THEPOWERGAME
Προκειμένου να κοπεί ο «ομφάλιος λώρος» με την κινεζική αγορά μπαταριών για ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα (EVs), το Κογκρέσο των ΗΠΑ εξετάζει ακόμη και την απαγόρευση των εισαγωγών από ισχυρούς προμηθευτές, με το επιχείρημα πως χρησιμοποιούν καταναγκαστική εργασία στις εφοδιαστικές αλυσίδες τους. Η πρόταση υπεβλήθη από μέλη του Ρεπουμπλικανικού Κόμματος και αφορά την Contemporary Amperex Technology (CATL) και την Gotion High-Tech. Και οι δύο εταιρείες συνεργάζονται με τη Ford και τη Volkswagen.
Η CATL αρνήθηκε τις κατηγορίες και ανακοίνωσε πως οι εφοδιαστικές αλυσίδες της είναι κοινωνικά υπεύθυνες, ενώ οι Gotion, Ford και Volkswagen δεν προέβησαν σε κανένα σχόλιο, σύμφωνα με σχετικό δημοσίευμα της Wall Street Journal. Ποτέ άλλοτε, όμως, μέσα στις τελευταίες δεκαετίες δεν έχει εγκλωβιστεί ξανά η διεθνής επιχειρηματικότητα στη γεωπολιτική σύγκρουση μεταξύ Δύσης και Ανατολής. Δεν είναι τυχαίο το ότι προσφάτως η Gotion περιέγραψε «εκρηκτική» τη γεωπολιτική κατάσταση.
H Κίνα παράγει όσες μπαταρίες είναι απαραίτητες για την παραγωγή ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων σε όλον τον κόσμο. Εκτός της τεχνογνωσίας που έχει αποκτήσει νωρίτερα από τις ΗΠΑ ή την Ευρώπη, η Κίνα κατέχει επίσης το 60% των αποθεμάτων σε σπάνιες γαίες, ενώ ελέγχει το 90% της επεξεργασίας τους.
Σύμφωνα με υπολογισμούς του Bloomberg, η ζήτηση για μπαταρίες λιθίου για EVs και μονάδες αποθήκευσης ενέργειας (stationary storage) κυμαίνονταν πέρυσι στις 950 γιγαβατώρες (GWh). Χάρη στην Κίνα η παγκόσμια παραγωγική ικανότητα είναι υπερδιπλάσια, προσεγγίζοντας τις 2.600 GWh. Οι ΗΠΑ και ο Καναδάς καταλαμβάνουν προσπάθειες για να αυξήσουν το μερίδιό τους στην παγκόσμια αγορά. Εκτός των επιδοτήσεων της τάξεως των 369 δισ. δολαρίων που δίνονται από την κυβέρνηση Μπάιντεν σε «πράσινες» βιομηχανίες, η Ευρώπη και η Ινδία επίσης στηρίζουν πρωτοβουλίες για την ανάπτυξη ενός δικτύου μπαταριών.
Οπότε εάν οι ΗΠΑ επιθυμούν να κατακτήσουν μια αυτονομία όσο η οικονομία τους προσανατολίζεται στην πράσινη μετάβαση, οι CATL και Gotion αποτελούν μια υπενθύμιση των εξαρτήσεων που έχουν καλλιεργηθεί εδώ και τρεις δεκαετίες από την Κίνα. Τον τελευταίο καιρό οι κυβερνώντες της Δύσης εκφράζουν δημόσια τις ανησυχίες τους για μια υπέρμετρη αύξηση της παραγωγικής ικανότητας της Κίνας και κατ’ επέκταση τη διοχέτευση φθηνών EVs, φωτοβολταϊκών και ανεμογεννητριών, όπως είχε συμβεί τη δεκαετία του 2000, με ένα κύμα φθηνών προϊόντων λιανικού εμπορίου.
H CATL βρίσκεται στην κορυφή των μεγαλύτερων κατασκευαστών μπαταριών λιθίου, με μερίδιο 37% στην παγκόσμια αγορά. Ακολουθεί η επίσης κινεζική BYD/FinDreams, ενώ η Gotion ιδρύθηκε σχετικά πρόσφατα, με τη δημόσια εγγραφή της να λαμβάνει χώρα τον Μάιο του 2015. Διαθέσει τμήματα έρευνας και ανάπτυξης στη Σαγκάη, τη Σίλικον Βάλεϊ, το Κλίβελαντ, τη Σιγκαπούρη και τη Γερμανία.
Η πρόταση των Ρεπουμπλικανών για την απαγόρευση αποστολών στις ΗΠΑ με την κατηγορία πως οι δύο εταιρείες χρησιμοποιούν καταναγκαστική εργασία στις εφοδιαστικές αλυσίδες τους περιπλέκει ακόμη περισσότερο τις προσπάθειές τους να εδραιώσουν την παρουσία τους στην ισχυρότερη οικονομία του κόσμου. Ήδη η Ford περιόρισε πέρυσι σχέδια για την κατασκευή εργοστασίου παραγωγής μπαταριών EVs, με βάση τεχνολογία της CATL, στο Μίσιγκαν.
Αφορμή αποτέλεσε η απόφαση των Ρεπουμπλικανών να ξεκινήσουν έρευνες, για να διαπιστωθεί εάν έτσι η Κίνα θα κυριαρχούσε στην αμερικανική αυτοκινητοβιομηχανία, σύμφωνα με πηγές της Wall Street Journal. Στο μικροσκόπιο βρίσκονται, επίσης, σχέδια της Gotion για την ανέγερση μονάδας στο Μίσιγκαν.
Διαβάστε επίσης:
Quest: Με δύναμη πυρός 300 εκατ. μεθοδεύει νέες εξαγορές
Φοροδιαφυγή: Κύμα 184.500 καταγγελιών από ιδιώτες
Μπίτσιος (Metlen): Χρειάζονται μέτρα στήριξης των PPAs