THEPOWERGAME
Αντιμέτωπη με δύο δύσκολες αποφάσεις βρίσκεται η Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων, η Ολομέλεια της οποίας αναμένεται εντός των προσεχών εβδομάδων να αποφασίσει για τα πρόστιμα στις εταιρείες ταχυμεταφορών (courier), μετά τη βροχή καταγγελιών για όσα συνέβησαν κατά τη διάρκεια της πρώτης, αλλά και της δεύτερης καραντίνας. Από τη μία πλευρά θεωρεί πως πρέπει να αναγνωριστούν ελαφρυντικά στις εταιρείες, καθώς η κατάσταση ήταν πραγματικά πρωτοφανής. Από την άλλη πλευρά, αν τα πρόστιμα είναι αρκετά μικρά θα θεωρηθούν «χάδι».
Επιπλέον, σοβαρή δυσκολία υπάρχει όσον αφορά στην κατανομή των προστίμων. Πόσο πρέπει να είναι το πρόστιμο για την πρώτη καραντίνα, με αναγνώριση ελαφρυντικών και πόσο για τη δεύτερη καραντίνα κατά τη διάρκεια της οποίας οι καταναλωτές είδαν να επαναλαμβάνονται τα ίδια φαινόμενα, ενώ οι εταιρείες είχαν χρόνο προετοιμασίας.
Η αντίδραση της ΕΕΤΤ ήταν αναμενόμενη καθώς σε όλη τη διάρκεια του 2020, αλλά και στις αρχές του 2021 έφταναν στην Επιτροπή περίπου 9 με 10 καταγγελίες την ημέρα για τις πρακτικές των εταιρειών ταχυμεταφορών. Ενώ σε όλη τη διάρκεια του 2019 είχαν φτάσει στην ΕΕΤΤ περίπου 400 καταγγελίες, το 2020 άγγιξαν τις 3.400 με αύξηση σχεδόν 750%! Έτσι δημιουργήθηκε ειδική ομάδα για να εξεταστούν οι καταγγελίες και παράλληλα κλήθηκαν οι εταιρείες να καταθέσουν έγγραφες εξηγήσεις για τα περιστατικά που καταγγέλλονται.
Στο επίκεντρο των καταγγελιών βρίσκονται τόσο οι καθυστερήσεις στην παράδοση δεμάτων στη διάρκεια της πρώτης, αλλά και της δεύτερης, καραντίνας, όσο και η πρακτική των διανομέων να αφήνουν ειδοποιητήρια στους αποδέκτες για παραλαβή των δεμάτων από τα γραφεία της εταιρείας ταχυμεταφορών ακόμα και όταν οι τελευταίοι βρίσκονταν στα σπίτια ή στα γραφεία τους. Και για τις καθυστερήσεις οι εταιρείες έχουν πλήθος επιχειρημάτων που συνδέονται με την τεράστια αύξηση του όγκου δεμάτων που χρειάστηκε να μεταφέρουν. Δεν ισχύει το ίδιο με την πρακτική των ειδοποιητηρίων η οποία, σύμφωνα με καταγγελίες που έχει η ΕΕΤΤ, συνεχίζεται ακόμα και σήμερα από ορισμένες εταιρείες του κλάδου.
Γιατί οι διανομείς αντί να χτυπούν τα κουδούνια των πελατών και να παραδίδουν τα δέματα αφήνουν ειδοποιητήρια, επειδή δήθεν δεν βρήκαν τον παραλήπτη; Γιατί πολλές φορές έχουν κληθεί να εκτελέσουν μεγάλο αριθμό παραγγελιών μέσα στην ίδια ημέρα και για λόγους χρόνου αποφεύγουν τις παραδόσεις. Αντ’ αυτού υποχρεώνουν τον πελάτη να πάει στο τοπικό κατάστημα της εταιρείας ταχυμεταφορών και να παραλάβει το δέμα του. Υπενθυμίζεται πως οι εταιρείες υποχρεούνται, με βάση την άδεια λειτουργίας τους, και σε δεύτερη απόπειρα παράδοσης του δέματος στον παραλήπτη. Και αυτό το θέμα ερευνάται από την ΕΕΤΤ.
Επιπλέον, υπάρχει και θέμα επάρκειας του στόλου οχημάτων των εταιρειών ταχυμεταφορών όπως υποστηρίζουν στελέχη της αγοράς. Κατά τη διάρκεια της καραντίνας επιστρατεύθηκαν ιδιοκτήτες ταξί, φορτηγών, ακόμα και σχολικών λεωφορείων (!) για να διανεμηθούν τα δέματα που προέρχονταν από ηλεκτρονικές αγορές.
Οι διοικήσεις των εταιρειών επικαλούνται τις συνθήκες ανωτέρας βίας που δημιουργήθηκαν λόγω πανδημίας και επισημαίνουν τις σημαντικές επενδύσεις που πραγματοποίησαν τον τελευταίο χρόνο προκειμένου να ανταπεξέλθουν στην έκρηξη του ηλεκτρονικού εμπορίου και των αποστολών δεμάτων.