Γ.Δ.
1482.43 +1,23%
ACAG
+0,51%
5.86
CENER
+0,94%
9.7
CNLCAP
-3,42%
7.05
DIMAND
-2,09%
8.89
NOVAL
+0,36%
2.77
OPTIMA
+1,17%
12.1
TITC
-0,16%
30.75
ΑΑΑΚ
0,00%
5.85
ΑΒΑΞ
+3,10%
1.464
ΑΒΕ
0,00%
0.457
ΑΔΜΗΕ
-0,88%
2.255
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.945
ΑΛΜΥ
+3,19%
3.07
ΑΛΦΑ
+2,65%
1.7225
ΑΝΔΡΟ
+0,30%
6.62
ΑΡΑΙΓ
+0,59%
11.89
ΑΣΚΟ
+0,36%
2.79
ΑΣΤΑΚ
-4,68%
6.92
ΑΤΕΚ
0,00%
0.418
ΑΤΡΑΣΤ
+0,47%
8.64
ΑΤΤ
-25,41%
9.1
ΑΤΤΙΚΑ
-1,17%
2.54
ΒΑΡΝΗ
0,00%
0.24
ΒΙΟ
+1,87%
5.98
ΒΙΟΚΑ
0,00%
2.37
ΒΙΟΣΚ
+4,92%
1.385
ΒΙΟΤ
0,00%
0.24
ΒΙΣ
0,00%
0.142
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.36
ΓΕΒΚΑ
-0,31%
1.63
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
+0,44%
18.1
ΔΑΑ
+0,60%
7.998
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.06
ΔΕΗ
-0,35%
11.5
ΔΟΜΙΚ
+7,37%
3.64
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
+0,31%
0.321
ΕΒΡΟΦ
+0,65%
1.55
ΕΕΕ
+1,65%
33.22
ΕΚΤΕΡ
+5,62%
4.32
ΕΛΒΕ
0,00%
5.5
ΕΛΙΝ
+4,65%
2.25
ΕΛΛ
+0,36%
13.95
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
+0,48%
2.09
ΕΛΠΕ
+1,33%
7.62
ΕΛΣΤΡ
-1,75%
2.25
ΕΛΤΟΝ
-1,02%
1.752
ΕΛΧΑ
+2,05%
1.892
ΕΝΤΕΡ
0,00%
8
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.128
ΕΠΣΙΛ
0,00%
12
ΕΣΥΜΒ
+1,97%
1.295
ΕΤΕ
+1,37%
8.414
ΕΥΑΠΣ
0,00%
3.37
ΕΥΔΑΠ
-0,34%
5.78
ΕΥΡΩΒ
+2,33%
2.24
ΕΧΑΕ
+1,15%
4.82
ΙΑΤΡ
0,00%
1.74
ΙΚΤΙΝ
+1,95%
0.419
ΙΛΥΔΑ
+0,58%
1.73
ΙΝΚΑΤ
-0,10%
4.99
ΙΝΛΙΦ
+1,18%
5.14
ΙΝΛΟΤ
+0,80%
1.26
ΙΝΤΕΚ
+1,68%
6.07
ΙΝΤΕΡΚΟ
+2,48%
2.48
ΙΝΤΕΤ
0,00%
1.26
ΙΝΤΚΑ
0,00%
3.41
ΚΑΡΕΛ
-2,31%
338
ΚΕΚΡ
-5,35%
1.505
ΚΕΠΕΝ
0,00%
1.75
ΚΛΜ
-0,33%
1.505
ΚΟΡΔΕ
+2,05%
0.497
ΚΟΥΑΛ
-2,12%
1.198
ΚΟΥΕΣ
+3,50%
5.33
ΚΡΕΚΑ
0,00%
0.28
ΚΡΙ
-0,44%
11.35
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.7
ΚΥΡΙΟ
-1,71%
1.15
ΛΑΒΙ
-0,67%
0.894
ΛΑΜΔΑ
-0,27%
7.41
ΛΑΜΨΑ
+1,11%
36.6
ΛΑΝΑΚ
-2,06%
0.95
ΛΕΒΚ
0,00%
0.294
ΛΕΒΠ
0,00%
0.276
ΛΙΒΑΝ
0,00%
0.125
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.37
ΛΟΥΛΗ
-1,11%
2.67
ΜΑΘΙΟ
-0,23%
0.85
ΜΕΒΑ
0,00%
4
ΜΕΝΤΙ
+1,14%
2.67
ΜΕΡΚΟ
0,00%
45.2
ΜΙΓ
-1,06%
3.73
ΜΙΝ
-6,35%
0.59
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
+2,52%
23.58
ΜΟΝΤΑ
+5,71%
3.7
ΜΟΤΟ
+3,50%
2.81
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.675
ΜΠΕΛΑ
-0,55%
25.2
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.5
ΜΠΡΙΚ
+0,77%
1.97
ΜΠΤΚ
0,00%
0.58
ΜΥΤΙΛ
+1,50%
36.5
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.72
ΝΑΥΠ
+1,31%
0.93
ΞΥΛΚ
-0,72%
0.276
ΞΥΛΠ
+3,40%
0.426
ΟΛΘ
-0,47%
21.2
ΟΛΠ
+1,29%
27.55
ΟΛΥΜΠ
+2,38%
2.58
ΟΠΑΠ
+1,27%
16.01
ΟΡΙΛΙΝΑ
+0,11%
0.899
ΟΤΕ
+2,83%
14.55
ΟΤΟΕΛ
+0,86%
11.7
ΠΑΙΡ
0,00%
1.1
ΠΑΠ
-0,42%
2.37
ΠΕΙΡ
+2,28%
3.989
ΠΕΤΡΟ
0,00%
8.86
ΠΛΑΘ
+4,30%
4.245
ΠΛΑΚΡ
+1,35%
15
ΠΡΔ
0,00%
0.25
ΠΡΕΜΙΑ
+0,69%
1.168
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
7.15
ΠΡΟΦ
-0,38%
5.18
ΡΕΒΟΙΛ
+2,37%
1.945
ΣΑΡ
+0,90%
11.18
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
+0,58%
0.345
ΣΙΔΜΑ
+0,90%
1.675
ΣΠΕΙΣ
0,00%
6.9
ΣΠΙ
-0,60%
0.666
ΣΠΥΡ
0,00%
0.145
ΤΕΝΕΡΓ
-0,21%
19.22
ΤΖΚΑ
0,00%
1.5
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.14
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
+0,25%
1.622
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
0,00%
7.95
ΦΡΙΓΟ
-3,67%
0.21
ΦΡΛΚ
+3,16%
4.075
ΧΑΙΔΕ
0,00%
0.665

