Το σχέδιο για τη μετατροπή του ΟΣΕ σε… ΔΕΗ!

Να βγάλει τον ΟΣΕ από το καθεστώς των ΔΕΚΟ για να προχωρήσουν ταχύτερα οι αλλαγές και τα έργα επιδιώκει η κυβέρνηση

Κωνσταντίνος Κυρανάκης © ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΑΓΟΠΟΥΛΟΣ/EUROKINISSI

Να βγει ο νέος ΟΣΕ, που μετονομάζεται σε Σιδηρόδρομοι Ελλάδος ΑΕ, από το καθεστώς των Δημοσίων Επιχειρήσεων Κοινής Ωφέλειας (ΔΕΚΟ), ώστε να διαθέτει την απαραίτητη ταχύτητα και ευελιξία για την υλοποίηση των έργων αναβάθμισης, συντήρησης και λειτουργίας του σιδηροδρομικού δικτύου, αλλά και για τις προσλήψεις προσωπικού, θα επιδιώξει η νέα ηγεσία του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών. «Στόχος της κυβέρνησης είναι να αναστήσει τον νέο ΟΣΕ με βάση το μοντέλο που ακολούθησε στην περίπτωση της ΔΕΗ», υποστήριζαν χθες το βράδυ κυβερνητικά στελέχη που παρακολουθούν τον σχεδιασμό. Η ΔΕΗ, όπως εξηγούσαν, «μέσα σε λίγα χρόνια μετετράπη από μια σχεδόν προβληματική κρατική επιχείρηση σε έναν όμιλο με διευρυμένο αποτύπωμα σε αγορές γύρω από την ενέργεια και με ισχυρότατη παρουσία σε γειτονικές αγορές, όπως η Ρουμανία και -πρόσφατα- η Βουλγαρία». Για να προχωρήσει, όμως, ο συγκεκριμένος σχεδιασμός για τον νέο ΟΣΕ θα απαιτηθεί ισχυρή τεχνογνωσία, που θα φέρουν ξένοι σύμβουλοι, αλλά και παζάρια με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, όπως άφησε χθες να εννοηθεί ο ίδιος ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης.

Ο κ. Μητσοτάκης έδωσε χθες το στίγμα των κυβερνητικών προθέσεων κατά την επίσκεψή του, μαζί με τον αντιπρόεδρο της κυβέρνησης, Κωστή Χατζηδάκη, στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, όπου συναντήθηκε με τον νέο υπουργό, Χρ. Δήμα, τον νέο αναπληρωτή υπουργό Μεταφορών, Κων/νο Κυρανάκη, και τον υφυπουργό Υποδομών, Ν. Ταχιάο. Ο κ. Μητσοτάκης στάθηκε «στην κατεπείγουσα ανάγκη να μπορέσουμε να αναβαθμίσουμε το σιδηροδρομικό μας δίκτυο, κυρίως στη γραμμή κορμού Αθήνας – Θεσσαλονίκης, με τα πιο σύγχρονα συστήματα ασφαλείας, με καινούργιο τροχαίο υλικό. Είναι ένας στόχος τον οποίο έχουμε βάλει έως το 2027». Ο πρωθυπουργός εξήγησε πως «θα απαιτηθεί εδώ να κινηθούμε με διαδικασίες οι οποίες ενδεχομένως να είναι ξένες προς τις συνήθεις διαδικασίες του ελληνικού Δημοσίου, με τη μέγιστη δυνατή ευελιξία, φτάνοντας στα όρια ενδεχομένως και του ευρωπαϊκού νομοθετικού πλαισίου». Η κυβέρνηση θα καταβάλει κάθε προσπάθεια ώστε να βγει ο νέος ΟΣΕ από το σημερινό καθεστώς και να αποκτήσει την ευελιξία και την ταχύτητα που θα του επιτρέψουν να υλοποιήσει παρεμβάσεις, με επίκεντρο τη συντήρηση και ανάταξη του σιδηροδρομικού δικτύου, που καρκινοβατούν επί δεκαετίες, παρά τα δισεκατομμύρια που έχουν δαπανηθεί για έργα. Ο κ. Μητσοτάκης τόνισε πως «αυτό έχουν την απαίτηση οι πολίτες να κάνουμε και αυτό πρέπει να κάνουμε. Και αυτήν την ευθύνη έχει αναλάβει και ο αναπληρωτής υπουργός», Κων/νος Κυρανάκης.

