Γ.Δ.
1482.43 +1,23%
ACAG
+0,51%
5.86
CENER
+0,94%
9.7
CNLCAP
-3,42%
7.05
DIMAND
-2,09%
8.89
NOVAL
+0,36%
2.77
OPTIMA
+1,17%
12.1
TITC
-0,16%
30.75
ΑΑΑΚ
0,00%
5.85
ΑΒΑΞ
+3,10%
1.464
ΑΒΕ
0,00%
0.457
ΑΔΜΗΕ
-0,88%
2.255
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.945
ΑΛΜΥ
+3,19%
3.07
ΑΛΦΑ
+2,65%
1.7225
ΑΝΔΡΟ
+0,30%
6.62
ΑΡΑΙΓ
+0,59%
11.89
ΑΣΚΟ
+0,36%
2.79
ΑΣΤΑΚ
-4,68%
6.92
ΑΤΕΚ
0,00%
0.418
ΑΤΡΑΣΤ
+0,47%
8.64
ΑΤΤ
-25,41%
9.1
ΑΤΤΙΚΑ
-1,17%
2.54
ΒΑΡΝΗ
0,00%
0.24
ΒΙΟ
+1,87%
5.98
ΒΙΟΚΑ
0,00%
2.37
ΒΙΟΣΚ
+4,92%
1.385
ΒΙΟΤ
0,00%
0.24
ΒΙΣ
0,00%
0.142
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.36
ΓΕΒΚΑ
-0,31%
1.63
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
+0,44%
18.1
ΔΑΑ
+0,60%
7.998
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.06
ΔΕΗ
-0,35%
11.5
ΔΟΜΙΚ
+7,37%
3.64
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
+0,31%
0.321
ΕΒΡΟΦ
+0,65%
1.55
ΕΕΕ
+1,65%
33.22
ΕΚΤΕΡ
+5,62%
4.32
ΕΛΒΕ
0,00%
5.5
ΕΛΙΝ
+4,65%
2.25
ΕΛΛ
+0,36%
13.95
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
+0,48%
2.09
ΕΛΠΕ
+1,33%
7.62
ΕΛΣΤΡ
-1,75%
2.25
ΕΛΤΟΝ
-1,02%
1.752
ΕΛΧΑ
+2,05%
1.892
ΕΝΤΕΡ
0,00%
8
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.128
ΕΠΣΙΛ
0,00%
12
ΕΣΥΜΒ
+1,97%
1.295
ΕΤΕ
+1,37%
8.414
ΕΥΑΠΣ
0,00%
3.37
ΕΥΔΑΠ
-0,34%
5.78
ΕΥΡΩΒ
+2,33%
2.24
ΕΧΑΕ
+1,15%
4.82
ΙΑΤΡ
0,00%
1.74
ΙΚΤΙΝ
+1,95%
0.419
ΙΛΥΔΑ
+0,58%
1.73
ΙΝΚΑΤ
-0,10%
4.99
ΙΝΛΙΦ
+1,18%
5.14
ΙΝΛΟΤ
+0,80%
1.26
ΙΝΤΕΚ
+1,68%
6.07
ΙΝΤΕΡΚΟ
+2,48%
2.48
ΙΝΤΕΤ
0,00%
1.26
ΙΝΤΚΑ
0,00%
3.41
ΚΑΡΕΛ
-2,31%
338
ΚΕΚΡ
-5,35%
1.505
ΚΕΠΕΝ
0,00%
1.75
ΚΛΜ
-0,33%
1.505
ΚΟΡΔΕ
+2,05%
0.497
ΚΟΥΑΛ
-2,12%
1.198
ΚΟΥΕΣ
+3,50%
5.33
ΚΡΕΚΑ
0,00%
0.28
ΚΡΙ
-0,44%
11.35
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.7
ΚΥΡΙΟ
-1,71%
1.15
ΛΑΒΙ
-0,67%
0.894
ΛΑΜΔΑ
-0,27%
7.41
ΛΑΜΨΑ
+1,11%
36.6
ΛΑΝΑΚ
-2,06%
0.95
ΛΕΒΚ
0,00%
0.294
ΛΕΒΠ
0,00%
0.276
ΛΙΒΑΝ
0,00%
0.125
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.37
ΛΟΥΛΗ
-1,11%
2.67
ΜΑΘΙΟ
-0,23%
0.85
ΜΕΒΑ
0,00%
4
ΜΕΝΤΙ
+1,14%
2.67
ΜΕΡΚΟ
0,00%
45.2
ΜΙΓ
-1,06%
3.73
ΜΙΝ
-6,35%
0.59
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
+2,52%
23.58
ΜΟΝΤΑ
+5,71%
3.7
ΜΟΤΟ
+3,50%
2.81
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.675
ΜΠΕΛΑ
-0,55%
25.2
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.5
ΜΠΡΙΚ
+0,77%
1.97
ΜΠΤΚ
0,00%
0.58
ΜΥΤΙΛ
+1,50%
36.5
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.72
ΝΑΥΠ
+1,31%
0.93
ΞΥΛΚ
-0,72%
0.276
ΞΥΛΠ
+3,40%
0.426
ΟΛΘ
-0,47%
21.2
ΟΛΠ
+1,29%
27.55
ΟΛΥΜΠ
+2,38%
2.58
ΟΠΑΠ
+1,27%
16.01
ΟΡΙΛΙΝΑ
+0,11%
0.899
ΟΤΕ
+2,83%
14.55
ΟΤΟΕΛ
+0,86%
11.7
ΠΑΙΡ
0,00%
1.1
ΠΑΠ
-0,42%
2.37
ΠΕΙΡ
+2,28%
3.989
ΠΕΤΡΟ
0,00%
8.86
ΠΛΑΘ
+4,30%
4.245
ΠΛΑΚΡ
+1,35%
15
ΠΡΔ
0,00%
0.25
ΠΡΕΜΙΑ
+0,69%
1.168
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
7.15
ΠΡΟΦ
-0,38%
5.18
ΡΕΒΟΙΛ
+2,37%
1.945
ΣΑΡ
+0,90%
11.18
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
+0,58%
0.345
ΣΙΔΜΑ
+0,90%
1.675
ΣΠΕΙΣ
0,00%
6.9
ΣΠΙ
-0,60%
0.666
ΣΠΥΡ
0,00%
0.145
ΤΕΝΕΡΓ
-0,21%
19.22
ΤΖΚΑ
0,00%
1.5
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.14
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
+0,25%
1.622
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
0,00%
7.95
ΦΡΙΓΟ
-3,67%
0.21
ΦΡΛΚ
+3,16%
4.075
ΧΑΙΔΕ
0,00%
0.665

