THEPOWERGAME

Στην κατακύρωση του διαγωνισμού για το βασικό τμήμα του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ) για το τμήμα Χανιά – Ηράκλειο θα προχωρήσει τις αμέσως προσεχείς ημέρες το υπουργείο Υποδομών, με ανάδοχο την ΓΕΚ-Τέρνα, όπως είχε γράψει το Game Over.
Μεσολαβεί ένα διάστημα 10 ημερών, κατά το οποίο παρέχεται η δυνατότητα να ασκηθεί προδικαστική προσφυγή. Παρόλα αυτά, πριν καν εκπνεύσει η προθεσμία αυτή, ο φάκελος θα αποσταλεί στο Ελεγκτικό Συνέδριο, ώστε να εκκινήσει η διαδικασία προσυμβατικού ελέγχου, ενώ παράλληλα, θα αποσταλεί και στις αρμόδιες Υπηρεσίες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, ήτοι την DG – Comp και την DG-Move.
Στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών εκτιμούν ότι η Σύμβαση Παραχώρησης είναι δυνατόν να σταλεί στη Βουλή μέσα στον Μάρτιο, σύμφωνα με τις προβλεπόμενες διαδικασίες.
Η υπογραφή της Σύμβασης με την Παραχωρησιούχο εταιρεία και το Δημόσιο αναμένεται πραγματοποιηθεί εντός του Απριλίου. Η έναρξη της παραχώρησης αναμένεται να γίνει το καλοκαίρι του 2025.
Εντός του πρώτου εξαμήνου του 2026, εκτιμούν στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, ότι θα έχει ολοκληρωθεί ένα σημαντικό αντικείμενο του έργου. Με τον τρόπο αυτό, θα έχει επιτευχθεί το ορόσημο που έχει τεθεί από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, το οποίο, ως γνωστόν, χρηματοδοτεί το έργο με 200 εκατ. ευρώ και στο οποίο συμμετέχουν οι τέσσερις εθνικές τράπεζες. Σύμφωνα με πληροφορίες, η Παραχωρησιούχος Εταιρεία έχει κλειδώσει το σχήμα με το οποίο θα συμμετάσχει στη χρηματοδότηση του έργου. Μάλιστα το χρηματοδοτικό σχήμα έχει υποβληθεί προς έγκριση στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών.
Για τις Συμβάσεις Παραχώρησης ο Υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Νίκος Ταχιά́ος έχει επισημάνει ότι αποτελούν ένα πολύ χρήσιμο εργαλείο χρηματοδότησης και ανάπτυξης έργων Υποδομών καθώς, όπως έχει δηλώσει, «μεγάλα οδικά έργα δεν είναι δυνατόν να χρηματοδοτούνται στο σύνολο τους από το Δημόσιο», ενώ την ίδια στιγμή «εξασφαλίζουν την ποιότητα των μετακινήσεων».
Μάλιστα, σύμφωνα με τον Υφυπουργό οι αυτοκινητόδρομοι της Ελλάδος που έχουν κατασκευαστεί ή και λειτουργούν υπό παραχώρηση βρίσκονται πάρα πολύ ψηλά στην κατάταξη των αυτοκινητοδρόμων της Ευρώπης.
Σημειώνεται πως όταν θα ενεργοποιηθεί η σύμβαση παραχώρησης, ολόκληρος ο ΒΟΑΚ από τα Χανιά μέχρι τον Άγιο Νικόλαο θα είναι σε φάση κατασκευής. Τα τμήματα Χερσόνησος-Νεάπολη και Νέαπολη-Άγιος Νικόλαος ήδη κατασκευάζονται.
Το τμήμα Χερσόνησος-Νεάπολη μήκους 22,5 χιλιομέτρων υλοποιείται με τη μέθοδο της ΣΔΙΤ και ανάδοχο είναι το σχήμα ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ-AKTOR-ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις.
Το τμήμα Νεάπολη-Άγιος Νικόλαο, μήκους 14,5 χιλιομέτρων υλοποιείται ως κλασικό δημόσιο έργο με ανάδοχο την AKTOR. Και τα δύο τμήματα είναι εφικτό να έχουν ολοκληρωθεί το 2027 με 2028.
