Γ.Δ.
1534.58 -0,32%
ACAG
-0,17%
6
BOCHGR
-0,79%
5.04
CENER
+1,98%
9.77
CNLCAP
0,00%
7.05
DIMAND
-0,12%
8.18
EVR
0,00%
1.495
NOVAL
+0,43%
2.31
OPTIMA
+0,31%
12.98
TITC
+0,34%
44.65
ΑΑΑΚ
0,00%
4.8
ΑΒΑΞ
-0,11%
1.882
ΑΒΕ
-0,88%
0.453
ΑΔΜΗΕ
+0,18%
2.745
ΑΚΡΙΤ
-1,29%
0.765
ΑΛΜΥ
+1,48%
4.11
ΑΛΦΑ
-1,36%
1.7435
ΑΝΔΡΟ
+1,25%
6.5
ΑΡΑΙΓ
+3,19%
11
ΑΣΚΟ
-0,61%
3.28
ΑΣΤΑΚ
+0,28%
7.28
ΑΤΕΚ
0,00%
0.655
ΑΤΡΑΣΤ
0,00%
8.76
ΑΤΤ
-0,77%
0.772
ΑΤΤΙΚΑ
+0,46%
2.18
ΒΙΟ
+0,53%
5.71
ΒΙΟΚΑ
+1,55%
1.97
ΒΙΟΣΚ
-2,22%
1.545
ΒΙΟΤ
0,00%
0.25
ΒΙΣ
0,00%
0.144
ΒΟΣΥΣ
+3,54%
2.34
ΓΕΒΚΑ
-0,35%
1.41
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
+0,11%
18.54
ΔΑΑ
+1,48%
8.218
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.44
ΔΕΗ
+0,31%
12.85
ΔΟΜΙΚ
-1,37%
2.89
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
-0,82%
0.365
ΕΒΡΟΦ
+1,95%
1.83
ΕΕΕ
-0,42%
33.1
ΕΚΤΕΡ
0,00%
1.75
ΕΛΒΕ
0,00%
5.2
ΕΛΙΝ
+0,91%
2.23
ΕΛΛ
+1,41%
14.4
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
+0,89%
2.255
ΕΛΠΕ
-0,86%
7.485
ΕΛΣΤΡ
+2,36%
2.17
ΕΛΤΟΝ
-0,75%
1.842
ΕΛΧΑ
+0,24%
2.095
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.132
ΕΣΥΜΒ
+0,84%
1.2
ΕΤΕ
-1,58%
8.34
ΕΥΑΠΣ
-0,59%
3.38
ΕΥΔΑΠ
+0,17%
5.95
ΕΥΡΩΒ
-1,21%
2.446
ΕΧΑΕ
+1,59%
4.8
ΙΑΤΡ
+3,06%
1.685
ΙΚΤΙΝ
+2,29%
0.358
ΙΛΥΔΑ
+0,57%
1.76
ΙΝΚΑΤ
+0,84%
4.79
ΙΝΚΑΤΔ
0,00%
0.0055
ΙΝΛΙΦ
-0,22%
4.6
ΙΝΛΟΤ
+0,37%
1.074
ΙΝΤΕΚ
-0,33%
5.96
ΙΝΤΕΤ
-2,60%
1.125
ΙΝΤΚΑ
+1,24%
3.26
ΚΑΡΕΛ
+1,21%
334
ΚΕΚΡ
+1,50%
1.35
ΚΕΠΕΝ
0,00%
1.75
ΚΟΡΔΕ
+0,67%
0.451
ΚΟΥΑΛ
-1,01%
1.368
ΚΟΥΕΣ
-0,97%
6.1
ΚΡΙ
0,00%
16
ΚΤΗΛΑ
+0,55%
1.82
ΚΥΡΙΟ
-1,48%
1
ΛΑΒΙ
-0,13%
0.792
ΛΑΜΔΑ
-0,56%
7.16
ΛΑΜΨΑ
0,00%
37.2
ΛΑΝΑΚ
0,00%
1.03
ΛΕΒΚ
0,00%
0.274
ΛΕΒΠ
+0,80%
0.252
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.63
ΛΟΥΛΗ
0,00%
3.07
ΜΑΘΙΟ
-0,99%
0.6
ΜΕΒΑ
0,00%
3.76
ΜΕΝΤΙ
-2,61%
2.24
ΜΕΡΚΟ
0,00%
39
ΜΙΓ
-1,59%
2.79
ΜΙΝ
-8,74%
0.47
ΜΟΗ
-0,84%
21.32
ΜΟΝΤΑ
0,00%
3.74
ΜΟΤΟ
+0,18%
2.835
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.66
ΜΠΕΛΑ
-1,01%
25.58
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.76
ΜΠΡΙΚ
-0,44%
2.25
ΜΠΤΚ
0,00%
0.59
ΜΥΤΙΛ
-0,64%
34.08
ΝΑΚΑΣ
0,00%
3
ΝΑΥΠ
+1,54%
0.79
ΞΥΛΚ
-0,34%
0.289
ΞΥΛΠ
0,00%
0.316
ΟΛΘ
-1,05%
28.2
ΟΛΠ
+2,49%
30.85
ΟΛΥΜΠ
-0,78%
2.53
ΟΠΑΠ
+0,25%
16.02
ΟΡΙΛΙΝΑ
+0,90%
0.789
ΟΤΕ
-0,60%
14.86
ΟΤΟΕΛ
-0,54%
11.14
ΠΑΙΡ
+0,48%
1.045
ΠΑΠ
+1,61%
2.53
ΠΕΙΡ
-1,42%
4.303
ΠΕΡΦ
+0,37%
5.45
ΠΕΤΡΟ
-1,18%
8.36
ΠΛΑΘ
0,00%
4.15
ΠΛΑΚΡ
0,00%
14.8
ΠΡΔ
-8,57%
0.256
ΠΡΕΜΙΑ
+0,98%
1.236
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
6.45
ΠΡΟΦ
+1,13%
5.36
ΡΕΒΟΙΛ
-0,30%
1.67
ΣΑΡ
+0,55%
10.98
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
-0,28%
0.357
ΣΙΔΜΑ
+1,60%
1.585
ΣΠΕΙΣ
-1,02%
5.82
ΣΠΙ
+0,33%
0.6
ΣΠΥΡ
-8,61%
0.138
ΤΕΝΕΡΓ
-0,20%
20
ΤΖΚΑ
+0,98%
1.55
ΤΡΑΣΤΟΡ
+0,82%
1.23
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
-0,24%
1.638
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΛΕΞΟ
0,00%
7.8
ΦΡΙΓΟ
-2,11%
0.186
ΦΡΛΚ
-0,88%
3.94
ΧΑΙΔΕ
0,00%
0.58