Σύμφωνα με τον κ. Κυρανάκη, η ελληνική κυβέρνηση προχωρεί άμεσα στη σύσταση της νέας σιδηροδρομικής εταιρείας Σιδηρόδρομοι Ελλάδος Α.Ε., η οποία έχει ήδη νομοθετηθεί και θα τεθεί σε λειτουργία τους επόμενους μήνες. Στη νέα εταιρεία ενοποιούνται ο ΟΣΕ, η ΕΡΓΟΣΕ και ο τομέας τροχαίου υλικού της ΓΑΙΑΟΣΕ, με στόχο τη δημιουργία μιας σύγχρονης, ευέλικτης και αποδοτικής δομής διαχείρισης.

Το γενικό σκεπτικό του νέου αναπληρωτή υπουργού Μεταφορών είναι ο νέος ΟΣΕ να επανδρωθεί με νέα ικανά στελέχη από τη διεθνή αγορά. Σκοπός αυτής της αναδιάρθρωσης είναι η ταχύτερη εκτέλεση έργων και η δημιουργία μιας σύγχρονης εταιρικής δομής, ικανής να διασφαλίσει την ταχεία και αποτελεσματική λειτουργία του σιδηροδρόμου. Όπως υποστήριξε ο ίδιος, «στον ΟΣΕ το υπάρχον προσωπικό παραμένει για δεκαετίες, γεγονός που δυσχεραίνει την πρόοδο, ενώ η διαδικασία των δημόσιων συμβάσεων (Ν. 4412/2016) συχνά καθυστερεί τις εξελίξεις. Παρ’ όλο που η νέα εταιρεία θα έχει δημόσιο χαρακτήρα, θα πρέπει να υπερβεί τις γραφειοκρατικές αγκυλώσεις και να λειτουργεί με ρυθμούς ιδιωτικού τομέα».

Ήδη, όπως επισημαίνει, ξεκινά η κατάρτιση λιστών με Έλληνες του εξωτερικού, καθώς και με έμπειρα στελέχη που εργάζονται σε σιδηροδρομικές επιχειρήσεις ή κρατικές δομές στην Ευρώπη, την Ασία και σε χώρες με ανεπτυγμένα σιδηροδρομικά δίκτυα.

Το συνολικό πλάνο για τις αστικές συγκοινωνίες, που θα παρουσιαστεί τον επόμενο μήνα, θα καλύπτει τον ΗΣΑΠ, το μετρό και τα λεωφορεία. Το σχέδιο θα περιλαμβάνει την προμήθεια νέων συρμών, την ανακατασκευή παλαιών, καθώς και επενδύσεις που θα αυξήσουν τη συχνότητα των δρομολογίων και θα βελτιώσουν τη συνολική αξιοπιστία του δικτύου.

Η συνάντηση με Hellenic Train και η νέα διαπραγμάτευση

Ο αναπληρωτής υπουργός Μεταφορών είχε χθες την πρώτη του συνάντηση με τη διοίκηση της Hellenic Train. Βασικό θέμα της συζήτησης ήταν η αναβάθμιση των σιδηροδρομικών υπηρεσιών, καθώς και το επενδυτικό πλάνο της εταιρείας. Ανάμεσα στα ζητήματα που έπεσαν στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων ήταν η ταχύτερη παράδοση σύγχρονου τροχαίου υλικού, το οποίο θα ανταποκρίνεται στα ευρωπαϊκά πρότυπα.

Ο κ. Κυρανάκης επισήμανε πως είναι απαραίτητο η Hellenic Train να επενδύσει στην Ελλάδα, καθώς στα ευρωπαϊκά rankings η μητρική της εταιρεία, Trenitalia, κατατάσσεται πρώτη σε ποιότητα υπηρεσιών, ενώ η Hellenic Train βρίσκεται στις τελευταίες θέσεις.

Παράλληλα, η κυβέρνηση έχει καταστήσει σαφές ότι ο ελληνικός σιδηρόδρομος παραμένει ανοιχτός στον ανταγωνισμό, χωρίς καμία αποκλειστικότητα για την Hellenic Train. Ήδη στον τομέα των εμπορευματικών μεταφορών δραστηριοποιούνται τρεις ακόμη εταιρείες, ενώ υπάρχει συνεχές ενδιαφέρον από νέους παρόχους. Ο στόχος είναι η ενίσχυση των σιδηροδρομικών υπηρεσιών, η αναβάθμιση των υποδομών και η δημιουργία ενός περιβάλλοντος που θα ενθαρρύνει τον ανταγωνισμό και τις επενδύσεις στον τομέα.

Τέλος, στόχος της κυβέρνησης, όπως επισήμανε ο κ. Κυρανάκης, είναι η οικονομική βιωσιμότητα του σιδηρόδρομου, προκειμένου να πάψει να εξαρτάται από κρατικές επιδοτήσεις και να αποκτήσει δυναμική οικονομική δραστηριότητα.

