THEPOWERGAME
Φιλόδοξοι είναι οι στόχοι των κυβερνώντων για τη μείωση των εκπομπών ρύπων αλλά για να επιτευχθούν θα πρέπει να ξεπεραστούν αρκετά πρακτικά εμπόδια, όπως επισημαίνουν παράγοντες του κλάδου των αυτοκινητοβιομηχανιών. Η Ελλάδα συγκαταλέγεται στις χώρες-μέλη της Ε.Ε. που καλούνται να καλύψουν τα περισσότερα κενά για να ανταπεξέλθουν στην πρόκληση της ηλεκτροκίνησης.
Δεδομένων των ελλείψεων στις υποδομές σε αρκετά κράτη-μέλη, είναι μεγάλες οι πιθανότητες να αναπτυχθεί μια αγορά δυο ταχυτήτων στην ηλεκτροκίνηση εντός της Ε.Ε, προειδοποιεί η ευρωπαϊκή ένωση κατασκευαστών αυτοκινήτων (ACEA). Και αυτό θα δυσχεράνει την υλοποίηση του σχεδίου της Ε.Ε να μειωθούν οι εκπομπές ρύπων στον τομέα των μεταφορών κατά 90% μέχρι το 2050. Συνολικά υπάρχουν λιγότεροι από 255.000 σταθμοί επαναφόρτισης που σημαίνει πως η δημιουργία ενός ικανού αριθμού θα πρέπει να γίνει σε λιγότερο από μια δεκαετία.
Η ACEA υπολογίζει πως το 70% των σταθμών επαναφόρτισης είναι συγκεντρωμένοι σε τρία κράτη-μέλη της Ε.Ε και ειδικότερα στην Ολλανδία (66.665), στη Γαλλία (45.751) και στη Γερμανία (44.538). Και οι τρεις αυτές χώρες αναλογούν στο 23% της συνολικής επιφάνειας στην Ε.Ε.
Η Ελλάδα στις χώρες-μέλη που υστερούν σε υποδομές
Στο αντίποδα βρίσκεται η Ελλάδα, η Βουλγαρία και η Λιθουανία, οι οποίες έχουν 275, 194 και 174 σταθμούς επαναφόρτισης ηλεκτροκίνητων οχημάτων, αντίστοιχα. Κάτω από 100 σταθμούς διαθέτει η Μάλτα (96) και η Κύπρος (70). Ενδεικτικό του χάσματος που επικρατεί είναι πως η έκταση της Ρουμανίας είναι εξαπλάσια της Ολλανδίας αλλά έχει μόνον 493 σταθμούς επαναφόρτισης. Αυτές οι διαφορές είναι αισθητές ανάμεσα στα εύπορα κράτη-μέλη της δυτικής Ευρώπης και τις υπόλοιπες με χαμηλότερο ΑΕΠ στην ανατολική, κεντρική και νότια Ευρώπη, παρατηρεί η ACEA.
Ανάλογη προειδοποίηση είχε διατυπώσει το Ευρωπαϊκό Ελεγκτικό Συνέδριο. Σε έκθεση που είχε δημοσιοποιήσει τον Απρίλιο τονίζει πως η Ε.Ε απέχει ακόμη αρκετά από τον στόχο της Ευρωπαϊκής Πράσινης Συμφωνίας (European Green Deal) για την δημιουργία ενός εκατ. σταθμών επαναφόρτισης ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων μέχρι το 2025. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δε υπολογίζει πως θα πρέπει να δημιουργηθούν περίπου 6 εκατ. σταθμοί επαναφόρτισης οχημάτων, ηλεκτρικών ή με κυψέλες καυσίμων, για να μειωθούν οι ρύπων διοξειδίου του άνθρακα (CO2) κατά 50% μέχρι το 2030.
Αλλά και η Βρετανία υστερεί στην ηλεκτροκίνηση. Η ένωση αυτοκινητοβιομηχανιών (SMMT) της χώρας τόνισε πως θα πρέπει να κατασκευαστούν εργοστάσια παραγωγής μπαταριών για οχήματα και εκατομμύρια σταθμοί επαναφόρτισης εάν είναι να επιτύχει το στοίχημα της ηλεκτροκίνησης. Εάν ληφθούν οι σωστές αποφάσεις τότε η πιθανότητα είναι μεγάλη να δημιουργηθούν έως και 40.000 θέσεις εργασίας υψηλών προσόντων. Διαφορετικά ελλοχεύει κίνδυνος να χαθούν έως και 90.000 θέσεις εργασίας διότι η Βρετανία θα υστερεί στην ηλεκτροκίνηση, επιδεινώνοντας την ανισότητα μεταξύ διαφορετικών περιφερειών στη χώρα.
Ο διευθύνων σύμβουλος της SMMT, Μάικ Χέιβς, δήλωσε πως χωρίς τη σωστή στήριξη, οι βρετανικές επιχειρήσεις μπορεί να μετατραπούν σε «καταναλωτές και όχι σε παραγωγούς, σε εξωτερικούς παρατηρητές και όχι καινοτόμους». Στην Ε.Ε, η ACEA υπογραμμίζει πως θα πρέπει να τεθούν δεσμευτικοί στόχοι για τη δημιουργία ενός δικτύου σταθμών για κάθε κράτος-μέλος. Η σύσταση αυτή διατυπώνεται εν όψει της δημοσίευσης της Οδηγίας για τις Υποδομές Εναλλακτικών Καυσίμων.