Το ευρωπαϊκό καρτέλ φορτηγών και οι αποζημιώσεις που διεκδικούνται στην Ελλάδα

Στον αστερισμό των μαζικών αγωγών κατά του ευρωπαϊκού καρτέλ φορτηγών εισέρχεται και η Ελλάδα. Μάλιστα, η αγωγή θα υποβληθεί σε δικαστήριο του Άμστερνταμ και θα συμμετέχουν δεκάδες ενάγοντες, ιδιώτες και επιχειρήσεις, οι οποίοι είναι ιδιοκτήτες περισσότερων από 1.000 φορτηγών, συμπεριλαμβανομένων φορτηγών από την Ελλάδα.

Το διακύβευμα είναι πολλές χιλιάδες ευρώ ανά φορτηγό κατά μέσο όρο και αντιστοιχεί στη ζημία που προκάλεσε το καρτέλ που είχαν σχηματίσει οι έξι μεγαλύτερες αυτοκινητοβιομηχανίες της Ευρώπης, το οποίο καταδίκασε η Κομισιόν.

Πρόκειται για τις εταιρείες MAN, Volvo/Renault, Daimler, Iveco, DAF και Scania, οι οποίες σύμφωνα με αποφάσεις της Κομισιόν, από το 1997 μέχρι το 2011, είχαν συμπράξει αθέμιτα  πουλώντας ακριβότερα τα φορτηγά τους στην ευρωπαϊκή αγορά. Η υπόθεση αφορά σε απόφαση που υιοθέτησε τον Ιούλιο του 2016, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή και η οποία διαπίστωσε την ύπαρξη και τον παράνομο χαρακτήρα της σύμπραξης που είχαν δημιουργήσει οι εταιρείες MAN, Volvo/Renault, Daimler, Iveco, DAF και Scania σε σχέση με την πώληση ορισμένου είδους φορτηγού αυτοκινήτου που κατασκεύαζαν.

Σύμφωνα με την απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, η σύμπραξη αυτή αφορούσε την πώληση φορτηγών αυτοκινήτων, συμπεριλαμβανομένων των απορριμματοφόρων, μικτού βάρους άνω των 6 τόνων κατά την περίοδο μεταξύ 17 Ιανουαρίου 1997 – 16 Ιανουαρίου 2011. Το αποτέλεσμα της σύμπραξης ήταν η τεχνητή αύξηση της τιμής πώλησης τέτοιων φορτηγών, δηλαδή, η πληρωμή από τους αγοραστές υψηλότερου τιμήματος αγοράς από αυτό που θα είχαν πληρώσει εάν δεν είχε υπάρξει η σύμπραξη.

Με την απόφασή της, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή επέβαλε πρόστιμα συνολικού ύψους 3,8 δισ. ευρώ στις έξι κατασκευάστριες εταιρείες ως ποινή για την σύσταση της παράνομης σύμπραξης. Από το πρόστιμο γλύτωσε η γερμανική MAN που φέρεται να αποκάλυψε πρώτη τη σύμπραξη στα όργανα της Κομισιόν. Τέσσερις εταιρείες στο τέλος παραδέχθηκαν τη συμμέτοχή της στην σύμπραξη και τους επιβλήθηκαν πρόστιμα από 494 εκατ. ευρώ (Iveco) μέχρι 1 δισ. ευρώ (Daimler).

