Δεξαμενόπλοια: Σε χαμηλό 17 μηνών υποχώρησαν οι ναύλοι

Δύσκολες αποφάσεις για τους πλοιοκτήτες μέχρι να βελτιωθούν οι συνθήκες στη ναυλαγορά

Εμπορικά πλοία © 123rf.com

Ούτε τα λειτουργικά τους έξοδα δεν μπορούν να καλύψουν αρκετά δεξαμενόπλοια αυτήν την εποχή, οδηγώντας τους πλοιοκτήτες τους σε δύσκολες αποφάσεις, ακόμα και στον παροπλισμό κάποιων εξ αυτών, μέχρις ότου βελτιωθούν οι συνθήκες στην ναυλαγορά.

Πριν από λίγες ημέρες, οι ναύλοι για την διαδρομή από την Μέση Ανατολή στην Ασία (εκ των βασικότερων στην αγορά), υποχώρησαν στο χαμηλότερο επίπεδό τους από τον προηγούμενο Μάρτιο. Ωστόσο, πέραν των χαμηλότερων εσόδων, έχουν αυξηθεί σημαντικά και οι τιμές των ναυτιλιακών καυσίμων.

Ο συνδυασμός χαμηλών εσόδων και υψηλών εξόδων, μεταφράζεται σε ζημίες για τα δεξαμενόπλοια σε καθημερινή βάση, στοιχείο το οποίο ανέφερε και η Διεθνής Υπηρεσία Ενέργειας (International Energy Agency) στην πρόσφατη μηνιαία έρευνά της για την αγορά πετρελαίου.

Σύμφωνα με ναυτιλιακούς αναλυτές, η διάδοση της παραλλαγής Δέλτα του κορονοϊού, έχει γεννήσει αβεβαιότητα για την μελλοντική ζήτηση πετρελαίου από τις χώρες της Ασίας, που είναι και οι βασικοί εισαγωγείς πετρελαίου από την Μέση Ανατολή.

Την ίδια στιγμή, ο περιορισμός της παραγωγής από την συμμαχία OPEC +, έχουν μειώσει τις ποσότητες αργού που χρειάζεται να μεταφερθούν.

Εικόνα υπερπροσφοράς στην αγορά από τα υπέργηρα VLCC

Εκτός όμως από την ζήτηση, οι εξελίξεις για τους πλοιοκτήτες είναι αρνητικές και από το «μέτωπο» της προσφοράς, καθώς οι διαλύσεις των πιο μεγάλων σε ηλικία υπερδεξαμενόπλοιων VLCC εξακολουθούν να κινούνται σε «ρηχά νερά», καθώς πολλοί πλοιοκτήτες επιλέγουν να τα μεταπωλήσουν στην αγορά των μεταχειρισμένων.

Αυτό σημαίνει ότι παραμένουν στην αγορά και συνεχίζουν να ανταγωνίζονται για φορτία, συντηρώντας την εικόνα υπερπροσφοράς στην αγορά.

Είναι χαρακτηριστικό ότι πολλά VLCC ταξιδεύουν σήμερα χωρίς φορτίο και με χαμηλές ταχύτητες, ώστε να περιορίσουν την κατανάλωση καυσίμου και να μειώσουν τα λειτουργικά τους έξοδα.

Οι σημερινές ταχύτητες πλεύσης είναι 12% χαμηλότερες από εκείνες στις αρχές του 2021, ανέφερε πρόσφατη ανάλυση της Vortexa Ltd.

Αυτό μεταφράζεται σε εξοικονόμηση της τάξεως των 4.100 έως 5.200 δολαρίων/ημέρα, ανάλογα με τον τύπο του καυσίμου.

Πρόκειται για μια απαραίτητη κίνηση, δεδομένου ότι οι τιμές για τα καύσιμα χαμηλής περιεκτικότητας σε θείο (υποχρεωτικά από την 1η Ιανουαρίου του 2020), έχουν αυξηθεί κατά 50% κατά την διάρκεια του τελευταίου 12μήνου, καθώς η παγκόσμια οικονομία έχει αρχίσει να ανακάμπτει από την πανδημία.

Αν και το κόστος των καυσίμων έχει υποχωρήσει από το υψηλό του Ιουλίου, εξακολουθεί να είναι μεγάλο.

