THEPOWERGAME
Η Ευρωπαϊκή Ένωση σχεδιάζει να υιοθετήσει μια στρατηγική που λίγο έως πολύ η Κίνα επέβαλε εδώ και δεκαετίες στους δυτικούς ομίλους, οι οποίοι ήθελαν να επενδύσουν στην κινεζική οικονομία. Προκειμένου να αποκτήσουν πρόσβαση σε επιδοτήσεις ύψους ενός δισ. ευρώ της Ε.Ε για την ανάπτυξη μπαταριών, οι κινεζικές εταιρείες που θέλουν να εγκατασταθούν στην Ευρώπη, θα πρέπει να μοιραστούν την τεχνογνωσία τους.
Ανάλογη φόρμουλα, ενδεχομένως, να εφαρμοστεί και σε άλλα προγράμματα επιδοτήσεων της Ε.Ε, σύμφωνα με αποκλειστικές πληροφορίες των Financial Times. Εδώ και χρόνια, ιαπωνικές και ευρωπαϊκές εταιρείες, παραδείγματος χάριν, κατηγορούσαν ανεπίσημα τις εταιρείες αμαξοστοιχιών της Κίνας πως χρησιμοποιούσαν την τεχνογνωσία τους μέσω κοινοπραξιών για να εξελιχθούν σε κολοσσούς σιδηροδρόμων υψηλής ταχύτητας, όπως ανέφεραν πρόσφατα και οι New York Times.
Αντιστρέφοντας τους «όρους του παιχνιδιού», η Ε.Ε θα κάνει μια απόπειρα να απαντήσει στον ανταγωνισμό της Κίνας αλλά και να προλάβει την άσκηση πιέσεων από τον Ντόναλντ Τραμπ, ο οποίος θα αναλάβει την προεδρία των ΗΠΑ από τις αρχές του επόμενου έτους μετά τον εκλογικό του θρίαμβο στις αρχές Νοεμβρίου. Είναι ένας στρατηγικός ελιγμός της Ε.Ε για να αποκρούσει ενδεχόμενη κριτική από την Ουάσιγκτον ότι δεν τηρεί σκληρή στάση απέναντι στο Πεκίνο, την ώρα που ο Τραμπ έχει δηλώσει προεκλογικά πως θα επιβάλει δασμούς έως και 60% στις εισαγωγές από την Κίνα.
Όμως, η μεταφορά τεχνογνωσίας από κινεζικές σε ευρωπαϊκές εταιρείες ως προϋπόθεση επιδοτήσεων από την Ε.Ε κινδυνεύει να μετριαστεί από τη διαφορετική στάση που τηρούν μεμονωμένα κράτη – μέλη, όπως η Ουγγαρία που ήδη προσφέρει ένα φιλικό περιβάλλον στις κινεζικές εταιρείες. Λίγο μετά την ανακοίνωση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής τον Οκτώβριο για επιπλέον δασμούς έως και 35% στις εισαγωγές ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων από την Κίνα -πέραν του 10% που ήδη ισχύει στην Ε.Ε- η Build Your Dreams ή BYD ανήγγειλε πως θα κτίσει ένα εργοστάσιο για την παραγωγή εξαρτημάτων στην Ευρώπη, όπως και μονάδες μπαταριών σε Ουγγαρία και Τουρκία.
Τα σχέδια της BYD για την παράκαμψη των δασμών της Ε.Ε υπόσχονται χιλιάδες θέσεις εργασίας στην Ευρώπη σε μια περίοδο που είναι υποτονική η ανάπτυξη. Σήμερα δε η Κίνα έχει σημειώσει μεγάλη πρόοδο, ιδιαίτερα στην ηλεκτροκίνηση, θέτοντας σε δυσμενή θέση τις ιστορικές αυτοκινητοβιομηχανίες της Ευρώπης. Παράλληλα, όμως, η Δύση εκφράζει τη δυσφορία της για τη μεγάλη εισροή φθηνών προϊόντων από την Κίνα που στρεβλώνουν τον ανταγωνισμό και υπονομεύουν τις βιομηχανίες της. Επιπροσθέτως έχουν ληφθεί μέτρα από τις κυβερνήσεις της Δύσης για τη θωράκιση στρατηγικών υποδομών ή τεχνολογιών αιχμής από απόπειρες εξαγοράς Κινέζων. Επισήμως πια ο προστατευτισμός είναι αισθητός σε αρκετούς κλάδους της παγκόσμιας οικονομίας.
To technology transfer που έκανε παντοδύναμη την Κίνα
Επί μακρόν, οι δυτικές εταιρείες παραπονιόνταν ανεπίσημα πως η Κίνα τις υποχρέωνε να μοιράζονται την τεχνογνωσία τους ως προϋπόθεση για να δραστηριοποιηθούν στην Κίνα. Στο πλαίσιο κοινοπραξιών με κινεζικά επιχειρηματικά συμφέροντα, οι εταιρείες της Δύσης παραχωρούσαν πνευματικά δικαιώματα για τα προϊόντα τους, προκειμένου να αποκτήσουν πρόσβαση σε μια από τις μεγαλύτερες αγορές του κόσμου. Έτσι η Κίνα κατάφερε να επιταχύνει την προσαρμογή της στη σύγχρονη τεχνολογία, δίνοντας έπειτα γενναιόδωρες επιδοτήσεις στην έρευνα και ανάπτυξη εγχώριων εταιρειών για να μετεξελιχθούν σε ανταγωνίσιμες δυνάμεις.
Αυτή η μεταφορά τεχνολογίας ή technology transfer ήταν ένα από τα βασικά επιχειρήματα που θεμελίωσαν την επιθετική εμπορική πολιτική των ΗΠΑ στην πρώτη προεδρία του Ντόναλντ Τραμπ, από το 2017 έως το 2021. Σε τελική ανάλυση, όμως, ήταν επιλογή των δυτικών εταιρειών να εκχωρήσουν τα βιομηχανικά μυστικά τους σε επιχειρηματικά συμφέροντα της Κίνας. Έτσι και έκαναν, όπως έχει αποκαλυφθεί αρκετές φορές από τον διεθνή Τύπο, καθώς ήταν μεγάλο το δέλεαρ μιας από τις ταχύτερα αναπτυσσόμενες αγορές του κόσμου.
Διαβάστε επίσης
Trade Estates: Άλμα εσόδων 65,6% στα 30,3 εκατ. το 9μηνο
FT: Ο Τραμπ “μπαίνει” στα crypto εξαγοράζοντας την Bakkt
ENEL: Αστερίσκοι για τα SMRs, επενδύσεις στα δίκτυα