Στο πλαίσιο αυτό, σύμφωνα με πληροφορίες, το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών αποφάσισε την κατακύρωση της σύμβασης για το έργο «Παροχή συμβουλευτικών υπηρεσιών οργάνωσης και λειτουργίας της νέας ενοποιημένης εταιρείας σιδηροδρομικών υποδομών («Σιδηρόδρομοι Ελλάδος Α.Ε.»)» στην ERNST & YOUNG, έναντι 2.618.100 ευρώ (χωρίς ΦΠΑ). Στον σχετικό διαγωνισμό η EY επικράτησε της KPMG.

Η σύμβαση αφορά την παροχή συμβουλευτικών υπηρεσιών για την οργάνωση και λειτουργία της νέας εταιρείας, η οποία προκύπτει από την απορρόφηση της θυγατρικής ΕΡΓΟΣΕ Α.Ε. από τη μητρική ΟΣΕ Α.Ε., με τη μετονομασία της σε Σιδηρόδρομοι Ελλάδος Α.Ε. και την ενσωμάτωση των αρμοδιοτήτων διαχείρισης του σιδηροδρομικού τροχαίου υλικού της ΓΑΙΑΟΣΕ Α.Ε.

Τα κύρια στοιχεία της σύμβασης περιλαμβάνουν τον αναλυτικό σχεδιασμό του πλαισίου οργάνωσης και λειτουργίας του νέου φορέα, την υποστήριξη στην ανάπτυξη και πιστοποίηση κρίσιμων συστημάτων ποιότητας, καθώς και την ανάπτυξη συστημάτων προγραμματισμού, διαχείρισης και αξιολόγησης του ανθρώπινου δυναμικού. Επιπλέον, προβλέπονται η προσαρμογή του υφιστάμενου προσωπικού στη νέα εταιρική κουλτούρα, η αναβάθμιση και ενοποίηση κρίσιμων πληροφοριακών συστημάτων, καθώς και η συνεχής υποστήριξη για την επιτυχή εφαρμογή της οργανωτικής μεταρρύθμισης, ώστε να επιτευχθούν οι στόχοι έως την 1η Ιανουαρίου 2026.

Αρχές Απριλίου αναμένεται η παρουσίαση ενός ολοκληρωμένου στρατηγικού σχεδίου για τις αστικές συγκοινωνίες. Παράλληλα, αναμένονται νομοθετικές διατάξεις για τον νέο ΟΣΕ, οι οποίες στοχεύουν στην αναδιάρθρωση, την ταχύτερη εκτέλεση έργων και την αναβάθμιση του ελληνικού σιδηρόδρομου.

