THEPOWERGAME
Μετά τις περικοπές δεκάδων χιλιάδων θέσεων εργασίας στα πρώτα κύματα της πανδημίας της νόσου Covid-19, οι εταιρείες διαχείρισης των αεροδρομίων και οι αεροπορικές εταιρείες αντιμετωπίζουν σήμερα ακριβώς το αντίθετο πρόβλημα. Αδυνατούν να αναπληρώσουν τις θέσεις εργασίας, που είναι απαραίτητες για την εύρυθμη λειτουργία των αεροδρομίων στην πιο κρίσιμη καλοκαιρινή περίοδο εδώ και αρκετό καιρό. Αναγκαστικά ακυρώνονται πτήσεις σε μεγάλα αεροδρόμια της Ευρώπης, με τις εταιρείες να είναι αντιμέτωπες με ένα πρωτόγνωρο κομφούζιο.
Μια διετία μετά την πανδημία, τα αεροπορικά ταξίδια επανέρχονται χάρη στην άρση ή τη μείωση των μέτρων προστασίας από την εξάπλωση του ιού SARS-CoV-2. Υπολογίζεται ότι οι θέσεις εργασίας στον παγκόσμιο αεροπορικό κλάδο είχαν μειωθεί κατά περίπου 2,4 εκατομμύρια έως τον Σεπτέμβριο του 2021 συγκριτικά με τα προ πανδημίας επίπεδα, σύμφωνα με στοιχεία της ΙΑΤΑ και της Oxford Economics.
Σε αυτά τα στοιχεία, περιλαμβάνεται η συρρίκνωση του προσωπικού εδάφους κατά 29%. Υπολογίζεται πως σε αυτό τον τομέα χάθηκαν 1,7 εκατ. θέσεις εργασίας που είναι πιο δύσκολο να αναπληρωθούν, διότι δεν έχουν ανάλογη αίγλη π.χ. με το προσωπικό καμπίνας που έχει το προνόμιο των πτήσεων και κατ’ επέκταση των ταξιδιών.
Αντιπροσωπευτική είναι η περίπτωση της Swissport. Μια από τις μεγαλύτερες εταιρείες στην επίγεια εξυπηρέτηση αεροσκαφών, με παρουσία σε 285 αεροδρόμια ανά τον κόσμο, μείωσε το προσωπικό της από 65.000 σε 10.000 άτομα τον Μάρτιο του 2020, προχωρώντας είτε στην απόλυση, είτε στη διαθεσιμότητα υπαλλήλων.
Μέχρι τον Ιανουάριο του 2022 είχε αποκαταστήσει 45.000 θέσεις εργασίας και αναζητούσε ακόμη 17.000 υπαλλήλους. Προ ημερών, επεσήμανε στους Financial Times πως θα χρειαστεί συνολικά 30.000 υπαλλήλους για αυτό το καλοκαίρι, καταφεύγοντας σε μια εκστρατεία προσλήψεων στα κοινωνικά μέσα σε Μ. Βρετανία και ΗΠΑ.
Η Swissport μαζί με την ανταγωνίστρια John Menzies και την εταιρεία ταχυμεταφορών DHL προσέφεραν αύξηση μισθών 10% σε όσους εργάζονται στο αεροδρόμιο Gatwick. Η British Airways, η οποία μείωσε το προσωπικό της περίπου κατά 10.000 άτομα από το πρώτο κύμα της πανδημίας, σήμερα προσφέρει μπόνους 1.000 στερλινών από την πρόσληψη σε θέσεις προσωπικού εδάφους. Στο αεροδρόμιο των Βρυξελλών υπήρχαν 1.000 κενές θέσεις εργασίας μέχρι τις αρχές Ιουνίου, ενώ το Χίθροου στο Λονδίνο προσπαθούσε να προσλάβει 12.000 επιπλέον υπαλλήλους.
