THEPOWERGAME
Mε 308 εκατ. ευρώ θα στηρίξει η ελληνική κυβέρνηση τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών και την Fraport Greece αναφορικά με τις απώλειες που είχαν λόγω της πανδημίας στη διάρκεια της περασμένης χρονιάς.
Είναι δε σίγουρο ότι δεν θα είναι μόνον αυτά, αφού παραμένει ανοικτό το θέμα των αποζημιώσεων των δύο φορέων για τη ζημία που ακολουθεί το 2021 όπου η αεροπορική κίνηση παραμένει αισθητά μειωμένη -τουλάχιστον στο α’ εξάμηνο του έτους.
Οι ενισχύσεις αυτές φυσικά βρίσκονται υπό την αίρεση των εγκρίσεων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, αλλά όλοι θεωρούν ότι το πράσινο φως των Βρυξελλών δεν θα αργήσει.
Η Κομισιόν έχει ήδη δώσει την έγκριση στα γερμανικά αεροδρόμια
Ήδη η Κομισιόν έχει δώσει πλειάδα εγκρίσεων για μια σειρά άλλων αεροδρομίων σε πολλά κράτη μέλη.
Η πιο σημαντική φυσικά είναι εκείνη του περασμένου Αυγούστου (υπόθεση SA.57644) που αφορά στην ενίσχυση των γερμανικών αεροδρομίων.
Η σχετική απόφαση αφορά την περίοδο 4/3/2020 έως 30/6/2020 και αναφέρεται σε κρατική ενίσχυση με διάφορες μορφές που ανέρχεται σε περίπου 1,36 δισ. ευρώ προς τα 22 διεθνή αεροδρόμια της Γερμανίας.
Όπως αναφέρει η σχετική απόφαση της Επιτρόπου Ανταγωνισμού, η απώλεια εσόδων λόγω της πανδημίας για τα 22 αεροδρόμια της χώρας ήταν περίπου 500 εκατ. ευρώ το μήνα.
Τί δήλωσε ο υπουργός Οικονομικών
Tην θέση αυτή υποστήριξε και ο υπουργός Οικονομικών Χρήστος Σταϊκούρας μιλώντας στην ελληνική Βουλή.
Όπως είπε «αντίστοιχες πρωτοβουλίες έχουν λάβει τα περισσότερα μέλη της Ευρώπης για να στηρίξουν τα αεροδρόμιά τους με κρατική βοήθεια. «Θα μπορούσα να μιλήσω», πρόσθεσε ο κ. Σταϊκούρας, «και για χώρες εκτός Ευρώπης, για την Ρωσία και την Τουρκία».
Σύμφωνα με τον υπουργό Οικονομικών, κρατική βοήθεια για να συνεχίσει η λειτουργία των αεροδρομίων έχει δοθεί σε Γερμανία, Νορβηγία, Βέλγιο, Ρουμανία, Βουλγαρία, Πολωνία, Ιταλία, Δανία, Κύπρος, Ην. Βασίλειο, Λετονία, Ιρλανδία.
Το μόνο που δεν γνωρίζουμε, ανέφερε ο υπουργός Οικονομικών, είναι κατά πόσο είναι δίκαιες οι ενισχύσεις που δόθηκαν δεδομένου ότι οι σχετικές συμβάσεις δεν είναι σε γνώση της ελληνικής κυβέρνησης.
Ωστόσο εφόσον έχει δώσει το «πράσινο φως» η Κομισιόν σημαίνει ότι είναι δικαιολογημένες.
Άλλες κρατικές ενισχύσεις σε ευρωπαϊκά αεροδρόμια
Επίσης, σύμφωνα με την ανάλυση συνεπειών ρύθμισης της ελληνικής Βουλής για το σχετικό σχέδιο νόμου ενίσχυσης των ΔΑΑ και Fraport Greece που κατέθεσε το υπ. Οικονομικών στην Βουλή, μέτρα κρατικών ενισχύσεων έχουν θεσπίσει η Πολωνία (SA.58212/28.09.2020 και SA.59017/26.10.2020), η Γερμανία (SA.57644/11.08.2020), η Ιταλία (SA. 59518), η Ιρλανδία (SA.59709), η Σλοβακία (SA.59240), η Σκωτία (SA.58466) και η Ρουμανία (SA.57178/05.08.2020).
Μόνον για τους τρεις πρώτους μήνες της πανδημίας του 2020 η Πολωνία έδωσε, με τις «ευλογίες» της Ε.Ε., ενισχύσεις 32 εκατ. ευρώ στα αεροδρόμιά της, η Ιρλανδία 26 εκατ. ευρώ, η Ρουμανία 4,4 εκατ. ευρώ κ.ο.κ.
Πάντως είναι πολύ πιθανό την ερχόμενη εβδομάδα τα μεγάλα κόμματα της αντιπολίτευσης να υπερψηφίσουν τα μέτρα στήριξης των ΔΑΑ και Fraport.
Τόσο ο ΣΥΡΙΖΑ, όσο και το ΚΙΝΑΛ επιφυλάχθηκαν να τοποθετηθούν σχετικά με τη ψήφιση του μέτρου ή όχι, στην συζήτηση του σχεδίου νόμου στην ολομέλεια της Βουλής.
Το αν θα υπερψηφίσουν ή όχι το σχέδιο νόμου, εξαρτάται από τα έγγραφα που θα τους παρουσιάσει ο υπουργός Οικονομικών στην συνάντησή που θα έχει -κατά πάσα πιθανότητα την ερχόμενη Τρίτη στο γραφείου του- με τους εισηγητές του σχεδίου νόμου των κομμάτων.
Η ενημέρωση γίνεται στο γραφείο του υπουργού προκειμένου να τηρηθεί ο εμπιστευτικός χαρακτήρας της σχετικής αλληλογραφίας, μεταξύ των ιδιωτών διαχειριστών των αεροδρομίων της χώρας και του υπουργείου Οικονομικών.
Ειδικά ωστόσο για τη Fraport, όπως ανέφερε ο κ. Σταϊκούρας, ήταν σημαντικό το γεγονός ότι η αποζημίωση δίδεται με τη μορφή συμψηφισμών μελλοντικών οφειλών, και όχι με επιστροφή μετρητών, όπως προβλέπεται στη σχετική σύμβαση παραχώρησης.