Γ.Δ.
1452.5 -0,26%
ACAG
+0,52%
5.84
BOCHGR
0,00%
4.54
CENER
-0,11%
9.11
CNLCAP
-2,68%
7.25
DIMAND
-2,25%
7.82
NOVAL
-0,65%
2.285
OPTIMA
-2,33%
12.56
TITC
-1,00%
39.6
ΑΑΑΚ
0,00%
4.48
ΑΒΑΞ
-2,23%
1.494
ΑΒΕ
+0,22%
0.449
ΑΔΜΗΕ
0,00%
2.6
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.69
ΑΛΜΥ
-0,87%
4.56
ΑΛΦΑ
-0,47%
1.5795
ΑΝΔΡΟ
0,00%
6.4
ΑΡΑΙΓ
-1,66%
10.07
ΑΣΚΟ
0,00%
2.83
ΑΣΤΑΚ
-3,51%
7.14
ΑΤΕΚ
0,00%
0.426
ΑΤΡΑΣΤ
0,00%
8.76
ΑΤΤ
0,00%
0.67
ΑΤΤΙΚΑ
-1,35%
2.19
ΒΙΟ
-3,30%
5.27
ΒΙΟΚΑ
-0,27%
1.865
ΒΙΟΣΚ
-0,62%
1.6
ΒΙΟΤ
-3,01%
0.258
ΒΙΣ
0,00%
0.144
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.18
ΓΕΒΚΑ
0,00%
1.39
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
-1,19%
18.2
ΔΑΑ
0,00%
8
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.58
ΔΕΗ
-0,60%
11.6
ΔΟΜΙΚ
-4,32%
2.77
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
0,00%
0.308
ΕΒΡΟΦ
-1,96%
1.755
ΕΕΕ
-0,74%
32.18
ΕΚΤΕΡ
-1,02%
1.75
ΕΛΒΕ
0,00%
4.78
ΕΛΙΝ
+2,83%
2.18
ΕΛΛ
+1,75%
14.5
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
0,00%
1.938
ΕΛΠΕ
+0,27%
7.3
ΕΛΣΤΡ
+0,97%
2.08
ΕΛΤΟΝ
-1,07%
1.856
ΕΛΧΑ
-0,74%
1.88
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.132
ΕΣΥΜΒ
0,00%
1.185
ΕΤΕ
+0,80%
7.84
ΕΥΑΠΣ
-0,62%
3.21
ΕΥΔΑΠ
0,00%
5.8
ΕΥΡΩΒ
+0,63%
2.25
ΕΧΑΕ
-1,54%
4.47
ΙΑΤΡ
-3,23%
1.5
ΙΚΤΙΝ
-0,30%
0.334
ΙΛΥΔΑ
-0,25%
1.975
ΙΝΚΑΤ
+1,05%
4.83
ΙΝΛΙΦ
-0,21%
4.75
ΙΝΛΟΤ
+2,46%
0.998
ΙΝΤΕΚ
+0,17%
5.86
ΙΝΤΕΡΚΟ
+2,50%
2.46
ΙΝΤΕΤ
0,00%
1.05
ΙΝΤΚΑ
-0,35%
2.86
ΚΑΡΕΛ
-1,18%
336
ΚΕΚΡ
+1,26%
1.21
ΚΕΠΕΝ
0,00%
2.22
ΚΛΜ
0,00%
1.5
ΚΟΡΔΕ
-0,46%
0.429
ΚΟΥΑΛ
+1,72%
1.18
ΚΟΥΕΣ
+0,17%
5.86
ΚΡΙ
+0,33%
15.35
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.91
ΚΥΡΙΟ
0,00%
0.99
ΛΑΒΙ
-0,27%
0.737
ΛΑΜΔΑ
0,00%
7.17
ΛΑΜΨΑ
0,00%
37
ΛΑΝΑΚ
0,00%
0.9
ΛΕΒΚ
0,00%
0.27
ΛΕΒΠ
0,00%
0.26
ΛΟΓΟΣ
-3,80%
1.52
ΛΟΥΛΗ
-0,69%
2.86
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.61
ΜΕΒΑ
+1,79%
3.99
ΜΕΝΤΙ
-1,86%
2.11
ΜΕΡΚΟ
0,00%
40
ΜΙΓ
-1,21%
2.855
ΜΙΝ
0,00%
0.494
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
+0,78%
20.56
ΜΟΝΤΑ
-1,11%
3.56
ΜΟΤΟ
-0,37%
2.69
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.605
ΜΠΕΛΑ
-0,79%
25.18
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
+0,27%
3.75
ΜΠΡΙΚ
+0,93%
2.16
ΜΠΤΚ
0,00%
0.55
ΜΥΤΙΛ
-1,18%
33.4
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.82
ΝΑΥΠ
+0,24%
0.822
ΞΥΛΚ
0,00%
0.271
ΞΥΛΠ
0,00%
0.334
ΟΛΘ
0,00%
22
ΟΛΠ
-0,17%
30.05
ΟΛΥΜΠ
+1,30%
2.34
ΟΠΑΠ
-0,25%
15.69
ΟΡΙΛΙΝΑ
+0,63%
0.798
ΟΤΕ
+0,61%
14.85
ΟΤΟΕΛ
-1,33%
10.36
ΠΑΙΡ
+3,33%
0.992
ΠΑΠ
0,00%
2.37
ΠΕΙΡ
-1,04%
3.891
ΠΕΡΦ
+0,19%
5.39
ΠΕΤΡΟ
-1,20%
8.24
ΠΛΑΘ
-0,25%
3.92
ΠΛΑΚΡ
+2,08%
14.7
ΠΡΔ
+8,70%
0.25
ΠΡΕΜΙΑ
+1,53%
1.198
ΠΡΟΝΤΕΑ
-5,07%
6.55
ΠΡΟΦ
+0,77%
5.24
ΡΕΒΟΙΛ
0,00%
1.71
ΣΑΡ
+0,19%
10.74
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
-0,30%
0.334
ΣΙΔΜΑ
+1,61%
1.575
ΣΠΕΙΣ
+1,71%
5.94
ΣΠΙ
+0,39%
0.52
ΣΠΥΡ
0,00%
0.138
ΤΕΝΕΡΓ
+0,96%
20.02
ΤΖΚΑ
-1,67%
1.475
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.05
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
-0,12%
1.636
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
-0,61%
8.1
ΦΡΙΓΟ
+4,55%
0.23
ΦΡΛΚ
-1,86%
3.7
ΧΑΙΔΕ
+1,69%
0.6

