THEPOWERGAME
Τα έσοδα από την αγορά του υδρογόνου αναμένεται να φθάσουν σε εκατοντάδες δισεκατομμύρια δολάρια στον μεσοπρόθεσμο ορίζοντα καθώς οι βαριές βιομηχανίες προσπαθούν να βρουν αποτελεσματικούς τρόπους για να επιταχύνουν την απανθρακοποίηση τους. Υψηλές προσδοκίες γεννούνται, επίσης, για τη χρήση του υδρογόνου στις μεταφορές.
Μετά το ξέσπασμα της πανδημίας έχουν εντατικοποιηθεί οι εκκλήσεις για την προστασία του περιβάλλοντος και έχει γίνει πιεστική η ανάγκη διαφοροποίησης των οικονομιών σε πηγές ενέργειας που είναι φιλικότερες ως προς περιβάλλον. Τα κράτη-μέλη της Ε.Ε. έχουν δεσμευτεί με τη μείωση των εκπομπών ρύπων κατά 55% μέχρι το 2030. Το Πεκίνο προσβλέπει στον εκμηδενισμό των εκπομπών ρύπων μέχρι το 2060.
Νέο τοπίο στις βιομηχανίες
Ολόκληροι κλάδοι όπως οι χαλυβουργίες, οι τσιμεντοβιομηχανίες και οι βιομηχανίες πετροχημικών πρέπει να προσαρμοστούν σε νέο τοπίο. Τον περασμένο μήνα, ο πετρελαϊκός κολοσσός της Σαουδικής Αραβίας, Aramco, ανακοίνωσε πως σχεδιάζει να επεκτείνει και να εντατικοποίηση τη συνεργασία του με την Κίνα στην έρευνα σε τομείς εναλλακτικών πηγών ενέργειας, συμπεριλαμβανομένης της παραγωγής υδρογόνου και αμμωνίας από φυσικό αέριο. Η China Petroleum & Chemical, κοινώς γνωστή και ως Sinopec, σχεδιάζει την εγκατάσταση 1.000 σταθμών ανεφοδιασμού υδρογόνου μέχρι το 2025 από τους 27 πιλοτικούς σταθμούς που είχε μέχρι τα τέλη του τέλη του περσινού έτους.
Ορισμένες από τις μεγαλύτερες αυτοκινητοβιομηχανίες επίσης πειραματίζονται με το υδρογόνο. Οι Toyota, Daimler και Hyundai επενδύουν στην ενσωμάτωση κυψελών καυσίμων στα μοντέλα τους. Η κατασκευάστρια ελαστικών Michelin μαζί την εταιρεία παραγωγής εξαρτημάτων αυτοκινήτων Faurecia σχεδιάζουν τη δημιουργία του μεγαλύτερου εργοστασίου παραγωγής συστημάτων υδρογόνου στην Ευρώπη. Στην Κίνα ήδη κυκλοφορούν λεωφορεία και εμπορικά οχήματα με κυψέλες υδρογόνου, ενώ η Ιαπωνία χρησιμοποιεί υδρογόνο στην παραγωγή χάλυβα.
Το «πράσινο υδρογόνο» είναι η ιδανική λύση
Δεδομένων των κυβερνητικών στόχων για τη μείωση των εκπομπών καυσαερίων εντός των επόμενων ετών, το υδρογόνο και ειδικά το «πράσινο υδρογόνο» φαίνεται να είναι το κατάλληλο υποκατάστατο στο πετρέλαιο και το φυσικό αέριο. Στην Ε.Ε έχει ήδη τεθεί στόχος για την αύξηση της παραγωγής καθαρού υδρογόνου 13 φορές μέχρι το 2024 και 130 φορές έως το 2030, με την Κομισιόν να έχει δεσμεύσει 500 δισ ευρώ για τη δημιουργία των κατάλληλων υποδομών. Ωστόσο, η παραγωγή πράσινου υδρογόνου είναι μεγάλη πρόκληση καθώς θα πρέπει να παράγεται από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, απαιτώντας την δημιουργία μεγάλων αιολικών ή φωτοβολταϊκών πάρκων.
Μεγάλη η προοπτική κερδοφορίας
Από την άλλη πλευρά, εκείνοι που θα πρωτοστατήσουν στην παραγωγή και τη χρήση του πράσινου υδρογόνου θα έχουν καταφέρει να αποκτήσουν συγκριτικό πλεονέκτημα σε ένα προσοδοφόρο πεδίο. Η Global Market Insights θεωρεί πως η αγορά του υδρογόνου μπορεί να ξεπεράσει τα 300 δισ δολάρια μέχρι το 2027. Το πρακτορείο Bloomberg υπολογίζει πως μπορεί να φθάσει έως και 700 δισ. δολάρια μέχρι το 2050.
Υπάρχουν πολλά προβλήματα στην προσαρμογή των υποδομών, συμπεριλαμβανομένης της αύξησης της παραγωγής για να καλυφθούν οι ανάγκες σε ολόκληρους τομείς της βαριάς βιομηχανίας. Αλλά οι αλλαγές αυτές είναι αναπόφευκτες, σύμφωνα με τους ειδικούς. Στο Ντούισμπουργκ, η Thyssenkrupp ήδη ετοιμάζει το πρώτο εργοστάσιο παραγωγής σιδηρομεταλλεύματος άμεσης αναγωγής (DRI), το οποίο θα χρησιμοποιεί αέριο ή υδρογόνο αντί του μεταλλουργικού κοκ. Αλλά το κόστος των προσαρμογών ανέρχεται στα 10 δισ ευρώ για να μπορεί να λειτουργεί το εργοστάσιο αποκλειστικά με υδρογόνο.
Η Σαουδική Αραβία εκμεταλλεύεται τις αχανείς εκτάσεις ερήμου για την κατασκευή του μεγαλύτερου εργοστασίου παραγωγής πράσινου υδρογόνου στον κόσμο. Έχοντας προσλάβει τον Πήτερ Τερέουμ, πρώην επικεφαλής του παροχέα υπηρεσιών κοινής ωφέλειας RWE, προβλέπει στην ολοκλήρωση του έργου μέχρι το 2025. Το εγχείρημα αυτό υπολογίζεται στα 5 δισ δολάρια, με τον Τερέουμ να δηλώνει πως «δεν έχω ακούσει να γίνεται κάτι ανάλογο στην ίδια κλίμακα». Στο πλαίσιο μιας ευρύτερης στρατηγικής για την απεξάρτηση της Σαουδικής Αραβίας από το πετρέλαιο, το αραβικό βασίλειο ευελπιστεί πως η φουτουριστική μεγαλούπολη Νεόμ θα τροφοδοτείται αποκλειστικά με πράσινο υδρογόνο, το οποίο θα παράγεται από αιολική και ηλιακή ενέργεια, με πάρκα που θα καλύπτουν μια έκταση ανάλογη του Βελγίου στα παράλια της Ερυθράς Θάλασσας.