THEPOWERGAME
Ριζικές αλλαγές στον τρόπο κατανομής των ευρωπαϊκών επιδοτήσεων στους Έλληνες αγρότες φέρνει η νέα Κοινή Αγροτική Πολιτική της ΕΕ, καθώς για να τις λαμβάνουν στο σύνολό τους θα πρέπει να εφαρμόζουν φιλοπεριβαλλοντικές δράσεις.
Από το 1,89 δισ ευρώ των άμεσων ενισχύσεων σε ετήσια βάση, το ένα τέταρτο ήτοι 472 εκατ. ευρώ, θα κατανέμεται στους δικαιούχους παραγωγούς μόνο εφ’ όσον συμμετέχουν σε οικολογικά σχήματα (eco schemes), η ακριβής μορφή των οποίων πρόκειται να καθορισθεί. Πρόκειται για ένα νέο θεσμό και, ταυτόχρονα, μια σημαντική αλλαγή καθώς στη σημερινή ΚΑΠ, περιβαλλοντικές υποχρεώσεις (το λεγόμενο «πρασίνισμα») έχουν μόνο όσοι διαθέτουν πάνω από 150 στρέμματα.
Άλλο ένα 10% των άμεσων ενισχύσεων πρόκειται να μεταφερθεί από τις επιδοτήσεις των παραγωγών με περισσότερα από 66 στρέμματα σ’ αυτούς με λιγότερα. Πρόκειται για τη λεγόμενη αναδιανεμητική ενίσχυση, το ύψος της οποίας θα ανέρχεται στα 189 εκατ. ευρώ σε ετήσια βάση για την περίοδο 2023-27.
Στον «αέρα» των Βρυξελλών η νέα ΚΑΠ
Προς το παρόν, πάντως, η νέα ΚΑΠ παραμένει στον «αέρα» (των Βρυξελλών) αφού το Συμβούλιο των Υπουργών Γεωργίας και το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο διαφωνούν κυρίως στο ποσοστό της χρηματοδότησης των οικολογικών σχημάτων και των συνδεδεμένων ενισχύσεων και – λιγότερο – σε μια σειρά άλλων θεμάτων. Στη νέα συνεδρίαση του Συμβουλίου Υπουργών στις 28 και 29 Ιουνίου στο Λουξεμβούργο θα γίνει νέα – η τελευταία επί Πορτογαλικής προεδρίας της ΕΕ – προσπάθεια να γεφυρωθούν οι διαφορές και να επιτευχθεί η συμφωνία.
Το powergame.gr παρουσιάζει σήμερα, δύο πίνακες στους οποίους αποτυπώνεται πού συγκλίνουν και που αποκλίνουν το Συμβούλιο Υπουργών και το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο καθώς και πως «μεταφράζεται» αυτό σε οικονομικούς όρους για τους Έλληνες αγρότες.
Όπως προκύπτει, η βασική διαφορά εστιάζεται στα οικολογικά σχήματα καθώς οι δύο πλευρές συμφωνούν στο να χρηματοδοτηθούν με 25% επί των άμεσων ενισχύσεων για το σύνολο της περιόδου 2023-27, ωστόσο το μεν Συμβούλιο ζητεί το ποσοστό αυτό να μειωθεί για την δοκιμαστική περίοδο 2023-24 στο 18%, πέραν του οποίου θα υπάρχει η δυνατότητα μεταφοράς ποσών σε άλλες άμεσες ενισχύσεις για τα αχρησιμοποίητα ποσά, ενώ το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο προτείνει το αντίστοιχο ποσοστό να διαμορφωθεί στο 22% για το 2023 και στο 23% για το 2024.
Διαφορετική προσέγγιση υπάρχει και για τις συνδεδεμένες ενισχύσεις, για τη χρηματοδότηση των οποίων το Συμβούλιο Υπουργών προτείνει το ύψος της χρηματοδότησης να ανέλθει στο 13% με επιπλέον 2% για τις πρωτεϊνούχες καλλιέργειες, ενώ το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο συμφωνεί με το 2%, χαμηλώνει όμως τον πήχη από το 13 στο 10%.