Ποδήλατα ή αυτοκίνητα: Ποιος θα επικρατήσει στη μάχη των πόλεων

Ένα ρεύμα κατά των ποδηλάτων έχει αρχίσει να κατακλύζει την Ευρώπη, με πολλές πόλεις να θέλουν να βγάλουν όλο και περισσότερα αυτοκίνητα στους δρόμους. Σύμφωνα με το ρεπορτάζ του Politico, το φαινόμενο στο Βερολίνο είναι πολύ έντονο, με ολοένα και περισσότερο κόσμο να τάσσεται υπέρ του αυτοκινήτου μετά την πανδημία.

Η μάχη στα κέντρα των ευρωπαϊκών πόλεων «έχει ανάψει», με πολλούς οδηγούς αυτοκινήτων να αντιτίθεται στα σχέδια προώθησης των ποδηλάτων. Το ζήτημα όμως είναι πόσα αμάξια αντέχουν ακόμα τα αστικά κέντρα. Η ACEA (Ένωση Ευρωπαϊκών Κατασκευαστών Αυτοκινήτων) προβλέπει ότι τη φετινή χρονιά θα πουληθούν περίπου 9,8 εκατ. νέα αυτοκίνητα σε ολόκληρη την Ευρώπη, σημειώνοντας αύξηση 5% από το 2022. Όμως αυτό το ποσοστό παραμένει 25% κάτω από τα επίπεδα που επικρατούσαν πριν από την κρίση του 2019.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που είχε δημοσιοποιήσει η εταιρεία Hedges & Company και αφορούν το έτος 2022, η Ασία έχει 531 εκατομμύρια οχήματα στον δρόμο, ακολουθεί η Ευρώπη με 405,3 εκατομμύρια οχήματα (282 εκατομμύρια στην ΕΕ και 123 εκατομμύρια σε χώρες εκτός ΕΕ) και πιο πίσω είναι η Βόρεια Αμερική με 351 εκατομμύρια οχήματα. Στην τέταρτη θέση βρίσκεται η Νότια Αμερική, όπου κυκλοφορούν 83 εκατομμύρια οχήματα.Η ανάλυση των στοιχείων δείχνει ότι η Βόρεια Αμερική έχει τα περισσότερα αυτοκίνητα ανά 1.000 κατοίκους (710 οχήματα), ενώ ακολουθεί η Ευρώπη με 520 οχήματα ανά 1.000 άτομα. Σχεδόν 29 εκατομμύρια οχήματα τύπου van κυκλοφορούν σε ολόκληρη την Ευρωπαϊκή Ένωση, τα μισά από τα οποία βρίσκονται σε τρεις χώρες: τη Γαλλία (5,9 εκατομμύρια φορτηγά), την Ιταλία (4,3 εκατομμύρια) και την Ισπανία (3,9 εκατομμύρια).

