Γ.Δ.
1602.15 -0,35%
ACAG
-1,32%
5.99
AEM
+1,13%
4.57
AKTR
-0,38%
5.23
BOCHGR
-0,38%
5.3
CENER
-0,22%
8.95
CNLCAP
+0,70%
7.15
DIMAND
+0,12%
8.35
EVR
-0,87%
1.7
NOVAL
-1,57%
2.51
OPTIMA
-0,84%
14.22
TITC
-0,37%
39.95
ΑΑΑΚ
0,00%
5
ΑΒΑΞ
-5,22%
2.18
ΑΒΕ
-1,42%
0.418
ΑΔΜΗΕ
-1,77%
2.77
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.74
ΑΛΜΥ
-1,64%
4.2
ΑΛΦΑ
+1,72%
1.981
ΑΝΔΡΟ
+0,31%
6.5
ΑΡΑΙΓ
-0,37%
10.73
ΑΣΚΟ
-0,97%
3.07
ΑΣΤΑΚ
0,00%
7.18
ΑΤΕΚ
-9,49%
1.24
ΑΤΡΑΣΤ
+0,46%
8.8
ΑΤΤ
-1,96%
0.7
ΑΤΤΙΚΑ
-0,43%
2.29
ΒΙΟ
-1,76%
5.58
ΒΙΟΚΑ
-2,31%
1.69
ΒΙΟΣΚ
-1,68%
1.465
ΒΙΟΤ
0,00%
0.25
ΒΙΣ
0,00%
0.144
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.38
ΓΕΒΚΑ
-1,00%
1.485
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
-0,76%
18.2
ΔΑΑ
+1,95%
8.91
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.42
ΔΕΗ
-2,72%
12.86
ΔΟΜΙΚ
-0,74%
2.69
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
-5,34%
0.337
ΕΒΡΟΦ
-3,49%
1.795
ΕΕΕ
+0,78%
41.28
ΕΚΤΕΡ
-3,08%
1.982
ΕΛΒΕ
+9,80%
5.6
ΕΛΙΝ
0,00%
2.15
ΕΛΛ
+0,68%
14.75
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
0,00%
2.25
ΕΛΠΕ
-0,51%
7.76
ΕΛΣΤΡ
-1,29%
2.29
ΕΛΤΟΝ
-0,34%
1.78
ΕΛΧΑ
+0,23%
2.155
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.132
ΕΣΥΜΒ
+0,46%
1.1
ΕΤΕ
+1,05%
9.018
ΕΥΑΠΣ
-0,29%
3.39
ΕΥΔΑΠ
+1,38%
5.86
ΕΥΡΩΒ
-0,28%
2.496
ΕΧΑΕ
-1,34%
4.77
ΙΑΤΡ
-1,55%
1.91
ΙΚΤΙΝ
-5,01%
0.341
ΙΛΥΔΑ
-2,99%
1.62
ΙΝΛΙΦ
-3,67%
4.73
ΙΝΛΟΤ
+1,17%
1.034
ΙΝΤΕΚ
-0,34%
5.95
ΙΝΤΕΤ
-1,20%
1.24
ΙΝΤΚΑ
-1,96%
3
ΚΑΡΕΛ
+0,62%
326
ΚΕΚΡ
0,00%
1.29
ΚΕΠΕΝ
-0,51%
1.94
ΚΟΡΔΕ
+0,46%
0.44
ΚΟΥΑΛ
+0,31%
1.286
ΚΟΥΕΣ
+0,16%
6.13
ΚΡΙ
-3,01%
16.1
ΚΤΗΛΑ
-0,53%
1.89
ΚΥΡΙΟ
+1,69%
0.964
ΛΑΒΙ
-2,89%
0.774
ΛΑΜΔΑ
-0,46%
6.48
ΛΑΜΨΑ
+0,54%
37
ΛΑΝΑΚ
0,00%
0.95
ΛΕΒΚ
0,00%
0.23
ΛΕΒΠ
0,00%
0.236
ΛΟΓΟΣ
+0,58%
1.74
ΛΟΥΛΗ
-2,96%
3.28
ΜΑΘΙΟ
+2,79%
0.738
ΜΕΒΑ
+1,28%
3.95
ΜΕΝΤΙ
-2,23%
2.19
ΜΕΡΚΟ
0,00%
39
ΜΙΓ
+1,25%
2.845
ΜΙΝ
-4,95%
0.48
ΜΟΗ
-2,58%
21.14
ΜΟΝΤΑ
0,00%
3.74
ΜΟΤΟ
-2,00%
2.69
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.62
ΜΠΕΛΑ
-2,26%
25.94
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.83
ΜΠΡΙΚ
-1,26%
2.36
ΜΠΤΚ
0,00%
0.555
ΜΥΤΙΛ
-1,69%
34.9
ΝΑΚΑΣ
+0,65%
3.08
ΝΑΥΠ
+1,94%
0.84
ΞΥΛΚ
0,00%
0.26
ΞΥΛΠ
0,00%
0.37
ΟΛΘ
-2,13%
27.6
ΟΛΠ
+2,17%
33
ΟΛΥΜΠ
-0,78%
2.54
ΟΠΑΠ
0,00%
17.1
ΟΡΙΛΙΝΑ
-1,75%
0.786
ΟΤΕ
-0,13%
15
ΟΤΟΕΛ
+0,57%
10.68
ΠΑΙΡ
-3,23%
0.958
ΠΑΠ
-3,46%
2.51
ΠΕΙΡ
-0,29%
4.52
ΠΕΡΦ
+0,39%
5.16
ΠΕΤΡΟ
-3,53%
7.66
ΠΛΑΘ
+0,65%
3.89
ΠΛΑΚΡ
0,00%
15.3
ΠΡΔ
0,00%
0.262
ΠΡΕΜΙΑ
-1,55%
1.274
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
6.15
ΠΡΟΦ
-1,57%
5
ΡΕΒΟΙΛ
0,00%
1.7
ΣΑΡ
-3,63%
12.22
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
-2,03%
0.338
ΣΙΔΜΑ
-2,28%
1.5
ΣΠΕΙΣ
0,00%
5.56
ΣΠΙ
+3,45%
0.6
ΣΠΥΡ
0,00%
0.151
ΤΕΝΕΡΓ
0,00%
20
ΤΖΚΑ
-2,46%
1.385
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.29
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
-1,10%
1.62
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΛΕΞΟ
0,00%
7.7
ΦΡΙΓΟ
0,00%
0.238
ΦΡΛΚ
-0,98%
4.06
ΧΑΙΔΕ
-3,52%
0.685