Νέα μορφή “πολέμου” οι κυβερνοεπιθέσεις εναντίον της ναυτιλίας

Πολλαπλασιάζονται κάθε χρόνο οι κυβερνοεπιθέσεις εναντίον της ναυτιλίας, καθώς οι γεωπολιτικές διαμάχες έχουν αρχίσει να λειτουργούν ως σημαντικός κινητήριος μοχλός για τη στόχευση των εμπορικών ροών. Πρόσφατη έρευνα του ολλανδικού πανεπιστημίου εφαρμοσμένων επιστημών NHL Stenden, μόνο κατά τη διάρκεια του 2023 καταγράφηκαν τουλάχιστον 64 τέτοιες επιθέσεις εναντίον πλοιοκτητών, λιμανιών κι άλλων ναυτιλιακών φορέων. Πριν από 10 χρόνια, το 2013, ο αντίστοιχος αριθμός των κυβερνοεπιθέσεων δεν ξεπερνούσε τις 3 (!), ενώ το 2003 δεν είχε σημειωθεί καμία σχετική επίθεση εναντίον ναυτιλιακού στόχου. Σύμφωνα με την έρευνα του πανεπιστημίου, που επικαλείται σχετικό δημοσίευμα των Financial Times, πάνω από 80% των περιστατικών που εντοπίστηκαν από το 2021 αφορούν επιθέσεις που εξαπολύθηκαν από περιοχές στη Ρωσία, την Κίνα, τη Β. Κορέα ή το Ιράν.

