Γ.Δ.
1401.58 +0,28%
ACAG
-0,37%
5.35
BOCHGR
-0,46%
4.36
CENER
+1,94%
8.4
CNLCAP
0,00%
7.25
DIMAND
-1,20%
8.2
NOVAL
+1,54%
2.31
OPTIMA
-0,31%
12.72
TITC
+1,48%
37.65
ΑΑΑΚ
0,00%
4.48
ΑΒΑΞ
+1,31%
1.396
ΑΒΕ
+1,32%
0.46
ΑΔΜΗΕ
-0,21%
2.345
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.685
ΑΛΜΥ
0,00%
3.66
ΑΛΦΑ
-2,05%
1.5305
ΑΝΔΡΟ
-0,62%
6.38
ΑΡΑΙΓ
+1,43%
9.58
ΑΣΚΟ
-0,39%
2.53
ΑΣΤΑΚ
-0,29%
6.88
ΑΤΕΚ
0,00%
0.426
ΑΤΡΑΣΤ
-0,23%
8.74
ΑΤΤ
+4,07%
0.614
ΑΤΤΙΚΑ
+1,40%
2.17
ΒΙΟ
+0,39%
5.19
ΒΙΟΚΑ
+0,86%
1.755
ΒΙΟΣΚ
-0,73%
1.365
ΒΙΟΤ
0,00%
0.294
ΒΙΣ
0,00%
0.144
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.04
ΓΕΒΚΑ
+1,15%
1.315
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
+1,82%
17.9
ΔΑΑ
+0,13%
7.99
ΔΑΙΟΣ
-1,64%
3.6
ΔΕΗ
-0,85%
11.65
ΔΟΜΙΚ
-1,82%
2.7
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
-2,03%
0.29
ΕΒΡΟΦ
+2,17%
1.41
ΕΕΕ
+1,93%
33.74
ΕΚΤΕΡ
+1,54%
1.446
ΕΛΒΕ
0,00%
4.66
ΕΛΙΝ
+0,51%
1.98
ΕΛΛ
-1,87%
13.1
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
+0,74%
1.632
ΕΛΠΕ
-1,84%
6.675
ΕΛΣΤΡ
+1,49%
2.05
ΕΛΤΟΝ
+2,80%
1.838
ΕΛΧΑ
0,00%
1.8
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.132
ΕΣΥΜΒ
0,00%
1.13
ΕΤΕ
-1,59%
6.924
ΕΥΑΠΣ
+0,32%
3.14
ΕΥΔΑΠ
0,00%
5.75
ΕΥΡΩΒ
-0,20%
2.036
ΕΧΑΕ
-0,23%
4.3
ΙΑΤΡ
+0,98%
1.54
ΙΚΤΙΝ
-0,65%
0.3055
ΙΛΥΔΑ
-0,29%
1.74
ΙΝΚΑΤ
+1,28%
4.75
ΙΝΛΙΦ
-0,23%
4.28
ΙΝΛΟΤ
+1,14%
0.89
ΙΝΤΕΚ
+0,53%
5.67
ΙΝΤΕΡΚΟ
0,00%
2.46
ΙΝΤΕΤ
-4,04%
0.974
ΙΝΤΚΑ
+1,15%
2.65
ΚΑΡΕΛ
0,00%
336
ΚΕΚΡ
0,00%
1.17
ΚΕΠΕΝ
0,00%
2.22
ΚΛΜ
-2,03%
1.45
ΚΟΡΔΕ
+3,80%
0.41
ΚΟΥΑΛ
+0,99%
1.02
ΚΟΥΕΣ
-0,72%
5.52
ΚΡΙ
-0,35%
14.3
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.7
ΚΥΡΙΟ
+0,22%
0.924
ΛΑΒΙ
-0,96%
0.719
ΛΑΜΔΑ
-0,14%
7.27
ΛΑΜΨΑ
0,00%
37.4
ΛΑΝΑΚ
-3,53%
0.82
ΛΕΒΚ
0,00%
0.256
ΛΕΒΠ
0,00%
0.34
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.25
ΛΟΥΛΗ
-0,37%
2.73
ΜΑΘΙΟ
-8,62%
0.594
ΜΕΒΑ
0,00%
3.62
ΜΕΝΤΙ
+0,50%
2.02
ΜΕΡΚΟ
0,00%
41
ΜΙΓ
-1,82%
2.97
ΜΙΝ
0,00%
0.51
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
-0,62%
19.2
ΜΟΝΤΑ
-1,32%
3.75
ΜΟΤΟ
-0,61%
2.45
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.65
ΜΠΕΛΑ
+1,90%
24.66
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
+0,27%
3.7
ΜΠΡΙΚ
-0,48%
2.08
ΜΠΤΚ
0,00%
0.62
ΜΥΤΙΛ
+0,96%
31.7
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.92
ΝΑΥΠ
0,00%
0.83
ΞΥΛΚ
+0,79%
0.256
ΞΥΛΠ
0,00%
0.398
ΟΛΘ
+0,48%
20.9
ΟΛΠ
-0,50%
29.85
ΟΛΥΜΠ
-2,17%
2.25
ΟΠΑΠ
+3,27%
15.8
ΟΡΙΛΙΝΑ
-0,13%
0.79
ΟΤΕ
+1,33%
15.21
ΟΤΟΕΛ
-1,37%
10.1
ΠΑΙΡ
-2,26%
0.952
ΠΑΠ
+2,15%
2.38
ΠΕΙΡ
-1,13%
3.589
ΠΕΡΦ
+1,89%
5.38
ΠΕΤΡΟ
+1,03%
7.86
ΠΛΑΘ
-0,13%
3.96
ΠΛΑΚΡ
0,00%
13.9
ΠΡΔ
0,00%
0.25
ΠΡΕΜΙΑ
+0,17%
1.174
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
6.2
ΠΡΟΦ
+0,59%
5.13
ΡΕΒΟΙΛ
+0,95%
1.595
ΣΑΡ
-0,92%
10.72
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
-1,21%
0.327
ΣΙΔΜΑ
-0,33%
1.525
ΣΠΕΙΣ
+0,71%
5.64
ΣΠΙ
+2,78%
0.518
ΣΠΥΡ
0,00%
0.127
ΤΕΝΕΡΓ
-0,05%
19.8
ΤΖΚΑ
+0,71%
1.42
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.06
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
0,00%
1.62
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
0,00%
8
ΦΡΙΓΟ
-3,64%
0.212
ΦΡΛΚ
-0,56%
3.55
ΧΑΙΔΕ
-8,20%
0.56

