Γ.Δ.
1448.86 -0,25%
ACAG
-2,05%
5.72
BOCHGR
-0,44%
4.52
CENER
+2,09%
9.3
CNLCAP
-0,69%
7.2
DIMAND
+2,30%
8
NOVAL
+0,66%
2.3
OPTIMA
+1,75%
12.78
TITC
+1,01%
40
ΑΑΑΚ
0,00%
4.48
ΑΒΑΞ
+1,74%
1.52
ΑΒΕ
-2,45%
0.438
ΑΔΜΗΕ
-0,38%
2.59
ΑΚΡΙΤ
+2,17%
0.705
ΑΛΜΥ
0,00%
4.56
ΑΛΦΑ
-0,22%
1.576
ΑΝΔΡΟ
-1,25%
6.32
ΑΡΑΙΓ
+0,10%
10.08
ΑΣΚΟ
-0,71%
2.81
ΑΣΤΑΚ
-1,96%
7
ΑΤΕΚ
0,00%
0.426
ΑΤΡΑΣΤ
0,00%
8.76
ΑΤΤ
-1,19%
0.662
ΑΤΤΙΚΑ
+1,83%
2.23
ΒΙΟ
+1,14%
5.33
ΒΙΟΚΑ
+1,34%
1.89
ΒΙΟΣΚ
0,00%
1.6
ΒΙΟΤ
0,00%
0.258
ΒΙΣ
0,00%
0.144
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.18
ΓΕΒΚΑ
-0,72%
1.38
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
+1,21%
18.42
ΔΑΑ
-0,33%
7.974
ΔΑΙΟΣ
-1,68%
3.52
ΔΕΗ
+2,33%
11.87
ΔΟΜΙΚ
+1,08%
2.8
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
-0,65%
0.306
ΕΒΡΟΦ
-1,99%
1.72
ΕΕΕ
+1,37%
32.62
ΕΚΤΕΡ
+4,00%
1.82
ΕΛΒΕ
0,00%
4.78
ΕΛΙΝ
+2,29%
2.23
ΕΛΛ
+2,07%
14.8
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
+1,65%
1.97
ΕΛΠΕ
-1,58%
7.185
ΕΛΣΤΡ
-2,88%
2.02
ΕΛΤΟΝ
-0,22%
1.852
ΕΛΧΑ
-0,53%
1.87
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.132
ΕΣΥΜΒ
+0,84%
1.195
ΕΤΕ
-3,16%
7.592
ΕΥΑΠΣ
+2,18%
3.28
ΕΥΔΑΠ
+1,03%
5.86
ΕΥΡΩΒ
-1,16%
2.224
ΕΧΑΕ
+1,12%
4.52
ΙΑΤΡ
+0,33%
1.505
ΙΚΤΙΝ
+0,60%
0.336
ΙΛΥΔΑ
+0,25%
1.98
ΙΝΚΑΤ
+1,24%
4.89
ΙΝΛΙΦ
-1,05%
4.7
ΙΝΛΟΤ
+2,20%
1.02
ΙΝΤΕΚ
+0,68%
5.9
ΙΝΤΕΡΚΟ
+3,25%
2.54
ΙΝΤΕΤ
0,00%
1.05
ΙΝΤΚΑ
-0,70%
2.84
ΚΑΡΕΛ
0,00%
336
ΚΕΚΡ
-0,83%
1.2
ΚΕΠΕΝ
-8,11%
2.04
ΚΛΜ
-2,33%
1.465
ΚΟΡΔΕ
-0,70%
0.426
ΚΟΥΑΛ
+0,51%
1.186
ΚΟΥΕΣ
-0,34%
