THEPOWERGAME
H κατάργηση των περιορισμών στα ταξίδια μετά την έναρξη των εμβολιαστικών προγραμμάτων για τη νόσο Covid-19 συνοδεύτηκε από τη μεγάλη αύξηση της επιβατικής κίνησης στα αεροδρόμια, με αποτέλεσμα το περιορισμένο προσωπικό εδάφους να μην μπορεί να την διαχειριστεί ύστερα από τις απολύσεις που έγιναν επί πανδημίας. Η Διεθνής Ένωση Αεροπορικών Μεταφορών (ΙΑΤΑ) ξεκαθάρισε πως εάν τα αεροδρόμια δεν απλουστεύσουν τις διαδικασίες πρόσκλησης τότε οι άνευ προηγουμένου καθυστερήσεις και ακυρώσεις των δρομολογίων θα συνεχιστούν μέχρι την επόμενη καλοκαιρινή σεζόν.
Σήμερα, οι εργαζόμενοι προχωρούν σε απεργιακές κινητοποιήσεις καθώς δεν μπορούν να ανταπεξέλθουν στην πίεση της εργασίας, ενώ οι μισθοί τους παραμένουν αμετάβλητοι σε ένα πληθωριστικό περιβάλλον που παραπέμπει στη δεκαετία του ’70. Τα αεροδρόμια αλλά και οι αεροπορικές εταιρείες δεν έχουν επαναφέρει το προσωπικό στα προ πανδημίας επίπεδα. Κατά συνέπεια, ο ταξιδιωτικός κλάδος καλείται να αναπληρώσει τουλάχιστον 100.000 θέσεις εργασίας μόνο στην Ευρώπη.
Αντιπροσωπευτική είναι η περίπτωση της Swissport. Μια από τις μεγαλύτερες εταιρείες στην επίγεια εξυπηρέτηση αεροσκαφών, με παρουσία σε 285 αεροδρόμια ανά τον κόσμο, μείωσε το προσωπικό της από 65.000 σε 10.000 άτομα τον Μάρτιο του 2020, προχωρώντας είτε στην απόλυση, είτε στη διαθεσιμότητα υπαλλήλων. Μέχρι τον Ιανουάριο του 2022 είχε αποκαταστήσει 45.000 θέσεις εργασίας και προ ενός μηνός υπολόγιζε πως θα χρειαστεί συνολικά 30.000 υπαλλήλους για αυτό το καλοκαίρι, καταφεύγοντας σε εκστρατεία προσλήψεων σε Βρετανία και ΗΠΑ.
Σήμερα, η απροσδόκητη συμφόρηση των αεροδρομίων επιβεβαιώνεται από τη ακύρωση χιλιάδων πτήσεων σε όλη την Ευρώπη και τις ΗΠΑ. Οι επιπτώσεις των lockdowns την διετία από την αρχή της πανδημίας είναι ορατές σε μια περίοδο που ο κόσμος ανυπομονεί να ταξιδέψει ξανά. Οι αεροπορικές εταιρείες επιθυμούν να αναπληρώσουν τις τεράστιες ζημιές που επωμίστηκαν όταν ο στόλος τους ήταν ακινητοποιημένος στο έδαφος. Όμως, οι εργαζόμενοι στον κλάδο απορροφούν τους κραδασμούς από αυτήν την απότομη επάνοδο των αεροπορικών ταξιδιών, αναγκάζοντας τις αεροπορικές εταιρείες, όπως η Lufthansa και η EayJet να αναπροσαρμόσουν τον αριθμό των δρομολογίων τους σε μικρότερα νούμερα.
Την Παρασκευή, το προσωπικό τεχνικής υποστήριξης στο αεροδρόμιο του Αμβούργου πραγματοποίησε απεργία. Η συνδικαλιστική ένωση Verdi που εκπροσωπεί τους εργαζόμενους διεκδικεί αύξηση μισθών 8,5% εντός 12μήνου ενώ η προσφορά της εταιρείας συντήρησης του αεροδρομίου Real Estate Maintenance GmbH περιορίζεται στο 4% ανά έτος για την επόμενη διετία. Με απεργιακές κινητοποιήσεις απειλούν οι πιλότοι της σκανδιναβικής αεροπορικής εταιρείας SAS, ζητώντας υψηλότερους μισθούς. Τη βελτίωση των συνθηκών εργασίας ζητά το προσωπικό στο check-in της British Airways, με ανοικτό το ενδεχόμενο αποχής αργότερα αυτόν τον μήνα.
Χάος και στους σιδηροδρομικούς σταθμούς
Χάος δεν επικρατεί μόνο στα αεροδρόμια, αλλά και στους σιδηροδρομικούς σταθμούς και τους δημοφιλέστερους τουριστικούς προορισμούς της Ευρώπης, καθώς οι ταξιδιωτικοί πράκτορες προσπαθούν να ανταπεξέλθουν στη ζήτηση. Μια ακόμη ιδιαιτερότητα του αεροπορικού κλάδου είναι πως οι διαδικασίες πρόσληψης είναι πολύ πιο χρονοβόρες σε ένα αεροδρόμιο, ιδιαίτερα όσον αφορά «ευαίσθητες» θέσεις εργασίας που απαιτούν ένα ιστορικό των υποψηφίων με αναδρομή έως και πέντε χρόνια πριν. «Το γεγονός ότι οι θέσεις εργασίας στην επίγεια εξυπηρέτηση ή την ασφάλεια των αεροδρομίων κινούνταν στα χαμηλότερα επίπεδα της μισθολογικής κλίμακας και με βάρδιες καθ’ όλη τη διάρκεια της εβδομάδας, είναι μειονέκτημα για να προσελκύσεις υποψήφιους ιδιαίτερα κάτω από το υφιστάμενο πληθωριστικό περιβάλλον», σημειώνουν ο επικεφαλής του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Αερολιμένων (ACI) Ολιβιέ Ζανκοβέκ, με τον γενικό διευθυντή της Ένωσης Αεροπορικών Υπηρεσιών (Association of Airline Services, ASA) Φάμπιο Γκάμπα στο Politico.
Ένα ακόμη εμπόδιο είναι η ανάθεση εργασιών σε εργολάβους, γεγονός που περιπλέκει την εύρυθμη λειτουργία των αεροδρομίων. Οι New York Times αναφέρουν πως στο αεροδρόμιο Σαρλ ντε Γκολ πάνω από 800 εταιρείες παρέχουν προσωπικό για μια σειρά υπηρεσιών από το check-in μέχρι τις υπηρεσίες καθαριότητας. Αποκαρδιωτική ήταν πρόσφατα η κατάσταση στο αεροδρόμιο του Άμστερνταμ, όπου οι ταξιδιώτες διαμαρτυρήθηκαν ομαδικά για την πολύωρη καθυστέρηση σε όλη τη διαδικασία επιβίβασης λόγω ελλείψεων στο προσωπικό. Κάτω από αυτές τις συνθήκες, οι εργαζόμενοι δεν είναι μόνον σε πλεονεκτική θέση αλλά έχουν λόγους για να διαπραγματευθούν υψηλότερους μισθούς», σχολιάζει η Λόρα Νίρσκι, οικονομολόγος στο κέντρο ερευνών Bruegel στις Βρυξέλλες, στην αμερικανική εφημερίδα.