Στο πλαίσιο αυτό, φορείς του κλάδου, όπως ο γεν. γραμματέας του Διεθνούς Ναυτιλιακού Επιμελητηρίου (International Chamber of Shipping-ICS), Guy Platten, αναφέρει ότι «η διεθνής τάξη, που έχει αποδειχθεί ιδιαίτερα επωφελής για την άνθηση του εμπορίου διά θαλάσσης, από τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο και μετά, βρίσκεται αντιμέτωπη με μια άνευ προηγουμένου απειλή». Το ICS εκπροσωπεί εταιρείες που ελέγχουν περίπου το 80% του παγκόσμιου στόλου. Όπως φαίνεται, πάντως, ο πολλαπλασιασμός των επιθέσεων εναντίον της ναυτιλίας καταδεικνύει το πώς ο πόλεμος στην Ουκρανία και η σύρραξη στη Μέση Ανατολή έχουν λειτουργήσει αποσταθεροποιητικά για την παγκοσμιοποίηση, μέσω της διατάραξης της ναυτιλίας και της εφοδιαστικής αλυσίδας γενικότερα, ακριβώς λόγω και των κυβερνοεπιθέσεων, που, όπως τουλάχιστον δείχνουν τα στοιχεία, πηγάζουν ή ενδεχομένως και να συνδέονται με κράτη.

Το πρόβλημα είναι ιδιαίτερα σημαντικό, καθώς, όπως τονίζουν στελέχη της ναυτιλίας, μια επίθεση στα συστήματα ελέγχου ενός πλοίου μπορεί δυνητικά, να προκαλέσει διατάραξη ανάλογης κλίμακας με την πρόσφατη πρόσκρουση πλοίου στη Γέφυρα της Βαλτιμόρης στις ΗΠΑ, που είχε αποτέλεσμα να διακοπεί η λειτουργία ενός από τα πιο πολυσύχναστα λιμάνια των ΗΠΑ. Το γεγονός αυτό υποχρέωσε τις αυτοκινητοβιομηχανίες να προχωρήσουν σε αναδρομολογήσεις πλοίων, ενώ οι ασφαλιστικές εταιρείες υποχρεώθηκαν σε αποζημιώσεις ύψους πολλών δισ. δολαρίων.

Άλλη μια σημαντική κυβερνοεπίθεση είχε σημειωθεί το 2020 στο λιμάνι Rajaee του Ιράν, το οποίο διακινεί σχεδόν το 50% του εξωτερικού εμπορίου της χώρας, ενώ πέρυσι μια κυβερνοεπίθεση έπληξε τον δικτυακό τόπο του λιμανιού του Ρότερνταμ στην Ολλανδία, που είναι και το μεγαλύτερο της Ευρώπης. Νωρίτερα το 2017, μια επίθεση στο λογισμικό σύστημα της Maersk, του μεγαλύτερου ναυτιλιακού ομίλου διεθνώς (διακινεί το 15% των εμπορευματοκιβωτίων παγκοσμίως), που είχε αποδοθεί σε Ρώσους χάκερ, είχε αποτέλεσμα να μην μπορεί να δέχεται παραγγελίες από πελάτες και να αναδρομολογήσει τα πλοία της.

Σε άλλες περιπτώσεις πάλι, οι υπεύθυνοι τέτοιων επιθέσεων αναζητούν μόνο χρήματα, κρατώντας σε «ομηρία» τις εταιρείες, έως ότου αποζημιωθούν. Το πρόβλημα δεν φαίνεται, πάντως, να είναι εύκολο να επιλυθεί. Όπως τονίζουν οι ερευνητές του NHL, ο ναυτιλιακός κλάδος δαπανά λίγα χρήματα σε τεχνολογία. Αρκετές ναυτιλιακές εταιρείες, όμως, ζητούν ανθρώπους που να διαθέτουν και ναυτιλιακές γνώσεις, αλλά και να έχουν κατάρτιση στον τομέα της κυβερνοασφάλειας. Ωστόσο, πρόκειται για μια πολύ μικρή «δεξαμενή» ανθρώπων.

Διαβάστε επίσης

Τα απλησίαστα φοιτητικά σπίτια και τα έργα ΣΔΙΤ που έρχονται

Βραχυχρόνια μίσθωση: Αυξάνουν τη φορολογία στα Airbnb

Μέχρι τα μέσα του 2025 η κατασκευή του αγωγού αερίου Ελλάδας-Β. Μακεδονίας

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!