Ναυτιλία: Η ζήτηση προσεγγίζει το ιστορικό ρεκόρ του 2008

Εποχές που προσομοιάζουν με το «χρυσό» 2008, διάγει η παγκόσμια ναυτιλία από τις αρχές του έτους. Η σταδιακή επαναλειτουργία της παγκόσμιας οικονομίας, οι σημαντικές καθυστερήσεις σε λιμάνια «κλειδιά» για την εφοδιαστική αλυσίδα, έχουν αυξήσει σημαντικά την ζήτηση για θαλάσσιο μεταφορικό έργο, ενώ ταυτόχρονα έχουν περιορίσει την προσφορά τονάζ (ελέω των καθυστερήσεων).

Ως εκ τούτου, τόσο τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, όσο και τα φορτηγά πλοία, που μεταφέρουν πρώτες ύλες για την αναπλήρωση των μειωμένων αποθεμάτων των βιομηχανιών, απολαμβάνουν των υψηλότερων ναύλων της τελευταίας δεκαετίας.

Χαρακτηριστική είναι η πορεία του δείκτη ναύλων ClarkSea Index, τον οποίο επιμελείται η Clarkson Platou, ο μεγαλύτερος ναυλομεσιτικός οίκος παγκοσμίως. Ο εν λόγω δείκτης, ο οποίος παρακολουθεί την πορεία της παγκόσμιας ναυλαγοράς (σε όλες τις κατηγορίες πλοίων), ανήλθε σε 20.717 δολάρια/ημερησίως κατά μέσο όρο κατά το πρώτο εξάμηνο του 2021.

Πρόκειται για μια αύξηση της τάξεως του 27% σε σχέση με το αντίστοιχο πρώτο εξάμηνο του 2020, αλλά και 64% σε σχέση με τον διαχρονικό μέσο όρο από το 2009 μέχρι σήμερα.

Πρόκειται για το πιο δυναμικό πρώτο εξάμηνο από το 2008, αναφέρει πρόσφατη ανάλυση της Clarksons Research, του αρμόδιου τμήματος μελετών ναυτιλίας της Clarkson Platou.

Το 2008 αποτέλεσε έτος ρεκόρ για την παγκόσμια ναυτιλία, καθώς τότε κορυφώθηκε η ανάπτυξη του παγκόσμιου εμπορίου και της ζήτησης για θαλάσσιες μεταφορές, καθώς η οικονομία της Κίνας και οι εξαγωγές της αυξάνονταν με διψήφιο ρυθμό ετησίως, πυροδοτώντας ένα άνευ προηγουμένου «ράλι» στην ναυλαγορά.

Ασφαλώς, πρωταγωνιστικό ρόλο στην φετινή ανάκαμψη της ναυτιλίας, διαδραμάτισε ο τομέας των εμπορευματοκιβωτίων, όπου καταγράφηκαν ιστορικά υψηλοί ναύλοι, ενώ πολύ δυνατή ήταν και η επίδοση του τομέα των φορτηγών πλοίων, καθώς κατέγραψαν το καλύτερο πρώτο μισό έτους από το 2010.

