THEPOWERGAME

Αλλάζει άρδην η εικόνα στα ράφια των σούπερ μάρκετ από 1η Μαρτίου. Οι προσφορές που κατέκλυζαν τους διαδρόμους των καταστημάτων, θα πάψουν να υπάρχουν με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την ψυχολογία των καταναλωτών.
Ειδικότερα, οι επιγραφές που «αστράφτουν» στα μάτια των καταναλωτών, με παραινέσεις αγοράς προϊόντων του τύπου «-50% έκπτωση», «-3 ευρώ», «1+1 δώρο», «2 στην τιμή του 1», κ.λπ., σιγά-σιγά θα εξαφανιστούν, καθώς ο Κώδικας Δεοντολογίας για τις ανακοινώσεις μείωσης τιμών, φτάνει στο τελευταίο κομμάτι της αγοράς, που είναι τα σούπερ μάρκετ.
Δεν είναι η πρώτη φορά που εφαρμόζεται ο Κώδικας αυτός. Σύμφωνα με τον γενικό διευθυντή της Ένωσης Σουπερμάρκετ Ελλάδος (ΕΣΕ) Απόστολο Πεταλά, συνιστά κανονισμό της Ευρωπαϊκής Επιτροπής που ίσχυσε στη χώρα μας από την άνοιξη του 2023. Μάλιστα για τα καταστήματα λιανικής (εκτός των σούπερ μάρκετ) ίσχυσε πριν ένα χρόνο.
Το υπουργείο Ανάπτυξης με βάση αυτό τον Κώδικα, επέβαλε πρόστιμο σε αλυσίδα λιανικής 2 εκατ. ευρώ. Η αλυσίδα πωλούσε ένα προϊόν 1.000 ευρώ, η τιμή του οποίου μέσα σε ένα μήνα υποχώρησε στα 700 ευρώ. Όταν ο πωλητής έβαλε την τιμή του προϊόντος στα 500 ευρώ, τοποθέτησε και μια πινακίδα ότι πωλείται με έκπτωση 50% (από την αρχική τιμή των 1.000 ευρώ).
Τι αλλαγές φέρνει ο Κώδικας Δεοντολογίας στις προωθητικές ενέργειες των σούπερ μάρκετ
Με βάση τον Κώδικα Δεοντολογίας μείωσης τιμής, η έκπτωση έπρεπε να υπολογιστεί από την τιμή αναφοράς των 700 ευρώ που είναι η χαμηλότερη του μήνα, και όχι από τα 1.000 ευρώ που ήταν η υψηλότερη. Σύμφωνα με το νέο Κώδικα Δεοντολογίας η παρουσίαση αυτής της εκπτωτικής τιμής συνιστά παραπλάνηση του καταναλωτή.
Τώρα τάξη σε αυτού του είδους τις εκπτώσεις ή/και προσφορές έρχεται να μπει και στα σούπερ μάρκετ. Σύμφωνα με το νέο Κώδικα, οι προσφορές θα υπολογίζονται βάσει της χαμηλότερης τιμής που εφαρμόστηκε από τον έμπορο τις τελευταίες 30 ημέρες πριν από τη μείωση της τιμής. Παράλληλα θα είναι υποχρεωτική η αναγραφή της τιμής αναφοράς, πάνω στην οποία βασίζεται η έκπτωση.
Ο Κώδικας επιβάλλει σε κάθε προσφορά τύπου «1+1 δώρο» ή «2+1 δώρο», την συμπερίληψη στο ράφι του ενός προϊόντος ξεχωριστά. Με τον τρόπο αυτό, ο καταναλωτής θα μπορεί να συγκρίνει το είδος της προσφοράς, που παρέχεται από τον έμπορο ή/και τον προμηθευτή. Έτσι θα γνωρίζει ότι στην ίδια τιμή, μπορεί ν’ αγοράσει ένα ή δύο προϊόντα της προσφοράς, και όχι τα δύο προϊόντα σε μια άλλη τιμή ανά μονάδα προϊόντος, χαμηλότερη μεν από εκείνη που έχει ως ξεχωριστό το προϊόν, αλλά υψηλότερη από αυτή που υπονοεί η επικοινωνιακή καμπάνια.
Επίσης, με το νέο Κώδικα, εφόσον η πολιτική προώθησης του «1+1» ή «2+1» υφίσταται για περισσότερο από δύο μήνες, δεν συνιστά πλέον προσφορά, αλλά διαμόρφωση νέας τιμής προϊόντος.
«Στην περίπτωση αυτή το “1+1” συνιστά νέο κωδικό προϊόντος που περιλαμβάνει δυο προϊόντα μαζί», λέει ο κ. Πεταλάς.
Ο Κώδικας ακόμη αναμένεται να περιορίσει και τις προσφορές τύπου «-3 ευρώ» . Οι προσφορές αυτές ήταν συχνά αυθαίρετες καθώς ορίζονταν από τον πωλητή, είτε από την προτεινόμενη λιανική τιμή, είτε από την εύλογη τιμή που ορίζει ο πωλητής κ.ο.κ.
Πάντως όπως επισημαίνουν οι ειδικοί του χώρου, ο καλύτερος τρόπος ελέγχου της τιμής ενός προϊόντος, είτε είναι σε έκπτωση, είτε σε προσφορά, είτε ακόμη και χωρίς αυτά τα δύο, είναι να ελέγχει την τιμή του προϊόντος ανά μονάδα βάρους (κιλό), όγκου (λίτρο), μήκους (μέτρο), τεμάχιο κ.λπ.
Διαβάστε επίσης
Ο συνάδελφός μου το ρομπότ: Οι Έλληνες για την τεχνητή νοημοσύνη στη δουλειά
Αβοκάντο Κρήτης: Το καλό εισόδημα και τα μεγέθη των εξαγωγών
Ρεύμα: Βαρίδι 2,42 δισ. οι ληξιπρόθεσμες οφειλές το 2023