Χρονοβόρες οι διαδικασίες πρόσληψης
Μια ακόμη ιδιαιτερότητα του αεροπορικού κλάδου είναι πως οι διαδικασίες πρόσληψης είναι πολύ πιο χρονοβόρες σε ένα αεροδρόμιο ιδιαίτερα όσον αφορά «ευαίσθητες» θέσεις εργασίας που απαιτούν ένα ιστορικό των υποψηφίων με αναδρομή έως και πέντε χρόνια πριν. Όπως επισημαίνει ο Guardian, για την περίπτωση των αεροδρομίων στη Μ. Βρετανία, είναι αρκετοί οι υποψήφιοι που τελικά βρίσκουν απασχόληση σε άλλους τομείς, επειδή είχαν ανάγκη να εργαστούν άμεσα ή έλαβαν ελκυστικότερες προσφορές.
«Το γεγονός ότι οι θέσεις εργασίας στην επίγεια εξυπηρέτηση ή την ασφάλεια των αεροδρομίων κινούνταν στα χαμηλότερα επίπεδα της μισθολογικής κλίμακας και με βάρδιες καθ’ όλη τη διάρκεια της εβδομάδας είναι μειονέκτημα για να προσελκύσεις υποψήφιους ιδιαίτερα κάτω από το υφιστάμενο πληθωριστικό περιβάλλον» σημειώνει ο επικεφαλής του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Αερολιμένων (ACI) Ολιβιέ Ζανκοβέκ, με τον γενικό διευθυντή της Ένωσης Αεροπορικών Υπηρεσιών (Association of Airline Services, ASA) Φάμπιο Γκάμπα, στο Politico.
Από την περίοδο του Πάσχα των καθολικών, άρχισαν να γίνονται αισθητές οι ελλείψεις προσωπικού εξαιτίας της απότομης αύξησης που σημειώθηκε στην επιβατική κίνηση. Ο διευθύνων σύμβουλος της Delta Airlines Έντι Μπάστιαν είχε δηλώσει από τα τέλη Απριλίου πως «η ζήτηση των προηγούμενων πέντε εβδομάδων έφθασε σε ανεπανάληπτα επίπεδα.
Ποτέ ξανά στην ιστορία μας δεν έχουμε πουλήσει τόσα πολλά εισιτήρια». Αυτή η κατακόρυφη ανάκαμψη της επιβατικής κίνησης δεν είναι, όμως, απαραιτήτως θετική είδηση για όλους. Ορισμένοι παίκτες του αεροπορικού κλάδου αναγκάζονται να περιορίσουν τη δραστηριότητα τους, μη έχοντας τη δυνατότητα να ανταπεξέλθουν στη ζήτηση και να επωφεληθούν έτσι από τη βελτίωση των συνθηκών.
Είναι χαρακτηριστικό πως η British Airways είχε βρεθεί στη δύσκολη θέση να ακυρώσει πάνω από 600 πτήσεις την τελευταία εβδομάδα του Μαρτίου, δηλαδή αμέσως μετά την άρση των περιορισμών στις 18 του μήνα. Μέχρι σήμερα, εξακολουθεί να συναντά δυσκολίες, ματαιώνοντας τουλάχιστον 124 πτήσεις την 1η Ιουνίου στο αεροδρόμιο Χίθροου. Ανάλογες κινήσεις έγιναν και άλλες εταιρείες, όπως ο όμιλος ταξιδιών TUI, ο οποίος ματαίωσε έξι πτήσεις σε ημερήσια βάση για όλο τον Ιούνιο από το αεροδρόμιο του Μάντσεστερ.
Αδύναμα είναι επίσης τα αεροδρόμια να διαχειριστούν την επάνοδο της τουριστικής κίνησης. Αρχές Μάιου, το αεροδρόμιο Schiphol του Άμστερνταμ ζήτησε από τις αεροπορικές εταιρείες να ακυρώσουν πτήσεις ή να αλλάξουν δρομολόγια λόγω ελλείψεων προσωπικού. Μάλιστα η διοίκηση εξέταζε να μπει πλαφόν στον αριθμό των πτήσεων για αυτό το καλοκαίρι. Αν και η συνολική κίνηση στα αεροδρόμια δεν έχει αποκατασταθεί στα προ πανδημίας επίπεδα, είναι εξαιρετικά υψηλή σε συγκεκριμένα χρονικά διαστήματα» σχολίασε ο Ζανκοβέκ.