THEPOWERGAME
Σχεδόν 1.000 νέα πλοία κάθε κατηγορίας αναμένεται να «πέφτουν» στο νερό κάθε χρόνο για την περίοδο 2021-2025, μια αύξηση της τάξεως του 6,4%. Ωστόσο, παρότι, εκ πρώτης όψεως, το μέγεθος αυτό φαντάζει μεγάλο, εντούτοις συνιστά μια πτώση έναντι των προηγούμενων πέντε ετών, όταν ο παγκόσμιος στόλος μεγεθύνθηκε με ετήσιο ρυθμό της τάξεως του 7,4%, για να φτάσει σήμερα τα 74.505 πλοία. Φέτος πάντως, στα ναυπηγεία σε παγκόσμια βάση, καταγράφεται ο τρίτος χαμηλότερος ρυθμός νέων παραγγελιών πλοίων των τελευταίων 12 ετών, παρά την εκτίναξη των συμβολαίων για νέα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, που βρίσκονται σε υψηλό 14 ετών.
Με βάση τη νέα ανάλυση της BIMCO, της μεγαλύτερης ένωσης πλοιοκτητών διεθνώς, μέχρι το τέλος του 2025 προβλέπεται ότι ο παγκόσμιος στόλος θα αριθμεί πλέον 79.282 πλοία. Η πρόβλεψη αυτή βασίζεται σε ετήσια αύξηση της τάξεως του 1,25%, ελαφρώς χαμηλότερη από το 1,44% και μεταφράζεται σε 955 νέα πλοία κάθε χρόνο. Η εκτίμηση αυτή λαμβάνει υπόψη της μια ήπια ανάπτυξη του διεθνούς εμπορίου.
Η BIMCO έχει επεξεργαστεί άλλα δύο υποθετικά σενάριο, ένα «κακό» κι ένα «καλό». Με βάση το αρνητικό σενάριο, η ετήσια αύξηση του παγκόσμιου στόλου οριοθετείται σε 0,75%, κάτι που μεταφράζεται σε 567 νέα πλοία κατά μέσο όρο. Αν όμως το παγκόσμιο εμπόριο αναπτυχθεί με ταχύτερο ρυθμό, τότε ενεργοποιείται το «καλό» σενάριο, βάσει του οποίου, ο παγκόσμιος στόλος θα αναπτύσσεται με ετήσιο ρυθμό 1,75%, ξεπερνώντας τα 80.000 πλοία μέχρι το τέλος του 2025. Αυτό που πρέπει να σημειωθεί είναι ότι, ανεξάρτητα με το σενάριο που θα επικρατήσει, το μόνο σίγουρο είναι ότι ο παγκόσμιος στόλος θα συνεχίσει να μεγεθύνεται τα επόμενα χρόνια, με ό,τι αυτό συνεπάγεται και για την ζήτηση για ναυτικά επαγγέλματα.
Μεταξύ των επιμέρους τομέων, η BIMCO προβλέπει ότι τα πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) θα είναι εκείνα που θα αναπτυχθούν με τον ταχύτερο ρυθμό έναντι των υπολοίπων. Συγκεκριμένα, τα πλοία μεταφοράς LNG θα αυξηθούν κατά 6,7% σε ετήσια βάση, με τον παγκόσμιο στόλο να αυξάνεται από τα 593 πλοία σήμερα, σε 819 μέχρι το τέλος του 2025, δηλαδή 226 περισσότερα πλοία. Δεν αποκλείεται μάλιστα, το νούμερο αυτό να είναι ακόμα μεγαλύτερο (κατά 20 πλοία) σε 839, εφόσον το διεθνές εμπόριο αναπτυχθεί με ταχύτερο του προσδοκώμενου ρυθμού.
Όσον αφορά στα δεξαμενόπλοια, μπορεί ο κλάδος να υφίσταται σημαντικές πιέσεις των ναύλων κατά την διάρκεια των τελευταίων μηνών, ωστόσο, θα συνεχίσει να αναπτύσσεται και στο μέλλον. Σήμερα, ο παγκόσμιος στόλος αριθμεί 2.976 δεξαμενόπλοια, εκ των οποίων το 34% αφορά πλοία μεταφορικής ικανότητας μεταξύ 80.000 και 120.000 τόνων. Παρά τις δυσμενείς συνθήκες στην ναυλαγορά, κατά το φετινό πρώτο εξάμηνο έχουν υποβληθεί παραγγελίες ναυπήγησης 40 νέων δεξαμενόπλοιων. Με βάση τις προβλέψεις της BIMCO, προβλέπεται ετήσια αύξηση κατά 2,8% μέχρι το τέλος του 2025, με τα πολύ μεγάλα δεξαμενόπλοια της κλάσης VLCC (άνω των 300.000 τόνων) να ηγείται της ανάπτυξης αυτής.
Μεγάλη αύξηση αναμένεται και στον στόλο των κρουαζιερόπλοιων. Παρότι στο τέλος του 2020, αριθμούσαν μόλις 621 πλοία, προβλέπεται σημαντική ετήσια αύξηση κατά 4,2% τα επόμενα χρόνια, με τον στόλο των κρουαζιερόπλοιων να αυξάνεται σε 763 πλοία, ή 142 περισσότερα μέχρι το 2026. Η επιβεβαίωση της εν λόγω εκτίμησης θα εξαρτηθεί από την πορεία του τουρισμού τα επόμενα χρόνια.