Όπως αναφέρει το Politico, η νίκη του Βρετανικού Συντηρητικού Κόμματος στις ενδιάμεσες εκλογές σε αρκετούς βρετανικούς δήμους νωρίτερα αυτό το έτος αποδόθηκε σε μεγάλο βαθμό ως απάντηση λαϊκής οργής κατά της απόφασης του Εργατικού δημάρχου, Sadiq Khan, να επεκτείνει τη ζώνη εξαιρετικά χαμηλών εκπομπών του Λονδίνου , η οποία επιβάλλει τέλη στα πιο ρυπογόνα οχήματα. Ο μαχόμενος συντηρητικός πρωθυπουργός, Ρίσι Σούνακ, επιδίωξε έκτοτε να συγκεντρώσει τους ψηφοφόρους, ισχυριζόμενος ότι η Βρετανία είναι ένα «έθνος οδηγών», και υποσχέθηκε να κάνει ό,τι περνάει από το χέρι του για να προστατεύσει τους αυτοκινητιστές από τα όρια ταχύτητας και τις νέες ζώνες χαμηλών εκπομπών.

Η μαζική υστερία γύρω από την ιδέα της πόλης των 15 λεπτών -ένα σχέδιο για περισσότερη τοπική διαβίωση, όπου οι άνθρωποι μπορούν να έχουν πρόσβαση σε βασικές υπηρεσίες, όπως σχολεία και πλοία, εύκολα με τα πόδια ή με ποδήλατο- έχουν επίσης ρίξει λάδι στη φωτιά. Οι προσπάθειες για τη μείωση της κυκλοφορίας των αυτοκινήτων έχουν επίσης αντιμετωπιστεί με σφοδρή ώθηση στις μεγάλες πόλεις της ΕΕ. Στις Βρυξέλλες ένα περιφερειακό σχέδιο για μείωση της κυκλοφορίας των αυτοκινήτων κατά 24% έως το 2030 έχει προκαλέσει κατά καιρούς διαδηλώσεις σε αρκετούς δήμους, αναγκάζοντας τις Αρχές να σταματήσουν ή να ακυρώσουν την ανάπτυξη σε ορισμένες περιοχές. «Τα δεξιά κόμματα έχουν συνειδητοποιήσει ότι μπορούν να κερδίσουν ψήφους κάνοντας εκστρατεία ενάντια σε ζητήματα όπως οι επιλογές απαλλαγής από τις ανθρακούχες μεταφορές», δήλωσε ο Bart Dhondt, δημοτικός σύμβουλος της πόλης των Βρυξελλών για την κινητικότητα. «Ο τρόπος που κινούμαστε, είτε χρησιμοποιούμε αυτοκίνητο, είτε κάτι άλλο, είναι μια πολύ προσωπική απόφαση και οι άνθρωποι αναστατώνονται όταν τους λένε να αλλάξουν τις συνήθειές τους»,σημείωσε. Ωστόσο, ο Dhondt είπε στο Politico ότι είναι πεπεισμένος ότι υπάρχει μια «ήσυχη πλειονότητα» των Ευρωπαίων υπέρ αυτών των σχεδίων για τη μείωση της κυκλοφορίας και την παροχή περισσότερου χώρου στους ποδηλάτες και τους πεζούς. «Το να έχουμε περισσότερες υποδομές ποδηλασίας, να έχουμε περισσότερο χώρο για χώρους πρασίνου, κάνει τις πόλεις μας πιο όμορφες», είπε.

