THEPOWERGAME
Σκληρή προβλέπεται ότι θα είναι και φέτος η «μάχη» του λιμανιού του Πειραιά με εκείνο της Βαλένθια, με έπαθλο τον τίτλο του κορυφαίου λιμανιού διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων στη Μεσόγειο και τέταρτου μεγαλύτερου στην Ευρώπη, πίσω μόνο από τα λιμάνια «μεγαθήρια» του Ρότερνταμ, της Αμβέρσας και του Αμβούργου.
Πρόκειται για μια προσπάθεια που κατέστη νικηφόρος το 2020, με τον Πειραιά να ξεπερνά στο «νήμα» τη Βαλένθια και την Βρέμη στη Γερμανία, κερδίζοντας δύο θέσεις και καταλαμβάνοντας την τέταρτη πανευρωπαϊκά. Ωστόσο, φέτος η εικόνα είναι διαφορετική.
Cosco: Τον Αύγουστο διακινήθηκαν συνολικά 425,5 χιλιάδες εμπορευματοκιβώτια
Σύμφωνα με τα στοιχεία που δημοσίευσε η Cosco Shipping Ports, μητρική της Σταθμός Εμπορευματοκιβωτίων Πειραιά (ΣΕΠ), που διαχειρίζεται τις προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ του ΟΛΠ, τον Αύγουστο, διακινήθηκαν συνολικά 425,5 χιλιάδες εμπορευματοκιβώτια, σηματοδοτώντας άνοδο της τάξεως του 1,4% σε σχέση με τον αντίστοιχο περσινό μήνα.
Συνολικά όμως από τις αρχές του 2021 και μέχρι και τον Αύγουστο (8μηνο), έχουν διακινηθεί 3,24 εκατ. κοντέινερ, μέγεθος που υπολείπεται κατά 0,5% του αντίστοιχου περσινού διαστήματος.
Ωστόσο, ήδη υπάρχει σημαντική απόσταση από το ισπανικό λιμάνι. Συγκεκριμένα, κατά το φετινό επτάμηνο (Ιανουάριος – Ιούλιος), από την Βαλένθια έχουν ήδη διακινηθεί 3,28 εκατ. κοντέινερ, δηλαδή σχεδόν όσα έχουν περάσει από τον Πειραιά μετά και τον μήνα Αύγουστο.
Είναι χαρακτηριστικό ότι κατά το φετινό επτάμηνο, το αντίστοιχο νούμερο στον Πειραιά διαμορφώθηκε σε 2,81 εκατ. εμπορευματοκιβώτια, ήταν δηλαδή μικρότερο κατά 14% σε σχέση με την επίδοση της Βαλένθια.
Ο φετινός ρυθμός ανάπτυξης του σκέλους των εμπορευματοκιβωτίων στην Βαλένθια είναι της τάξεως του 10%, έχοντας ξεπεράσει ακόμα και την επίδοση του 2019, δείγμα της δυναμικής που έχει δημιουργηθεί και η οποία δύσκολα θα μπορέσει να ανατραπεί κατά τους τελευταίους μήνες του τρέχοντος έτους.
Στον αντίποδα, στελέχη της ΣΕΠ αναφέρουν ότι προϋπόθεση για να αποκατασταθούν οι υψηλότεροι ρυθμοί ανάπτυξης στον Πειραιά, είναι να αποκατασταθεί η ομαλή λειτουργία της παγκόσμιας εφοδιαστικής αλυσίδας, εξέλιξη που δεν θα πρέπει να αναμένεται πριν το πρώτο τρίμηνο του 2022.
Πιθανό να υποχωρήσει στην πέμπτη θέση της πανευρωπαϊκής κατάταξης ο Πειραιάς
Έτσι, όπως όλα δείχνουν, ο Πειραιάς θα υποχωρήσει στην πέμπτη θέση της πανευρωπαϊκής κατάταξης φέτος, ενισχύοντας το επιχείρημα της κινεζικής Cosco για την ανάγκη να δημιουργηθεί ένας ακόμα τερματικός σταθμός διαχείρισης εμπορευματοκιβωτίων, προκειμένου να αυξηθεί ακόμα περισσότερο η ετήσια δυναμικότητα του ελληνικού λιμανιού και να ενισχυθεί η ανταγωνιστικότητά του, τόσο σε επιπέδο τιμολογίων, όσο και σε επίπεδο λειτουργίας.
Με την νέα προβλήτα, η οποία δεν περιλαμβανόταν στο επιχειρησιακό πλάνο ανάπτυξης του λιμανιού του Πειραιά, η Cosco θα διαθέτει πλέον υποδομές για την διαχείριση πάνω από 10 εκατ. κοντέινερ ετησίως, θέλοντας προφανώς να «χτυπήσει» τα λιμάνια της Β. Ευρώπης.
Πάντως, ως εναλλακτική λύση, η Cosco έχει ήδη προχωρήσει στην απόκτηση ποσοστού στο λιμάνι του Αμβούργου, θέλοντας με τον τρόπο αυτό να ασκήσει και μια έμμεση πίεση προς την ελληνική πλευρά, ώστε να εγκριθεί η νέα επένδυση των 350 εκατ. ευρώ.
Υπενθυμίζεται ότι πρόσφατα υπεγράφη νέα συμφωνία με την ελληνική κυβέρνηση για την υλοποίηση των υποχρεωτικών επενδύσεων στον ΟΛΠ με αναθεωρημένο χρονοδιάγραμμα.
Με τον τρόπο αυτό, «ξεκλείδωσε» η απόκτηση πλειοψηφικού ποσοστού 67% στον ΟΛΠ. Η αναθεωρημένη σύμβαση εγκρίθηκε πρόσφατα από το Ελεγκτικό Συνέδριο. Βάσει αυτής, ο κινεζικός όμιλος διαθέτει επιπλέον πέντε χρόνια, προκειμένου να ολοκληρώσει τις υποχρεωτικές επενδύσεις.
Ως αντάλλαγμα, θα κατατεθεί νέα εγγυητική επιστολή για το 33% των μη υλοποιηθέντων έργων, συνολικού ύψους της τάξεως των 295 εκατ. ευρώ.