THEPOWERGAME
Η απόφαση της Άγκυρας τον Ιούνιο να επιβάλει επιπλέον δασμούς της τάξεως του 40% στις εξαγωγές ηλεκτροκίνητων και συμβατικών αυτοκινήτων της Κίνας, ένα μέτρο που ορίζει την κατώτερη φορολογική επιβάρυνση σε ποσό αντίστοιχο των 7.000 δολαρίων ανά όχημα, είναι ενδεικτικό της ευρείας ανησυχίας για τις στρεβλώσεις που προκαλούνται στο διεθνές εμπόριο από τα φθηνά προϊόντα που παράγει η 2η ισχυρότερη οικονομία του κόσμου. Εκτός από τις ΗΠΑ, ανάλογα μέτρα (επιβολή δασμών στις εισαγωγές κινεζικών προϊόντων) έχουν ληφθεί όχι μόνον από την Τουρκία αλλά και άλλες χώρες, όπως την Ινδία και τη Βραζιλία.
Με τη διοχέτευση τεράστιων στόλων από ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα, οικιακών συσκευών και πάσης φύσεως ειδών λιανικού εμπορίου στη διεθνή οικονομία, το εμπορικό πλεόνασμα της Κίνας εκτοξεύθηκε στα 99 δισ. δολάρια τον Ιούνιο από 69,80 δισ. δολάρια έναν μήνα πριν. Πρόκειται για το μεγαλύτερο πλεόνασμα στο εμπορικό ισοζύγιο της χώρας από τον Ιούλιο του 2022 και δεν αποδίδεται αποκλειστικά στην αύξηση των εξαγωγών κατά 8,6%, δηλαδή με τους ταχύτερους ρυθμούς του τελευταίου 15μήνου. Πηγάζει, επίσης, από την απρόσμενη πτώση των εισαγωγών κατά 2,3% μετά από άνοδο 1,8% τον Μάιο. Γεγονός που καθρεπτίζει την υποτονικότητα της κινεζικής οικονομίας και την βαθιά εξάρτηση από τις εξαγωγές.
Με την επιβολή δασμών, οι κυβερνώντες των υπολοίπων ισχυρών οικονομιών του κόσμου επιδιώκουν να προστατεύσουν τις βιομηχανίες τους. Η αποδυνάμωση της μεταποίησης στη Δύση έχει προκαλέσει μια σειρά οικονομικών και κοινωνικών αντιδράσεων καθώς ένα μεγάλο κομμάτι της εργατικής τάξης έχασε την πυξίδα της. Στις ΗΠΑ, η κυβέρνηση του Τζο Μπάιντεν επιχειρεί να αναβιώσει τη βιομηχανία με το Inflation Reduction Act (IRA) και η Ε.Ε αποβλέπει σε ανάλογη τόνωση της μεταποίησης από το NextGenerationEU. Αλλά η επιβολή δασμών σε ορισμένες κατηγορίες προϊόντων θεωρείται πια μονόδρομος. Ο έντονος γεωπολιτικός ανταγωνισμός μεταξύ της Δύσης και της Κίνας είναι ένας ακόμη παράγοντας που υποκινεί το σημερινό κύμα προστατευτισμού στο παγκόσμιο εμπόριο.
Κατά πόσο, όμως, μπορεί να αναχαιτισθεί ο ισχυρός ρόλος που παίζει σήμερα η Κίνα στο παγκόσμιο εμπόριο είναι σχεδόν φιλοσοφικό ερώτημα. Σύμφωνα με σενάριο του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου, αν οι ΗΠΑ επέβαλαν πρόσθετα περιοριστικά μέτρα στις τεχνολογικές συναλλαγές με την Κίνα και έπειθε άλλες χώρες να τις μιμηθούν, Θεωρητικά, η κινεζική οικονομία θα συρρικνώνονταν κατά 9%.
Στην πράξη, όμως, η Κίνα εξακολουθεί να έχει πρωταγωνιστική θέση στο παγκόσμιο εμπόριο. Τα στοιχεία είναι αδιάσειστα. Τα εργοστάσια στην Κίνα αντιπροσωπεύουν, σχεδόν, το ένα τρίτο της παγκόσμιας μεταποιητικής δραστηριότητας. Μέσα στο α’ εξάμηνο του έτους, το εμπορικό πλεόνασμα διευρύνθηκε στα 435 δισ. δολάρια, παγκοσμίως. Το πλεόνασμα με τις ΗΠΑ κινήθηκε 159,9 δισ. δολάρια την περίοδο Ιανουαρίου-Ιουνίου, ενώ αναρριχήθηκε στα 32 δισ. δολάρια τον περασμένο μήνα έναντι των 29 δισ. δολαρίων έναν χρόνο πριν. Με την Ε.Ε, το εμπορικό πλεόνασμα της Κίνας διαμορφώθηκε στα 22,6 δισ. δολάρια από τα 19,1 δισ. δολάρια την αντίστοιχη περσινή περίοδο.
Αν μη τι άλλο, η έκθεση του Ιουνίου αποτελεί ένα «ξεκάθαρο στοιχείο πως η Κίνα συνεχίζει να αναπτύσσεται χάρις στις εξαγωγές και ειδικότερα τη μεταποίηση», σχολιάζει ο Μπραντ Σέτσερ, συνεργάτης του Συμβουλίου Εξωτερικών Σχέσεων και πρώην αξιωματούχος των κυβερνήσεων του Μπάρακ Ομπάμα και του Τζο Μπάιντεν, στους New York Times.
Διαβάστε επίσης:
Η άλλοτε κυρίαρχη των ουρανών, Boeing, είναι τώρα ένα εταιρικό έγκλημα
Μπορεί το Ariane 6 της ESA να συναγωνιστεί την SpaceX του Έλον Μασκ;
Εξοντωτικός εγχώριος ανταγωνισμός στη κινεζική βιομηχανία φωτοβολταϊκών