Με την ολοκλήρωση των έργων και στα τρία τμήματα, ο νέος αυτοκινητόδρομος θα διαθέτει σε όλο το μήκος του δύο λωρίδες ανά κατεύθυνση και Λωρίδα Έκτακτης Ανάγκης (ΛΕΑ), ανισόπεδους κόμβους, Σταθμούς Εξυπηρέτησης Αυτοκινητιστών (ΣΕΑ). Διόδια θα λειτουργούν στο υπό παραχώρηση τμήμα Χανιά-Ηράκλειο.
Με την προσθήκη του Χανιά-Κίσσαμος, το μήκος του ΒΟΑΚ αυξάνεται από 192 χιλιόμετρα σε 223 χιλιόμετρα.
Θέμα ημερών η κατακύρωση του ΒΟΑΚ σε ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ
Υπενθυμίζεται ότι η στήλη Game Over είχε γράψει πλέον έχουν συγκεντρωθεί όλα τα απαραίτητα έγγραφα από την ανάδοχο ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, με την κατοχύρωση του έργου στην εταιρεία να αποτελεί θέμα ημερών. Ήδη έχει κλειδώσει και το χρηματοδοτικό μείγμα του έργου από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών. Σε αυτό συμμετέχουν όλες οι συστημικές τράπεζες της Ελλάδας (δηλαδή Εθνική, Alpha Bank, Eurobank και Πειραιώς). Η Τράπεζα Πειραιώς θα είναι, ωστόσο, όπως φαίνεται, ο «lead manager» του χρηματοδοτικού σχήματος, δηλαδή θα έχει τον συντονιστικό ρόλο μεταξύ των τραπεζών για τη χρηματοδότηση του έργου. Μετά την έγκριση από το υπουργείο, η σύμβαση θα πρέπει να περάσει από την έγκριση των αρμόδιων Γενικών Διευθύνσεων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής: την DG Comp (Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού) και την DG Move (Γενική Διεύθυνση Κινητικότητας και Μεταφορών). Η τελική υπογραφή της σύμβασης αναμένεται να γίνει εντός του μήνα Απριλίου. Με την έναρξη της παραχώρησης θα ξεκινήσει η περίοδος της μελέτης του έργου και στη συνέχεια, όταν οριστικοποιηθούν οι μελέτες και αφού ολοκληρωθούν οι απαραίτητες απαλλοτριώσεις, ώστε να καταστεί διαθέσιμος ο χώρος εκτέλεσης του έργου, θα ξεκινήσουν οι εργασίες κατασκευής.
Σημειώνεται ότι η περίοδος της παραχώρησης είναι 35 έτη, εκ των οποίων έως πέντε έτη (60 μήνες) είναι η περίοδος μελετών-κατασκευών. Το τμήμα Χανιά – Ηράκλειο του ΒΟΑΚ είναι μήκους 157,5 χλμ. (με δύο ΛΕΑ, πλήθος ανισόπεδων κόμβων και σηράγγων) και υπάρχει πρόβλεψη για χρηματοδότησή του με 200 εκατ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας (ΤΑΑ). Με την ολοκλήρωση του ΒΟΑΚ θα μειωθεί σημαντικά ο χρόνος για τη διαδρομή Χανιά – Ηράκλειο και τη διαδρομή Χανιά – Άγιος Νικόλαος, ενώ θα αναβαθμιστεί η οδική ασφάλεια, με αισθητή μείωση των θανατηφόρων δυστυχημάτων και των σοβαρών τραυματισμών.
Διαβάστε επίσης
Τέμπη: Σε δοκιμασία το πολιτικό σύστημα από την κοινωνική έκρηξη
Από τον Αστέρα στη Μύκονο: Ανοίγει φέτος το Four Seasons των Αράβων της AGC
Ηλεκτρικά αυτοκίνητα: Πώς θα παρατείνετε τη ζωή της μπαταρίας