Διαφορά υπάρχει και στο ποσοστό της χρηματοδότησης δράσεων για το Περιβάλλον και το Κλίμα από τον Πυλώνα ΙΙ (αφορά δράσεις όπως μείωσης της νιτρορύπανσης, ευζωίας των ζώων, ενώ η ελληνική πλευρά προτείνει να ενταχθεί και η εξισωτική αποζημίωση) καθώς το μεν Συμβούλιο Υπουργών προτείνει να οριστεί στο 35%, το δε Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο στο 37%.
Ειδικότερα:
Πρόταση του Συμβουλίου Υπουργών | Πρόταση του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου |
Πυλώνας ΙΙ – Ελάχιστο υποχρεωτικό ποσοστό για δράσεις για το περιβάλλον και το κλίμα | |
35% υποχρεωτικό ποσοστό και συμπερίληψη σε αυτό των δαπανών για περιοχές με φυσικούς περιορισμούς (εξισωτική αποζημίωση) και ευζωία των ζώων σε ποσοστό 60% έκαστο | 37% υποχρεωτικό ποσοστό και συμπερίληψη σε αυτό των δαπανών για περιοχές με φυσικούς περιορισμούς (εξισωτική αποζημίωση) κατά 40% και για την ευζωία των ζώων σε ποσοστό 60% |
Πυλώνας Ι – Ελάχιστο υποχρεωτικό ποσοστό για τα οικολογικά σχήματα | |
Υποχρεωτικό ποσοστό ίσο με 25% για όλη την περίοδο 2023-2027.
· Κατά τη δοκιμαστική περίοδο 2023-2024, ορισμός κατωφλίου ίσου με 18% πέραν του οποίου θα υπάρχει η δυνατότητα μεταφοράς ποσών σε άλλες άμεσες ενισχύσεις για τα αχρησιμοποίητα ποσά. |
Υποχρεωτικό ποσοστό ίσο με 25% για όλη την περίοδο 2023-2027.
· Κατά τη δοκιμαστική περίοδο 2023-2024, ορισμός κατωφλίου ίσου με 22% για το έτος 2023 και 23% για το έτος 2024, πέραν του οποίου θα υπάρχει η δυνατότητα μεταφοράς ποσών σε άλλες άμεσες ενισχύσεις για τα αχρησιμοποίητα ποσά. |
Αναδιανεμητική ενίσχυση του εισοδήματος | |
Υποχρεωτική εφαρμογή σε ποσοστό 10% των άμεσων ενισχύσεων με δυνατότητα εξαίρεσης όταν παρουσιάζεται ότι η αναδιανομή επιτυγχάνεται και με άλλα εργαλεία | Υποχρεωτική εφαρμογή σε ποσοστό 10% των άμεσων ενισχύσεων με δυνατότητα εξαίρεσης όταν παρουσιάζεται ότι η αναδιανομή επιτυγχάνεται και με άλλα εργαλεία |
Συνδεδεμένες ενισχύσεις | |
Ποσοστό έως 13% και επιπλέον 2% για τις πρωτεϊνούχες καλλιέργειες | Ποσοστό έως 10% και επιπλέον 2% για τις πρωτεϊνούχες καλλιέργειες |
Για τη διαμόρφωση πληρέστερης εικόνας σχετικά με τις παραπάνω Προτάσεις, τα ποσά που θα απαιτηθούν και θα δεσμευθούν ετησίως από τον προϋπολογισμό τόσο του Πυλώνα Ι των Άμεσων Ενισχύσεων όσο και του Πυλώνα ΙΙ της Αγροτικής Ανάπτυξης και για τις συγκεκριμένες παρεμβάσεις που παρουσιάζονται και βάσει των ανωτέρω ποσοστών, παρουσιάζονται αναλυτικά στον παρακάτω πίνακα.
