THEPOWERGAME
Μεθαύριο Πέμπτη θα ανοίξουν οι οικονομικές προσφορές των δύο κοινοπραξιών που διεκδικούν την παραχώρηση της Εγνατίας Οδού, αλλά ενδέχεται να χρειαστούν κάποιες ημέρες μέχρι να επιλεγεί ο προτιμητέος επενδυτής.
Τη σύμβαση παραχώρησης διεκδικούν η κοινοπραξία Vinci – Μυτιληναίος – ΑΒΑΞ και η κοινοπραξία ΤΕΡΝΑ – Egis Projects.
Η καθυστέρηση στην ανακοίνωση του νικητή συνδέεται με τη διαδικασία που έχει επιλέξει το ΤΑΙΠΕΔ προκειμένου να μεγιστοποιήσει, όπως λένε στο Ταμείο, τα έσοδα από τη μεγάλη σύμβαση.
Προβλέπεται, για παράδειγμα, πως αν η διαφορά μεταξύ των δύο οικονομικών προσφορών είναι μικρότερη από 15% τότε καλούνται και οι δύο διεκδικητές να καταθέσουν βελτιωμένες προσφορές, χωρίς να γνωρίζει ο ένας την προσφορά του άλλου.
Προβλέπεται, επίσης, πως το ΤΑΙΠΕΔ έχει τη δυνατότητα να ζητήσει βελτιωμένη προσφορά από τον πλειοδότη ακόμα και αν η διαφορά του είναι μεγαλύτερη του 15% έναντι του ανταγωνιστή.
Στον προτιμητέο επενδυτή θα ανατεθεί η χρηματοδότηση, λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση του αυτοκινητόδρομου της Εγνατίας Οδού και των καθέτων οδικών αξόνων Σιάτιστα – Ιεροπηγή / Κρυσταλλοπηγή, Χαλάστρα – Εύζωνοι και Θεσσαλονίκη-Σέρρες-Προμαχώνας.
Η περίοδος παραχώρησης θα έχει διάρκεια 35 ετών.
Ο προτιμητέος επενδυτής, μέσω της εταιρείας παραχώρησης που θα συστήσει υποχρεούται να μελετήσει, χρηματοδοτήσει και εκτελέσει σειρά πρόσθετων εργασιών.
Στα πρόσθετα έργα που θα κατασκευάσει περιλαμβάνονται όλες οι εργασίες που απαιτούνται για την αναβάθμιση καθέτων αξόνων, όπως η αναβάθμιση σε επίπεδο αυτοκινητοδρόμου των τμημάτων Χαλάστρα – Πολύκαστρο του κάθετου άξονα Χαλάστρα – Εύζωνοι και Χριστός – Κ. Αμπέλα του κάθετου άξονα Θεσσαλονίκη – Σέρρες – Προμαχώνας, συνολικού μήκους 54 χιλιομέτρων.
H οριστική μελέτη οδοποιίας στο τμήμα Χαλάστρα – Πολύκαστρο του κάθετου άξονα Χαλάστρα – Εύζωνοι προβλέπει την κατασκευή του δεύτερου κλάδου του τμήματος «Ανισόπεδου Κόμβου (Α/Κ) Αξιού – Α/Κ Πολυκάστρου» μήκους 44,1 χιλιομέτρων ώστε ο αυτοκινητόδρομος να αποκτήσει στο σύνολό του διατομή με δύο λωρίδες και Λωρίδα Εκτακτης Ανάγκης (ΛΕΑ) ανά κατεύθυνση.
Η οριστική μελέτη οδοποιίας στο τμήμα Χριστός – Κ. Αμπέλα του κάθετου άξονα Θεσσαλονίκη – Σέρρες – Προμαχώνας προβλέπει διαπλάτυνση της υφιστάμενης οδού, μήκους 10,2 χιλιομέτρων, ώστε να αποκτήσει διατομή 22,50 μέτρα με ΛΕΑ και με ταχύτητα μελέτης 120 χιλιομέτρα / ώρα καθώς και βελτίωση – αναβάθμιση των τριών υφιστάμενων κόμβων.
Ο επενδυτής θα καταβάλλει στο ΤΑΙΠΕΔ μια αρχική προσφορά (Αμοιβή Παραχώρησης) καθώς και μία Ετήσια Αμοιβή.
Αυτά τα δύο στοιχεία κρίνουν ποιος όμιλος θα επικρατήσει, με στελέχη της κατασκευαστικής αγοράς να ανεβάζουν το συνολικό ύψος της επένδυσης κοντά στο 1,5 δισ. ευρώ (αμοιβή παραχώρησης συν το κόστος πρόσθετων εργασιών).
Εκτός από την είσπραξή των διοδίων ο ανάδοχος θα έχει έσοδα από την εκμετάλλευση Σταθμών Εξυπηρέτησης Αυτοκινητιστών (ΣΕΑ) «των παρόδιων αυτού εκτάσεων από κοινού με όλα τα περιουσιακά δικαιώματα, υλικά και άυλα, που σχετίζονται με τον οδικό άξονα.