Αλλάζουν ρότα τα δεξαμενόπλοια για τη μεταφορά ρωσικού πετρελαίου

Για την μεγαλύτερη δομική αλλαγή των τελευταίων ετών, προετοιμάζονται οι πλοιοκτήτες δεξαμενόπλοιων, καθώς η πλήρης απαγόρευση των εισαγωγών ρωσικού πετρελαίου στην Ευρωπαϊκή Ένωση, βρίσκεται προ των πυλών. Αυτό σημαίνει ότι περίπου 3 εκατ. βαρέλια ρωσικού πετρελαίου την ημέρα, θα αναδρομολογηθούν σε άλλους προορισμούς, εκτός Ευρώπης και αναπτυγμένων οικονομιών. Την ίδια στιγμή, οι ευρωπαϊκές ναυτιλιακές εταιρείες (άρα και οι ελληνικές), οι ασφαλιστικές εταιρείες και οι τράπεζες που παρέχουν εγγυητικές επιστολές για τα φορτία, θα πρέπει να απέχουν από την μεταφορά ρωσικού πετρελαίου, ακόμα και αν αυτό προορίζεται για τρίτες χώρες.

Δεδομένου του πολύ σημαντικού μεριδίου των Ελλήνων πλοιοκτητών στις θαλάσσιες μεταφορές πετρελαίου (πάνω από 25% της παγκόσμιας αγοράς), είναι προφανές ότι θα πρέπει να αναμένονται σημαντικές ανακατατάξεις, καθώς τα ελληνόκτητα πλοία θα πρέπει να μεταφερθούν σε άλλες αγορές, ή να διαφοροποιήσουν τα φορτία που μεταφέρουν, αποφεύγοντας πλήρως την μεταφορά ρωσικού πετρελαίου, ακόμα κι αν αυτό προορίζεται για άλλες χώρες, εκτός ΕΕ.

