THEPOWERGAME
Τα σούπερ μάρκετ είναι αναμφίβολα ο κλάδος ο οποίος ωφελήθηκε όσοι λίγοι από την κρίση που δημιουργήθηκε από την πανδημία της COVID-19. Άλλωστε ήταν ένας από τους ελάχιστους που παρέμεινε συνεχώς σε λειτουργία καθ’ όλη την διάρκεια της πανδημίας.
Σύμφωνα με τις εταιρείες μετρήσεων η αύξηση των πωλήσεων εκτιμάται στα επίπεδα του 10% (9,7% σύμφωνα με την Nielsen και 10,4% σύμφωνα με την IRI) και είναι μία άνοδος που είχε να δει ο κλάδος για τουλάχιστον για 15 χρόνια στην Ελλάδα. Μάλιστα η Ελλάδα παρουσίασε μία από τις μεγαλύτερες ανόδους σε σχέση με τις υπόλοιπες αγορές της Ευρώπης. Πρόκειται για μία ανοδική πορεία που απλώθηκε σε όλη την χρονική περίοδο της πανδημίας (σ.σ. τα φαινόμενα ήταν πιο έντονα το πρώτο διάστημα) και σχεδόν σε όλη την χώρα, με τις τουριστικές περιοχές να υστερούν κυρίως την περίοδο του καλοκαιριού. Είναι χαρακτηριστικό ότι την μεγαλύτερη άνοδο την παρατηρούμε στον νομό Θεσσαλονίκης (11,8%) και στην Κρήτη τη χαμηλότερη (3,1%)
Σε ότι αφορά τις υποκατηγορίες σύμφωνα με τα στοιχεία της Nielsen τα φρέσκα/χύμα προϊόντα αυξήθηκαν κατά 7,2%, τα είδη bazaar κατά 10,7% (παρότι για αρκετές εβδομάδες τους δύο τελευταίους μήνες, σε πολλά από αυτά τα είδη, δεν πραγματοποιήθηκαν περαιτέρω πωλήσεις, λόγω των κυβερνητικών ρυθμιστικών απαγορεύσεων), ενώ τέλος τα ταχυκίνητα καταναλωτικά προϊόντα αναπτύχθηκαν κατά 10,5%.
Οι δύο κυρίαρχες τάσεις
Ένα από τα βασικά χαρακτηριστικά αυτής της ιδιαίτερης χρονιάς ήταν η επάνοδος των υπερμάρκετ. Από την παρατεταμένη ύφεση όπου οι καταναλωτές επέλεγαν τα σούπερ μάρκετ της γειτονιάς για να προμηθευτούν τα απαραίτητα η υγειονομική κρίση τους έστρεψε στα μεγαλύτερα καταστήματα τόσο για να αποφύγουν τις πιθανές ουρές και τον συνωστισμό όσο και γιατί το σούπερ μάρκετ ήταν πλέον για τους περισσότερους η (μοναδική) εβδομαδιαία έξοδος. Συγκεκριμένα διαφορετικές τυπολογίες καταστημάτων, την καταναλωτική προτίμηση συγκέντρωσαν οι μεγαλύτερες αίθουσες: τα Hypermarkets (καταστήματα άνω των 2.500 τ.μ.) αναπτύχθηκαν το 2020 κατά 17,7%, τα Large Supermarkets (καταστήματα 1.000-2.499 τ.μ.) κατά 9,8%, ενώ χαμηλότεροι ήταν οι ρυθμοί αύξησης των πωλήσεων για τις μικρότερες αίθουσες.
Τον Ιανουάριο οι online πωλήσεις στα σούπερ μάρκετ είναι αυξημένες κατά 531% σε σχέση με πέρυσι.
Η δεύτερη τάση η οποία ακολουθήθηκε από κινήσεις και συμμαχίες είναι η κατακόρυφη αύξηση των ηλεκτρονικών αγορών. Η πανδημία έδωσε ιδιαίτερη ώθηση σε αυτή την τάση η οποία ακόμη και σήμερα περνάει τις παιδικές της ασθένειες καθώς τόσοι οι νέοι παίκτες δεν έχουν βρει τον βηματισμό τους όσο και η έντονη ανοδική ζήτηση δεν μπορεί να καλυφθεί σε ικανοποιητικά χρονικά περιθώρια.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της εταιρείας μέτρησης ηλεκτρονικού εμπορίου Convert Group ξεπέρασε κάθε πρόβλεψη ο ετήσιος ρυθμός ανάπτυξης του online σούπερ μάρκετ στη χώρα μας, καθώς το 2020 κατέγραψε αύξηση 262% και έφτασε τα 163 εκατ. ευρώ σε τιμές λιανικής με το ΦΠΑ. Σύμφωνα με τα στοιχεία που καταγράφει σε πραγματικό χρόνο το eRetail Audit, η πλατφόρμα της Convert Group που χρησιμοποιείται παγκοσμίως από εκατοντάδες λιανεμπόρους και προμηθευτές καταναλωτικών αγαθών και φαρμάκων, ο ασυγκράτητος ρυθμός ανάπτυξης των online σούπερ μάρκετ στην Ελλάδα κορυφώθηκε το Δεκέμβριο όπου καταγράφηκε αύξηση 669% σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα του 2020.
Χαρακτηριστικό της τάσης η οποία δείχνει να συνεχίζεται και το 2021 είναι ότι φέτος τον Ιανουάριο οι online πωλήσεις στα σούπερ μάρκετ είναι αυξημένες κατά 531% σε σχέση με τον περσινό Ιανουάριο όπου δεν είχαμε εισέλθει ακόμη σε καθεστώς lockdown.
Οι παίκτες
Μεγάλος κερδισμένος για τo 2020 ήταν ο όμιλος Σκλαβενίτη, κυρίως γιατί υπεραπέδωσαν- όπως προαναφέρθηκε – τα υπερμάρκετ της πρώην Carrefour ενώ μικρότερη συμβολή είχε η είσοδος στο ηλεκτρονικό εμπόριο αρχικά μέσω της συνεργασίας με την e-food στην αρχή της πανδημίας και αυτόνομα μέσω του sklavenitis.gr λίγο πριν τον τέλος της χρονιάς.
Θετικό πρόσημο και για την ΑΒ Βασιλόπουλος όσο και για την Lidl με την δεύτερη να δέχεται πλήγμα από την απόφαση να μην πωλούνται προϊόντα bazaar στο δεύτερο lockdown. Πάνω από τον μέσο όρο της αγοράς φέρεται να κινήθηκαν οι ΑΝΕΔΗΚ – Κρητικός, η οποία συνεχίζει την επέκταση της πανελλαδικά αλλά και η ΠΕΝΤΕ ΑΕ (σούπερ μάρκετ Γαλαξίας) μία από τις ελάχιστες που αναμένεται να εμφανίσει στον ισολογισμό της διψήφια άνοδο πωλήσεων.
Τέλος στα επίπεδα του 5-6% εκτιμάται ότι κινήθηκε η άνοδος των πωλήσεων σε Μασούτη και όμιλο Metro με τον τελευταίο να τα πηγαίνει πολύ καλύτερα στον τομέα των σούπερ μάρκετ (My Market) από ότι στο Cash & Carry.