοτρόπως και σίγουρα δείχνει την πρόθεση του αμερικανικού παράγοντα για εμπλοκή στην ναυπηγική βιομηχανία της χώρας και δη, στην αμυντική ναυπηγική βιομηχανίας.
Ας μην παραγνωρίζεται άλλωστε ότι στα Ναυπηγεία Ελευσίνας με (πολύ αργό) ρυθμό, ναυπηγούνται οι πυραυλάκατοι του Πολεμικού Ναυτικού. Στην πράξη είναι το Πολεμικό Ναυτικό και οι κεφαλαιακές του ενέσεις που κρατούν στην ζωή τα ναυπηγεία Ελευσίνας. Πάντως, οι ίδιες πηγές που συνομίλησαν με το powergame.gr, σημειώνουν ότι το σχέδιο εξυγίανσης των Ναυπηγείων Ελευσίνας, δεν κρύβει άλλες συμφωνίες, π.χ. για την ναυπήγηση φρεγατών που βρίσκεται πολύ κοντά. Εξάλλου, όπως ανέφεραν η κυβέρνηση δεν έχει λάβει ακόμη τις αποφάσεις της.
Ωστόσο τέτοιου είδους κινήσεις, σίγουρα θα τις επηρεάσουν. Εξάλλου, πρόσφατα, ο αρμόδιος για το θέμα των ναυπηγείων Ελευσίνας υπουργός Ανάπτυξης & Επενδύσεων Άδωνις Γεωργιάδης, έχει αφήσει ανοικτό το θέμα της συνεργασίας των δύο ναυπηγείων στην ναυπήγηση των φρεγατών. Ο ίδιος είχε αναφέρει ότι τα δύο ναυπηγεία συνδυάζουν διάφορα ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα όπως δεξαμενές και γερανογέφυρες που είναι αξιοποιήσιμα την ναυπήγηση των φρεγατών.
Αναφορικά με την πρόταση εξυγίανσης, η πλευρά της Onex και ο επικεφαλής της Πάνος Ξενοκώστας, φέρεται να έχει περιγράψει πρόσφατα στους εργαζόμενους μια λύση η οποία θα περιλάβει «κούρεμα» των υποχρεώσεων κατά 50%, πλην των υποχρεώσεων προς το προσωπικό. Οι τελευταίες ανέρχονται σε περίπου 35 εκατ. ευρώ και αναμένεται να εξοφληθούν στο ακέραιο.
Οι υποχρεώσεις που θα κουρευτούν είναι προς Δημόσιο και τράπεζες. Ο μεγαλύτερος πιστωτής είναι το Ελληνικό Δημόσιο, δηλαδή ασφαλιστικά ταμεία, Πολεμικό Ναυτικό κ.λπ. Οι συνολικές οφειλές των ναυπηγείων σήμερα ανέρχονται σε κάτι λιγότερο από 450 εκατ. ευρώ και στόχος της πρότασης εξυγίανσης των ναυπηγείων είναι οι οφειλές να παραμείνουν στη ζώνη των 220-230 εκατ. ευρώ, όπως προέβλεπε η αρχική συμφωνία του 2019. Η συμφωνία αυτή πάγωσε όταν ο σύμβουλος που προσέλαβε η κυβέρνηση, η EY, για την εξυγίανση των ναυπηγείων αύξησε το μέγεθος της «τρύπας» των ναυπηγείων από τα 230 εκατ. ευρώ στα 440 εκατομμύρια. Καποιοι ακόμη κάνουν λόγο για οφειλές κοντά στα 480 εκατ. ευρώ.
Το σχέδιο εξυγίανσης αναμένεται να συζητηθεί σήμερα σε σύσκεψη που θα πραγματοποιηθεί μεταξύ της ηγεσίας του υπουργείου Ανάπτυξης και του στρατηγικού επενδυτή. Από την πλευρά του δημοσίου θα συμμετάσχει ο υπουργός Αδωνις Γεωργιάδης και ο αν. υπουργός Νίκος Παπαθανάσης. Από την άλλη πλευρά θα βρεθεί η πλευρά του επιχειρηματία Πάνου Ξενοκώστα και της Onex Shipyards.
Εφόσον το σχέδιο εξυγίανσης κριθεί από την κυβέρνηση αποδεκτό, τότε η εταιρεία θα υποβάλλει αίτηση εξυγίανσης σε δικαστήριο της χώρας, η οποία θα περιλάβει:
- το «κούρεμα» των οφειλών του ναυπηγείου (περίπου 50%),
- μια μακροχρόνια περίοδο αποπληρωμής των εναπομενουσών οφειλών του μετά το «κούρεμα» και τέλος
- ένα επενδυτικό σχέδιο εκσυγχρονισμού των ναυπηγείων σε βάθος 10ετίας που πηγές αναφέρουν στα 150 εκατ. ευρώ.
Το σχέδιο αυτό, εφόσον έχει την συναίνεση των πιστωτών αναμένεται να εγκριθεί από τα ελληνικά δικαστήρια μέσα στους επόμενους 2-3 μήνες, προκειμένου να εγκατασταθεί ο νέος στρατηγικός επενδυτής στην εταιρεία και να ξεκινήσει τον εκσυγχρονισμό τους. Αξίζει να αναφερθεί, ότι ένα «σοβιετικό» ποσοστό του 99% των εργαζομένων έχει ταχθεί υπέρ του σχεδίου.