Σε απόγνωση οι εργαζόμενοι στον αεροπορικό κλάδο

H κατάργηση των περιορισμών στα ταξίδια μετά την έναρξη των εμβολιαστικών προγραμμάτων για τη νόσο Covid-19 συνοδεύτηκε από τη μεγάλη αύξηση της επιβατικής κίνησης στα αεροδρόμια, με αποτέλεσμα το περιορισμένο προσωπικό εδάφους να μην μπορεί να την διαχειριστεί ύστερα από τις απολύσεις που έγιναν επί πανδημίας. Η Διεθνής Ένωση Αεροπορικών Μεταφορών (ΙΑΤΑ) ξεκαθάρισε πως εάν τα αεροδρόμια δεν απλουστεύσουν τις διαδικασίες πρόσκλησης τότε οι άνευ προηγουμένου καθυστερήσεις και ακυρώσεις των δρομολογίων θα συνεχιστούν μέχρι την επόμενη καλοκαιρινή σεζόν.

Σήμερα, οι εργαζόμενοι προχωρούν σε απεργιακές κινητοποιήσεις καθώς δεν μπορούν να ανταπεξέλθουν στην πίεση της εργασίας, ενώ οι μισθοί τους παραμένουν αμετάβλητοι σε ένα πληθωριστικό περιβάλλον που παραπέμπει στη δεκαετία του ’70. Τα αεροδρόμια αλλά και οι αεροπορικές εταιρείες δεν έχουν επαναφέρει το προσωπικό στα προ πανδημίας επίπεδα. Κατά συνέπεια, ο ταξιδιωτικός κλάδος καλείται να αναπληρώσει τουλάχιστον 100.000 θέσεις εργασίας μόνο στην Ευρώπη.

Αντιπροσωπευτική είναι η περίπτωση της Swissport. Μια από τις μεγαλύτερες εταιρείες στην επίγεια εξυπηρέτηση αεροσκαφών, με παρουσία σε 285 αεροδρόμια ανά τον κόσμο, μείωσε το προσωπικό της από 65.000 σε 10.000 άτομα τον Μάρτιο του 2020, προχωρώντας είτε στην απόλυση, είτε στη διαθεσιμότητα υπαλλήλων. Μέχρι τον Ιανουάριο του 2022 είχε αποκαταστήσει 45.000 θέσεις εργασίας και προ ενός μηνός υπολόγιζε πως θα χρειαστεί συνολικά 30.000 υπαλλήλους για αυτό το καλοκαίρι, καταφεύγοντας σε εκστρατεία προσλήψεων σε Βρετανία και ΗΠΑ.

