THEPOWERGAME

Κλιμακώνονται οι επαφές της ηγεσίας του υπουργείου Ανάπτυξης με προμηθευτές και λιανέμπορους με ζητούμενο αυτοί να «βάλουν πλάτη» για συγκράτηση των τιμών ώστε να μην αυξηθεί ο πληθωρισμός τροφίμων, αν και μια «συμφωνία κυρίων» αποδεικνύεται δύσκολο στοίχημα.
Οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ διατείνονται ότι τα περιθώρια κέρδους τους είναι στο «κόκκινο» και η βιομηχανία τροφίμων ότι δοκιμάζει τις αντοχές της όσο συνεχίζεται το ράλι στις διεθνείς τιμές πρώτων υλών και ενέργειας, αλλά και όσο είναι σε ισχύ τα αυστηρά περιοριστικά μέτρα από την κυβέρνηση. Από την πλευρά της η κυβέρνηση στοχεύει στην διατήρηση του πληθωρισμού τροφίμων σε χαμηλά επίπεδα συγκριτικά με τον μέσο όρο των χωρών της ΕΕ και θα αξιοποιήσει κάθε δυνατότητα -μέτρα και ελέγχους- για να το πετύχει.
Χθες πραγματοποιήθηκε μια ακόμη σύσκεψη στο Υπουργείο Ανάπτυξης, διάρκειας άνω της μιάμισης ώρας, με τις εμπλεκόμενες πλευρές να επαναδιατυπώνουν τις θέσεις τους αναφορικά με τις τιμές, αλλά και σχετικά με τις αλλαγές στον τρόπο που διενεργούνται προσφορές στα σούπερ μάρκετ.
Με τις διεθνείς πιέσεις να κλιμακώνονται λαμβάνοντας σχεδόν μόνιμο χαρακτήρα στις τιμές συγκεκριμένων προϊόντων, όπως καφές, κακάο, χυμοί (ειδικά στο πορτοκάλι) και μοσχαρίσιο κρέας, η κυβέρνηση πιθανόν θα δείξει ανοχή σε ανατιμήσεις προϊόντων που εξαρτώνται από τις συγκεκριμένες πρώτες ύλες αλλά ζητεί μείωση τιμών σε άλλα προϊόντα μέχρι να διορθώσουν οι αγορές. Εκτιμά ότι η υποχώρηση του μεσοσταθμικού κέρδους της βιομηχανίας θα συντηρήσει τις τιμές των τροφίμων σταθερές, ώστε να μην αυξηθεί ο πληθωρισμός. Υπενθυμίζεται ότι σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ, ο πληθωρισμός τον Ιανουάριο διαμορφώθηκε στο 2,7% από 2,6% τον Δεκέμβριο, με την ομάδα διατροφής και μη αλκοολούχων ποτών να επιβαρύνει το καλάθι του πληθωρισμού με 1%. Με άλλα λόγια, η κυβέρνηση δεν επιθυμεί η διεθνής συγκυρία να γίνει αιτία για άλλες ανατιμήσεις.
Όπως είπε στο περιθώριο της χθεσινής συνάντησης με στελέχη της αγοράς ο Τάκης Θεοδωρικάκος, υπουργός Ανάπτυξης, «συνεχίζουμε με σχέδιο και όλες μας τις δυνάμεις τη μάχη για περαιτέρω αποκλιμάκωση του πληθωρισμού στα τρόφιμα και στα βασικά είδη διαβίωσης. Έχουμε τον μικρότερο πληθωρισμό τροφίμων από τον μέσο όρο της ΕΕ. Μας ενδιαφέρει αυτή η προσπάθεια να συνεχίσει να έχει αποτελέσματα. Απευθυνόμαστε σε όλες τις δυνάμεις της αγοράς και πιέζουμε με όλους τους τρόπους ώστε οι πληθωριστικές πιέσεις που παρατηρούνται διαρκώς να απορροφηθούν από σούπερ μάρκετ και προμηθευτές και να μην περάσουν στις τιμές της ελληνικής αγοράς».
Ο κ. Θεοδωρικάκος εξήγησε την ανάγκη οι πιέσεις να απορροφηθούν από σούπερ μάρκετ, βιομηχανία τροφίμων και πολυεθνικές, με μείωση του μεσοσταθμικού τους κέρδους τους ενώ πρόσθεσε ότι η πίεση εκφράζεται και με ελέγχους στην αγορά, οι οποίοι θα ενταθούν.
