THEPOWERGAME
Ο πόλεμος που έχει κηρύξει το Κρεμλίνο στην Ουκρανία, οι συνεπακόλουθες κυρώσεις της Δύσης και η μαζική αποχώρηση εκατοντάδων ξένων εταιρειών από τη Ρωσία συνθέτουν μια πολλαπλή πρόκληση στις ήδη επιβαρυμένες εφοδιαστικές αλυσίδες από την πανδημία της νόσου Covid-19. Τώρα, προστίθεται ξανά και η Κίνα.
Το νέο κύμα κρουσμάτων του ιού SARS-CoV-2 στην Κίνα εντοπίστηκε αρχικά στη Σένζεν, μια από τις μεγαλύτερες πόλεις της Κίνας και ίσως το σημαντικότερο κέντρο τεχνολογίας στη δεύτερη ισχυρότερη οικονομία του κόσμου. Μέσα σε λίγες ημέρες, καταγράφεται υπερδιπλασιασμός των κρουσμάτων στην Κίνα, μια ανησυχητική παράμετρος που αναμένεται να καθυστερήσει ακόμη περισσότερο τη λειτουργία των εφοδιαστικών αλυσίδων.
Κάτω από αυτήν την περίπλοκη συγκυρία είναι σαφές πως αλλάζει η ροή των προϊόντων στο παγκόσμιο εμπόριο, με τις εφοδιαστικές αλυσίδες να πρέπει να αναπροσαρμόζονται διαρκώς σε νέα δεδομένα. «Εάν προσθέσεις όλα αυτά τα κομμάτια του παζλ, τότε μπορεί να έχεις ακόμη και την επιβράδυνση της παγκόσμιας οικονομίας», σχολίασε στο Bloomberg o Τζέι Μπράισον, επικεφαλής οικονομολόγος της WellsFargo.
Το κλείσιμο 17 εργοστασίων στην Ουκρανία
Μια παρενέργεια, παραδείγματος χάριν, των σφοδρών επιθέσεων που δέχεται η Ουκρανία από τη Ρωσία εδώ και τρεις εβδομάδες είναι η μεγάλη έλλειψη καλωδιώσεων για τις γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες. Το κλείσιμο 17 εργοστασίων στην Ουκρανία σημαίνει πως η προσφορά μπορεί να μειωθεί μέχρι και τα 700.000 οχήματα το α΄ και β΄ τρίμηνο, σχολιάζει η Κόλιν Λάγκαν, αναλύτρια του κλάδου στην Wells Fargo. Η Leoni, γερμανική εταιρεία εξαρτημάτων αυτοκινήτων, κατασκεύαζε καλωδιώσεις σε δυο εργοστάσια στη δυτική Ουκρανία, απασχολώντας περίπου 7.000 άτομα.
Η Volkswagen(VW) και η BMW έχουν ήδη παγώσει την παραγωγή σε ορισμένες μονάδες καθώς δεν διαθέτουν όλα τα εξαρτήματα για να ολοκληρώσουν τη συναρμολόγηση των αυτοκινήτων. Η Mercedes-Benz μείωσε την παραγωγή σε εργοστάσιο στη Γερμανία. Εάν η VW, μάλιστα, δεν καταφέρει να εξασφαλίσει καλωδιώσεις από πουθενά αλλού εντός των επόμενων τριών ή τεσσάρων εβδομάδων τότε θα πρέπει να αναθεωρήσει τις ετήσιες προβλέψεις, δήλωσε ο Χέμπερτ Ντις, διευθύνων σύμβουλος της VW.
Καθυστερήσεις στη σπορά σιτηρών
Μεγάλες επιπτώσεις αναμένονται, επίσης, στην παγκόσμια προσφορά σιταριού, καλαμποκιού και ηλιόσπορου καθώς η Ουκρανία, μια χώρα με τη μεγαλύτερη παραγωγή σιτηρών στον κόσμο, δεν μπορεί να ξεκινήσει τη σπορά αυτήν την περίοδο, όπως συνηθίζεται. Οι αγροτικές εργασίες δεν μπορούν να ξεκινήσουν λόγω του πολέμου στην Ουκρανία, η οποία αντιπροσωπεύει το 12% και το 17% των παγκόσμιων εξαγωγών σιταριού και καλαμποκιού, αντίστοιχα, όπως και το 30% της παγκόσμιας παραγωγής ηλιόσπορου, επισημαίνει η ING.
Η επάνοδος της πανδημίας στην Κίνα προκαλεί νέες ανατροπές
Με το νέο κύμα κρουσμάτων του ιού SARS-CoV-2 στην Κίνα αναμένονται νέες ανατροπές και καθυστερήσεις στο παγκόσμιο εμπόριο. Αν και οι επίσημες αρχές ανακοίνωσαν 5.000 νέες μολύνσεις τη Δευτέρα για πρώτη φορά από το πρώτο κύμα της πανδημίας, τα περιοριστικά μέτρα επηρεάζουν πάνω από 45 εκατ. άτομα. Ανάγκασαν την VWκαι την Toyota να παγώσουν την παραγωγή στην Τζιλίν, μια επαρχία στη βορειοανατολική Κίνα, ενώ η Hon Hai Precision Industry, προμηθευτής της Apple, έπαυσε την παραγωγή στη Σενζέν.
Η Σενζέν, μια πόλη με 17.5 εκατ. κατοίκους, βρίσκεται σε ολοκληρωτικό lockdown για τουλάχιστον μια εβδομάδα. Ανήκει στην επαρχία Γκουαντόνγκ, η οποία έχει πλούσια μεταποιητική δραστηριότητα και αναλογεί στο 11% της κινεζικής οικονομίας, σύμφωνα με το Bloomberg. Οι περσινές εξαγωγές της επαρχίας διαμορφώθηκαν στα 795 δισ. δολάρια, αναλογώντας στο 23% των αποστολών προϊόντων από την Κίνα στο εξωτερικό.
Οι δασμοί της Βρετανίας
Τέλος συνεχίζεται ο οικονομικός πόλεμος της Δύσης στη Ρωσία -λόγω της επιθετικότητας του Κρεμλίνου στην Ουκρανία-που προσθέτει νέα εμπόδια στο παγκόσμιο εμπόριο. Η βρετανική κυβέρνηση ανακοίνωσε την αύξηση δασμών στο 35% σε μια λίστα προϊόντων από τη Ρωσία, συνολικής αξίας 900 εκατ. στερλινών, συμπεριλαμβανομένης της βότκας, των λιπασμάτων και του αλουμινίου. «Με τους νέους δασμούς θα απομονώσουμε πιο πολύ τη ρωσική οικονομία από το παγκόσμιο εμπόριο» σχολίασε ο ΡίσιΣούνακ, υπουργός Οικονομικών της Βρετανίας. Η Ε.Ε πρόκειται να συμπεριλάβει ανάλογα μέτρα, ενώ οι ΗΠΑ ανακοίνωσαν την άμεση διακοπή των εισαγωγών πετρελαίου και φυσικού αερίου από τη Ρωσία. Εκτός των άλλων, η Βρετανία απαγόρευσε τις εξαγωγές ειδών πολυτελείας στη Ρωσία, όπως η υψηλή ραπτική, τα αυτοκίνητα και τα έργα τέχνης.