THEPOWERGAME
«Σχεδόν ούτε λέπι», με αυτά τα λόγια περιγράφει στέλεχος μεγάλης εταιρείας ιχθυοκαλλιεργειών τις ποσότητες που εξήχθησαν από την Ελλάδα προς Αμερική σε τσιπούρες και λαβράκια την περίοδο της πανδημίας.
Η διακοπή των πτήσεων της Emirates, της μόνης αεροπορικής που είχε τακτική αεροπορική σύνδεση μεταξύ Αθήνας και Νέας Υόρκης όλο τον χρόνο, έφερε και την κατάρρευση των εξαγωγών ελληνικών ψαριών στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού.
Αυτό καθώς οι Έλληνες ιχθυοκαλλιεργητές χρησιμοποιούσαν εμπορικές πτήσεις για την εξαγωγή την ίδια ώρα που οι Τούρκοι, βασικοί ανταγωνιστές μας στα μεσογειακά είδη, πραγματοποιούσαν τις κινήσεις τους μέσω πτήσεων cargo της Turkish Airlines.
H διακοπή της πτήσης της Emirates ήρθε μετά από απόφαση του πρώην προέδρου των ΗΠΑ, Ντόναλντ Τραμπ, για διακοπή όλων των αεροπορικών συνδέσεων με Ευρώπη Ένωση τον Μάρτιο του 2020.
Σε αντίθεση οι πτήσεις από την Τουρκία πραγματοποιούνταν κανονικά και η ακμάζουσα βιομηχανία ιχθυοκαλλιεργειών της γειτονικής χώρας επιτύγχανε να μονοπωλεί στα μεσογειακά ψάρια στην αμερικανική αγορά.
Το συγκεκριμένο διάστημα για τις ελληνικές εταιρείες το κόστος για την εξαγωγή ψαριών στις ΗΠΑ είχε υπερδιπλασιαστεί.
Σύμφωνα με στελέχη του κλάδου στις τακτικές πτήσεις που χρησιμοποιούσαν ήταν της τάξης των 2,5 ευρώ / κιλό.
Η πλέον κοντινή λύση αυτή της Turkish Airlines μέσω του αεροδρομίου της Κωνσταντινούπολης δεν ήταν καθόλου συμφέρουσα.
Σύμφωνα πάντα με ανθρώπους από τον χώρο των ελληνικών ιχθυοκαλλιεργειών η προσφορά του τουρκικού κρατικού αερομεταφορέα ήταν για μεταφορά των ελληνικών ψαριών έναντι 6 ευρώ / κιλό.
Αλλαγή σκηνικού
Από τις αρχές του καλοκαιριού τα δεδομένα έχουν αλλάξει. Καθώς ήταν γνωστό ήδη εδώ και μερικούς μήνες ότι τόσο η Emirates όσο και ένας μεγάλος αριθμός αμερικανικών και καναδικών αεροπορικών εταιρειών θα επέστρεφαν στην Ελλάδα οι Έλληνες παραγωγοί ήρθαν ξανά σε επαφή με τους συνδέσμους που είχαν κοπεί βίαια τον Μάρτιο του 2020.
Νέες συμφωνίες κλείστηκαν και σύμφωνα με πληροφορίες οι πρώτες παραδόσεις φεύγουν αυτό το διάστημα.
Το θετικό είναι ότι πλέον οι Έλληνες παραγωγοί έχουν περισσότερες επιλογές – αλλά και μεγαλύτερα αεροσκάφη – από κάθε άλλη χρονιά και για αυτό και τα μεταφορικά κόστη διατηρούνται σε ικανοποιητικά επίπεδα.
Όπως ανέφερε ο Τιμ Άισικ, επικεφαλής του τομέα cargo της American Airlines για Ευρώπη, Ασία, Μέση Ανατολή και Αφρική, τα πρώτα προϊόντα που μεταφέρθηκαν στις πτήσεις της εταιρείας προς την Αμερική ήταν κυρίως τρόφιμα όπως ψάρια, φέτα, σύκα και ελιές.
«Υπάρχουν μακροχρόνιοι πελάτες εμπορευμάτων στην Ελλάδα που ανυπομονούσαν να δουν την επανέναρξη των υπηρεσιών» σημείωσε.
H American Airlines ξεκίνησε τις εποχικές της πτήσεις στις 7 Ιουνίου συνδέοντας την Αθήνα με το Σικάγο και την Νέα Υόρκη.
Από τις αρχές του μήνα η Αθήνα συνδέεται με Νέα Υόρκη και μέσω πτήσης της Emirates και της United Airlines ενώ στο ίδιο δρομολόγιο υπάρχει και η Delta από τα τέλη Μαΐου.
Τον Αύγουστο έχει προγραμματιστεί και μία ακόμη σύνδεση αυτή μεταξύ Αθήνας και Φιλαδέλφεια που θα πραγματοποιεί η American Airlines.