THEPOWERGAME
Η «Emily in Paris», μια από πιο γνωστές σειρές του Netflix, με σιωπηλή πρωταγωνίστρια τη μόδα, που όμως κερδίζει τις εντυπώσεις, λειτούργησε σαν «πρελούδιο» της δυναμικής επιστροφής της αγοράς ειδών πολυτελείας μετά την πρώτη διετία της πανδημίας. Με συνολική αποτίμηση που υπερβαίνει τα 350 δισ. δολάρια, οι πωλήσεις ειδών πολυτελείας ενισχύθηκαν κατά 15% κατά τη διάρκεια του 2022, σύμφωνα με στοιχεία των Citi και Bain.
Δεν είναι βέβαιο, ωστόσο, εάν πανίσχυροι όμιλοι ειδών πολυτελείας θα καταφέρουν να ικανοποιήσουν τους μετόχους τους μέσα στο 2023, όπως έπρατταν με συνέπεια όλα τα προηγούμενα χρόνια. Αν και παράγοντες του κλάδου διαβλέπουν μικρή συρρίκνωση των πωλήσεων μέσα στο επόμενο έτος, η εταιρεία αναλύσεων McKinsey θεωρεί ότι οι εταιρείες θα παραμείνουν σε τροχιά ανάπτυξης, αν και βραδύτερη σε σχέση με πέρυσι.
Όπως επισημαίνεται σε σχετικό δημοσίευμα των Financial Times, οι αποδόσεις των μετοχών ήταν σε ανοδική τροχιά επί έκτο διαδοχικό έτος έως το 2021. Σε αυτήν τη φάση η χρηματιστηριακή αξία του ομίλου LVMH ανέρχεται περίπου στα 388 δισ. ευρώ. Η τιμή της μετοχής κυμαίνεται στα 772 ευρώ, έχοντας καταγράψει άνοδο άνω του 218% την τελευταία πενταετία. Στη 2η θέση έρχεται η Hermes International, με χρηματιστηριακή αξία άνω των 177 δισ. ευρώ και τιμή μετοχής στα 1.629 ευρώ, με πενταετή άνοδο άνω του 260%. H χρηματιστηριακή αγορά υπολογίζει την Kering στα 101 δισ. δολάρια, με τη μετοχή να κυμαίνεται στα 560 ευρώ, με πενταετή κέρδη στο 36%. Στη λίστα περιλαμβάνονται η Compagnie Financiere Richemont και η Swatch Group, με αποτιμήσεις πάνω από τα 80 δισ. ευρώ.
Όμως, η αβεβαιότητα για την πορεία της κινεζικής οικονομίας ύστερα από το νέο κύμα κρουσμάτων του ιού SARS-CoV-2, η γεωπολιτική αστάθεια που προκαλείται από τους αδιάκοπους βομβαρδισμούς των Ρώσων στην Ουκρανία, τα σενάρια για το εάν θα είναι ήπια ή βαθιά η ύφεση στην Ευρώπη, μαζί με τις αμφιβολίες για την ενεργειακή της επάρκεια, έχουν κλονίσει την καταναλωτική εμπιστοσύνη. Από την άλλη πλευρά, οι πλουσιότεροι άνθρωποι του κόσμου δεν επηρεάζονται άμεσα.
Οι Financial Times αναφέρουν πως το 2% από τους πιο πλούσιους αντιπροσωπεύουν το 40% των δαπανών σε είδη πολυτελείας. Αναλυτές της αγοράς εκτιμούν πως ο ανταγωνισμός θα κορυφωθεί μεταξύ των εταιρειών, παρά τις προβλέψεις για αύξηση των τιμών στα προϊόντα των ομίλων μέσα στο 2023. Η Citi θεωρεί πιθανή την αύξηση των τιμών στην Ευρώπη κατά 15%, λόγω του αδύναμου ευρώ, με τις ανατιμήσεις σε ΗΠΑ ή Κίνα να κινούνται σε μονοψήφιο ποσοστό. Το καταναλωτικό κοινό αλλάζει, με τους σημερινούς έφηβους να κάνουν «ποδαρικό» στα είδη πολυτελείας από την ηλικία των 13 ετών. Η γενιά Z ή Gen Z, όσοι γεννήθηκαν από το 1997 μέχρι περίπου το 2012, πειραματίστηκαν με την πολυτέλεια στα τέλη της εφηβείας τους.