5.84
ΚΡΙ
-2,61%
14.95
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.91
ΚΥΡΙΟ
+0,40%
0.994
ΛΑΒΙ
+3,12%
0.76
ΛΑΜΔΑ
-0,14%
7.16
ΛΑΜΨΑ
0,00%
37
ΛΑΝΑΚ
0,00%
0.9
ΛΕΒΚ
0,00%
0.27
ΛΕΒΠ
0,00%
0.26
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.52
ΛΟΥΛΗ
0,00%
2.86
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.61
ΜΕΒΑ
0,00%
3.99
ΜΕΝΤΙ
+1,90%
2.15
ΜΕΡΚΟ
-5,00%
38
ΜΙΓ
-0,53%
2.84
ΜΙΝ
+1,21%
0.5
ΜΟΗ
-1,95%
20.16
ΜΟΝΤΑ
+3,65%
3.69
ΜΟΤΟ
0,00%
2.69
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.605
ΜΠΕΛΑ
-0,08%
25.16
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.75
ΜΠΡΙΚ
+0,46%
2.17
ΜΠΤΚ
0,00%
0.55
ΜΥΤΙΛ
-0,66%
33.18
ΝΑΚΑΣ
+1,42%
2.86
ΝΑΥΠ
-1,70%
0.808
ΞΥΛΚ
-0,74%
0.269
ΞΥΛΠ
0,00%
0.334
ΟΛΘ
-0,45%
21.9
ΟΛΠ
+1,00%
30.35
ΟΛΥΜΠ
0,00%
2.34
ΟΠΑΠ
-1,21%
15.5
ΟΡΙΛΙΝΑ
+1,75%
0.812
ΟΤΕ
-0,88%
14.72
ΟΤΟΕΛ
-0,97%
10.26
ΠΑΙΡ
0,00%
0.992
ΠΑΠ
0,00%
2.37
ΠΕΙΡ
-0,95%
3.854
ΠΕΡΦ
+0,37%
5.41
ΠΕΤΡΟ
+0,49%
8.28
ΠΛΑΘ
+0,51%
3.94
ΠΛΑΚΡ
-4,76%
14
ΠΡΔ
+8,00%
0.27
ΠΡΕΜΙΑ
+6,34%
1.274
ΠΡΟΝΤΕΑ
+3,82%
6.8
ΠΡΟΦ
-0,38%
5.22
ΡΕΒΟΙΛ
+2,34%
1.75
ΣΑΡ
+1,49%
10.9
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
0,00%
0.334
ΣΙΔΜΑ
+0,63%
1.585
ΣΠΕΙΣ
-0,67%
5.9
ΣΠΙ
-3,08%
0.504
ΣΠΥΡ
0,00%
0.138
ΤΕΝΕΡΓ
-0,15%
19.99
ΤΖΚΑ
+1,69%
1.5
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.05
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
-0,49%
1.628
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΛΕΞΟ
0,00%
8.1
ΦΡΙΓΟ
-1,74%
0.226
ΦΡΛΚ
+0,95%
3.735
ΧΑΙΔΕ
0,00%
0.6