«Τρώει τις σάρκες» της η βιομηχανία τροφίμων
Από την πλευρά της η βιομηχανία έχει «βάλει πλάτη» μέχρι σήμερα και θα συνεχίσει να «βάζει πλάτη» αν και περιθώρια περαιτέρω απορρόφησης των κραδασμών από την αύξηση του κόστους παραγωγής δεν υπάρχουν, σύμφωνα με τον Ιωάννη Γιώτη, πρόεδρο του Συνδέσμου Ελληνικών Βιομηχανιών Τροφίμων (ΣΕΒΤ), που αναφέρεται ειδικότερα στις αυξήσεις μισθών, στην ακριβή ενέργεια, στις ανατιμήσεις πρώτων υλών και στο ράλι τιμών προϊόντων που διαπραγματεύονται στις διεθνείς αγορές όπως κακάο, σοκολάτα, καφές κ.α.. «Τρώμε τις σάρκες μας», σημειώνει χαρακτηριστικά εξηγώντας ότι η βιομηχανία τροφίμων είναι στη χειρότερη συγκυρία όλων των εποχών. Προσθέτει ότι για την βιομηχανία τροφίμων ο χειρότερος εχθρός είναι η ακρίβεια, δεδομένου ότι επηρεάζει τη ζήτηση. «Δεν μας συμφέρει να ακριβύνουν τα προϊόντα μας διότι δεν πουλάνε», τονίζει, προσθέτοντας ότι υπάρχουν σημαντικά κόστη για τη βιομηχανία, που αγωνίζεται να επιβιώσει. Ήδη οι βιομηχανίες τροφίμων έχουν περιορίσει τα περιθώρια κέρδους τους, εξού και η διατήρηση του πληθωρισμού τροφίμων σε αρνητικό επίπεδο, -0,8% τον Δεκέμβριο του 2024. Κάθε βιομηχανία διερευνά τρόπους για να διατηρηθεί ο δείκτης σε αυτά τα επίπεδα.
Ο Κώδικας Δεοντολογίας και το πλαφόν στα κέρδη
Αναφορικά με τον Κώδικα Δεοντολογίας για τις πλασματικές εκπτώσεις που θα ρυθμίζει τον τρόπο που θα επικοινωνούνται οι μειώσεις τιμών στα σούπερ μάρκετ, ζητούμενο είναι πώς αυτός θα εφαρμοστεί στην πράξη και προς τούτο το νέο πλαίσιο προετοιμάζεται σε συνεργασία με τους εμπλεκόμενους φορείς. Δεν αποκλείεται δε να καθυστερήσει η εφαρμογή του, πιθανόν μερικές ημέρες/εβδομάδες μετά την 1η Μαρτίου, προκειμένου να είναι όλοι σύμφωνοι με τις αλλαγές. Στο πλαίσιο αυτό οι επαφές στελεχών της αγοράς με την ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης είναι τακτικές. Στα βασικά χαρακτηριστικά των νέων ρυθμίσεων είναι αφενός η «καθαρή τιμή» στο ράφι, με υπολογισμό προσφορών και εκπτώσεων με βάση την χαμηλότερη τιμή που εφάρμοσε ο έμπορος τις τελευταίες 30 ημέρες αντί της προτεινόμενης τιμής που ισχύει σήμερα και αφετέρου η συχνότητα των προσφορών.
Για το θέμα του πλαφόν στο περιθώριο κέρδους, αυτό είναι πάντα στο τραπέζι, με την ηγεσία του ΥΠΑΝ να προτίθεται να επανεξετάσει το μέτρο εφόσον ο πληθωρισμός τροφίμων υποχωρήσει. Προς το παρόν το μέτρο θα είναι σε ισχύ μέχρι τέλος Απριλίου και δεν αποκλείεται να παραταθεί εφόσον το επιβάλλουν οι συνθήκες.
Διαβάστε επίσης
Το ελληνικό εμπόριο με ΗΠΑ & Κίνα με φόντο τον εμπορικό πόλεμο
Πυρετός στην Ευρώπη: Το παζάρι για την Ουκρανία & η μυστική διπλωματία των ΗΠΑ
Bruegel: Προτείνει νέο φορέα για να σχεδιάσει τα δίκτυα ηλεκτρισμού της ΕΕ