Παρεμβάσεις Πυλώνα Ι
Άμεσες Ενισχύσεις 1.891.660.000 δις ευρώ ετησίως για τα έτη 2023-2027 (χωρίς την ειδική ενίσχυση στο βαμβάκι) |
ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ ΥΠΟΥΡΓΩΝ | ΕΥΡΩ | ΕΥΡΩΠΑΪΚΟ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΙΟ | ΕΥΡΩ |
Οικολογικά σχήματα (eco schemes) | 1.891.660.000 Χ 25% | 472.915.000 | 1.891.660.000 Χ 25% | 472.915.000 |
Αναδιανεμητική ενίσχυση | 1.891.660.000 Χ 10% | 189.166.000 | 1.891.660.000 Χ 10% | 189.166.000 |
Συνδεδεμένες ενισχύσεις | 1.891.660.000 Χ 15% | 283.749.000 | 1.891.660.000 Χ 12% | 226.999.200 |
ΣΥΝΟΛΟ | 945.830.000 | 889.080.200 | ||
Eco schemes Floor 2023 | 1.891.660.000 Χ 18% | 340.498.800 | 1.891.660.000 Χ 22% | 416.165.200 |
Eco schemes Floor 2024 | 1.891.660.000 Χ 18% | 340.498.800 | 1.891.660.000 Χ 23% | 435.081.800 |
Παρεμβάσεις Πυλώνα ΙΙ
Αγροτική Ανάπτυξη 557.000.000 εκ ευρώ ετησίως για τα έτη 2023-2027 |
ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ ΥΠΟΥΡΓΩΝ | ΕΥΡΩ | ΕΥΡΩΠΑΪΚΟ ΚΟΥΝΟΒΟΥΛΙΟ | ΕΥΡΩ |
Δράσεις για το Περιβάλλον και το Κλίμα | 557.000.000 Χ 35% | 194.950.000 | 557.000.000 Χ 37% | 206.090.000 |
Κ. Μπαγινέτας: «Προωθούμε τη διασφάλιση των συμφερόντων των Ελλήνων αγροτών»
«Δεν είμαστε αρνητικοί στην ενίσχυση του περιβαλλοντικού χαρακτήρα της νέας ΚΑΠ, ωστόσο θεωρούμε ότι καθώς πρόκειται για κάτι καινούργιο πρέπει να δοθεί χρόνος και ευελιξία», επισημαίνει στο powergame.gr ο Γενικός Γραμματέας Αγροτικής Πολιτικής & Διαχείρισης Κοινοτικών Πόρων του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης & Τροφίμων, κ. Κώστας Μπαγινέτας.
Αναδεικνύοντας τη «μεγάλη επιτυχία», όπως αναφέρει χαρακτηριστικά, «της κυβέρνησης να μην εφαρμοσθεί εξωτερική σύγκλιση στις άμεσες ενισχύσεις αλλά και να διατηρηθούν στα 19,3 δισ ευρώ για τη νέα περίοδο έναντι 19,4 δισ ευρώ που είναι στην τρέχουσα κι ενώ η αρχική πρόταση της Επιτροπής προέβλεπε 18,2 δισ ευρώ», ο κ. Κ. Μπαγινέτας αποτιμά το τελευταίο Συμβούλιο των Υπουργών Γεωργίας και Αλιείας:
«Έγινε μία σημαντική προσπάθεια από τα εμπλεκόμενα μέρη, τους τρείς συν-νομοθέτες (Συμβούλιο, Επιτροπή και Κοινοβούλιο), να επιτευχθεί μία συνολική συμφωνία στη διαπραγμάτευση για τη νέα ΚΑΠ 2023-2027 και ιδιαίτερα να γεφυρωθούν οι διαφορές μεταξύ του Συμβουλίου και του Κοινοβουλίου στο θέμα της εφαρμογής της επονομαζόμενης «Πράσινης Αρχιτεκτονικής» στα Στρατηγικά Σχέδια της νέας ΚΑΠ.
Ωστόσο, παρά τις πολύωρες διαπραγματεύσεις και συζητήσεις κάτι τέτοιο δεν επιτεύχθηκε. Οι διαφωνίες μεταξύ των δύο μερών ήταν τέτοιες οι οποίες δεν επέστρεψαν να υπάρξει σύγκλιση των απόψεων και συμφωνία.
Στο πλαίσιο αυτό, στο υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων παρακολουθούμε τις εξελίξεις σε ευρωπαϊκό επίπεδο και συνεχώς, μέσα από κάθε ευκαιρία παρέμβασης και συνεργασίας με τα άλλα Κράτη Μέλη, προωθούμε τη διασφάλιση των συμφερόντων των Ελλήνων αγροτών ταυτόχρονα με τη ρεαλιστική εφαρμογή των μεταρρυθμίσεων που προτείνονται για τη νέα ΚΑΠ 2023-2027».