Η παγκόσμια ναυτιλία εισέρχεται στην εποχή των εναλλακτικών καυσίμων

Το υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG) αρχικά και στη συνέχεια άλλες μορφές εναλλακτικών καυσίμων, όπως η μεθανόλη και τα βιοκαύσιμα, αναμένεται να αποτελέσουν τους «κινητήριους μοχλούς» για την μετάβαση της ποντοπόρου ναυτιλίας, στην εποχή της απανθρακοποίησης. Άλλωστε, πρόκειται για «μονόδρομο», με δεδομένο ότι με βάση τις αποφάσεις που έχουν ληφθεί στο επίπεδο του Παγκόσμιου Οργανισμού Ναυτιλίας (IMO) του ΟΗΕ, η ναυτιλία έχει δεσμευτεί να μειώσει τις εκπομπές άνθρακα κατά 40% (από το επίπεδο του 2008) μέχρι το 2030 και των συνολικών εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου κατά 50% έως το 2050.

Στο πλαίσιο αυτό, το 2023 αναμένεται να σηματοδοτήσει την αύξηση των πλοίων που θα κινούνται με καύσιμο το LNG. Τον «δρόμο» έχουν ανοίξει οι «μεγάλοι» του κλάδου, όπως ο ιαπωνικός κολοσσός της Mitsui, αλλά και οι αυστραλιανοί όμιλοι εξόρυξης κι εμπορίας πρώτων υλών, Rio Tinto και BHP. Οι τελευταίοι έχουν επενδύσει και στην δημιουργία ιδιόκτητων στόλων πλοίων τα τελευταία χρόνια, θέλοντας με τον τρόπο αυτό, να μειώσουν την εξάρτησή τους και φυσικά το ρίσκο τους, από τις έντονες διακυμάνσεις της ναυλαγοράς. Στο πλαίσιο αυτό, η Rio Tinto αναμένει την παραλαβή μιας σειράς από φορτηγά πλοία της μεγαλύτερης κλάσης Newcast lemax, αρχής γενομένης από το πρώτο εξάμηνο του 2023. Τα πλοία αυτά θα χρησιμοποιούν ως καύσιμο το LNG. Παράλληλα, η εταιρεία έχει ξεκινήσει ένα πρόγραμμα δοκιμαστικής χρήσης βιοκαυσίμου, επιδιώκοντας να μειώσει τις εκπομπές ρύπων της κατά 40% μέχρι το 2025.

Πρωτοπόρος στην υιοθέτηση νέων τεχνολογιών καυσίμων, είναι και η Maersk από την Δανία, ο μεγαλύτερος όμιλος θαλάσσιων μεταφορών σε παγκόσμιο επίπεδο. H Maersk έχει εστιάσει τις προσπάθειές της στην χρήση μεθανόλης. Πριν από μερικές ημέρες, η εταιρεία ανακοίνωσε ότι προχώρησε στην υποβολή παραγγελίας για την ναυπήγηση έξι νέων πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, που θα καίνε μεθανόλη. Συνολικά, η εταιρεία πρόκειται να παραλάβει 19 τέτοια πλοία τα επόμενα χρόνια.

Ένα ενδιαφέρον στοιχείο είναι ότι η Maersk δεν πρόκειται να υιοθετήσει το LNG, ως μια «ενδιάμεση λύση», τουλάχιστον έως ότου προχωρήσουν οι άλλες τεχνολογίες και καταστούν εμπορικά διαθέσιμες σε μεγαλύτερο εύρος. Η εταιρεία θεωρεί ότι η μεθανόλη μπορεί να παραχθεί σε μεγάλες ποσότητες εύκολα και χωρίς μεγάλο κόστος, ήδη από την παρούσα δεκαετία. Όπως αναφέρουν στελέχη του ομίλου, λόγω του μεγέθους της, η Maersk προσπαθεί να φέρει το καύσιμο αυτό πιο κοντά στην εμπορική διάθεση για την ναυτιλία, καθιστώντας το ευρέως γνωστό σε περισσότερες ναυτιλιακές εταιρείες, που αυτήν την περίοδο τηρούν στάση αναμονής.

Παράλληλα, μια σειρά εταιρειών ολοκληρώνουν αυτήν την περίοδο δοκιμές για την μίξη βιοκαυσίμων με συμβατικά ναυτιλιακά καύσιμα. Η λύση αυτή θεωρείται ιδιαίτερα αποδοτική, καθώς σημαίνει ότι δεν θα χρειαστούν εκτεταμένες τροποποιήσεις στις μηχανές των υφιστάμενων πλοίων. Αρχής γενομένης από το 2023, η γαλλική Total Energies θα ξεκινήσει να προσφέρει βιοκαύσιμα για πλοία, στους πελάτες της στην Σιγκαπούρη. Αντίστοιχα, η Cargill, η οποία είναι ένας από τους μεγαλύτερους ομίλους εμπορευμάτων παγκοσμίως κι εκ των σημαντικότερων ναυλωτών/πελατών των ναυτιλιακών εταιρειών, αναζητά κατάλληλα βιοκαύσιμα, για να ξεκινήσει την δοκιμαστική χρήση τους, επίσης κατά την διάρκεια του επόμενου έτους. Μετά το 2030, μια λύση που θεωρείται ότι συγκεντρώνει αρκετές πιθανότητες επιτυχίας, είναι η αμμωνία. Το πρώτο πλοίο που θα χρησιμοποιεί την τεχνολογία αυτή, αναμένεται να ναυπηγηθεί το 2026, ή το αργότερο το 2027.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!