Η σχετική απαγόρευση πρόκειται να τεθεί κι επίσημα σε ισχύ μέχρι την 5η Δεκεμβρίου, όσον αφορά το αργό, δηλαδή το ακατέργαστο πετρέλαιο και έως την 5η Φεβρουαρίου, όσον αφορά τα προϊόντα πετρελαιοειδών, δηλαδή βενζίνες, πετρέλαιο θέρμανσης/κίνησης και λιπαντικά. Στόχος της ΕΕ, αλλά και του G7 είναι να αποφύγουν την μεγάλη ανατάραξη της εφοδιαστικής αλυσίδας, ώστε να αποφευχθούν μεγάλες αυξήσεις των τιμών. Για τον σκοπό αυτό, δρομολογούν πλαφόν στην τιμή των ρωσικών εξαγωγών πετρελαίου.

Σε πρόσφατες δηλώσεις του αυτήν την εβδομάδα, ο διευθύνων σύμβουλος της Vitol, κ. Ράσελ Χάρντι, ανέφερε ότι το ρωσικό πετρέλαιο, θα μπορούσε να αναδρομολογηθεί προς την Ασία και την Μέση Ανατολή, την ίδια στιγμή που η παραγωγή πετρελαίου στην Ασία θα μπορούσε να εξαχθεί προς την Ευρώπη, ως αποτέλεσμα των παραπάνω εξελίξεων. Ωστόσο, σε κάθε περίπτωση, τα 3 εκατ. βαρέλια/ημέρα από ρωσικό πετρέλαιο θα πρέπει να μεταφερθούν, κυρίως με πλοία, σε πιο μεγάλες αποστάσεις. «Σήμερα, το μέσο ταξίδι για την εξαγωγή ρωσικού πετρελαίου προς την Ευρώπη είναι μία εβδομάδα. Αν το φορτίο πρέπει να μεταφερθεί στην Ασία, θα χρειαστεί τρεις φορές περισσότερο χρόνο, δηλαδή 21 ημέρες, ή τρεις εβδομάδες», σημείωσε χαρακτηριστικά ο κ. Χάρντι.

Στην πράξη, η ναυτιλιακή δραστηριότητα σε όρους «τόνοι/μίλι», θα αυξηθεί κατά 3%. Ο τόνος/μίλι αντιπροσωπεύει την μεταφορά ενός τόνου πετρελαίου για απόσταση ενός μιλίου και αντανακλά τον όγκο και την απόσταση των φορτίων. Όσο μεγαλύτερη είναι αυτή η μονάδα, τόσο αυξάνεται το μεταφορικό έργο, άρα και τα έσοδα των πλοιοκτητών.

Ήδη πάντως, εκφράζονται ανησυχίες για ελλείψεις πλοίων, κυρίως των μικρότερων δεξαμενόπλοιων της κλάσης Aframax, τα οποία είναι απαραίτητα για την μεταφορά ρωσικού πετρελαίου. Στελέχη της αγοράς, ήδη αναφέρουν ότι υπάρχει ισχυρή πιθανότητα, να αυξηθεί η ζήτηση για την ναύλωση των μεγαλύτερων δεξαμενόπλοιων της κλάσης VLCC (Very Large Crude Carriers). Οι «Λεβιάθαν» αυτοί μπορούν να μεταφέρουν ακόμα και πάνω από 300.000 βαρέλια αργού πετρελαίου, ενώ εκτιμάται ότι θα υπάρχει και μεγαλύτερη διαθεσιμότητά τους για την μεταφορά πετρελαίου προς την Ασία και την Μ. Ανατολή.

Από την άλλη πλευρά, αρκετές χώρες θα κληθούν να λάβουν ορισμένες «δύσκολες» από πολιτικής πλευράς αποφάσεις, καθώς ασκείται τεράστια διπλωματική πίεση, προκειμένου να αποφύγουν να προβούν σε αγορές ρωσικού πετρελαίου. Είναι δηλαδή πιθανό το πιθανό «κόστος» αγοράς ρωσικού πετρελαίου, να είναι τελικά πολύ υψηλότερο για κάποιες χώρες.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!