«Επιβάλλουμε σήμερα τα υψηλότερα πρόστιμα που έχουν επιβληθεί ποτέ σε καρτέλ», είχε
δηλώσει τότε η Επίτροπος Ανταγωνισμού, Margrethe Vestager. «Αυτό το καρτέλ», πρόσθεσε, «αφορά μια πολύ μεγάλη αγορά και συνεχίστηκε για μεγάλο χρονικό διάστημα. Η σημερινή απόφαση είναι σημαντική για τη διασφάλιση του πραγματικού ανταγωνισμού στον τομέα των φορτηγών στην Ευρώπη».

Από τις έξι εταιρείες μόνον η Scania δεν παραδέχθηκε την συμμετοχή της στη σύμπραξη. Ωστόσο ο διαχωρισμός της υπόθεσης δεν την έβαλε στο απυρόβλητο. Με απόφαση της Κομισιόν ένα χρόνο αργότερα, της επιβλήθηκε πρόστιμο ύψους 880 εκατ. ευρώ. Ωστόσο, τα υπέρογκα πρόστιμα της Κομισιόν μπορεί να είναι χαμηλά σε σχέση με τηνπιθανή ζημία που είχαν οι ιδιοκτήτες των φορτηγών. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της αγοράς κατά την επίμαχη περίοδο από το 1997 έως το 2011 είχαν πουληθεί στην Ευρώπη πάνω από 10 εκατ. φορτηγά. Αν αυτό ισχύει τότε το ύψος της διαφιλονικούμενης υπερχρέωσης ξεπερνά τα 100 δισ. ευρώ.

Σημειώνεται ότι στο πλαίσιο όμοιων αγωγών που έχουν ήδη υποβληθεί σε δικαστήρια διάφορων κρατών μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, το ποσό της αποζημίωσης έχει εκτιμηθεί ως ποσοστό 6% έως 10% του συνολικού τιμήματος αγοράς καθενός φορτηγού (και το ποσό αποζημίωσης που έχει αναφερθεί ανά φορτηγό σε ορισμένες αγωγές κυμαίνεται από 6.000 έως 15.000 ευρώ). Το ποσό που θα λάβει κάθε ιδιοκτήτης θα υπερβαίνει αυτό το επίπεδο, καθώς θα περιέχει και το ποσό των τόκων.

Νομικοί παράγοντες αναφέρουν ότι υπάρχουν δεκάδες αγωγές από εταιρείες αλλά και μαζικές αγωγές από ιδιώτες σε Ιταλία, Ισπανία, Γαλλία, Μ. Βρετανία και Γερμανία. Μόνον ένα νομικό πρόσωπο που διαχειρίζεται 200.000 οχήματα στην Βρετανία έχει προσφύγει σε βρετανικά δικαστήρια. Επίσης οι μαζικές αγωγές που αναμένεται να υποβληθούν σε διάφορα δικαστήρια χωρών της Ευρώπης εκτιμάται ότι θα αντιπροσωπεύουν πάνω από 50.000 ιδιοκτήτες φορτηγών.

Τους ιδιοκτήτες φορτηγών στην Ελλάδα έχει προσεγγίσει το fund Unilegion. Η αγωγή που ετοιμάζει μέσω δικηγορικού γραφείου ονομάζεται «Unilegion Truck Claims» και θα κατατεθεί τον επόμενο μήνα σε δικαστήριο του Άμστερνταμ. Η εταιρεία έχει δεχθεί ενδιαφέρον συμμετοχής σε όλη την Ευρώπη από 1.500 ιδιοκτήτες φορτηγών, εκ των οποίων άνω των 100 προέρχονται από την Ελλάδα. Μεταξύ αυτών και μεγάλες εταιρείες και οργανισμοί τοπικής αυτοδιοίκησης που αγόρασαν φορτηγά την επίμαχη περίοδο. Μεταξύ άλλων, για το σκοπό αυτό η εταιρεία βρίσκεται και σε επαφές με την Ομοσπονδία Φορτηγών Αυτοκινητιστών Ελλάδας (ΟΦΑΕ), καθώς δεκάδες μέλη της έχουν εκφράσει ενδιαφέρον συμμετοχής.

Το fund θα καλύψει όλα τα έξοδα της δίκης, ενώ οι ενάγοντες δεν θα χρειασθεί να δαπανήσουν ούτε ένα ευρώ. Και φυσικά το fund θα αμειφθεί λαμβάνοντας ένα ποσοστό επί της αποζημίωσης που θα επιδικάσει ο Ολλανδός δικαστής. Προς την κατεύθυνση αυτή, η Unilegion έχει προσλάβει το δικηγορικό γραφείο bureau Brandeis, το οποίο θεωρείται ένα από τα μεγαλύτερα της Ολλανδίας και με εξειδίκευση σε θέματα ανταγωνισμού, και το δικηγορικό γραφείο MSB Associates στις Βρυξέλλες για συνδρομή στη διαχείριση των αξιώσεων αποζημίωσης από ιδιοκτήτες φορτηγών στην Ελλάδα.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!