THEPOWERGAME
Αυξάνονται οι ανησυχίες για βαθύτερη εξασθένιση της κινεζικής οικονομίας μετά την απογοητευτική εικόνα που διαμορφώνεται από τα δεδομένα του Απριλίου. Λόγω της πολιτικής μηδενικών κρουσμάτων που ακολουθεί αυστηρά το Πεκίνο, οι λιανικές πωλήσεις υποχώρησαν κατά 11,1% από πέρσι ενώ η συρρίκνωση της βιομηχανικής παραγωγής έφθασε το 2,9% αντί προβλεπόμενης αύξησης 0,4%.
Αποκαρδιωτική ήταν επίσης η αύξηση των εξαγωγών, ενώ οι επιπτώσεις από τη διόρθωση του κλάδου ακινήτων ανάγκασαν την Λαϊκή Τράπεζα της Κίνας να μειώσει το επιτόκιο αναφοράς για τα στεγαστικά δάνεια από το 4,6% στο 4,4% για όσους αγοράζουν πρώτη φορά κατοικία. Ισχυροί όμιλοι όπως η Apple και η General Electric είχαν προειδοποιήσει τους επενδυτές για τις συνέπειες από τις καθυστερήσεις στην παραγωγή και τις εφοδιαστικές αλυσίδες. Αυτοκινητοβιομηχανίες όπως η BMW, Volkswagen και Tesla κατέγραψαν κατακόρυφη πτώση των πωλήσεων τον Απρίλιο.
Οικονομικοί αναλυτές αμφιβάλουν εάν θα καταφέρει η κινεζική οικονομία να επανέλθει σύντομα στα προ πανδημίας επίπεδα όσο ο υπόλοιπος κόσμος αντιμετωπίζει δυσκολίες από την αλματώδη αύξηση του κόστους ενέργειας, πρώτων υλών και τροφίμων. Ο Λευκός Οίκος τόνισε πως η καταπολέμηση του πληθωρισμού είναι πια βασική προτεραιότητα. Στη Βρετανία εκτιμάται πως τα φτωχά νοικοκυριά θα φθάσουν το ένα εκατομμύριο εντός του επόμενου έτους. Δεδομένης της μεγάλης αναταραχής που έχει προκαλέσει ο πόλεμος στην Ουκρανία, η Παγκόσμια Τράπεζα αναθεώρησε προς τα κάτω την πρόβλεψη για την παγκόσμια ανάπτυξη φέτος από το 4,1% στο 3,2%.
Σ΄ότι αφορά την Κίνα, η αύξηση των εξαγωγών τον Απρίλιο περιορίστηκε στο 3,9% από το 14,7% που είχε σημειωθεί τον Μάρτιο και αντανακλά τη χαμηλότερη επίδοση από τον Ιούνιο του 2020. Αποδίδεται στην αυστηρή πολιτική του Πεκίνου για την καταπολέμηση της πανδημίας που έχει ακινητοποιήσει κάποιες από τις μεγαλύτερες αρτηρίες στην παραγωγική αλυσίδα της χώρας, συμπεριλαμβανομένου του μεγάλου λιμανιού της Σαγκάης.
Δεν είναι τυχαίο που ο δείκτης υπευθύνων προμηθευτών (ΡΜΙ) στον μεταποιητικό κλάδο υποχώρησε στο χαμηλό 26μήνου τον Απρίλιο και ειδικότερα στο 46 από το 48,1 τον Μάρτιο. Είναι 3η φορά που σημειώνεται συρρίκνωση της εργοστασιακής δραστηριότητας από τις αρχές του έτους. Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα της Toyota η οποία απολογήθηκε για την αδυναμία της να εκπληρώσει τους στόχους παραγωγής εξαιτίας, μεταξύ άλλων, των lockdown στην Κίνα.
«Όλοι είναι εκτεθειμένοι» σχολιάζει ο Κάρλος Καζανόβα, οικονομολόγος για την Ασία στην Union Bancaire Privee του Χονγκ Κονγκ, στη Wall Street Journal. «Οτιδήποτε και αν συμβαίνει στην Κίνα επηρεάζει την παγκόσμια ανάπτυξη» συμπληρώνει ο ίδιος. Αρκεί να αναλογιστεί κανείς πως η κινεζική οικονομία αντιπροσωπεύει το 18,1% του παγκόσμιου ΑΕΠ, ακολουθώντας τις ΗΠΑ που καταλαμβάνουν το 23,9%. Αλλά παραμένει αβέβαιο πως θα κινηθούν οι κινεζικές εξαγωγές μέσα στους επόμενους μήνες διότι τα νοικοκυριά σε όλον τον κόσμο δέχονται λίγο έως πολύ πιέσεις από την κατακόρυφη αύξηση του κόστους διαβίωσης.
«Οι εξαγωγές μπορεί να επιδεινωθούν μέσα στους επόμενους μήνες λόγω της πανδημίας, των αυστηρών μέτρων του Πεκίνου, της υποχώρησης της εξωτερικής ζήτησης και της απώλειας παραγγελιών από άλλες χώρες», επιβεβαιώνει ο Τινγκ Λου, επικεφαλής οικονομολόγος της Nomura, στο πρακτορείο AFP. Μια αποδυνάμωση της κινεζικής οικονομίας θα προκαλέσει επίσης αλυσιδωτές αντιδράσεις σε χώρες με πλούσια παραγωγή εμπορευμάτων όπως η Βραζιλία, η Χιλή και η Αυστραλία που την προμηθεύουν με πετρέλαιο, χαλκό και σιδηρομετάλλευμα.
Αν και το Πεκίνο έχει δρομολογήσει μια σειρά μέτρων στήριξης, οικονομικοί αναλυτές είναι απαισιόδοξοι για την μεσοπρόθεσμη προοπτική της χώρας. Η αυστραλιανή τράπεζα ANZ πιθανολογεί πως μπορεί να τεθεί υπό αμφισβήτηση ο οικονομικός και τεχνολογικός συσχετισμός της Κίνας με τον υπόλοιπο κόσμο, αν και διατήρησε σταθερή την πρόβλεψη για τη φετινή ανάπτυξη στο 5%.