Νέο τοπίο σε όλες τις βαθµίδες της εκπαίδευσης προωθεί ο υπουργός Παιδείας, Κυριάκος Πιερρακάκης. Στην Πρωτοβάθµια και Δευτεροβάθµια Εκπαίδευση προτεραιότητα είναι και φέτος η επανάληψη περί των 10.000 νέων µόνιµων διορισµών εκπαιδευτικών, µε στόχο την αντιστροφή του ποσοστού µόνιµων και αναπληρωτών εκπαιδευτικών ώστε οι αναπληρωτές να καλύπτουν µόνο έκτακτες ανάγκες. Την ίδια ώρα βρίσκονται σε εξέλιξη πάνω από 50 συµπράξεις ελληνικών δηµόσιων Ανωτάτων Εκπαιδευτικών Ιδρυµάτων µε κορυφαία ξένα πανεπιστήµια, που έχουν αιτηθεί για αρχή τουλάχιστον τη δηµιουργία κοινών µεταπτυχιακών προγραµµάτων. Μεταξύ αυτών, τα περίφηµα Χάρβαρντ, Κολούµπια και Γέιλ, το Πανεπιστήµιο της Καλιφόρνιας, της Βοστώνης, του Τέξας, η Σορβόνη, το Πανεπιστήµιο Σαπιέντζα της Ιταλίας, το Πανεπιστήµιο του Άµστερνταµ, το Πανεπιστήµιο του Τζορτζτάουν, πανεπιστήµια της Αγγλίας και άλλα εµβληµατικά ιδρύµατα.
Ο Κυριάκος Πιερρακάκης κάνει λόγο για το τέλος της εποχής των «κλειστών συνόρων» για τα πανεπιστήµια και βάζει ως στόχο τη διεθνοποίηση των ελληνικών πανεπιστηµίων, προκειµένου η χώρα να καταστεί περιφερειακό κέντρο Τριτοβάθµιας Εκπαίδευσης και να έρθουν ξένοι φοιτητές να σπουδάσουν στην Ελλάδα.
Περισσότερα από 100 ξένα πανεπιστήµια (132, σύµφωνα µε πληροφορίες) κατέθεσαν τις προτάσεις τους στο υπουργείο Παιδείας για συµπράξεις µε ελληνικά Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύµατα για τη χορήγηση των κοινών διπλών µεταπτυχιακών τίτλων και ύστερα από αξιολόγηση επιλέχθηκαν αρχικά πάνω από 50, τα οποία θα συνεργαστούν µε το σύνολο των πανεπιστημίων στη χώρα µας. Οι προτάσεις αυτές βρίσκονται στη διαδικασία της εξέτασης και αναμένεται να ανακοινωθούν έως το τέλος της άνοιξης. Ο προϋπολογισμός της δημόσιας δαπάνης για τη διεθνοποίηση των πανεπιστημίων ανέρχεται συνολικά σε 62.000.000 ευρώ.
Η προσπάθεια προσέλκυσης φοιτητών από άλλες χώρες θα πραγματοποιηθεί και µε τη διευκόλυνση των διαδικασιών σε πρακτικά θέματα που αφορούν τους φοιτητές, όπως η χορήγηση φοιτητικής βίζας, για την οποία, σύμφωνα µε πληροφορίες, αναμένεται να υπάρξουν ρυθμίσεις από τα συναρμόδια υπουργεία Παιδείας, Εξωτερικών και Μετανάστευσης και Ασύλου. Στο τέλος των μεταπτυχιακών σπουδών θα χορηγείται στους φοιτητές τίτλος από κοινού και από τα δύο πανεπιστήμια ή δύο διακριτοί, ένας από κάθε συνεργαζόμενο πανεπιστήμιο.
Σύμφωνα µε το υπουργείο Παιδείας, το πρόγραμμα αφορά αποκλειστικά κοινά μεταπτυχιακά προγράμματα σπουδών (Joint Master ή Dual Master). Σημειώνεται ότι ως joint master νοείται ένα πρόγραμμα μεταπτυχιακών σπουδών (ΠΜΣ) στο οποίο ο τίτλος σπουδών απονέμεται από κοινού από τα πανεπιστήμια που το υλοποιούν, ενώ ως dual master νοείται το ΠΜΣ που υλοποιείται από τα συνεργαζόμενα πανεπιστήμια, αλλά το καθένα χορηγεί στους συμμετέχοντες φοιτητές διακριτό μεταπτυχιακό τίτλο.
Αναφερόμενος στα ξένα πανεπιστήμια και στις συμπράξεις µε τα δημόσια ο κ. Πιερρακάκης, μιλώντας χθες στην κρατική τηλεόραση, είπε ότι «στα κοινά μεταπτυχιακά υπάρχει πολύ μεγάλο ενδιαφέρον. Έχουν ληφθεί πάνω από 100 αιτήσεις», µε κάποια από αυτά να είναι κορυφαία, όπως το Γέιλ και το Κολούμπια. «Υπάρχει µία πρόταση του Γέιλ µε την Ιατρική του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών για κοινό µμεταπτυχιακό, η οποία θα φέρει και τις δύο επωνυµίες των πανεπιστημίων», συμπλήρωσε, λέγοντας ότι «και τα 24 δημόσια πανεπιστήμια έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον για συμπράξεις».
Και δήλωσε ότι μετά τη διαδικασία της αξιολόγησης «θα ανακοινώσουμε μια λίστα µε πάνω από 50 πανεπιστήμια, η οποία θα είναι εντυπωσιακή». Σε ό,τι αφορά τις προσλήψεις, είπε: «Πέρυσι είχαμε πάνω από 10.000 μόνιμους διορισμούς. Συνεργάζομαι στενά µε το υπουργείο Εσωτερικών για να δούμε πώς αυτό θα μπορέσουμε να το κάνουμε και φέτος». Και τόνισε ότι «τα χρόνια της οικονομικής κρίσης δεν μπορούσαμε να κάνουμε αυτούς τους μόνιµους διορισμούς και αναγκαστήκαμε να πάρουμε πάρα πολλούς αναπληρωτές. Οπότε το ποσοστό των αναπληρωτών στο σύστημα είναι όντως πάρα πολύ µεγάλο. Πρέπει να αλλάξει το μείγμα υπέρ των μόνιμων διορισμών».
Στο µεταξύ, χθες το υπουργείο Παιδείας ανακοίνωσε για το διδακτικό έτος 2024- 2025 προσλήψεις 434 εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης ως προσωρινών αναπληρωτών µε σχέση εργασίας Ιδιωτικού Δικαίου Ορισμένου Χρόνου. Στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση 106 εκπαιδευτικοί στην Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση και 70 στη Γενική Εκπαίδευση. Στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση 98 εκπαιδευτικοί στην Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση και 160 στη Γενική Εκπαίδευση.
Οι προσλαμβανόμενοι οφείλουν να παρουσιαστούν και να αναλάβουν υπηρεσία από την Πέμπτη 6 έως και την Παρασκευή 7 Μαρτίου απευθείας στη σχολική μονάδα πρόσληψής τους. Αν τοποθετούνται σε περισσότερες από µία σχολικές μονάδες, η ανάληψη υπηρεσίας λαμβάνει χώρα στη σχολική μονάδα όπου θα παρέχονται οι περισσότερες ώρες διδασκαλίας.