THEPOWERGAME
Η στροφή, λόγω της κρίσης του κορονοϊού, μεγάλου μέρους των καταναλωτών σε υγιεινές επιλογές στη διατροφή τους καθώς και στη μαγειρική στο σπίτι οδήγησε σε σημαντική αύξηση των ελληνικών εξαγωγών τροφίμων στο Ηνωμένο Βασίλειο το 2020, πριν δηλαδή το Brexit και τις επιπτώσεις του στο εμπόριο με τις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Αντίθετα, η αναστολή λειτουργίας των μπαρ και των κέντρων διασκέδασης στην Ελλάδα είχε ως συνέπεια την πολύ μεγάλη πτώση στις εισαγωγές των δύο παραδοσιακών ποτών του ΗΒ, στο ουίσκι κατά 52,8% και το τζιν κατά 42,7%.
Στο σύνολο των αγαθών, οι ελληνικές εξαγωγές μειώθηκαν κατά 5,6% στο 1 δισ. 179 εκατ. ευρώ, ωστόσο το εμπορικό πλεόνασμα που είχε καταγράψει η Ελλάδα για πρώτη φορά το 2019 (58,8 εκατ. ευρώ), διευρύνθηκε στα 146,1 εκατ. ευρώ καθώς οι βρετανικές εξαγωγές μειώθηκαν πολύ περισσότερο, κατά 15,6% στο 1 δισ33 εκατ. ευρώ.
Πρώτο σε αξία εξαγωγών ελληνικό προϊόν στο Ηνωμένο Βασίλειο το 2020 ήταν τα φάρμακα με μορφή δόσεων ή συσκευασμένα για τη λιανική πώληση (102 εκ. λίρες), καταγράφοντας μικρή μείωση έναντι του 2019 (-3,4%). Ακολούθησαν στη δεύτερη θέση οι σωλήνες χαλκού (51 εκατ. λίρες, -4%) και στην τρίτη θέση η φέτα με τις εξαγωγές της να αυξάνονται κατά 2,9% στα 43,8 εκατ. λίρες. Στην τέταρτη θέση, με μείωση 5,1%, ήταν τα γιαούρτια με χαμηλά λιπαρά (29,2 εκατ. λίρες) και στην πέμπτη, με μεγάλη άνοδο 32,9%, τα παρασκευάσματα διατροφής (25 εκατ. λίρες).
Οι εξαγωγές τροφίμων στη Βρετανία
Τη μεγαλύτερη ποσοστιαία αύξηση στον τομέα των τροφίμων είχαν τα άλευρα από σπέρματα και ελαιώδεις καρπούς (71,3%) και τα παρασκευασμένα ροδάκινα χωρίς αλκοόλη και ζάχαρη (70,8%) και ακολούθησαν τα φρέσκα ακτινίδια (60%), το κρασί ΠΟΠ (56,7%), τα παρασκευασμένα ροδάκινα με ζάχαρη χωρίς αλκοόλη (52,4%), τα παρασκευασμένα φρούτα χωρίς αλκοόλη και ζάχαρη (49,1%), οι πίστες και πίτες (31%), το εξαιρετικό παρθένο ελαιόλαδο (30,2%) και οι παρασκευασμένες ντομάτες (26,5%).
«Οι μεγάλες ποσοστιαίες αυξήσεις των προϊόντων αυτών οφείλονται εν πολλοίς στην αύξηση της κατανάλωσης στην λιανική προϊόντων που διατηρούνται ή αποτελούν συστατικά για την μαγειρική, λόγω των συνθηκών που δημιούργησε η πανδημία και της ενδυνάμωσης της τάσης κατανάλωσης προϊόντων που συμβάλλουν περισσότερο στην ανθρώπινη υγεία», υπογραμμίζει στην ετήσια έκθεσή του το Γραφείο Οικονομικών και Εμπορικών Υποθέσεων Λονδίνου.
Στην κατηγορία εκτός τροφίμων εντυπωσιακή ήταν η αύξηση κατά 376% των εξαγωγών βαμβακερών γυναικείων ενδυμάτων, ενώ μεγάλη ήταν η αύξηση στις εξαγωγές λιπαντικών και βαρέων λαδιών από πετρέλαιο ή ασφαλτούχα ορυκτά κατά 142,1%.
Αντίθετα, μεγάλη ήταν η μείωση στις εξαγωγές επιτραπέζιων σταφυλιών μειώθηκε κατά 38,5%, ενώ μείωση κατέγραψαν και οι εξαγωγές κορινθιακής σταφίδας κατά 13,8%.
Τα κινητά τηλέφωνα πρώτα σε εισαγωγές από Βρετανία
Από την πλευρά του Ηνωμένου Βασιλείου, πρώτο σε αξία εξαγωγών στην Ελλάδα προϊόν το 2020 ήταν τα κινητά τηλέφωνα, με αύξηση 10,6% στα 43,6 εκατ. λίρες και στη δεύτερη θέση, με μεγάλη αύξηση 32,6%, τα ακατέργαστα λάδια από πετρέλαιο ή από ασφαλτούχα (41 εκατ. λίρες). Στην τρίτη θέση ήταν τα φάρμακα με μορφή δόσεων για λιανική πώληση, η αξία των οποίων υποχώρησε, όμως, κατά 17,3% στα 38,8 εκατ. λίρες, όπως υποχώρησε κατά 12,9% και η αξία των εξαγωγών αυτοκινήτων στα 24 εκατ. λίρες, που ήταν στην τέταρτη θέση.
Πολύ μεγάλη ήταν η μείωση, λόγω των lockdown στη horeca, στις εισαγωγές των δύο παραδοσιακών ποτών του ΗΒ, στο ουίσκι κατά 52,8% στα 15,9 εκατ. λίρες και στο τζιν κατά 42,7% στα 7,9 εκατ. λίρες.
Τη μεγαλύτερη ποσοστιαία αύξηση γνώρισαν οι θαλαμηγοί κατά 137,6%, τα μυκητοκτόνα κατά 74%, τα πλαστικά πολυμερή του αιθυλενίου κατά 72% και οι φορητοί υπολογιστές κατά 40,3%.