THEPOWERGAME
Η τιμή για το αργό πετρέλαιο μπρεντ υποχώρησε -κατά περισσότερο από 10 δολάρια- σε τιμή μικρότερη των 70 δολαρίων το βαρέλι την Τρίτη, για πρώτη φορά από το 2021, καθυστερώντας τον σχεδιασμό του ΟΠΕΚ για αυξήσεις στην παραγωγή. Η ΙΕΑ προβλέπει πως θα συνεχιστεί η κατακρήμνιση των τιμών, λόγω χαμηλής ζήτησης και παραγωγής από χώρες εκτός ΟΠΕΚ, ενώ δείχνει κυρίως προς την κατεύθυνση της Κίνας. Ποιος όμως είναι ο ρόλος που παίζει η Κίνα σε συνάρτηση με το πετρέλαιο;
Συγκεκριμένα, όπως επισήμανε ο επικεφαλής της Διεθνούς Υπηρεσίας Ενέργειας (ΙΕΑ), Φατίχ Μπιρόλ, «με δεδομένη την τωρινή μειωμένη ζήτηση και το πετρέλαιο που προέρχεται από χώρες μη μέλη του ΟΠΕΚ, κυρίως στην Αμερική και αλλού, είναι πιθανό να δούμε καθοδική πίεση στην τιμή». Σύμφωνα με τον κ. Μπιρόλ, η ζήτηση πετρελαίου το πρώτο εξάμηνο του έτους αυξήθηκε στον πιο αργό ρυθμό από την εποχή της πανδημίας του Covid-19, ενώ απέδωσε αυτήν την αργή αύξηση της ζήτησης κυρίως στην Κίνα.
«Τα τελευταία δέκα χρόνια», είπε χαρακτηριστικά, «περίπου το 60% της παγκόσμιας ζήτησης πετρελαίου προέρχεται από την Κίνα. Τώρα η κινεζική οικονομία επιβραδύνεται». Και όχι μόνο. Ρόλο στη συγκεκριμένη κατάσταση διαδραματίζει και ο εναγκαλισμός του Πεκίνου με την καθαρή ενέργεια, που μειώνει τη ζήτηση ορυκτών καυσίμων. «Υπάρχει μία πολύ ισχυρή ανάπτυξη των ηλεκτρικών οχημάτων και βελτίωση της απόδοσης των καυσίμων. Ως αποτέλεσμα αυτού, η τιμή του πετρελαίου υποχώρησε σημαντικά», σημείωσε.
Στη δική του μηνιαία έκθεση ο ΟΠΕΚ τόνισε πως αναμένει η ζήτηση του πετρελαίου να αυξηθεί κατά 2 εκατ. βαρέλια την ημέρα το 2024, 80.000 βαρέλια λιγότερα από την προηγούμενη εκτίμησή του. Ο ΟΠΕΚ ταυτόχρονα αναθεώρησε προς τα κάτω τις αντίστοιχες προβλέψεις και για το 2025.
Το φυσικό αέριο και η Κίνα
Όμως ταυτόχρονα με τη μειωμένη πετρελαϊκή ζήτηση, η Κίνα, η οποία αντιμετωπίζει οικονομικά δύσκολους καιρούς εν μέσω και της στεγαστικής κρίσης, συνεχίζει να στρέφεται στο φυσικό αέριο και το LNG. Σύμφωνα με τους αναλυτές, πρόκειται για ένα φθηνότερο -και καθαρότερο από το πετρέλαιο- καύσιμο, που μπορεί να ενταχθεί στην ενεργειακή της μετάβαση.
«Η ζήτηση για ντίζελ μειώθηκε από την υποχώρηση στον τομέα της βιομηχανικής παραγωγής και των κατασκευών… καθώς και τη διείσδυση του LNG, μειώνοντας τη ζήτηση για μεταφορά ντίζελ», αναφέρει ο ΟΠΕΚ.
Οι κινεζικές εισαγωγές φυσικού αερίου αυξήθηκαν κατά 14,3% το πρώτο μισό του 2024, όπως αναφέρει το oilprice.com. Κάτι που, σύμφωνα με τον αρθρογράφο του Reuters, Κλάιντ Ράσελ, συνέβη -παρά τις δυσκολίες που αντιμετωπίζει η κινεζική οικονομία, γιατί το Πεκίνο έχει την τάση να συγκεντρώνει αποθέματα όταν οι τιμές βρίσκονται χαμηλά. Έτσι, το πρώτο μισό του 2024, οι κινεζικές εισαγωγές σε αργό πετρέλαιο, φυσικό αέριο -LNG συμπεριλαμβανομένου, άνθρακα, σιδηρομεταλλεύματος και χαλκού- κινήθηκαν αντιστρόφως ανάλογα της τάσης των τιμών τους στις παγκόσμιες αγορές. Συνεπώς, οι κινεζικές εισαγωγές αργού μειώθηκαν κατά 2,9% σε περίπου 11,05 εκατ. βαρέλια την ημέρα το πρώτο εξάμηνο του έτους.
Στο ίδιο πλαίσιο εντάσσεται και η αύξηση της κινεζικής ζήτησης του πετρελαίου τον Αύγουστο, κατά περίπου 1 εκατ. βαρέλια την ημέρα σε σχέση με τον Ιούλιο. Ο Ράσελ, επικαλούμενος στοιχεία της LSEG Oil Research, αποδίδει την αύξηση -που παρατηρήθηκε επίσης και σε άλλες ασιατικές αγορές, την Ινδία, τη Νότια Κορέα και την Ιαπωνία- σε εποχικούς παράγοντες, καθώς οι εισαγωγείς τείνουν να αυξάνουν τις αγορές το γ’ τρίμηνο, προκειμένου να αποθηκεύσουν προμήθειες εν όψει του χειμώνα.
Συνολικά η κινεζική ζήτηση σε φυσικό αέριο αναμένεται να φτάσει στο peak το 2040 (στα 605,9 δισ. κυβικά μέτρα), ενώ σε πετρέλαιο πριν από το 2030, στα 780-800 εκατ. μετρικούς τόνους, σύμφωνα με ανάλυση της S&P Global του περασμένου Δεκεμβρίου.
Διαβάστε επίσης
Fraport: Οι πιο δημοφιλείς προορισμοί του Αυγούστου για Έλληνες και ξένους
House of David: Κοινό και παραγωγοί στρέφονται σε θρησκευτικές σειρές
Η Τουρκία εισέρχεται στην πυρηνική εποχή: Ποιοι πρέπει να ανησυχούν