THEPOWERGAME
Η Κίνα συνεχίζει να καλλιεργεί ένα δίκτυο επενδύσεων στην ευρύτερη Ασία, χρηματοδοτώντας υποδομές σε χώρες όπως το Κιργιστάν, το Λάος, το Βιετνάμ και η Βόρεια Κορέα για να διευρύνει τη σφαίρα επιρροής της. Απώτερος στόχος είναι να ενισχύσει τη θέση της στη διεθνή τάξη πραγμάτων και να διατηρήσει την ισχύ της στην παγκόσμια οικονομία μέσω της πρωτοβουλίας «Μια Ζώνη, Ένας Δρόμος». Παραδόξως, το φιλόδοξο 11ετές επενδυτικό σχέδιο της Κίνας εξυπηρετείται από την εγγύτητα με τη Ρωσία, που αποκτά μεγαλύτερη σημασία μετά τον πόλεμο στην Ουκρανία.
Η κατακραυγή της Δύσης εις βάρος της Ρωσίας για την εισβολή στην Ουκρανία και η αντιπαλότητα των ΗΠΑ με την Κίνα έχουν ενισχύσει τους δασμούς και την αλληλεξάρτηση Κρεμλίνου-Πεκίνου. Σήμερα η Κίνα έχει ισχυρότερα κίνητρα για να ενισχύσει την παρουσία της στις γειτονικές χώρες που βρίσκονται στα δυτικά, βόρια και νότια της χώρας. Η δημιουργία χερσαίων και θαλάσσιων οδών δεν έχει μόνον οικονομικά πλεονεκτήματα αλλά και γεωπολιτικά οφέλη.
Ένα μεγάλο σκέλος των επενδύσεων σε υποδομές αφορά τη δημιουργία σιδηροδρομικών δικτύων για τη μεταφορά εμπορευμάτων. Ήδη μια σιδηροδρομική γραμμή ενώνει την πόλη Κούνμινγκ της επαρχίας Γουνάν με την πρωτεύουσα του Λάος, Βιεντιάν.
Αρχές Ιουνίου, η Κίνα υπέγραψε συμφωνία για τον έλεγχο του 51% ενός νέου σιδηροδρομικού δικτύου, με το Κιργιστάν και το Ουζμπεκιστάν που αποκτούν το υπόλοιπο των μετοχών. Αν και τέτοιας φύσεως έργα υπόκεινται σε καθυστερήσεις, απώτερος στόχος της Κίνας είναι με τη γραμμή αυτή να αποκτήσει μεγαλύτερη πρόσβαση στις πρώτες ύλες του Αφγανιστάν μέσα από την Σάμαρκαντ, μια από τις παλαιότερες πόλεις του Ουζμπεκιστάν. Στο Σάμαρκαντ εγκαταστάθηκαν σιδηροδρομικές γραμμές την εποχή της Σοβιετικής Ένωσης που ενώνουν το Ουζμπεκιστάν με το Αφγανιστάν και το Ιράν. Η Κίνα θα μπορεί έτσι να πουλά, επίσης, αυτοκίνητα και άλλα προϊόντα στο Ιράν με αντάλλαγμα πετρέλαιο, σύμφωνα με πληροφορίες των New York Times.
Οι κινήσεις αυτές πιστοποιούν πως η Κίνα προσπαθεί να διατηρήσει την ισχύ της στο παγκόσμιο εμπόριο όσο οι σχέσεις με τις ΗΠΑ και την Ευρώπη γίνονται περίπλοκες. Εκτός της γεωπολιτικής αντιπαλότητας και της μάχης για τεχνολογική υπεροχή, οι ΗΠΑ και η Ευρώπη λαμβάνουν μέτρα για τη θωράκιση των κλάδων από μια μεγάλη εισροή φθηνών προϊόντων από την Κίνα, όπως είναι τα ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα. Παραδείγματος χάριν, οι μεταφορές εμπορευμάτων μεταξύ Κίνας και Βιετνάμ γίνονται απαραίτητες καθώς πολυεθνικές και κινεζικές εταιρείες μεταφέρουν τη συναρμολόγηση προϊόντων, όπως φωτοβολταϊκά και έξυπνα τηλέφωνα, σε τρίτες χώρες για να παρακάμψουν δασμούς των ΗΠΑ και άλλων χωρών.
Τα βήματά αυτά γίνονται για την εξασφάλιση της μακροπρόθεσμης προοπτικής της χώρας. Είναι μια περίοδος υποτονικής ανάπτυξης της Κίνας, με την κεντρική τράπεζα να αναγγείλει μέτρα ρευστότητας της τάξεως των 114 δισ. δολαρίων για τη σταθεροποίηση των αγορών κεφαλαίου και την τόνωση του επενδυτικού κλίματος. Αναλυτές που μίλησαν στο πρακτορείο Bloomberg δεν θεωρούν βέβαιο πως τα μέτρα είναι αρκετά ώστε να καταφέρει η Κίνα να επιτύχει ρυθμό ανάπτυξης της τάξεως του 5% για το τρέχον έτος.
Η οικονομική δραστηριότητα στη χώρα ενισχύθηκε κατά μόνον 0,7% το β’ τρίμηνο του έτους σε σχέση με το προηγούμενο, αντανακλώντας τις χαμηλότερες επιδόσεις από το β’ τρίμηνο του 2023. Αν και έχουν εκφραστεί φόβοι για τη δυνατότητα της Κίνας να ολοκληρώσει τόσο μεγαλόπνοα σχέδια σε μια περίοδο που μετριάζονται οι ρυθμοί ανάπτυξης, η πρωτοβουλία Μια Ζώνη, Ένας Δρόμος έχει προβληματίσει τη Δύση που αναζητά εναλλακτικές, προκειμένου να μην εξασθενίσει η παρουσία της στην Ασία.
Διαβάστε επίσης
Αλλάζω Συσκευή για επιχειρήσεις: Ένταξη αγροτών, οι 3 αλλαγές
Οκτώ κορυφαίες ετικέτες ρούμι διαθέσιμες κάτω από 50 ευρώ
Τα πλωτά πυρηνικά στην Ελλάδα και η διαδικασία της αποξήλωσης