DIMAND
0.71%
8.56
ΕΛΣΤΡ
1.30%
2.34
ΚΥΡΙΟ
1.29%
0.94
ΟΛΠ
0.00%
33.10
CENER
-0.11%
9.41
ΙΝΤΕΤ
-2.67%
1.10
ΕΕΕ
-1.21%
40.96
ΟΛΥΜΠ
1.63%
2.49
ΙΚΤΙΝ
0.54%
0.37
ΣΠΥΡ
0.00%
0.00
ΣΑΡΑΝ
0.00%
0.00
ΜΥΤΙΛ
0.00%
38.66
ΟΤΟΕΛ
0.00%
12.08
ΕΒΡΟΦ
0.00%
1.85
ΡΕΒΟΙΛ
0.30%
1.69
ΜΟΝΤΑ
-2.68%
3.63
ΠΑΙΡ
2.77%
0.97
ΚΟΥΕΣ
-0.16%
6.27
ΑΡΑΙΓ
1.10%
11.97
ΜΙΝ
0.93%
0.55
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0.00%
3.85
ΤΕΝΕΡΓ
-1.28%
20.02
ΑΣΤΑΚ
0.00%
0.00
ΙΝΛΙΦ
-1.03%
4.80
ΔΡΟΜΕ
5.56%
0.34
ΤΡΑΣΤΟΡ
0.77%
1.31
ΠΕΙΡ
-1.62%
5.21
ΠΡΔ
0.00%
0.00
ΦΡΛΚ
1.36%
4.11
AKTR
-0.91%
5.44
ΛΑΜΔΑ
1.52%
6.68
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
-0.49%
1.63
ΚΑΡΕΛ
0.00%
0.00
ΙΝΤΚΑ
1.61%
3.16
ΚΤΗΛΑ
0.00%
0.00
ΣΑΤΟΚ
0.00%
0.00
ΜΟΥΖΚ
0.00%
0.00
ΒΙΟΚΑ
0.28%
1.78
ΟΛΘ
0.00%
0.00
ΚΟΥΑΛ
-0.47%
1.26
ΝΑΚΑΣ
0.00%
0.00
ΙΝΤΕΚ
0.16%
6.23
ΝΑΥΠ
3.55%
0.82
ΜΕΒΑ
0.00%
0.00
ΠΕΤΡΟ
0.25%
8.04
ΚΕΚΡ
0.00%
0.00
ΠΡΟΦ
-0.97%
5.10
BOCHGR
-0.69%
5.78
ΕΥΔΑΠ
0.67%
6.03
ΜΟΤΟ
0.00%
2.80
ΦΡΙΓΟ
0.00%
0.00
ΜΠΡΙΚ
-0.40%
2.47
ΠΡΟΝΤΕΑ
0.00%
0.00
ΔΟΜΙΚ
-0.39%
2.55
ΕΠΙΛΚ
0.00%
0.00
ΚΟΡΔΕ
0.00%
0.43
ΜΕΝΤΙ
0.44%
2.30
ΜΕΡΚΟ
0.00%
0.00
ΑΑΑΚ
0.00%
0.00
ΛΟΥΛΗ
0.89%
3.40
ΕΥΑΠΣ
-0.58%
3.40
ΟΡΙΛΙΝΑ
0.51%
0.78
ΟΤΕ
-0.85%
15.17
ΔΕΗ
-0.58%
13.66
ΕΛΙΝ
0.00%
2.13
ΛΟΓΟΣ
0.00%
0.00
ΜΠΤΚ
0.00%
0.00
AEM
-0.61%
4.57
ΑΣΚΟ
-0.92%
3.24
ΙΝΛΟΤ
-0.19%
1.06
ΛΑΒΙ
0.00%
0.87
ΕΣΥΜΒ
0.00%
1.14
ΛΑΜΨΑ
-1.10%
36.00
ΑΤΡΑΣΤ
0.23%
8.80
ΑΝΔΡΟ
-0.30%
6.60
ΔΑΑ
-0.09%
9.04
ΒΟΣΥΣ
0.00%
0.00
EVR
0.00%
1.65
ΚΡΙ
0.00%
16.55
ΚΕΠΕΝ
0.00%
0.00
ΠΕΡΦ
0.00%
5.14
ΠΛΑΘ
0.48%
4.19
ΙΛΥΔΑ
1.71%
1.78
ΕΚΤΕΡ
0.98%
2.06
ΒΙΟ
2.16%
6.16
ΛΑΝΑΚ
0.00%
0.00
TITC
-0.36%
41.05
ΜΟΗ
-0.18%
21.92
ΣΙΔΜΑ
-0.99%
1.50
ΛΕΒΠ
0.00%
0.00
ΞΥΛΠ
0.00%
0.00
ΑΔΜΗΕ
-0.36%
2.74
ΒΙΟΣΚ
1.36%
1.50
ΙΑΤΡ
1.03%
1.97
ΔΟΥΡΟ
0.00%
0.00
ΣΠΙ
1.75%
0.58
ΥΑΛΚΟ
0.00%
0.00
ACAG
0.16%
6.08
ΕΧΑΕ
-0.56%
5.35
ΠΑΠ
-1.91%
2.57
ΟΠΑΠ
0.11%
17.52
ΑΒΑΞ
0.23%
2.22
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
0.65%
2.32
ΜΠΕΛΑ
0.07%
27.02
ΣΑΡ
0.00%
13.00
ΔΑΙΟΣ
2.82%
3.64
ΕΛΠΕ
-0.19%
7.71
ΕΥΡΩΒ
0.34%
2.62
ΜΑΘΙΟ
-2.58%
0.68
ΑΛΜΥ
-0.21%
4.79
NOVAL
-0.60%
2.50
ΑΤΤ
3.50%
0.83
ΧΑΙΔΕ
8.33%
0.78
ΑΤΤΙΚΑ
-0.85%
2.32
ΕΛΒΕ
0.00%
0.00
ΕΛΧΑ
1.80%
2.26
ΒΙΟΤ
0.00%
0.00
OPTIMA
-0.39%
15.50
ΓΕΒΚΑ
-0.34%
1.45
ΦΛΕΞΟ
0.00%
0.00
ΑΤΕΚ
9.88%
0.95
ΠΡΕΜΙΑ
0.31%
1.28
ΣΠΕΙΣ
0.60%
6.74
ΕΛΛ
0.00%
0.00
CNLCAP
0.00%
0.00
ΑΚΡΙΤ
1.32%
0.77
ΜΙΓ
-0.71%
2.80
ΑΛΦΑ
-1.28%
2.31
ΤΖΚΑ
0.00%
0.00
ΕΛΤΟΝ
0.99%
1.83
ΣΕΝΤΡ
2.04%
0.35
ΛΕΒΚ
0.00%
0.00
ΑΒΕ
-1.88%
0.42
ΞΥΛΚ
-1.14%
0.26
ΕΤΕ
-1.34%
9.95
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
0.32%
18.70
ΠΛΑΚΡ
0.00%
0.00