THEPOWERGAME
Τον περασμένο Μάιο επιβάτες στα αεροδρόμια του Χίθροου, του Γκάτγουικ, του Μάντσεστερ και του Εδιμβούργου είχαν δυσανασχετήσει λόγω καθυστερήσεων στους ελέγχους μετά την αποβίβαση. Παραδόξως, το αίτιο αυτής της δυσλειτουργίας οφείλονταν στα e-Gates, όπου η τεχνολογία της αναγνώρισης προσώπου αντικαθιστά τον παραδοσιακό έλεγχο των διαβατηρίων. Κι όμως η αναγνώριση προσώπου σε συνδυασμό με την ανάρτηση ψηφιακών εγγράφων στα έξυπνα κινητά τηλέφωνα αναμένεται να αντικαταστήσουν τα χάρτινα διαβατήρια.
Υπάρχει μια διαμάχη για την ακρίβεια και την ασφάλεια αυτών των τεχνολογιών που βασίζονται στην τεχνητή νοημοσύνη. Αλλά είναι βέβαιο πως θα επικρατήσουν ως κυρίαρχα μέσα για την επιβεβαίωση ταυτότητας ακόμη και στα ταξίδια μεγάλων αποστάσεων. Οι υπέρμαχοι τονίζουν πως είναι ο πιο αποτελεσματικός τρόπος για την εξακρίβωση της ταυτότητας των ταξιδιωτών και την επιτάχυνση των διαδικασιών ελέγχου στα αεροδρόμια. Οι επικριτές θεωρούν πως οι τεχνολογίες αυτές μπορεί να γίνουν ευάλωτες σε κυβερνοεπιθέσεις, να χρησιμοποιηθούν με αμφίβολους τρόπους από κέντρα εξουσίας ή να προκαλέσουν απλά χάος εάν παραλύσουν προσωρινά.
Κάθε αλλαγή και δύσκολη. Όμως, οι κυβερνήσεις, τα αεροδρόμια και η τουριστική βιομηχανία φαίνεται να διατηρούν την κοινή πεποίθηση πως είναι απαραίτητα τα ψηφιακά διαβατήρια και η ψηφιακή αναγνώριση προσώπου για να επιταχυνθούν οι μετακινήσεις χωρίς να συμβιβάζεται η ασφάλεια. Ήδη, τα έξυπνα τηλέφωνα, εκτός από το επικρατέστερο μέσο για τη διεκπεραίωση συναλλαγών, μετατρέπεται σε αξιόπιστο μέσο για τη διασταύρωση των προσωπικών στοιχείων.
Σύμφωνα με το Wired, το εξειδικευμένο περιοδικό στην τεχνολογία, τα αεροδρόμια στη Φινλανδία, τον Καναδά, την Ολλανδία, τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, την Ινδία και τη Βρετανία εφαρμόζουν διάφορους τρόπους για την εξακρίβωση ταυτότητας πέραν των συμβατικών, χάρτινων διαβατηρίων. Από τον Οκτώβριο, όπου οι αρχές της Σιγκαπούρης υιοθέτησαν ψηφιακές τεχνολογίες, υπολογίζεται πως πάνω από 1,5 εκατ. επιβάτες ταξίδεψαν χωρίς να έχουν ανάγκη το τυπικό διαβατήριο τους, ακόμη και επισκέπτες από το εξωτερικό.
«Θα εξελιχθεί, κατά πάσα πιθανότητα, στον επικρατέστερο τρόπο για να ταξιδεύει κανείς και μάλιστα στο εγγύς μέλλον» υπογραμμίζει η Αθηνά Ιωάννου, καθηγήτρια στο πανεπιστήμιο του Σάρεϊ, η οποία επικεντρώνεται στις επιπτώσεις που μπορεί να έχουν οι τεχνολογίες αυτές στην ιδιωτικότητα. Απευθυνόμενη στο Wired, επισημαίνει πως η πανδημία της νόσου Covid-19 επιτάχυνε τις τεχνολογίες αυτές που δεν απαιτούν ανθρώπινη επαφή.
Η ΕΕ σχεδιάζει να δημιουργήσει μια πανευρωπαϊκή εφαρμογή ταξιδιών
Στη Βρετανία υπάρχουν πάνω από 270 eGates σε αεροδρόμια και σιδηροδρομικούς σταθμούς, όπως είναι αυτός του Σεν Πάνκρας στο κέντρο του Λονδίνου. Αρκετές από τις εφαρμογές βρίσκονται ακόμα σε δοκιμαστικό στάδιο αλλά λειτουργούν λίγο έως πολύ με παρόμοιους τρόπους. Τα προσωπικά στοιχεία αποθηκεύονται στα τσιπ NFC, τα οποία είναι ενσωματωμένα στις κινητές συσκευές και δίνουν τη δυνατότητα να ανταλλάσσονται πληροφορίες, συμπεριλαμβανομένων των δεδομένων για την αναγνώριση προσώπου, μεταξύ συσκευών.
Η δημοφιλέστερη προσέγγιση είναι τα ψηφιακά ταξιδιωτικά στοιχεία (DTC) και είναι μια που υιοθετείται από τον Διεθνή Οργανισμό Πολιτικής Αεροπορίας (ICAO), ο οποίος αριθμεί σήμερα 193 κράτη-μέλη. Βασικό χαρακτηριστικό είναι πως οι αρχές μπορούν να εντοπίσουν την ψηφιακή εκπροσώπηση ενός διαβατηρίου πριν από την άφιξη ενός ταξιδιώτη και έτσι να επιβεβαιώνονται άμεσα τα προσωπικά στοιχεία του, όπως αναφέρεται στην ιστοσελίδα του οργανισμού. Νωρίτερα, φέτος, η Φινλανδία διεξήγαγε μια μικρής κλίμακας δοκιμή με ελέγχους βάσει των DTC. Περίπου 22 δρομολόγια πραγματοποιήθηκαν με τη χρήση μιας εφαρμογής κινητού τηλεφώνου, με τις αρχές να ολοκληρώνουν ελέγχους σε 8 δευτερόλεπτα. «Η ταχύτητα είναι η ουσία του θέματος, καθώς εξυπηρετείται ένας τεράστιος αριθμός ατόμων» δήλωσε ο υπεύθυνος των ελέγχων DTC.
Διαβάστε επίσης
Μπορεί η Lego να παραμείνει η πιο cool κατασκευάστρια παιχνιδιών στον κόσμο;
Love Actually: Η κλασική ταινία των Χριστουγέννων με τα μάτια των πρωταγωνιστών
Ύποπτο “βραχυκύκλωμα” στην ηλεκτρική διασύνδεση Φινλανδίας & Εσθονίας