THEPOWERGAME
Για την μεγαλύτερη δομική αλλαγή των τελευταίων ετών, προετοιμάζονται οι πλοιοκτήτες δεξαμενόπλοιων, καθώς η πλήρης απαγόρευση των εισαγωγών ρωσικού πετρελαίου στην Ευρωπαϊκή Ένωση, βρίσκεται προ των πυλών. Αυτό σημαίνει ότι περίπου 3 εκατ. βαρέλια ρωσικού πετρελαίου την ημέρα, θα αναδρομολογηθούν σε άλλους προορισμούς, εκτός Ευρώπης και αναπτυγμένων οικονομιών. Την ίδια στιγμή, οι ευρωπαϊκές ναυτιλιακές εταιρείες (άρα και οι ελληνικές), οι ασφαλιστικές εταιρείες και οι τράπεζες που παρέχουν εγγυητικές επιστολές για τα φορτία, θα πρέπει να απέχουν από την μεταφορά ρωσικού πετρελαίου, ακόμα και αν αυτό προορίζεται για τρίτες χώρες.
Δεδομένου του πολύ σημαντικού μεριδίου των Ελλήνων πλοιοκτητών στις θαλάσσιες μεταφορές πετρελαίου (πάνω από 25% της παγκόσμιας αγοράς), είναι προφανές ότι θα πρέπει να αναμένονται σημαντικές ανακατατάξεις, καθώς τα ελληνόκτητα πλοία θα πρέπει να μεταφερθούν σε άλλες αγορές, ή να διαφοροποιήσουν τα φορτία που μεταφέρουν, αποφεύγοντας πλήρως την μεταφορά ρωσικού πετρελαίου, ακόμα κι αν αυτό προορίζεται για άλλες χώρες, εκτός ΕΕ.
Η σχετική απαγόρευση πρόκειται να τεθεί κι επίσημα σε ισχύ μέχρι την 5η Δεκεμβρίου, όσον αφορά το αργό, δηλαδή το ακατέργαστο πετρέλαιο και έως την 5η Φεβρουαρίου, όσον αφορά τα προϊόντα πετρελαιοειδών, δηλαδή βενζίνες, πετρέλαιο θέρμανσης/κίνησης και λιπαντικά. Στόχος της ΕΕ, αλλά και του G7 είναι να αποφύγουν την μεγάλη ανατάραξη της εφοδιαστικής αλυσίδας, ώστε να αποφευχθούν μεγάλες αυξήσεις των τιμών. Για τον σκοπό αυτό, δρομολογούν πλαφόν στην τιμή των ρωσικών εξαγωγών πετρελαίου.
Σε πρόσφατες δηλώσεις του αυτήν την εβδομάδα, ο διευθύνων σύμβουλος της Vitol, κ. Ράσελ Χάρντι, ανέφερε ότι το ρωσικό πετρέλαιο, θα μπορούσε να αναδρομολογηθεί προς την Ασία και την Μέση Ανατολή, την ίδια στιγμή που η παραγωγή πετρελαίου στην Ασία θα μπορούσε να εξαχθεί προς την Ευρώπη, ως αποτέλεσμα των παραπάνω εξελίξεων. Ωστόσο, σε κάθε περίπτωση, τα 3 εκατ. βαρέλια/ημέρα από ρωσικό πετρέλαιο θα πρέπει να μεταφερθούν, κυρίως με πλοία, σε πιο μεγάλες αποστάσεις. «Σήμερα, το μέσο ταξίδι για την εξαγωγή ρωσικού πετρελαίου προς την Ευρώπη είναι μία εβδομάδα. Αν το φορτίο πρέπει να μεταφερθεί στην Ασία, θα χρειαστεί τρεις φορές περισσότερο χρόνο, δηλαδή 21 ημέρες, ή τρεις εβδομάδες», σημείωσε χαρακτηριστικά ο κ. Χάρντι.
Στην πράξη, η ναυτιλιακή δραστηριότητα σε όρους «τόνοι/μίλι», θα αυξηθεί κατά 3%. Ο τόνος/μίλι αντιπροσωπεύει την μεταφορά ενός τόνου πετρελαίου για απόσταση ενός μιλίου και αντανακλά τον όγκο και την απόσταση των φορτίων. Όσο μεγαλύτερη είναι αυτή η μονάδα, τόσο αυξάνεται το μεταφορικό έργο, άρα και τα έσοδα των πλοιοκτητών.
Ήδη πάντως, εκφράζονται ανησυχίες για ελλείψεις πλοίων, κυρίως των μικρότερων δεξαμενόπλοιων της κλάσης Aframax, τα οποία είναι απαραίτητα για την μεταφορά ρωσικού πετρελαίου. Στελέχη της αγοράς, ήδη αναφέρουν ότι υπάρχει ισχυρή πιθανότητα, να αυξηθεί η ζήτηση για την ναύλωση των μεγαλύτερων δεξαμενόπλοιων της κλάσης VLCC (Very Large Crude Carriers). Οι «Λεβιάθαν» αυτοί μπορούν να μεταφέρουν ακόμα και πάνω από 300.000 βαρέλια αργού πετρελαίου, ενώ εκτιμάται ότι θα υπάρχει και μεγαλύτερη διαθεσιμότητά τους για την μεταφορά πετρελαίου προς την Ασία και την Μ. Ανατολή.
Από την άλλη πλευρά, αρκετές χώρες θα κληθούν να λάβουν ορισμένες «δύσκολες» από πολιτικής πλευράς αποφάσεις, καθώς ασκείται τεράστια διπλωματική πίεση, προκειμένου να αποφύγουν να προβούν σε αγορές ρωσικού πετρελαίου. Είναι δηλαδή πιθανό το πιθανό «κόστος» αγοράς ρωσικού πετρελαίου, να είναι τελικά πολύ υψηλότερο για κάποιες χώρες.