Μικτή ήταν η πορεία των ναύλων των πλοίων μεταφοράς υγραερίου (LPG) και υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG), αν και παραμένουν σε υψηλότερο επίπεδο από το διαχρονικό μέσο όρο.

Σημαντική είναι και η ανάκαμψη που σημειώνει ο τομέας των πλοίων μεταφοράς οχημάτων, με τους ναύλους να βρίσκονται σε επίπεδο 5% υψηλότερο του διαχρονικού μέσου όρου, όταν την ίδια περίοδο πέρσι βρέθηκαν στο ιστορικό χαμηλό τους.

Σε χαμηλό 30 ετών τα ναύλα των δεξαμενόπλοιων

Μελανό σημείο παραμένει η ναυλαγορά των δεξαμενόπλοιων, καθώς τα μέσα ημερήσια έσοδα κατά το φετινό πρώτο εξάμηνο ήταν τα χαμηλότερα των τελευταίων τριών δεκαετιών.

Ασφαλώς, υπάρχουν εξηγήσεις για την εξέλιξη αυτή. Το εμπόριο πετρελαίου παραμένει σε επίπεδο 10% χαμηλότερο από εκείνο που βρισκόταν την περίοδο πριν την πανδημία.

Επίσης, η ναύλωση δεξαμενόπλοιων για την αποθήκευση πετρελαίου έχει πάψει να υφίσταται και είναι ελάχιστα τα πλοία που πλέον χρησιμοποιούνται ως πλωτές αποθήκες του «μαύρου χρυσού».

Πάντως, οι αναλυτές είναι περισσότερο αισιόδοξοι για την πορεία της εν λόγω αγοράς κατά την διάρκεια του δεύτερου εξαμήνου, εκτιμώντας ότι η επαναλειτουργία των οικονομιών θα ενισχύσει και την ζήτηση πετρελαίου κι επομένως θα απορροφηθεί ευκολότερα η πλεονάζουσα προσφορά πλοίων.

Ωστόσο, εφόσον δεν επιταχυνθεί το πρόγραμμα εμβολιασμών κι επικρατήσει ένα ακόμα πανδημικό κύμα, δεν αποκλείεται τα παραπάνω να ανατραπούν και να ασκηθούν νέες πιέσεις στην ναυλαγορά.

Θετικό για ναυτιλία το ισοζύγιο προσφοράς και ζήτησης

Σύμφωνα με την Clarksons, οι εξελίξεις από το μέτωπο της ζήτησης είναι λίαν θετικές για την ποντοπόρο ναυτιλία, καθώς οι ροές του διεθνούς εμπορίου έχουν επιστρέψει στο προ πανδημίας επίπεδο, μετά τις απώλειες ύψους 500 εκατ. τόνων κατά την διάρκεια του 2020.

Ο κλάδος των κοντέινερ αναμένεται να διαμορφωθεί σε μεταφορικό έργο 207 εκατ. TEU (εμπορευματοκιβωτίων) φέτος, σημειώνοντας άνοδο κατά 6% σε σχέση με το 2020.

Οι αναλυτές αναμένουν ότι το φετινό θαλάσσιο εμπόριο θα ξεπεράσει τα 12 δις τόνους.
Όσον αφορά την προσφορά, έχει αρχίσει να καταγράφεται μια ανοδική τάση σε ό,τι αφορά τις παραγγελίες νέων πλοίων στα ναυπηγεία.

Κατά το πρώτο εξάμηνο, ο όγκος των νέων παραγγελιών ανήλθε σε 24 εκατ. τόνους νέων πλοίων, αξίας 55 δις δολαρίων, μέγεθος που είναι το υψηλότερο από το αντίστοιχο διάστημα του 2014 και ήδη μεγαλύτερο από το σύνολο των παραγγελιών που υποβλήθηκαν στο σύνολο του 2020.

Αντίστοιχα, μεγάλη είναι η κινητικότητα και στις αγοραπωλησίες πλοίων, καθώς κατά το φετινό πρώτο εξάμηνο έχουν αλλάξει χέρια πλοία μεταφορικής ικανότητας άνω των 85 εκατ. τόνων dwt μια αύξηση της τάξεως του 121% σε ετήσια βάση και κατά 31% σε σχέση με το αμέσως προηγούμενο εξάμηνο (Β’ Εξ. 2020).

Πρόκειται δε για υπερδιπλάσιο μέγεθος του μακροχρόνιου μέσου όρου. Αν μάλιστα διατηρηθεί ο σημερινός ρυθμός αγοραπωλησιών, υπολογίζεται ότι συνολικά στο 2021, θα αλλάξει ιδιοκτήτη περίπου το 8% του παγκόσμιου στόλου.

 

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!