Τον Αύγουστο η συμμαχία OPEC+ αναμένεται να αντλήσει 400.000 βαρέλια αργού περισσότερα, αυξάνοντας την ζήτηση

Σύμφωνα πάντως με τα τελευταία στοιχεία, τον Αύγουστο, η συμμαχία OPEC+ αναμένεται να αντλήσει 400.000 βαρέλια αργού περισσότερα, έναντι του Ιουλίου, εξέλιξη που είναι πιθανό να αυξήσει τις εξαγωγές κι έτσι να αυξήσει την ζήτηση για δεξαμενόπλοια.

Ωστόσο, προς το παρόν, δεν έχει παρατηρηθεί κάποια ιδιαίτερη άνοδος στα διακινούμενα φορτία.

Μάλιστα, αρκετά διυλιστήρια στην Ασία έχουν μειώσει τις παραγγελίες τους από την Σαουδική Αραβία για τον μήνα Σεπτέμβριο, δείγμα της αρνητικής επίδρασης της πανδημίας στην αγορά.

Από την πλευρά πάντως, η Saudi Aramco επέτρεψε στους πελάτες της να λάβουν το σύνολο των όγκων πετρελαίου που έχουν παραγγείλει, κίνηση που θεωρείται θετική για την μελλοντική ζήτηση δεξαμενόπλοιων. Προς το παρόν πάντως, οι ναύλοι παραμένουν σταθεροί.

