THEPOWERGAME
Σε μια τοξική εργασιακή κουλτούρα και ένα καθεστώς τρόμου αναφέρονται στελέχη του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Ασφάλειας της Αεροπορίας (EASA), ο οποίος καλείται να αναλάβει εκτεταμένες ευθύνες ενώ δέχεται πιέσεις για μείωση των δαπανών. Ευθύνες επιρρίπτονται στον εκτελεστικό διευθυντή της EASA, Πάτρικ Κι, σύμφωνα με εσωτερικές έρευνες που αποκαλύπτει το ειδησεογραφικό δίκτυο Politico.
Υπάλληλοι που μίλησαν ανώνυμα έκαναν λόγο για αυθαίρετες μετακινήσεις προσωπικού μεταξύ διαφορετικών τμημάτων. Περιέγραψαν ένα κλίμα εχθρότητας ανάμεσα στον Κι και υψηλόβαθμα στελέχη, γεγονός που θα μπορούσε να υποβαθμίσει την αποστολή της EASA. «Η ρίζα του προβλήματος είναι πως το σύστημα διοίκησης εναποθέτει υπερβολική ισχύ σε ένα άτομο. Δεν υπάρχει μηχανισμός ελέγχων και ισορροπιών. Η ΕΕ οφείλει να δώσει το παρόν εδώ», σχολίασε ένας εργαζόμενος.
Ο Διεθνής Οργανισμός Πολιτικής Αεροπορίας (ICAO), που λειτουργεί κάτω από την ομπρέλα του ΟΗΕ, ζητά από τις αρμόδιες υπηρεσίες να καλλιεργούν μια κουλτούρα ασφάλειας με τη διεξαγωγή π.χ. τακτικών απολογισμών της διοίκησης με την ανώνυμη συμμετοχή των ερωτηθέντων ώστε οι αρμόδιοι εμπειρογνώμονες να μπορούν να εντοπίζουν τυχόν προβλήματα. Όταν τον Απρίλιο ολοκληρώθηκε έρευνα προσωπικού, όπου συμμετείχε σχεδόν το ήμισυ του προσωπικού της EASA, μόνον το 21% δήλωσε πως ο εκτελεστικός διευθυντής δείχνει να είναι αμερόληπτος και μόνον το 13% ισχυρίστηκε πως είναι διαφανής στη λήψη αποφάσεων. Aντίστοιχη έρευνα που διεξήχθη το 2019 κατέληξε στο συμπέρασμα πως μόνον το 31% των ερωτηθέντων «αισθάνονταν ασφαλείς να εκφράσουν ανοικτά την άποψη τους και να διαφωνήσουν με τον τρόπο που γίνονται τα πράγματα». Μόνον το 28% «ένιωθε εμπιστοσύνη στις αποφάσεις της ανώτατης διοίκησης».
Σε γενικές γραμμές, το προσωπικό της EASA ανησυχεί πως έτσι συμβιβάζονται τα συστήματα ασφαλείας της EASA σε μια περίοδο που επεκτείνονται οι αρμοδιότητες του οργανισμού, αναλαμβάνοντας την επιτήρηση των μη επανδρωμένων αεροσκαφών (drones) ενώ αναμένεται να αποκτήσει μεγαλύτερο ρόλο στο κανονιστικό πλαίσιο των αεροπορικών μεταφορών.
Παράπονα μόνον από λίγους της EASA
Ο Πάτρικ Κι δήλωσε στο Politico πως τα παράπονα αυτά προέρχονται από μια μειονότητα του προσωπικού της EASA, τονίζοντας πως είναι περήφανος για τη δουλειά που γίνεται στον οργανισμό. Ο Κι ανέλαβε το 2013 καθήκοντα εκτελεστικού διευθυντή στην EASA αφού προηγουμένως είχε εργαστεί στην Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας της Γαλλίας και την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Το 2018, οι Βρυξέλλες έδωσαν το πράσινο φως για δεύτερη θητεία. Ύστερα από σύσταση του διοικητικού συμβουλίου της EASA, το οποίο απαρτίζεται από τις αρμόδιες αρχές των κρατών-μελών, για την ενίσχυση της αποτελεσματικότητας και τη μείωση των δαπανών, ο Κι δήλωσε στο Politico πως η λήψη μέτρων είναι απαραίτητη λόγω των επιπτώσεων της πανδημίας στον αεροπορικό κλάδο, ο οποίος καλύπτει το 70% του προϋπολογισμού του οργανισμού. Αλλά δήλωσε πως «η αποτελεσματικότητα δεν αφορά τη μείωση των θέσεων εργασίας».
Επιπροσθέτως, μέλη της «κοινότητας στην πολιτική αεροπορία» θεωρούν πως υπό τη διοίκηση του Κι, η EASA συντάσσεται αρκετά με τον κλάδο, αναφέρει το Politico. «Τα τελευταία χρόνια, η EASA τείνει να λαμβάνει αποφάσεις που μειώνουν τα βάρη για τον αεροπορικό κλάδο», σχολιάζει ο Όλα Μπλόμπκουιβστ, πρόεδρος της διεθνούς ένωσης μηχανικών αεροσκαφών (ΑΕΙ). Όπως έχει επισημανθεί από την ΑΕΙ, η EASA επιτρέπει τελευταία την εξ αποστάσεως επιθεώρηση των αεροσκαφών αντί της επιτόπιας εποτείας. Η EASA αποδίδει τις αλλαγές αυτές στην πανδημία, με τον Κι να υπεραμύνεται των υψηλών κριτηρίων του οργανισμού.