THEPOWERGAME
Ένα ακανθώδες θέμα που επισκίαζε τις σχέσεις ΗΠΑ και ΕΕ επί μια 17ετία έκλεισε το βράδυ της Δευτέρας και επικυρώθηκε την Τρίτη για να εγκαινιάσει τη σύνοδο κορυφής της Ουάσινγκτον και των Βρυξελλών. Αναστολή πενταετίας δόθηκε, ουσιαστικά, στην εμπορική διαμάχη των δυο πλευρών για τις κρατικές επιδοτήσεις στην ευρωπαϊκή Airbus και την αμερικανική Boeing.
Οπότε παγώνουν δασμοί της τάξεως 11,5 δισ. δολαρίων που είχαν επιβληθεί όταν πρόεδρος των ΗΠΑ ήταν ο Ντόναλντ Τραμπ, ενώ ανάλογες διαβουλεύσεις λαμβάνουν χώρα για τους δασμούς στις εισαγωγές χάλυβα και αλουμινίου που είχαν επίσης εφαρμοστεί από τον προκάτοχο του Τζο Μπάιντεν. Βάσει των όρων της μεταξύ τους συμφωνίας δεν θα παραχωρηθεί καμία νέα επιδότηση ούτε στην Boeing, ούτε στην Airbus. Αφετηρία της διαμάχης αυτής ήταν καταγγελία της Ε.Ε στον Παγκόσμιο Οργανισμό Εμπορίου (ΠΟΕ) το 2004 πως η Boeing είχε εισπράξει αδίκως επιδοτήσεις 18 δις δολαρίων από το ομοσπονδιακό κράτος και τις περιφερειακές κυβερνήσεις. Έκτοτε ανάλογες κατηγορίες διατυπώθηκαν από τις ΗΠΑ.
ΗΠΑ – ΕΕ: Αναχαίτιση της ισχύος της Κίνας
Οι δυο πλευρές του Ατλαντικού φαίνεται πως λαμβάνουν μέτρα για να γεφυρώσουν το χάσμα σε κρίσιμα ζητήματα προκειμένου να αντισταθμίσουν από κοινού την επέκταση της οικονομικής ισχύος της Κίνας που δεν ενεργεί με τις νόρμες της Δύσης. Εκτιμήσεις που διατυπώνονται από το ειδησεογραφικό πρακτορείο Bloomberg θέλουν την κινεζική Commercial Aircraft Corp. ή Comac να εξελίσσεται σε αντάξιο ανταγωνιστή των Boeing και Airbus μέχρι τα τέλη αυτής της δεκαετίας.
Από τις Βρυξέλλες, όπου ταξίδεψε ο Μπάιντεν μετά τη σύνοδο κορυφής των G7, η Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, δήλωσε την Τρίτη πως «έτσι ανοίγει ένα νέο κεφάλαιο στις σχέσεις μας διότι περάσαμε από τη δικαστική διαμάχη στη συνεργασία» σ΄ ότι αφορά το τομέα των εμπορικών αεροσκαφών. Η εκπρόσωπος Εμπορίου των ΗΠΑ, Κάθριν Τάι, είχε ανακοινώσει προηγουμένως στο πλαίσιο βιντεοκλήσης πως «η σημερινή ανακοίνωση επιλύει ένα μακροχρόνιο εμπορικό ζήτημα μεταξύ των ΗΠΑ και την Ε.Ε.» Πρόσθεσε πως αντί να συγκρουόμαστε με έναν από τους στενότερους συμμάχους μας, ενωνόμαστε επιτέλους ενάντια σε μια κοινή απειλή», πρόσθεσε η ίδια, κάνοντας εν συνεχεία αναφορά στην Κίνα. Το CNBC είχε αποκαλύψει πως οι δυο πλευρές ζητούσαν μια συμφωνία μια εβδομάδα πριν.
Η εμπορική πολιτική του Τραμπ
Επί διακυβέρνησης Τραμπ, οι σχέσεις του Λευκού Οίκου με την Ευρώπη αλλά και άλλους συμμάχους των ΗΠΑ επιδεινώθηκαν δραματικά λόγω μιας επιθετικής εμπορικής πολιτικής που είχε υιοθετηθεί την τετραετία από τον Ιανουάριο του 2017 μέχρι τον Ιανουάριο του 2021. Κάποια στιγμή, μάλιστα, ο Ντόναλντ Τραμπ είχε ισχυριστεί πως οι εμπορικές πρακτικές της Ε.Ε. είναι πολύ χειρότερες από αυτές των ΗΠΑ. Εκείνη την περίοδο, ο ΠΟΕ ανακοίνωσε πρώτα πως οι επιδοτήσεις της Ε.Ε. στην Airbus αποτελούν αθέμιτο ανταγωνισμό, με την κυβέρνηση Τραμπ να προχωρά σε αντίποινα με δασμούς σε εισαγωγές από την Ε.Ε, συνολικού ύψους 7,5 δισ. δολαρίων. Λίγο μετά, ο ΠΟΕ έδωσε στη δημοσιότητα ανάλογη απόφαση εις βάρος των ΗΠΑ και της Boeing, με τις Βρυξέλλες να φορολογούν αντίστοιχα προϊόντα 4 δισ δολαρίων από την απέναντι όχθη του Ατλαντικού.
Στο πλαίσιο της συνόδου κορυφής των ΗΠΑ και της Ε.Ε αναμένεται να συζητηθεί επίσης η δημιουργία μιας «ομάδας εργασίας» που θα επικεντρώνεται σε θέματα εμπορίου και τεχνολογίας, προκειμένου να γίνεται λεπτομερέστερος έλεγχος των οικονομικών πρακτικών της Κίνας. Μετά τη σύνοδο κορυφής Ε.Ε και ΗΠΑ, πρόεδρος Μπάιντεν μεταβαίνει στη Γενεύη εν όψει της κρίσιμης συνάντησης με τον Ρώσο πρόεδρο, Βλαντιμίρ Πούτιν.