THEPOWERGAME
Μετά τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία, τα δρομολόγια της πολιτικής αεροπορίας άλλαξαν άρδην και επανήλθαν στην ψυχροπολεμική εποχή. Η επιλογή του εναέριου χώρου της Ρωσίας και ειδικότερα της Σιβηρίας βγήκε από τον χάρτη, με αποτέλεσμα η αλλαγή πορείας των αεροπλάνων να οδηγήσει σε αύξηση των δαπανών για καύσιμα και των εκπομπών ρύπων.
Με το νέο πολεμικό μέτωπο που άνοιξε στη Λωρίδα της Γάζας μετά τις τρομοκρατικές επιθέσεις της Χαμάς στο Ισραήλ την 7η Οκτωβρίου, οι αεροπορικές εταιρείες αντιμετωπίζουν ένα πρόσθετο εμπόδιο για την ομαλή έκβαση των πτήσεων. Εντούτοις, ελλοχεύει να υπάρξουν ακόμη μεγαλύτερες καθυστερήσεις εάν προκληθεί γενικότερη ανάφλεξη στην περιοχή της Μέσης Ανατολής.
Από τις αρχές Μαρτίου του 2022, δηλαδή όταν επιβλήθηκαν οι πρώτες κυρώσεις της Δύσης εις βάρος της Ρωσίας για την απόφαση του Κρεμλίνου να εισβάλει στην Ουκρανία, ένα αεροπορικό ταξίδι από το Πεκίνο στο Παρίσι διαρκεί έξι ώρες παραπάνω και από το Λονδίνο στο Τόκιο περίπου τεσσερισήμισι ώρες παραπάνω, αναφέρει το πρακτορείο Bloomberg. Οι ώρες των πτήσεων μπορεί να διαφέρουν ανάλογα με την αεροπορική εταιρεία, αλλά οι ανατροπές στα δρομολόγια είναι αναμφισβήτητες.
Μια πρόσθετη ώρα κοστίζει πάνω από 7.200 δολάρια σε ένα αεροσκάφος φαρδιάς ατράκτου, σύμφωνα με την Ομοσπονδιακή Διοίκηση Αεροπορίας. Οι επιπτώσεις στην British Airways είναι ήδη αισθητές, καθώς ο όγκος των κρατήσεων στις πτήσεις με προορισμό την Κίνα παρέμεινε χαμηλότερος κατά 40% το γ’ τρίμηνο από τα επίπεδα που ίσχυαν το 2019.
Στη Μέση Ανατολή η ισραηλινή αεροπορική εταιρεία EL AL αποφεύγει την αραβική χερσόνησο για λόγους ασφαλείας. Κατά συνέπεια, τα δρομολόγια προς την Μπανγκόκ καθυστερούν ένα ολόκληρο τρίωρο. Μέχρι σήμερα, ωστόσο, οι καθυστερήσεις στα δρομολόγια λόγω του πολέμου στη Μέση Ανατολή είναι περιορισμένες. Αλλά η ενδεχόμενη απαγόρευση πτήσεων σε ένα μεγαλύτερο κομμάτι του εναέριου χώρου της Μέσης Ανατολής μπορεί να προκαλέσει αναταραχή σε περίπου 300 δρομολόγια, ημερησίως. Οι μεγαλύτερες καθυστερήσεις θα επηρεάσουν τα αεροπορικά ταξίδια μεταξύ Ευρώπης και νότιας ή νοτιοανατολικής Ασίας, σύμφωνα με την εταιρεία αναλύσεων Cirium και το Bloomberg.
Ήδη το γεωπολιτικό κλίμα είναι τεταμένο στην ευρύτερη περιοχή της Μέσης Ανατολής, με τις ΗΠΑ και τις συμμαχικές δυνάμεις να δέχονται επιθέσεις σε βάσεις στο Ιράκ και τη Συρία, ενώ η Ουάσινγκτον κατηγορεί την Τεχεράνη πως εμπλέκεται στις ενέργειες αυτές. Πυρά έχουν, επίσης, ανταλλαχθεί μεταξύ της Χεζμπολάχ και του ισραηλινού στρατού όσο ο πόλεμος συνεχίζεται στη Λωρίδα της Γάζας. Το Ιράν έχει ήδη προειδοποιήσει για τον κίνδυνο νέων συγκρούσεων.
«Η απαγόρευση πτήσεων σε τόσο μεγάλη κλίμακα θα θέσει σε νέα δοκιμασία τον σχεδιασμό των δρομολογίων και τον προγραμματισμό εσόδων από τις αεροπορικές εταιρείες», σχολίασε η Αν Άγκνου Κορέα, υψηλόβαθμο στέλεχος στη συμβουλευτική εταιρεία MBA Aviation, στο Bloomberg.