ΙΛΥΔΑ
2.74%
1.69
AKTR
0.57%
5.30
ΔΕΗ
1.15%
13.17
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0.00%
3.83
ΕΛΠΕ
0.19%
7.84
ΠΕΤΡΟ
0.51%
7.86
ΟΛΠ
0.00%
32.95
TITC
0.12%
40.20
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
0.64%
18.86
ΕΥΑΠΣ
0.00%
0.00
ΛΟΥΛΗ
0.00%
3.30
ΛΕΒΠ
0.00%
0.00
ΠΡΕΜΙΑ
0.00%
1.27
NOVAL
0.40%
2.52
ΙΝΤΚΑ
1.30%
3.12
ΧΑΙΔΕ
0.00%
0.00
ΔΡΟΜΕ
3.81%
0.35
ACAG
0.33%
6.02
ΑΣΚΟ
0.32%
3.11
ΚΥΡΙΟ
0.00%
0.00
ΣΑΤΟΚ
0.00%
0.00
ΛΕΒΚ
-4.35%
0.22
ΝΑΚΑΣ
0.00%
3.08
BOCHGR
2.59%
5.54
ΚΕΚΡ
0.00%
0.00
ΠΛΑΘ
-0.25%
3.93
ΡΕΒΟΙΛ
0.59%
1.70
ΕΛΛ
-0.34%
14.80
ΥΑΛΚΟ
0.00%
0.00
ΙΚΤΙΝ
2.01%
0.36
ΟΠΑΠ
0.41%
17.10
ΜΥΤΙΛ
0.33%
36.72
ΔΟΜΙΚ
-0.37%
2.67
ΦΡΛΚ
0.86%
4.11
ΜΕΡΚΟ
0.00%
0.00
ΣΑΡ
0.82%
12.30
ΟΤΟΕΛ
0.74%
10.96
ΚΡΙ
0.00%
15.90
ΙΑΤΡ
1.56%
1.95
ΠΑΙΡ
0.00%
0.00
ΜΟΤΟ
2.03%
2.77
ΣΠΕΙΣ
0.00%
0.00
ΚΟΡΔΕ
0.00%
0.00
ΠΡΟΦ
-0.39%
5.07
ΒΟΣΥΣ
0.00%
0.00
ΕΛΙΝ
0.47%
2.15
OPTIMA
0.00%
14.42
ΑΚΡΙΤ
-1.35%
0.73
ΤΕΝΕΡΓ
0.00%
20.16
ΚΕΠΕΝ
0.00%
0.00
ΔΟΥΡΟ
0.00%
0.00
ΠΡΔ
0.00%
0.00
ΑΑΑΚ
0.00%
0.00
ΑΤΡΑΣΤ
0.00%
0.00
ΒΙΟΚΑ
-0.58%
1.70
ΠΑΠ
1.18%
2.57
ΙΝΤΕΤ
0.00%
0.00
ΠΕΙΡ
0.96%
4.75
ΜΙΝ
0.00%
0.00
ΕΤΕ
0.54%
9.34
ΒΙΟΤ
0.00%
0.00
ΑΛΜΥ
1.79%
4.28
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
0.25%
1.63
ΜΕΝΤΙ
0.00%
0.00
ΜΟΗ
0.65%
21.60
ΟΛΘ
0.00%
0.00
ΣΕΝΤΡ
2.08%
0.34
ΕΕΕ
-1.80%
40.30
ΚΟΥΕΣ
0.00%
6.14
ΕΥΔΑΠ
-0.51%
5.88
ΜΙΓ
-0.71%
2.81
ΦΛΕΞΟ
0.00%
0.00
ΦΡΙΓΟ
0.00%
0.00
ΔΑΙΟΣ
0.00%
3.52
ΛΑΝΑΚ
3.16%
0.98
CENER
0.85%
9.48
ΝΑΥΠ
2.69%
0.84
ΙΝΤΕΚ
0.97%
6.22
ΜΑΘΙΟ
1.17%
0.69
ΚΑΡΕΛ
-1.22%
324.00
ΑΤΤ
1.13%
0.72
ΑΤΤΙΚΑ
0.85%
2.36
ΕΣΥΜΒ
1.79%
1.14
ΕΥΡΩΒ
0.27%
2.62
ΚΤΗΛΑ
0.00%
0.00
ΕΛΣΤΡ
0.00%
0.00
ΑΔΜΗΕ
0.54%
2.78
DIMAND
1.09%
8.35
ΒΙΟΣΚ
0.00%
1.48
ΑΒΑΞ
1.58%
2.25
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
1.52%
2.35
ΠΛΑΚΡ
0.00%
0.00
ΛΑΒΙ
2.79%
0.81
EVR
0.59%
1.71
ΓΕΒΚΑ
0.00%
0.00
ΑΛΦΑ
1.09%
2.04
ΟΤΕ
-0.33%
15.28
ΜΕΒΑ
0.00%
0.00
ΑΣΤΑΚ
0.00%
7.20
ΞΥΛΠ
0.00%
0.00
ΙΝΛΟΤ
0.77%
1.05
CNLCAP
0.00%
0.00
ΑΤΕΚ
0.00%
0.00
ΛΑΜΨΑ
0.00%
0.00
ΕΚΤΕΡ
1.71%
2.02
ΔΑΑ
-0.04%
8.91
ΑΝΔΡΟ
0.00%
6.48
ΞΥΛΚ
-0.76%
0.26
ΠΡΟΝΤΕΑ
0.00%
0.00
ΜΠΕΛΑ
1.23%
26.32
ΚΟΥΑΛ
2.50%
1.31
ΕΛΒΕ
0.00%
0.00
ΤΖΚΑ
0.00%
0.00
ΕΛΧΑ
-0.68%
2.18
ΑΡΑΙΓ
1.54%
11.20
ΕΠΙΛΚ
0.00%
0.00
ΜΟΝΤΑ
-1.32%
3.73
ΜΟΥΖΚ
0.00%
0.00
ΙΝΛΙΦ
0.00%
4.78
ΟΛΥΜΠ
1.18%
2.58
ΑΒΕ
1.94%
0.42
ΛΟΓΟΣ
0.00%
0.00
ΠΕΡΦ
-0.58%
5.10
ΤΡΑΣΤΟΡ
-2.33%
1.26
ΕΛΤΟΝ
0.55%
1.81
ΒΙΣ
0.00%
0.00
ΣΠΥΡ
0.00%
0.00
ΣΑΡΑΝ
0.00%
0.00
ΛΑΜΔΑ
0.30%
6.66
AEM
0.86%
4.68
ΒΙΟ
0.86%
5.84
ΜΠΤΚ
0.00%
0.00
ΕΧΑΕ
0.61%
4.93
ΟΡΙΛΙΝΑ
0.00%
0.00
ΣΙΔΜΑ
2.32%
1.55
ΣΠΙ
0.00%
0.00
ΕΒΡΟΦ
0.00%
0.00
ΜΠΡΙΚ
2.59%
2.38