THEPOWERGAME
Εύρωστη εξακολουθεί να είναι η αγορά έργων τέχνης της Νέας Υόρκης, αγνοώντας το κλίμα αβεβαιότητας που επικρατεί στην πραγματική οικονομία, καθώς τα έσοδα των Phillps, Christie’s και Sotheby’s ξεπέρασαν τα 2 δισ. δολάρια στις δημοπρασίες που πραγματοποιήθηκαν τον Νοέμβριο. Αν και οι πωλήσεις έργων, εκ των οποίων και ένας Πικάσο που διατέθηκε για 139 εκατ. δολάρια, ήταν χαμηλότερες από τα 3 δισ. δολάρια που είχαν ανακοινωθεί έναν χρόνο πριν, οι ειδήμονες προτιμούν να κάνουν λόγο για την προσγείωση της αγοράς σε πιο λογικά επίπεδα συγκριτικά με τις δυσθεώρητες αξίες του παρελθόντος.
Εξάλλου, πέρυσι μεγάλη ώθηση στον συνολικό «τζίρο» των δημοπρασιών είχε δοθεί από τη δημοπρασία της συλλογής έργων τέχνης του Πολ Άλεν, ο οποίος ήταν συνιδρυτής της Microsoft και μια μεγάλη προσωπικότητα στον κλάδο τεχνολογίας των ΗΠΑ. Σε μεμονωμένη βάση, η συλλογή του Άλεν με 60 έργα ξεπέρασε το 1,5 δισ. δολάρια, φέροντας το σύνολο των δημοπρασιών στα τρία δισ. δολάρια.
Φέτος ένας από τους πίνακες που ξεχώρισαν στις δημοπρασίες της Νέας Υόρκης ήταν ο προαναφερόμενος Πικάσο με τίτλο «Femme à la montre», από τη συλλογή της Έμιλι Φίσερ Λάνταου, η οποία εν ζωή κατείχε μία από τις πιο περιβόητες συλλογές τέχνης. Έναντι 74 εκατ. δολαρίων δημοπρατήθηκε ο πίνακας «Le bassin aux nymphéas», του Κλοντ Μονέ, ενώ αντίτιμο 52,1 εκατ. δολαρίων καταβλήθηκε για τον πίνακα «Figure in Movement», του Φράνσις Μπέικον. Ένας ακόμη Πικάσο με τίτλο «Femme endormie» πουλήθηκε έναντι 42,9 εκατ. δολαρίων.
Ειδήμονες της αγοράς που μίλησαν στο πρακτορείο Bloomberg τόνισαν πως υπήρχε έντονο αγοραστικό ενδιαφέρον, αλλά όχι η διάθεση να οδηγηθούν οι αξίες στη «στρατόσφαιρα», όπως συνέβη, παραδείγματος χάριν, με έναν πίνακα του Ζαν Μισέλ Μπασκιά που είχε πουληθεί προ εξαετίας έναντι 110,5 εκατ. δολαρίων. Φέτος ένα πορτρέτο του ίδιου καλλιτέχνη πουλήθηκε έναντι 42 εκατ. δολαρίων, δηλαδή εντός του φάσματος των 40 με 60 εκατ. δολαρίων που είχε εκτιμηθεί από τον Sotheby’s. Ανταγωνισμός μεταξύ των ενδιαφερομένων υπήρξε μόνον σε μεμονωμένες περιπτώσεις με σπάνια έργα, όπως με έναν πίνακα του Ρίτσαρντ Ντίμπενκορν. Η τιμή εκκίνησης από τον Sotheby’s ξεκίνησε στα 25 εκατ. δολάρια και τελικά πουλήθηκε για 46,4 εκατ. δολάρια.
«Σε ορισμένες περιστάσεις οι τιμές δεν ήταν υπερβολικές», σχολίασε η σύμβουλος έργων τέχνης Αμπιγκέιλ Άσερ, που συμμετείχε σε μία από τις δημοπρασίες του οίκου Sotheby’s. Απευθυνόμενη στο Bloomberg, σχολίασε πως ίσως η αγορά κινήθηκε αυτήν τη φορά σε πιο λογικά επίπεδα.
Σε κάθε περίπτωση, τα δεδομένα στην αγορά έργων απέχουν από την πραγματική οικονομία, η οποία κοντοστέκεται υπό την πίεση του υψηλού πληθωρισμού και των υψηλών επιτοκίων. Ακόμη και στις δημοπρασίες του Μάιου, όταν ήταν εμφανής η διστακτικότητα του αγοραστικού κοινού, ένας πίνακας του Μπασκιά από τη συλλογή του Βαλεντίνο Γκαραβάνι, δηλαδή του ιδρυτή του οίκου μόδας Valentino, πουλήθηκε έναντι 58 εκατ. δολαρίων. Ο ίδιος ο Βαλεντίνο τον είχε αγοράσει στην τιμή των 5,2 εκατ. δολαρίων το 2005.