THEPOWERGAME
*** Είναι προφανές ότι οι Ιταλοί της Fincantieri μπαίνουν στα ναυπηγεία της Ελευσίνας, έχοντας στο πίσω μέρος του μυαλού τους και τη μεγάλη παραγγελία των τεσσάρων κορβετών του ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού. Δεν χρειάζεται και καμία ιδιαίτερη πληροφόρηση για να το καταλάβεις. Η εταιρεία είναι partner στην παραγωγή της ευρωκορβέτας, το δικό μας Πολεμικό Ναυτικό ετοιμάζεται να αποκτήσει καινούργιες, μπαίνει στο διαθέσιμο ναυπηγείο στη χώρα μας και περιμένει.
^^^ Σε κάθε περίπτωση, δεν θα χρειαστεί να παραμείνει στην αναμονή για πολύ. Κι αυτό γιατί η κατάσταση θα ξεκαθαρίσει σύντομα. Πότε; Έως το τέλος του έτους. Οι συγκλίνουσες πληροφορίες αναφέρουν ότι έως τότε ο κύβος θα έχει ριφθεί ως προς το ποιος θα πάρει την παραγγελία. Οι ενδιαφερόμενοι, όπως και στην περίπτωση με τις φρεγάτες, είναι πολλοί. Συνεπώς, η επιλογή θα είναι σύνθετη, για μια ακόμα φορά.
### Πάντως, όσοι πιστεύουν ότι οι Γάλλοι «θα κάνουν ξανά παρέλαση», μάλλον θα πρέπει να αναθεωρήσουν τις απόψεις τους. Ο παράγων Fincantieri, εν προκειμένω, θα είναι κρίσιμος. Εννοείται ότι το Παρίσι έχει ένα προβάδισμα, καθώς έχουν γίνει συζητήσεις και μάλιστα προχωρημένες και γι’ αυτό το project, αλλά προς το παρόν τουλάχιστον τίποτα ακόμα δεν έχει «κλειδώσει».
ΥΓ: Ό,τι κι αν γίνει, πάντως, όποιος κι αν πάρει την παραγγελία, το μόνο σίγουρο είναι ότι η Ελλάδα έως το τέλος του 2027 – δηλαδή σε πέντε χρόνια από τώρα – θα έχει ολοκαίνουργιο πολεμικό στόλο στο Αιγαίο. Κι αυτό δεν το λες και λίγο. Το θέμα, όμως, είναι τι γίνεται στο μεταξύ.
ΥΓ 1: Μια προσπάθεια που έγινε από ελληνικής πλευράς να «καλυφθεί» μέσω των ανταποδοτικών από τις ΗΠΑ, στο πλαίσιο υπογραφής της νέας συμφωνίας για τις βάσεις, δεν απέδωσε τα αναμενόμενα. Οι Αμερικανοί ήθελαν να μας στείλουν έναν τύπου πυραυλακάτου, για παράδειγμα, που η συντήρησή του μόνο απαιτούσε το μισό ετήσιο μπάτζετ συντήρησης του στόλου, στο σύνολό του…
*** Διαβάζαμε την περασμένη Παρασκευή στο πρωτοσέλιδο της αμερικανικής εφημερίδας WSJ ότι το board της Exxon Mobil βρίσκεται σε ένα διαρκές debate (σσ έτσι περιέγραφε τη συζήτηση, προφανώς για να αναδείξει την έντασή της) αναφορικά με τα projects – έρευνας, διύλισης κλπ – όπου θα συνεχίσει τις εργασίες της κι εκείνα όπου θα διακόψει. Κι εννοείται ότι το γεγονός κίνησε το ενδιαφέρον μας, αφού αφορά τόσο την Ελλάδα όσο και την Κύπρο. Δυστυχώς, δεν μας έκανε σοφότερους.
^^^ Κι αυτό γιατί δεν έκανε ονομαστικές αναφορές σε κανένα. Ενδεχομένως, επειδή δεν έχουν ληφθεί οι οριστικές αποφάσεις. Τις επόμενες μέρες, όμως, μαθαίναμε – αυτή τη φορά από τη Λευκωσία – ότι «στην Κύπρο οι έρευνες της Exxon θα γίνουν κανονικά». Και μάλιστα, από τα πιο επίσημα χείλη (υπουργός Ενέργειας). Ξέρουν στην Κύπρο κάτι παραπάνω από την WSJ; Ενδεχομένως, ναι.
### Πάντως, αν ισχύει αυτή η σιγουριά τους, τότε το πιθανότερο είναι πως θα έχουμε ευχάριστα νέα και στο μέτωπο των θαλάσσιων οικοπέδων δυτικά της Κρήτης. Γιατί η Exxon Mobil πρόκειται να στήσει κι εκεί πλατφόρμες για να διεξαγάγει ανάλογες έρευνες, προσεχώς.
ΥΓ: Και η Αθήνα; Τι λέει για όλα τα παραπάνω; Προς το παρόν, κρατάει πιο επιφυλακτική στάση, σε σχέση με τη Λευκωσία. Προφανώς έχει τους λόγους της, που ενδεχομένως να περνούν μέσα κι από την ανάγκη να κρατιούνται χαμηλά οι τόνοι με την Άγκυρα.
ΥΓ 1: Γιατί, αν ένα πρωί ξημερώσει τουρκικό ερευνητικό νότια της Κρήτης, στην υποτιθέμενη τουρκο-λυβική ΑΟΖ, για να διεξαγάγει «έρευνες», τότε η κατάσταση θα εξελιχθεί σε πολύ περίπλοκη…