Σήμερα, η απροσδόκητη συμφόρηση των αεροδρομίων επιβεβαιώνεται από τη ακύρωση χιλιάδων πτήσεων σε όλη την Ευρώπη και τις ΗΠΑ. Οι επιπτώσεις των lockdowns την διετία από την αρχή της πανδημίας είναι ορατές σε μια περίοδο που ο κόσμος ανυπομονεί να ταξιδέψει ξανά. Οι αεροπορικές εταιρείες επιθυμούν να αναπληρώσουν τις τεράστιες ζημιές που επωμίστηκαν όταν ο στόλος τους ήταν ακινητοποιημένος στο έδαφος. Όμως, οι εργαζόμενοι στον κλάδο απορροφούν τους κραδασμούς από αυτήν την απότομη επάνοδο των αεροπορικών ταξιδιών, αναγκάζοντας τις αεροπορικές εταιρείες, όπως η Lufthansa και η EayJet να αναπροσαρμόσουν τον αριθμό των δρομολογίων τους σε μικρότερα νούμερα.

Την Παρασκευή, το προσωπικό τεχνικής υποστήριξης στο αεροδρόμιο του Αμβούργου πραγματοποίησε απεργία. Η συνδικαλιστική ένωση Verdi που εκπροσωπεί τους εργαζόμενους διεκδικεί αύξηση μισθών 8,5% εντός 12μήνου ενώ η προσφορά της εταιρείας συντήρησης του αεροδρομίου Real Estate Maintenance GmbH περιορίζεται στο 4% ανά έτος για την επόμενη διετία. Με απεργιακές κινητοποιήσεις απειλούν οι πιλότοι της σκανδιναβικής αεροπορικής εταιρείας SAS, ζητώντας υψηλότερους μισθούς. Τη βελτίωση των συνθηκών εργασίας ζητά το προσωπικό στο check-in της British Airways, με ανοικτό το ενδεχόμενο αποχής αργότερα αυτόν τον μήνα.

Χάος και στους σιδηροδρομικούς σταθμούς

Χάος δεν επικρατεί μόνο στα αεροδρόμια, αλλά και στους σιδηροδρομικούς σταθμούς και τους δημοφιλέστερους τουριστικούς προορισμούς της Ευρώπης, καθώς οι ταξιδιωτικοί πράκτορες προσπαθούν να ανταπεξέλθουν στη ζήτηση. Μια ακόμη ιδιαιτερότητα του αεροπορικού κλάδου είναι πως οι διαδικασίες πρόσληψης είναι πολύ πιο χρονοβόρες σε ένα αεροδρόμιο, ιδιαίτερα όσον αφορά «ευαίσθητες» θέσεις εργασίας που απαιτούν ένα ιστορικό των υποψηφίων με αναδρομή έως και πέντε χρόνια πριν. «Το γεγονός ότι οι θέσεις εργασίας στην επίγεια εξυπηρέτηση ή την ασφάλεια των αεροδρομίων κινούνταν στα χαμηλότερα επίπεδα της μισθολογικής κλίμακας και με βάρδιες καθ’ όλη τη διάρκεια της εβδομάδας, είναι μειονέκτημα για να προσελκύσεις υποψήφιους ιδιαίτερα κάτω από το υφιστάμενο πληθωριστικό περιβάλλον», σημειώνουν ο επικεφαλής του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Αερολιμένων (ACI) Ολιβιέ Ζανκοβέκ, με τον γενικό διευθυντή της Ένωσης Αεροπορικών Υπηρεσιών (Association of Airline Services, ASA) Φάμπιο Γκάμπα στο Politico.

Ένα ακόμη εμπόδιο είναι η ανάθεση εργασιών σε εργολάβους, γεγονός που περιπλέκει την εύρυθμη λειτουργία των αεροδρομίων. Οι New York Times αναφέρουν πως στο αεροδρόμιο Σαρλ ντε Γκολ πάνω από 800 εταιρείες παρέχουν προσωπικό για μια σειρά υπηρεσιών από το check-in μέχρι τις υπηρεσίες καθαριότητας. Αποκαρδιωτική ήταν πρόσφατα η κατάσταση στο αεροδρόμιο του Άμστερνταμ, όπου οι ταξιδιώτες διαμαρτυρήθηκαν ομαδικά για την πολύωρη καθυστέρηση σε όλη τη διαδικασία επιβίβασης λόγω ελλείψεων στο προσωπικό. Κάτω από αυτές τις συνθήκες, οι εργαζόμενοι δεν είναι μόνον σε πλεονεκτική θέση αλλά έχουν λόγους για να διαπραγματευθούν υψηλότερους μισθούς», σχολιάζει η Λόρα Νίρσκι, οικονομολόγος στο κέντρο ερευνών Bruegel στις Βρυξέλλες, στην αμερικανική εφημερίδα.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!