Τα μέτρα για βιώσιμες πόλεις και το μοντέλο «City 30»

Πάντως, με την έγκριση του πανευρωπαϊκού γενικού σχεδίου για την προώθηση της ποδηλασίας τον Μάιο του 2021, υπό την ομπρέλα του ΠΟΥ και της Οικονομικής Επιτροπής του ΟΗΕ για την Ευρώπη, 54 χώρες στην πανευρωπαϊκή περιοχή δεσμεύονται πλέον πολιτικά να αναπτύξουν και να εφαρμόσουν μια εθνική στρατηγική για την ποδηλασία έως το 2030. Όμως, με δεδομένα από 47 ευρωπαϊκές χώρες, η ανάλυση της ECF δείχνει ότι οι περισσότερες χώρες έχουν πολύ δρόμο να διανύσουν για να πετύχουν αυτόν τον στόχο». «Η ανάπτυξη μιας εθνικής στρατηγικής για την ποδηλασία δεν είναι ένα νέο μέσο πολιτικής. Οι Κάτω Χώρες την “εφηύραν” το 1990, ακολουθούμενες από τη Γερμανία το 2002 και την Τσεχική Δημοκρατία το 2004. Ωστόσο, οι μισές από τις ευρωπαϊκές χώρες δεν έχουν εφαρμόσει ποτέ στρατηγική για την ποδηλασία ή παρόμοιο έγγραφο πολιτικής».

Καθώς το 75% των Ευρωπαίων ζει σε αστικά περιβάλλοντα, οι πόλεις έχουν να διαδραματίσουν κρίσιμο ρόλο και είναι έτοιμες να υποστηρίξουν τις φιλοδοξίες της ΕΕ για το ποδήλατο. Σύμφωνα με το Euronews, η εμφάνιση των ηλεκτρονικών ποδηλάτων και των ποδηλάτων φορτίου έχει βοηθήσει στην απορρόφηση της ποδηλασίας. Μια πραγματική επανάσταση ποδηλάτων λαμβάνει χώρα στην Κοπεγχάγη: σε λιγότερο από τρία χρόνια, τα ποδήλατα φορτίου αυξήθηκαν από 20.000 το 2020 σε περισσότερα από 40.000 το 2023.

Το μοντέλο «City 30» είναι μια στρατηγική κινητικότητας που βασίζεται στην επιβολή ορίου ταχύτητας 30 km/h στις κύριες περιοχές του αστικού οδικού δικτύου, με σκοπό τη μείωση των ατυχημάτων, καθώς και της ηχορύπανσης. Η πρώτη ευρωπαϊκή πόλη που υιοθέτησε το μοντέλο «City 30» ήταν το Γκρατς, στην Αυστρία, το οποίο επέβαλε όριο ταχύτητας 30 km/h σε όλη την πόλη το 1992. Σήμερα το όριο εξακολουθεί να εφαρμόζεται στο 80% περίπου του οδικού δικτύου της πόλης. Οι Βρυξέλλες υιοθέτησαν το μοντέλο «City 30» το 2021. «Παρατηρήσαμε αμέσως μια ορατή και σταθερή μείωση της μέσης ταχύτητας σε όλους τους δρόμους μας και αυτό διατηρήθηκε τα τελευταία δύο χρόνια», δήλωσε η Camille Thiry, εκπρόσωπος της Bruxelles Mobility.

Το πιο σημαντικό είναι ότι ο αριθμός των πεζών που σκοτώθηκαν ή τραυματίστηκαν σοβαρά στην κυκλοφορία μειώνεται σταθερά, τόσο που «τα στοιχεία για το τρίτο τρίμηνο του 2022 είναι τα χαμηλότερα που έχουν καταγραφεί ποτέ στις Βρυξέλλες από το 2004». Το Παρίσι, η Γκρενόμπλ και το Εδιμβούργο υιοθέτησαν επίσης το μοντέλο «City 30», ενώ άλλες πόλεις εξετάζουν το ενδεχόμενο, όπως το Λουξεμβούργο και το Μιλάνο. Την ιδέα εξέλιξε σε ένα καινοτόμο μοντέλο αστικής ανάπτυξης η Ολλανδία, που στοχεύει στην αναμόρφωση της χρήσης των δημόσιων χώρων, δίνοντας προτεραιότητα στους πεζούς εις βάρος των αυτοκινήτων και των βαρέων οχημάτων. Τέλος, η Ισπανία προχώρησε ένα βήμα παραπέρα και το 2021 εισήγαγε ένα εθνικό όριο ταχύτητας 30 km/h για δρόμους μιας λωρίδας κυκλοφορίας και 20 km/h για δρόμους όπου το πεζοδρόμιο δεν είναι φυσικά διαχωρισμένο από το οδόστρωμα.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!